Hotels onderweg
Moderator: Moderatoren
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Re: Hotels onderweg
De kosten van een ontbijt bij hotels waarin ik verblijf zijn standaard 20 a 25 euro. En nee: dat zijn geen vijfsterrenresorts. Ook geen Ibis want de ervaring van Chris zijn verblijf in een Ibis in Reims is ook mijn ervaring. En de reden om Ibis te mijden: te duur in verhouding tot wat je krijgt.
Op bookingsites selecteer ik altijd de optie "ontbijt inbegrepen". Daar betaal je voor maar het is ook een stuk gemak. En inderdaad is de clou om zoveel te eten dat je de lunch kunt overslaan: dan kan het uit.
Als ik op een bookingsite een hotel gevonden heb ga ik altijd nog naar de site van het hotel zelf. Soms, maar niet altijd, krijg je korting als je rechtstreeks bij het hotel zelf boekt omdat er dan geen commissie is.
Op bookingsites selecteer ik altijd de optie "ontbijt inbegrepen". Daar betaal je voor maar het is ook een stuk gemak. En inderdaad is de clou om zoveel te eten dat je de lunch kunt overslaan: dan kan het uit.
Als ik op een bookingsite een hotel gevonden heb ga ik altijd nog naar de site van het hotel zelf. Soms, maar niet altijd, krijg je korting als je rechtstreeks bij het hotel zelf boekt omdat er dan geen commissie is.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Maar eerlijk gezegd zijn dit ook zaken die lang niet iedereen nodig heeft. GPS? De meeste mensen zullen tegenwoordig wel een app op hun telefoon gebruiken. Kinderzitje? Ik denk dat het aantal huurders dat dat nodig heeft een kleine minderheid zal zijn. Sneeuwkettingen? Hangt ervanaf waar je naartoe gaat. Als ik in januari een auto huur in Barcelona en in de regio blijf heb ik ze niet nodig, ga ik met diezelfde auto naar Andorra dan kan het wel verstandig zijn.Autostrada schreef: wo 08 apr 2026, 11:32Bij autoverhuur hebben ze dit tot in het extreme doorgetrokken: waarbij de kale huur zeer scherp geprijsd kan zijn (zeg 100 euro voor een week) en je vervolgens voor GPS, kinderzitje of sneeuwkettingen 50 euro per dag moet aftikken. M.a.w. veel meer dan de huurprijs. Met de kostprijs van die artikelen heeft dit niets te maken; dit is puur klanten lokken op de “vanaf-prijs” en hopen dat ze later in de val trappen.
Wat het moet kosten, daar kun je over debatteren, maar vaak zit er wel een maximum aan per verhuurperiode, en dat zoiets 50 euro per dag zou moeten kosten zie ik, tenminste waar ik huur, eigenlijk nooit.
Voor hotels op een meer afgelegen locatie is het gelukkig nog steeds een uitzondering. Ja, je kunt redeneren dat het parkeerterrein bekostigd en onderhouden moet worden, en dat niet elke klant daar aan mee hoeft te betalen. Maar als er geen ontsluiting per OV is, is het natuurlijk onzin.Autostrada schreef: wo 08 apr 2026, 11:32Betaald parkeren bij een hotel onderweg in de middle of nowhere is nog zo’n geintje. Wie met de fiets komt heeft het niet nodig… Tsja.
Situaties waarin betalen wat mij betreft wel redelijk is (tarief afhankelijk van de locatie):
- Als er een parkeergarage beschikbaar is.
- Als de parkeerruimte beperkt is; vaak bij hotels binnen de bebouwde kom.
- Als het parkeerterrein afgesloten/bewaakt is.
Maar zeker in Zweden ben ik nog wel vaak tegengekomen dat je ook voor hotels buiten de stad moet betalen voor het parkeren. Vaak hotels met zat parkeerruimte en weinig bebouwing in de omgeving. Ja, dan vraag ik me wel af waar dat nou weer voor moet.
Vergelijken loont en bij een codeshare kan het soms gek genoeg goedkoper zijn om bij de andere maatschappij te boeken. Soms heeft de ene maatschappij net een actie/promotie en de andere niet. KLM is soms voor vluchten van Delta ook wel goedkoper dan Delta zelf, al zijn de prijzen ook vaak hetzelfde. En in andere gevallen ben je weer wat meer kwijt, maar kan het voor statushouders toch interessanter zijn om het duurdere ticket te boeken. Bijvoorbeeld de airBaltic-vluchten vanaf Amsterdam zijn ook via KLM boekbaar, maar doorgaans duurder dan het goedkoopste ticket bij airBaltic. Maar voor statushouders kunnen de vrijstellingen voor ruimbagage, loungetoegang, en opbouw van miles/XP de moeite waard zijn om toch via KLM te boeken in plaats van direct bij airBaltic.mvalkenburg schreef: wo 08 apr 2026, 12:03 Daar zit 'm dus net de kneep. Voor mijn recente trip naar Taiwan/Japan heb ik een China airlines ticket geboekt. Dit was ca. 200 euro goedkoper dan dezelfde vlucht bij KLM. Daarbij krijg ik bij China Airlines in het goedkoopste tarief 2x23 kg incheckbagage en bij KLM precies helemaal niks - alle bagage bijbetalen. Saillant detail: het was een codeshare vlucht en we zaten gewoon in een KLM kist. Dus nee, dat het in het voordeel van de klant zou zijn als je alles los moet betalen lijkt mij niet waar...
Ik heb ook een keer een spotgoedkope codeshare gehad toen ik met Saudia naar India reisde; op de terugweg vanaf Delhi was mijn overstap in Riyadh en was het vervolg van de reis met KLM. Met de ticketprijs die ik toen heb betaald (iets van 440 euro retour of zo) kan ik me nauwelijks voorstellen dat KLM, als codeshare-partner van Saudia, er veel aan heeft verdiend.
Ook derde partijen zijn dikwijls goedkoper dan boeken bij de airline zelf, maar rekenen dan weer boekingskosten en bij annulering of vertraging of andere klachten heb je vaak gedoe omdat je je ticket niet bij de airline zelf hebt gekocht. Ik vermijd dat, ik heb dat denk ik tien jaar geleden voor het laatst gedaan, behoudens nog een ticket van Nepal Airlines in 2022 dat ik op de website van de airline zelf niet kon kopen.
Ik ben in principe ook redelijk trouw aan SkyTeam, als het mogelijk is. Mijn vrouw en ik vliegen nog wel eens naar de VS en dan kiezen we, zonder naar bijvoorbeeld United of American te kijken, hoe dan ook voor de combinatie KLM en Delta (of eventueel Air France; we hebben ook een keer een ticket gehad via London Heathrow met een overstap op Virgin Atlantic, allemaal SkyTeam).
Wat ik zelf nog wel eens doe - als ik de tijd ervoor heb - is om mijn ticket vanaf Düsseldorf te boeken. Het is voor mij 30-45 minuten verder rijden dan Schiphol. Qua inchecktijd kan ik iets later aankomen in Düsseldorf om alles vlotjes te laten verlopen. En dan vlieg ik vanaf Düsseldorf met KLM/Air France/Delta via Amsterdam of Parijs naar de VS, in plaats van direct vanaf Amsterdam. Ik heb, ondanks dat er een extra vlucht (bv. Düsseldorf-Amsterdam) bij zit, per retourticket per persoon al meermaals rond de 300-350 euro of soms zelfs meer bespaard. Dat tikt flink aan. Laatst ook: vanaf Amsterdam zou de desbetreffende reis mij 1045 euro p.p. kosten. Vanaf Düsseldorf 660 euro p.p. Nou, daarvoor reis ik met alle liefde een paar uurtjes extra. Bijkomend voordeel: door die extra vluchten spaar ik ook nog meer XP bij Flying Blue. Het kost me op een lange reis vaak toch, inclusief extra reistijd naar/van de luchthaven, vliegtijd, en overstaptijd al gauw rond de 3 uur extra per enkele reis. Maar het verschil voor de portemonnee is zo groot dat ik het doe. Als de verschillen in de orde van grootte zijn zoals hierboven betekent het simpelweg dat je in het ene geval voor 2000 euro twee transatlantische retourtjes hebt, en in het andere geval drie. Dat is nogal een prijsverschil.
Voor een andere reis scheelde het maar 100 euro p.p.; in dat geval geef ik de voorkeur aan het gemak om direct vanaf Schiphol te vertrekken. De besparing is me anders te klein en staat niet in verhouding tot het extra gedoe. Voor die specifieke reis was de vlucht vanaf Schiphol bovendien rechtstreeks.
Doe ik ook. booking.com is voor mij meer een zoekmachine en recensiewebsite. Ik boek misschien nog twee of drie keer per jaar via booking.com.Willem schreef: wo 08 apr 2026, 13:19Als ik op een bookingsite een hotel gevonden heb ga ik altijd nog naar de site van het hotel zelf. Soms, maar niet altijd, krijg je korting als je rechtstreeks bij het hotel zelf boekt omdat er dan geen commissie is.
Toeslagen voor vroeg inchecken of laat uitchecken zijn best redelijk. Vaak is het op basis van beschikbaarheid, en het kan het schoonmaakschema in de war schoppen. Ik heb ook wel eens extra betaald voor een late check-out of voor een vroege check-in. En vorig jaar was er een bestemming waar mijn vlucht midden in de nacht aankwam. Uiteindelijk was ik toen ergens rond zessen bij mijn hotel. Ik had de kamer al geboekt vanaf de nacht vooraf, en dat doorgegeven aan het hotel, zodat ze me niet als no-show zouden regsitreren. Ik kon om 06:00 uur gelijk mijn kamer in.Autostrada schreef: wo 08 apr 2026, 12:56Mijn verwachting is ook niet dat prijzen van hotelkamers of vliegtickets dalen. Toch is het 15 à 20 euro vragen voor een hotel ontbijtje een vorm van ontbundeling, waarbij je (fors) geld gaat vragen voor een dienst die eerder bij de prijs in zat begrepen (je betaalde er al wel voor, maar het was niet zo zichtbaar, en vaak ook goedkoper toen het nog niet los gegrijsd werd). Hotels rekenen ook vaak toeslagen voor huisdieren, parkeren, vroeg inchecken, laat uitchecken, etc.
Minibars worden weinig gebruikt, het controleren en achteraf in rekening brengen als er toch iets geconsumeerd blijkt te zijn kan nogal een gedoe zijn. Ik zie het ook steeds minder.Een verdienmodel wat overigens teloor lijkt gegaan is de fameuze minibar - ik tref tegenwoordig vaak een waterkoker met gratis (instant)koffie op de kamer aan, in plaats van een minibar met peperdure ongezonde producten.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Waar ik overigens altijd op let is dat de mogelijkheid er is om laat in te checken. Vaak wil ik ook nog iets doen op de dag van aankomst ipv eerst naar het hotel te lopen. Het is wel iets waar je echt op moet letten wil je vermijden voor een gesloten deur te staan. Bij veel pensions is dat bv niet mogelijk.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Dat was iets dat de echte budgethotels al langer hadden, maar nu zie je het inderdaad ook in de middenklassehotels meer en meer opduiken. Het is een stukje gemak.Alfa schreef: wo 08 apr 2026, 13:53Wat veel hotels tegenwoordig doen is een automaat in de gang zetten. Die ook fors geprijsd is. Dat is een veel goedkopere werkwijze dan een minibar.
Soms is er ook wel wat bij de receptie te krijgen, zeker bij een 24-uursreceptie. Zaken als snoep, chocolade, koekjes en chips, en blikjes of flesjes drinken. Cup noodles zie je ook steeds vaker. In de VS heb ik het ook wel los van de receptie gezien, met zelfscan en een betaalapparaat ernaast. Wat daar ook gangbaar is, is dat er wasmachines en drogers voor gasten zijn, en dan is er ook wasmiddel en wasverzachter verkrijgbaar. Ook staan er in de VS doorgaans ijsautomaten op de gang, en hebben de meeste kamers een magnetron en koelkast. Maar dat zijn allemaal zaken die in Europa een stuk minder gangbaar zijn.
Ik boek eigenlijk altijd hotels met 24-uursreceptie. Laat inchecken is dan nooit een probleem. Maar bij kleinere (familie)hotels of pensions is het vaak tot rond 21:00 uur.Waar ik overigens altijd op let is dat de mogelijkheid er is om laat in te checken. Vaak wil ik ook nog iets doen op de dag van aankomst ipv eerst naar het hotel te lopen. Het is wel iets waar je echt op moet letten wil je vermijden voor een gesloten deur te staan. Bij veel pensions is dat bv niet mogelijk.
-
martwout2
- stadsweg
Je ziet het nu ook bij Hilton (Schiphol) en bij vele Van der Valks komen. En bij die laatste verkopen ze dan ook non-food-artikelen. Wel handig zeker als je een keer iets vergeet wat je dagelijks gebruikt.Coen Tunnel schreef: wo 08 apr 2026, 14:25Dat was iets dat de echte budgethotels al langer hadden, maar nu zie je het inderdaad ook in de middenklassehotels meer en meer opduiken. Het is een stukje gemak.Alfa schreef: wo 08 apr 2026, 13:53Wat veel hotels tegenwoordig doen is een automaat in de gang zetten. Die ook fors geprijsd is. Dat is een veel goedkopere werkwijze dan een minibar.
En inzake ontbijt betaal ik wel graag het extra als ik een normaal hotel meestal pak of bij Van der Valk. Dan heb je nog weleens een uitgebreid ontbijt. Idem bij een familiehotel in de Elzas waar we elk jaar wel komen op doorreis. Dan maken ze ter plaatse crepes of een eiergerecht.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Hangt er vanaf waar je zit. In een stad boek ik geen ontbijt bij, er zijn heus wel plekken te vinden waar je kunt ontbijten. Toen ik in december in Oxford was, heb ik gewoon ontbeten in een van de vele barretjes in het centrum. Het is stukken goedkoper.Willem schreef: wo 08 apr 2026, 13:19 Op bookingsites selecteer ik altijd de optie "ontbijt inbegrepen". Daar betaal je voor maar het is ook een stuk gemak. En inderdaad is de clou om zoveel te eten dat je de lunch kunt overslaan: dan kan het uit.
Er zijn ook hotels met een soort van (onbemand) mini-supermarktje waarbij je wel zelf moet scannen.martwout2 schreef: wo 08 apr 2026, 18:12 Je ziet het nu ook bij Hilton (Schiphol) en bij vele Van der Valks komen. En bij die laatste verkopen ze dan ook non-food-artikelen. Wel handig zeker als je een keer iets vergeet wat je dagelijks gebruikt.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Chris
- Moderator
Inchecken varieert ook wel per land. In bijvoorbeeld Spanje moet je je paspoort laten zien, terwijl je in Frankrijk alleen je naam hoeft op te geven en je krijgt de card om je kamer in te gaan. Eventueel nog zelf betalen als dat niet rechtstreeks via booking gaat.
