[F][A034] Reims - Charleville - Sedan
Moderator: Moderatoren
-
Kaaiman
- Secretaris
Re: [F][A034] Reims - Charleville - Sedan
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Autostrada
- autoweg
Tussen 24 maart en 30 april 2025 kent de RN51 tussen Tagnon en Rethel over 8 km lengte een 2-0 bedrijf vanwege werkzaamheden.
Een aantal -voor het transitverkeer totaal onbeduidende- opritten is in die periode gesloten.
https://www.lardennais.fr/id699720/arti ... ee-un-mois
Een aantal -voor het transitverkeer totaal onbeduidende- opritten is in die periode gesloten.
https://www.lardennais.fr/id699720/arti ... ee-un-mois
-
Chris
- Moderator
Ik was vanmiddag weer eens op de Aire de Woinic. Ik kom hier meestal op zondag of een feestdag en meestal niet doordeweeks, maar het stond weer helemaal vol vrachtverkeer. Opvallend was dat er ook een enorme drukte voor het tankstation was, er stonden wel iets van 60 auto's te wachten. Kennelijk toch het effect van 'het ene tankstation tussen Reims en België'. Al is de benzine in België nog iets goedkoper.
Alternatieve tanklocaties: bij de afrit Rethel-Sud zit een Intermarché met tankstation en bij de afrit Rethel D985 is een Carrefour met tankstation. Dat zijn ook de enige twee aansluitingen rond Rethel die in beide richtingen te bereiken zijn, wat wel essentieel is natuurlijk.

Aire de Woinic by European Roads, on Flickr

Alternatieve tanklocaties: bij de afrit Rethel-Sud zit een Intermarché met tankstation en bij de afrit Rethel D985 is een Carrefour met tankstation. Dat zijn ook de enige twee aansluitingen rond Rethel die in beide richtingen te bereiken zijn, wat wel essentieel is natuurlijk.

-
Autostrada
- autoweg
Voor zover ik me kan herinneren is het een Total station; met maximum prijzen dus. Wellicht ook mensen uit de omgeving die daar komen tanken.Chris schreef: ma 06 apr 2026, 18:30 Opvallend was dat er ook een enorme drukte voor het tankstation was, er stonden wel iets van 60 auto's te wachten. Kennelijk toch het effect van 'het ene tankstation tussen Reims en België'. Al is de benzine in België nog iets goedkoper.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Total heeft in Frankrijk maximumprijzen, die ver onder die van de concurrentie liggen. Dit is kennelijk een dealtje met de overheid, die grootaandeelhouder is om te compenseren voor de (tijdelijke) hoge prijzen voor de gewone man. Gevolg: lange rijen en soms leegverkoop.
Hoe dit zich verhoudt tot Europese concurrentie-regels is erg onduidelijk. Tijdens de Russische inval in Oekraine met hoge benzineprijzen gold ook zo'n regime, dus het is niet nieuw. Maar goed: in Hongarije gelden lage prijzen alleen voor Hongaarse kentekens. Je mag in Frankrijk gewoon met een NL kenteken goedkoop tanken (als het je lukt en je geen ruzie krijgt met Franse automobilisten, die vinden dat je er geen recht op hebt...). Dat in Hongarije is zeker illegaal, maar dat boeit Orban niet.
Hoe dit zich verhoudt tot Europese concurrentie-regels is erg onduidelijk. Tijdens de Russische inval in Oekraine met hoge benzineprijzen gold ook zo'n regime, dus het is niet nieuw. Maar goed: in Hongarije gelden lage prijzen alleen voor Hongaarse kentekens. Je mag in Frankrijk gewoon met een NL kenteken goedkoop tanken (als het je lukt en je geen ruzie krijgt met Franse automobilisten, die vinden dat je er geen recht op hebt...). Dat in Hongarije is zeker illegaal, maar dat boeit Orban niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Autostrada
- autoweg
De corridor Charleroi - Reims heb je ook met een EV enigszins te plannen. Je hebt een cluster snelladers voor de grens in het Belgische Couvin (oa Fastned en Tesla), vervolgens heb je Aire de Woinic, de paar laders bij de Carrefour bij Rethel (sortie 16) en daarna heb je pas weer snelladers bij Reims.
Doorgaans kent Frankrijk een hoge dichtheid van snelladers, maar de A34 corridor is wat dat betreft erg karig bedeeld, ook omdat er dus maar één 'echte' Aire langs de route zit. Komende vanaf de N89 / Sedan heb je nog wel ruim voldoende opties bij Sedan en Charleville-Mézières.
Doorgaans kent Frankrijk een hoge dichtheid van snelladers, maar de A34 corridor is wat dat betreft erg karig bedeeld, ook omdat er dus maar één 'echte' Aire langs de route zit. Komende vanaf de N89 / Sedan heb je nog wel ruim voldoende opties bij Sedan en Charleville-Mézières.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
De paar keer dat ik in Noord-Frankrijk getankt heb, heb ik er zelf nooit enige problemen mee ondervonden. Daar waren ze blij dat ik netjes betaald heb voor mijn brandstof en in België en Nederland boeide het verder niemand dat ik goedkope brandstof had in mijn tank...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Chris
- Moderator
Van wat ik zo zie liggen de Total prijzen maar beperkt lager dan andere tankstations. Benzine is praktisch dezelfde prijs, diesel lijkt zo'n 20 cent goedkoper te zijn. Maar Fransen rijden wel vaak op diesel en de prijs daarvan is zo veel gestegen dat € 2,09 of € 2,30 kennelijk toch wel een groot verschil maakt, psychologisch gezien. Ik betwijfel of diesel in Frankrijk ooit eerder boven de € 2 per liter is geweest.Peter schreef: ma 06 apr 2026, 20:40 Total heeft in Frankrijk maximumprijzen, die ver onder die van de concurrentie liggen.
Op Prix Carburants is te zien dat in Reims bijna geen enkele Total nog diesel heeft. Andere tankstations wel. Total is wel een merk dat je in Frankrijk veel tegenkomt dus een relatief groot percentage tankstations zit zonder diesel.
-
Joshua
- autoweg
Bij Les Corettes, Bertrix aan de N89/E46 komt er in de toekomst trouwens een Fastned snellaadstation: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 0#p1338140.
In België in vooral Wallonië is Total de grootste aandeelhouder.
In België in vooral Wallonië is Total de grootste aandeelhouder.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Boeck536
- stadsweg
In 2022 lag de dieselprijs per liter in Frankrijk kortstondig net boven de €2, vlak nadat Rusland Oekraïne binnenviel. Dat heeft ongeveer drie weken geduurd toen, en toen zakte de prijs weer onder de €2.Chris schreef: ma 06 apr 2026, 21:00Van wat ik zo zie liggen de Total prijzen maar beperkt lager dan andere tankstations. Benzine is praktisch dezelfde prijs, diesel lijkt zo'n 20 cent goedkoper te zijn. Maar Fransen rijden wel vaak op diesel en de prijs daarvan is zo veel gestegen dat € 2,09 of € 2,30 kennelijk toch wel een groot verschil maakt, psychologisch gezien. Ik betwijfel of diesel in Frankrijk ooit eerder boven de € 2 per liter is geweest.Peter schreef: ma 06 apr 2026, 20:40 Total heeft in Frankrijk maximumprijzen, die ver onder die van de concurrentie liggen.
Op Prix Carburants is te zien dat in Reims bijna geen enkele Total nog diesel heeft. Andere tankstations wel. Total is wel een merk dat je in Frankrijk veel tegenkomt dus een relatief groot percentage tankstations zit zonder diesel.
-
Chris
- Moderator
De A34 heeft de N51 vervangen. Deels over een nieuw tracé, zodat de oude N51 nog bestaat, zoals hier ten noorden van Rethel:

