Dat is om het doorgaande verkeer richting Amersfoort op de juiste rijstrook te krijgen. Verondersteld wordt dat het verkeer anders de linkerrijstrook blijft volgen en vervolgens op de rotonde in de problemen komt.mavas schreef: ma 16 mar 2026, 18:44 Het nut van die slinger direct na de tunnelbak vanuit de A12 ontgaat mij compleet. Komt best wel als een verrassing.
[N226] tunnel Maarsbergen
Moderator: Moderatoren
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Re: [N226] tunnel Maarsbergen
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Ik vind de bewegwijzering en pijlen op het wegdek anders duidelijk genoeg.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Door het tijdelijke fietspad komt de bewegwijzering juist niet overeen met de huidige situatie. Onderstaand bord suggereert dat er in de tunnel twee rijstroken zijn. Er is er maar een.

-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Blijft een vreemd tracé. Beter was het om de aansluiting bij de A12 te verplaatsen en het tankstation te verplaatsen of te verwijderen.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Dat was wel een van de opties, maar in 2020 werd besloten dat de tankstations zouden blijven.
-
Chris
- Moderator
Het is een laagwaardig tracé gezien de intensiteit daar (circa 19.000 voertuigen per dag), maar er is ook niet echt een logisch alternatief. Als een onderdoorgang op de bestaande plek was gebouwd had je de weg nog door Maarsbergen gehad. En dat was lastiger te faseren geweest. Nu kon in het vrije veld gebouwd worden, dat is altijd makkelijker, met minder hinder, sneller en goedkoper.
De hele aansluiting verplaatsen is niet reëel, dan sluit het compleet niet meer aan op de bestaande N226 en zou ook veel meer kosten.
Gezien de regionale wegenstructuur zou het volledig maken van de aansluiting Maarn meer effect hebben.
De hele aansluiting verplaatsen is niet reëel, dan sluit het compleet niet meer aan op de bestaande N226 en zou ook veel meer kosten.
Gezien de regionale wegenstructuur zou het volledig maken van de aansluiting Maarn meer effect hebben.
-
Durashift
- expressweg
-
K89
- zandpaadje
Voornaamste doel lijkt me dat die file straks niet meer op een spoorwegovergang staat die 20x per uur dicht gaat.
Met een beetje geluk lost dit ook de terugslaande wachtrij op de afrit Arnhem -> Maarsbergen op. De rest is bijvang.
Met een beetje geluk lost dit ook de terugslaande wachtrij op de afrit Arnhem -> Maarsbergen op. De rest is bijvang.
-
wellproc
- dorpsstraat
Ik heb een tijdje deze route dagelijks gereden en dit punt alleen al was reden om een andere route te nemen (vaak zelfs helemaal binnendoor)...
-
Durashift
- expressweg
Dat heeft het verkeerslicht dat ten zuiden van het spoor is geplaatst al opgelost, de laatste jaren. Stond vrij 'veilig' afgesteld, regelmatig was er ruimte voor enkele voertuigen om nog aan de overkant van het spoor plaats te nemen, naar mijn waarnemingen.K89 schreef: di 17 mar 2026, 18:35 Voornaamste doel lijkt me dat die file straks niet meer op een spoorwegovergang staat die 20x per uur dicht gaat.
(..)
Nope, kijk maar naar de wegwijzer. De linker rijstrook is gereserveerd voor verkeer naar Maarn. Daar rijdt (voor de tunnel, vanaf de zuidzijde) eerst nog verkeer vanaf Leersum + westzijde afrit A12. Kortom, een 'fantastisch' weefmoment..wellproc schreef: di 17 mar 2026, 19:30 (..)
de terugslag de A12 op (aan de zuidkant). Dat zou hiermee opgelost moeten zijn, want: 2 stroken tot aan de rotonde aan de noordzijde (..),
-
wellproc
- dorpsstraat
Ik schrijf 'tot aan de rotonde'.
Dus inderdaad, er moet uiteindelijk samengevoegd worden op 1 strook, alleen ligt dat punt veel verder van de snelweg vandaan dan het huidige punt (vlak voor de spoorwegovergang). En dan haal je die spoorwegovergang met enkele minuten sluitingstijd per keer (schat ik) er ook nog tussenuit. Dus de verkeersstroom komt niet steeds langdurig tot stilstand.
Ja uiteraard zal er voor de rotonde vertraging ontstaan in de spits en dat zal terugslag geven. Maar mijn verwachting (en hoop
) is dat die terugslag niet meer dagelijks zo lang de snelweg bereikt als dat het nu is.
We gaan het zien.
En inderdaad: de tijdelijke situatie is in dat opzicht suboptimaal. Dus het zal nu wat verbeteren en in de definitieve situatie nog meer.
Dus inderdaad, er moet uiteindelijk samengevoegd worden op 1 strook, alleen ligt dat punt veel verder van de snelweg vandaan dan het huidige punt (vlak voor de spoorwegovergang). En dan haal je die spoorwegovergang met enkele minuten sluitingstijd per keer (schat ik) er ook nog tussenuit. Dus de verkeersstroom komt niet steeds langdurig tot stilstand.
Ja uiteraard zal er voor de rotonde vertraging ontstaan in de spits en dat zal terugslag geven. Maar mijn verwachting (en hoop
We gaan het zien.
En inderdaad: de tijdelijke situatie is in dat opzicht suboptimaal. Dus het zal nu wat verbeteren en in de definitieve situatie nog meer.
-
K89
- zandpaadje
Het is inderdaad jammer dat de turborotonde (ten noorden van de tunnel) niet is uitgevoerd met 2 stroken A12 -> Woudenberg en een taper naar 1 strook na de rotonde. Dan zou de opstelruimte in de tunnel waarschijnlijk efficiënter gebruikt worden.
Maar er zal vast aan gerekend zijn bij het ontwerp.
Maar er zal vast aan gerekend zijn bij het ontwerp.
-
Durashift
- expressweg
Okay, misschien werkt het wel.Durashift schreef: di 17 mar 2026, 21:50Ik help jullie 't hopen.. maar denk dat tegen gaat vallen. (..)
Vanochtend om 8:45 uur reed ik aldaar om vanaf Leersum de A12 op te gaan. Geen file te bekennen aan de overzijde, de afrit van de A12. Wat er aan de noordzijde van het spoor reed kon ik niet waarnemen. In de tunnel (zuidzijde) stond geen verkeer stil, in ieder geval.
Hierdoor al wel 'een klein nadeeltje' ervaren: er is nu een continue stroom van verkeer (in de spits) dat de tunnel uitkomt en naar de A12 richting Veenendaal wil. Voorheen moesten die zich veelal door stilstaand verkeer heen wurmen (en kon verkeer dat linksaf de A12 op wilde daar weer tussendoor glippen) maar nu kan men ongehinderd doorrijden, wat dus de wachttijd voor verkeer uit Leersum wat verlengd..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Edit: doorkomst 26 maart rond 17:40 uur, vanaf Woudenberg. Ik kon prima doorrijden, tunnel door, ovonde onder de A12 en
Normaal was er file van voor de komgrens Maarsbergen op dat tijdstip.
Wél een nadeeltje: verkeer vanaf de A12 (westzijde) staat dus te wachten om ..ooit.. die ovonde linksaf te nemen richting Maarsbergen.. ik zag het in ieder geval stil staan bovenaan de afrit, weet niet of er werkelijk terugslag was op de A12 zelf (vluchtstrook).
-
Chris
- Moderator
Ik heb vanmiddag wat foto's gemaakt bij Maarsbergen.
1. De noordelijke fietsbrug over de tunnelbak.

N226 Maarsbergen 01 by European Roads, on Flickr
2. De bak uit richting Woudenberg.

N226 Maarsbergen 03 by European Roads, on Flickr
3. De tunnelbak onder het spoor.

N226 Maarsbergen 05 by European Roads, on Flickr
4. Op de achtergrond het verkeer op de A12.

N226 Maarsbergen 07 by European Roads, on Flickr
5. Ziet er wel mooi uit. Hopelijk wordt het niet ondergeklad.

N226 Maarsbergen 08 by European Roads, on Flickr
6. De rotonde in Maarsbergen.

N226 Maarsbergen 10 by European Roads, on Flickr
7. De bewegwijzering richting de A12 en verder.

N226 Maarsbergen 12 by European Roads, on Flickr
8. De bewegwijzering richting Woudenberg.

N226 Maarsbergen 14 by European Roads, on Flickr
9. De tunnelbak is voorzien van geluidwerende elementen.

N226 Maarsbergen 19 by European Roads, on Flickr
10.

N226 Maarsbergen 22 by European Roads, on Flickr
11. De oude kruising in Maarsbergen.

N226 Maarsbergen 25 by European Roads, on Flickr
12. Een hectometerpaal op de oude N226. Eens kijken waar die hectometrering op gebaseerd is...

N226 Maarsbergen 26 by European Roads, on Flickr
13. De voormalige N226.

N226 Maarsbergen 27 by European Roads, on Flickr
14. De voormalige overweg.

N226 Maarsbergen 29 by European Roads, on Flickr
15. Vies bord.

N226 Maarsbergen 30 by European Roads, on Flickr
16. Dat hoekje van Maarsbergen tussen de oude en nieuwe N226 is niet het meest aantrekkelijke deel van de provincie Utrecht zullen we maar zeggen.

N226 Maarsbergen 31 by European Roads, on Flickr
1. De noordelijke fietsbrug over de tunnelbak.

N226 Maarsbergen 01 by European Roads, on Flickr
2. De bak uit richting Woudenberg.

N226 Maarsbergen 03 by European Roads, on Flickr
3. De tunnelbak onder het spoor.

N226 Maarsbergen 05 by European Roads, on Flickr
4. Op de achtergrond het verkeer op de A12.

N226 Maarsbergen 07 by European Roads, on Flickr
5. Ziet er wel mooi uit. Hopelijk wordt het niet ondergeklad.

N226 Maarsbergen 08 by European Roads, on Flickr
6. De rotonde in Maarsbergen.

N226 Maarsbergen 10 by European Roads, on Flickr

8. De bewegwijzering richting Woudenberg.

N226 Maarsbergen 14 by European Roads, on Flickr
9. De tunnelbak is voorzien van geluidwerende elementen.

N226 Maarsbergen 19 by European Roads, on Flickr
10.

N226 Maarsbergen 22 by European Roads, on Flickr
11. De oude kruising in Maarsbergen.

N226 Maarsbergen 25 by European Roads, on Flickr
12. Een hectometerpaal op de oude N226. Eens kijken waar die hectometrering op gebaseerd is...

N226 Maarsbergen 26 by European Roads, on Flickr
13. De voormalige N226.

N226 Maarsbergen 27 by European Roads, on Flickr
14. De voormalige overweg.

N226 Maarsbergen 29 by European Roads, on Flickr
15. Vies bord.

N226 Maarsbergen 30 by European Roads, on Flickr
16. Dat hoekje van Maarsbergen tussen de oude en nieuwe N226 is niet het meest aantrekkelijke deel van de provincie Utrecht zullen we maar zeggen.

N226 Maarsbergen 31 by European Roads, on Flickr
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Foto 5: Zeker weten dat het ondergeklad wordt.
Foto 16: Nog wel, straks niet meer
Foto 16: Nog wel, straks niet meer
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Kaaiman
- Secretaris
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het is wel mooi om zo'n verandering te zien. Zo te zien is er vooral een omleiding gemaakt, niet echt structureel iets anders.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Chris
- Moderator
Nog steeds wel veel vertraging op de N226. Dat zal wel zo blijven tot de A30 weer open is.

-
Alain
- expressweg
Wat nog het meest bizarre is aan dat plaatje is dat de verkeersinformatie over de oude route geprojecteerd blijft worden, terwijl de nieuwe route er toch al vrij snel na opening op stond.
Je gaat je dan toch afvragen hoe zo'n algoritme werkt.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
A12 ontbreekt?Chris schreef: zo 05 apr 2026, 19:32 Ik heb vanmiddag wat foto's gemaakt bij Maarsbergen.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
De data waar de verkeerslaag op gebaseerd is loopt gewoon een beetje achter.Alain schreef: di 07 apr 2026, 10:29 Wat nog het meest bizarre is aan dat plaatje is dat de verkeersinformatie over de oude route geprojecteerd blijft worden, terwijl de nieuwe route er toch al vrij snel na opening op stond.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Nee. In beide gevallen kom je niet direct op de A12 uit. Linksaf gaat ook naar Overberg, rechtsaf gaat ook naar de Engweg (een buurtje tussen spoor en snelweg).
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Ik zie het nu. Ik dacht dat ze daar tegenwoordig niet meer zo precies mee waren. En het zou dan toch tussen haakjes of zonder schildje moeten staan.
-
K89
- zandpaadje
Het zou mij niet verbazen als binnen een paar jaar de zuidkant van de kluif het volgende knelpunt gaat worden. Maar daar is in ieder geval ruimte beschikbaar om te optimaliseren.Durashift schreef: wo 25 mar 2026, 22:12
Hierdoor al wel 'een klein nadeeltje' ervaren: er is nu een continue stroom van verkeer (in de spits) dat de tunnel uitkomt en naar de A12 richting Veenendaal wil. Voorheen moesten die zich veelal door stilstaand verkeer heen wurmen (en kon verkeer dat linksaf de A12 op wilde daar weer tussendoor glippen) maar nu kan men ongehinderd doorrijden, wat dus de wachttijd voor verkeer uit Leersum wat verlengd..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Wél een nadeeltje: verkeer vanaf de A12 (westzijde) staat dus te wachten om ..ooit.. die ovonde linksaf te nemen richting Maarsbergen.. ik zag het in ieder geval stil staan bovenaan de afrit, weet niet of er werkelijk terugslag was op de A12 zelf (vluchtstrook).
-
Durashift
- expressweg
Het is trouwens wel een lekkere doordraaier, die bocht in de tunnel
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het is niet verplicht volgens de richtlijn. De wegbeheerder kan bedenken dat een snelwegschildje genoeg informatie biedt.marcel schreef: za 18 apr 2026, 17:22 Ik zie het nu. Ik dacht dat ze daar tegenwoordig niet meer zo precies mee waren. En het zou dan toch tussen haakjes of zonder schildje moeten staan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.