-
Autostrada
- autoweg
In Spanje moet je vaak een scan of foto van je paspoort van te voren uploaden, waarna je de (virtuele) sleutel krijgt; in de gevallen dat je aankomt buiten de openingstijden van de receptie.Chris schreef: wo 08 apr 2026, 20:04 Inchecken varieert ook wel per land. In bijvoorbeeld Spanje moet je je paspoort laten zien, terwijl je in Frankrijk alleen je naam hoeft op te geven en je krijgt de card om je kamer in te gaan. Eventueel nog zelf betalen als dat niet rechtstreeks via booking gaat.
Op die manier zitten ze niet vast aan een permanent bemande receptie. Je ziet dit met name bij B&B's en kleinere hotels.
-
Jeff
- expressweg
Ibis: Ik zit net even te kijken wat het hotel in Warschau vraagt (langs de S8), maar die prijzen vind ik nog meevallen
28 -> 29 april
~58 euro: kamer + parkeren
~69 euro: Kamer + ontbijt + parkeren
Dan kan je zeggen: voor die 44 PLN/11 euro ga ik wel naar een fastfood toko, maar ook daar zit je al rap over die 44 PLN heen
28 -> 29 april
~58 euro: kamer + parkeren
~69 euro: Kamer + ontbijt + parkeren
Dan kan je zeggen: voor die 44 PLN/11 euro ga ik wel naar een fastfood toko, maar ook daar zit je al rap over die 44 PLN heen
-
Chris
- Moderator
Locaties van de Franse ketenhotels lijken elke 15 - 20 jaar door een andere partij opgekocht te worden, en weer gerenoveerd. Maar qua indeling of ruimte van de kamers verandert er weinig.Willem schreef: wo 08 apr 2026, 13:19Ook geen Ibis want de ervaring van Chris zijn verblijf in een Ibis in Reims is ook mijn ervaring. En de reden om Ibis te mijden: te duur in verhouding tot wat je krijgt.
Ik dacht altijd dat Campanile ook wat beter was, maar dat valt ook tegen vind ik. Ibis Styles is vaak wel merkbaar beter dan een gewone Ibis, maar die zitten nogal eens op locaties waar je de auto niet makkelijk of gratis kan parkeren. Ik kies er dan liever voor om een hotel aan de stadsrand te kiezen en dan de stad te bezoeken via een bezoek aan een parkeergarage bij het centrum. Betaald parkeren bij een locatie aan de stadsrand vind ik sowieso een afknapper. Dan zoek ik wel wat anders.
Ik had in Rouen een 4-sterrenhotel van 100 euro per nacht. En het douchen was in een badkuip, waarbij de douchekop nog te laag hing ook. Ik vind dat tegenwoordig voor geen enkel hotel meer acceptabel, maar helemaal niet voor een 4-sterrenhotel. Dit was geen typische zone d'activités locatie trouwens, in een rustige wijk in het groen.
Ik moet zeggen dat ik in Polen of Tsjechië vaak nettere / modernere hotels heb dan in Frankrijk. In Frankrijk is enorm veel keus in ketenhotels, maar tegelijkertijd is het allemaal veel van hetzelfde. In Duitsland of Oostenrijk heb je in een Gasthof vaak een betere ervaring voor hetzelfde geld als in Frankrijk. Als je niet te kieskeurig bent en niet in het hoogseizoen reist is dat helemaal niet zo duur.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik denk dat dit ook precies de reden is achter je laatste observatie over Polen en Tsjechië. Gewoon veel later neergezet, terwijl Franse blokkendozen tegen hun grenzen aanlopen van wat je weg kunt renoveren. Want dingen die echt structureel zijn, kun je bijna niet aanpakken zonder totaal te slopen en herbouwen.Chris schreef: wo 08 apr 2026, 22:54 Locaties van de Franse ketenhotels lijken elke 15 - 20 jaar door een andere partij opgekocht te worden, en weer gerenoveerd. Maar qua indeling of ruimte van de kamers verandert er weinig.
Als op een gegeven moment beton vol met vocht zit of zoiets, ben je mij wel kwijt. Een recent bed en een goede tv redt de ervaring niet meer. En de realiteit is dat best wel wat van die Franse blokkendozen in die fase van hun constructie zitten.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Het kan altijd wel ergens goedkoper, maar ik ben ook op vakantie en het gemak is ook wat waard. Een uitgebreid ontbijtbuffet waarbij ik van alles wat kan nemen vind ik persoonlijk erg leuk. Het geeft ook een wat rustiger start van de dag om dat in het hotel te doen dan om het buiten de deur te doen. Aan de andere kant: als het niet aanwezig is vind ik ook wel een alternatief. Maar kosten zijn voor mij tot op zekere hoogte geen doorslaggevende factor, of het ontbijt moet wel heel duur zijn.Palance schreef: wo 08 apr 2026, 18:37Hangt er vanaf waar je zit. In een stad boek ik geen ontbijt bij, er zijn heus wel plekken te vinden waar je kunt ontbijten. Toen ik in december in Oxford was, heb ik gewoon ontbeten in een van de vele barretjes in het centrum. Het is stukken goedkoper.Willem schreef: wo 08 apr 2026, 13:19 Op bookingsites selecteer ik altijd de optie "ontbijt inbegrepen". Daar betaal je voor maar het is ook een stuk gemak. En inderdaad is de clou om zoveel te eten dat je de lunch kunt overslaan: dan kan het uit.
De beste hotelontbijten heb ik trouwens in Azië en het Midden-Oosten gehad. Vooral de keer dat ik in Manila verbleef. Wát een keuze, en alles van zeer goede kwaliteit.
Het merk Ibis Styles is een jaar of tien geleden geïntroduceerd en wordt nog steeds uitgebreid. Het zit iets hoger gepositioneerd dan Ibis. Ik vind het vaak fijne hotels, doorgaans in een bepaald thema dat past bij de stad of regio. Ontbijt is er ook vaak wat uitgebreider dan bij een gewone Ibis.Chris schreef: wo 08 apr 2026, 22:54Ik dacht altijd dat Campanile ook wat beter was, maar dat valt ook tegen vind ik. Ibis Styles is vaak wel merkbaar beter dan een gewone Ibis, maar die zitten nogal eens op locaties waar je de auto niet makkelijk of gratis kan parkeren. Ik kies er dan liever voor om een hotel aan de stadsrand te kiezen en dan de stad te bezoeken via een bezoek aan een parkeergarage bij het centrum. Betaald parkeren bij een locatie aan de stadsrand vind ik sowieso een afknapper. Dan zoek ik wel wat anders.
Veel van die budgethotels in Frankrijk zijn van die standaardconstructies die in de jaren '80 of '90 zijn gebouwd. De tand des tijds is daar nu vaak wel duidelijk merkbaar, en zelfs met grondige renovaties zijn die kamers vaak maar moeilijk helemaal naar hedendaagse standaarden te krijgen. De hotels die echt goed lopen, daar wordt door de keten nog wel geïnvesteerd. De hotels die hooguit redelijk goed lopen worden, als de renovatie echt nodig is, soms verkocht aan een andere partij - vaak een goedkopere keten, die de leeftijd soms nog een jaar of tien weet te rekken. Totdat er uiteindelijk dan toch sloop volgt, of een volledige renovatie en heropening onder weer een andere merknaam. Daardoor kun je ook nu in Frankrijk nog steeds wel hotels tegenkomen die van binnen nog dezelfde inrichting en vibe hebben als in de jaren '90. Het is vaak goedkoop, en zolang het schoon is, is het voor budgetreizigers nog acceptabel. Maar verder moet je je er niet al teveel van voorstellen.Pino schreef: wo 08 apr 2026, 23:23Ik denk dat dit ook precies de reden is achter je laatste observatie over Polen en Tsjechië. Gewoon veel later neergezet, terwijl Franse blokkendozen tegen hun grenzen aanlopen van wat je weg kunt renoveren. Want dingen die echt structureel zijn, kun je bijna niet aanpakken zonder totaal te slopen en herbouwen.Chris schreef: wo 08 apr 2026, 22:54 Locaties van de Franse ketenhotels lijken elke 15 - 20 jaar door een andere partij opgekocht te worden, en weer gerenoveerd. Maar qua indeling of ruimte van de kamers verandert er weinig.