D951 Saulces-Monclin 01 by European Roads, on Flickr
Rethel zelf is niet echt toeristisch, maar voor mensen die er wonen leek het niet zo'n vervallen / vergane glorie plaats als je vaak ziet in Noord-Frankrijk. Het is denk ik ook niet groot genoeg om veel sociale problemen te hebben (al zag ik wel een zwerver/bedelaar).
Rethel heeft maar 7.300 inwoners, maar is wel de belangrijkste plaats tussen Charleville-Mézières en Reims. Het heeft ook wel de nodige voorzieningen, zoals een Carrefour, Bricomarché, McDonald's, Aldi, Action, Intermarché, autogarages, scholen, sportvoorzieningen, zwembad, etc. Je kan zien dat het wel een centrum voor de wijdere regio is.
Sinds 1990 gaat doorgaand verkeer niet meer door Rethel, toen de N51 opende als omlegging.

Rethel 04 by European Roads, on Flickr

Rethel 07 by European Roads, on Flickr

Rethel 10 by European Roads, on Flickr

Rethel 11 by European Roads, on Flickr

D951 Saulces-Monclin 01 by European Roads, on Flickr
Rethel zelf is niet echt toeristisch, maar voor mensen die er wonen leek het niet zo'n vervallen / vergane glorie plaats als je vaak ziet in Noord-Frankrijk. Het is denk ik ook niet groot genoeg om veel sociale problemen te hebben (al zag ik wel een zwerver/bedelaar).
Rethel heeft maar 7.300 inwoners, maar is wel de belangrijkste plaats tussen Charleville-Mézières en Reims. Het heeft ook wel de nodige voorzieningen, zoals een Carrefour, Bricomarché, McDonald's, Aldi, Action, Intermarché, autogarages, scholen, sportvoorzieningen, zwembad, etc. Je kan zien dat het wel een centrum voor de wijdere regio is.
Sinds 1990 gaat doorgaand verkeer niet meer door Rethel, toen de N51 opende als omlegging.

Rethel 04 by European Roads, on Flickr

Rethel 07 by European Roads, on Flickr

Rethel 10 by European Roads, on Flickr

Rethel 11 by European Roads, on Flickr
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg