[A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rogier
2x2 autosnelweg

Re: [A012] A12 IJsselbrug Westervoort

Bericht door Rogier »

Waarschijnlijk niet. Zolang de boel nog goed is, is dat niet noodzakelijk, maar ik zou wel persoonlijk een aantal preventieve ingrepen doen. Zwakke plekken versterken en kathodisch bescherming inbouwen.
R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L »

H0ffi3Jr schreef: do 30 okt 2025, 8:18 Denk alleen wel dat er nog een nachtafsluiting gaat komen om de tijdelijke markering goed weg te werken, aangezien die nog veel te duidelijk aanwezig is en dit voor een boel mensen verwarring in de hand helpt.
De vluchtstrook werd bijvoorbeeld nog als uitvoeg/invoegstrook gebruikt en tussen rijstrook 2 en 3 zit naast de blokmarkering nog een doorgetrokken streep met een gat van bijna een meter ertussen.
De markering is inderdaad nog wel een punt van aandacht, als je ter plekke niet bekend bent kan dat best verwarrend werken. Sterker, na al die jaren moest ik ook weer even wennen aan de uitvoeger naar Velperbroek. Het is gelukkig wel zo weggewerkt dat lane assist niet over de flos ging.
R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L »

Is er al een apart draadje nodig voor de bruggen bij Velperbroek, of kunnen we die onder deze hangen?
https://www.gelderlander.nl/arnhem/nog- ... ~aad9aea6/
Artikel zit voor mij achter de muur, maar kop zegt genoeg.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Knooppunt Velperbroek heeft een eigen topic waar deze problemen besproken worden. Gewoon te vinden via de zoekfunctie.
:arrow: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 2#p1332292
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Deze brug is jonger dan de probleembruggen én, niet onbelangrijk, inspecties zijn hier gezien de ruimte tussen de liggers zo te zien een stuk makkelijker uit te voeren. De tafelconstructie lijkt ook een stuk massiever uitgevoerd dan bij de meeste andere voorbeelden. Als men nu netjes de voegen vervangt en drainage in orde houdt voorzie ik geen problemen; de constructie lijkt nog waterdicht te zijn (geen algengroei of mos).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik ben vanmiddag wat foto's wezen maken bij de IJsselbrug Westervoort.

Er is inderdaad één tand-nokconstructie, namelijk bij de overgang van de kokerbrug op de liggerbrug. Alle andere pijlers hebben een gewone onderslagbalk met liggers. De tand-nok lijkt ook de enige te zijn die wél waterdicht is, want de rest zit vol met druip- en algsporen.

Afbeelding
A12 IJsselbrug Westervoort 08-11-2025 03 by European Roads, on Flickr

De gerenoveerde stalen brug.
Afbeelding
A12 IJsselbrug Westervoort 08-11-2025 08 by European Roads, on Flickr

Overzicht van de hele brug.
Afbeelding
A12 IJsselbrug Westervoort 08-11-2025 11 by European Roads, on Flickr

Ik vermoed dat ze de opleggingen ook hebben vervangen, die zien er nieuw uit.
Afbeelding
A12 IJsselbrug Westervoort 08-11-2025 13 by European Roads, on Flickr

De betonnen liggerbrug.
Afbeelding
A12 IJsselbrug Westervoort 08-11-2025 20 by European Roads, on Flickr

Alles lek, alhoewel niet zo erg als bij de HSL.
Afbeelding
A12 IJsselbrug Westervoort 08-11-2025 25 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A12 IJsselbrug Westervoort 08-11-2025 27 by European Roads, on Flickr

Dit is de tand-nokconstructie van de brug. Deze is droog.
Afbeelding
A12 IJsselbrug Westervoort 08-11-2025 30 by European Roads, on Flickr

De kokerbrug over de IJssel.
Afbeelding
A12 IJsselbrug Westervoort 08-11-2025 34 by European Roads, on Flickr

De liggerbrug over de uiterwaard.
Afbeelding
A12 IJsselbrug Westervoort 08-11-2025 38 by European Roads, on Flickr

Nieuwe hoogteschalen. Rijkswaterstaat had eerder dit jaar aangekondigd dat ze door heel Nederland hoogteschalen zouden gaan vervangen omdat velen zo vies zijn dat ze niet meer schoon te maken zijn.
Afbeelding
A12 IJsselbrug Westervoort 08-11-2025 41 by European Roads, on Flickr

De voegovergangen die vervangen gaan worden. Standaard rubber voegen, maar ik ben niet helemaal naar de hoofdoverspanning gelopen.
Afbeelding
A12 IJsselbrug Westervoort 08-11-2025 46 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Rijkswaterstaat schreef:A12: groot onderhoud aan betonnen IJsselbrug; 7 april - 14 mei 2026

Rijkswaterstaat start op dinsdag 7 april 2026 met het groot onderhoud aan de betonnen IJsselbrug in de A12 bij Arnhem. De werkzaamheden duren tot donderdag 14 mei en zorgen voor forse verkeershinder in de regio. Houd rekening met 60 minuten extra reistijd. Pas uw reisgedrag hierop aan en vermijd de A12 zoveel mogelijk.

Extra werkzaamheden in de nacht voor het onderhoud

Door de winterse omstandigheden van de afgelopen maanden is het wegdek voor en na de brug sneller verslechterd dan verwacht. Daarom voeren voor het geplande groot onderhoud extra herstelwerkzaamheden aan het asfalt uit.

Om de hinder te beperken vinden deze werkzaamheden ‘s nachts plaats. Tijdens deze nachten zijn minder rijstroken beschikbaar en zijn op sommige momenten volledige nachtafsluitingen noodzakelijk.

Start groot onderhoud betonnen IJsselbrug

Op 7 april om 21.00 uur start het aangekondigde groot onderhoud. Dit onderhoud is noodzakelijk om de brug in goede conditie te houden. Vanaf 14 mei kunt u de betonnen brug en het fietspad weer gebruiken. Tussen 18 en 31 mei volgen nog enkele nachtafsluitingen voor afrondende werkzaamheden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De verwachte verkeerschaos blijft nog uit:

Afbeelding

Omroep Gelderland had er een liveblog voor opgezet

Afbeelding
H0ffi3Jr
zandpaadje

Bericht door H0ffi3Jr »

Ik had het ook al drukker verwacht, maar kwam er later achter dat afgelopen nacht alleen nog in de richting van Duitsland aanpassingen zijn gemaakt (als ik de weergave van de matrixborden bij Wegstatus mag geloven). Op de projectpagina van Rijkswaterstaat ( https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pr ... ug-in-2026 ) zag ik ook dat aankomende nacht de andere aanpassingen worden gedaan en dat daarna het "circus" zou moeten beginnen.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Chris schreef: wo 08 apr 2026, 8:21 De verwachte verkeerschaos blijft nog uit
Volgens de radio-verkeersinformatie vanmiddag wel chaos, met name op de N325.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^
Voor de Pleijroute (N325) zag ik 43 minuten vertraging op de A325. Dat was op het hoogtepunt van de avondspits.

De echte ellende komt morgenochtend, verwachten ze bij Rijkswaterstaat.
Rijkswaterstaat verwacht op donderdagochtend wél forse verkeershinder wegens de afsluitingen van de IJsselbrug. Wie woensdagochtend vanaf Duiven de brug in de A12 over ging, merkte dat alle rijbanen gewoon open waren, ondanks waarschuwingen van Rijkswaterstaat. Op woensdagavond verandert de verkeerssituatie echter, waardoor er vanaf donderdag nog maar twee rijbanen open zijn.
https://www.gld.nl/nieuws/8459680/rijks ... -donderdag
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De vertraging op de N325 lijkt in de avondspits nog groter te zijn dan op de A12 zelf. Gisteren en vandaag staat de N325 helemaal vast vanaf Gelredome tot Velperbroek.