Als op een gegeven moment beton vol met vocht zit of zoiets, ben je mij wel kwijt. Een recent bed en een goede tv redt de ervaring niet meer. En de realiteit is dat best wel wat van die Franse blokkendozen in die fase van hun constructie zitten.
-
Chris
- Moderator
B&B Hotels in Frankrijk lijken vaak relatief recente nieuwbouw te zijn. Hun bedden zijn naar mijn smaak te hard, maar qua budget hotels zijn ze verder beter dan de meeste andere merken.
-
martwout2
- stadsweg
Klopt. Dat soort hoeken zie je steeds meer. Wel soms ideaal.Palance schreef: wo 08 apr 2026, 18:37 Er zijn ook hotels met een soort van (onbemand) mini-supermarktje waarbij je wel zelf moet scannen.
![]()
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Alleen al van die gedachte krijg ik nachtmerries. Bedwantsen komen op de tweede plaats.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Met die bedwantsen valt het wel mee.
Ervan uitgaande dat je geen hotel zonder ster in plaatsen als Parijs, Marseille of Amsterdam boekt hoef je er niet zo bang voor te zijn.
Het speelt meer bij studenten die een verblijf in de laagste prijsklasse boeken. Op een gedeelde slaapzaal etc.
Ervan uitgaande dat je geen hotel zonder ster in plaatsen als Parijs, Marseille of Amsterdam boekt hoef je er niet zo bang voor te zijn.
Het speelt meer bij studenten die een verblijf in de laagste prijsklasse boeken. Op een gedeelde slaapzaal etc.
-
MaartenE
- verkeersader
Ben altijd benieuwd waar men de keuze voor het matras op baseert. Ik ben een vlieggewicht (60kg, 180cm) De ene keer voelt het alsof ik op een boekenplank slaap, de andere keer vind zelfs ik het te zacht.
Alhoewel het bij sommige matrassen dan ook zo is dat het dusdanig hard voelt, waardoor de rug ondersteuning krijgt en het een en ander op de goede plek "knakt" in de nacht.
Alhoewel het bij sommige matrassen dan ook zo is dat het dusdanig hard voelt, waardoor de rug ondersteuning krijgt en het een en ander op de goede plek "knakt" in de nacht.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
Chris
- Moderator
Bedden zijn smaakgevoelig. Mijn ervaring van plm. 100 hotels de afgelopen jaren door heel Europa is wel dat B&B Hotels met afstand de meest harde bedden hebben. Ik kom zelden een hotel tegen waar bedden ook zo hard zijn. Heel zachte bedden die doorzakken kom ik ook weer niet vaak tegen.
-
Raamkozijn31
- woonerf
In februari ben ik naar Jakarta afgereisd. Ik had online een leuke dame leren kennen en was bovendien toe aan vakantie.
Alleen op reis gaan kan natuurlijk, maar dat ligt mij gewoon niet zo. Dingen zoals naar de bioscoop gaan of een wandeling maken doe ik liever samen.
Afijn, ik had voor één week het Millennium Hotel geboekt, juist omdat je niet weet of het bevalt of niet, en als je luidruchtige buren hebt, wil je niet gebonden zijn aan dezelfde hotelkamer.. Het beviel echter zo goed dat ik mijn verblijf met twee weken heb verlengd. Op aanraden van de receptie heb ik die extra weken via de website geboekt.
Via Booking betaalde ik ongeveer €40 per nacht inclusief ontbijt voor twee personen, terwijl het via de website rond de €33 per nacht was (uit mijn hoofd). Dat is toch een behoorlijk verschil.
Het personeel was werkelijk uitstekend. Ik heb zelden meegemaakt dat gasten zo centraal staan.
Deuren werden netjes voor je opengehouden, je werd altijd vriendelijk begroet met een glimlach en een kleine buiging, en wanneer ik naar buiten ging, kreeg ik steevast de woorden mee: “Be careful, mister.”
De kamer had een praktische indeling met een licht klassieke uitstraling. Het deed mij enigszins denken aan het Savoy Park in Dubai niet overdreven luxe, maar verzorgd en comfortabel, met een klein maar fijn zwembad.

Het zwembad was prima in orde en er was handdoekenservice aanwezig. Op dezelfde etage vind je ook de sportschool en kun je terecht voor een uitstekende massage.
Met de geluiden van de moskeeën op de achtergrond kreeg ik af en toe zelfs een gevoel van herkenning; het deed me denken aan mijn verblijf in het Savoy Park in Dubai, inmiddels zo’n 11 jaar geleden.

Uitzicht in de ochtend vanuit de hotelkamer, het was in die drie weken vaak bewolkt maar eigenlijk nauwelijks langdurige regen.
Vaak heel kort, en dan de hele dag droog.

Een heel lief en zorgzaam meisje. De aandacht en betrokkenheid waren bijzonder kleine gebaren zoals voor je zorgen en op je letten geven echt dat typische gevoel van gastvrijheid dat je in Azië vaak tegenkomt.

De Indomaret en Alfamart zitten letterlijk op elke hoek in heel Jakarta, het is een beetje de 7-Eleven van Thailand.
Iets verder heb je ook een CirkleK, dat vond ik zelf een hele fijne zaak, waar je ook hotdogs en broodjes hamburgers kunt kopen voor bijna niets...

Jakarta is absoluut geen Bangkok, op veel plekken ziet het er slecht onderhouden uit, en zie je veel armoede.

Ik raad iedereen aan de Gojek app te downloaden, je kan voor 21.000 Indonesische rupiah al naar de mall per scooter..
(omgerekend 1 euro..) Je krijgt alleen nooit een helm, het blijft een risico want het verkeer is zeer chaotisch.

En voor een paar euro meer, laat je je vervoeren door luxe auto's.

Alleen op reis gaan kan natuurlijk, maar dat ligt mij gewoon niet zo. Dingen zoals naar de bioscoop gaan of een wandeling maken doe ik liever samen.
Afijn, ik had voor één week het Millennium Hotel geboekt, juist omdat je niet weet of het bevalt of niet, en als je luidruchtige buren hebt, wil je niet gebonden zijn aan dezelfde hotelkamer.. Het beviel echter zo goed dat ik mijn verblijf met twee weken heb verlengd. Op aanraden van de receptie heb ik die extra weken via de website geboekt.
Via Booking betaalde ik ongeveer €40 per nacht inclusief ontbijt voor twee personen, terwijl het via de website rond de €33 per nacht was (uit mijn hoofd). Dat is toch een behoorlijk verschil.
Het personeel was werkelijk uitstekend. Ik heb zelden meegemaakt dat gasten zo centraal staan.
Deuren werden netjes voor je opengehouden, je werd altijd vriendelijk begroet met een glimlach en een kleine buiging, en wanneer ik naar buiten ging, kreeg ik steevast de woorden mee: “Be careful, mister.”
De kamer had een praktische indeling met een licht klassieke uitstraling. Het deed mij enigszins denken aan het Savoy Park in Dubai niet overdreven luxe, maar verzorgd en comfortabel, met een klein maar fijn zwembad.

Het zwembad was prima in orde en er was handdoekenservice aanwezig. Op dezelfde etage vind je ook de sportschool en kun je terecht voor een uitstekende massage.
Met de geluiden van de moskeeën op de achtergrond kreeg ik af en toe zelfs een gevoel van herkenning; het deed me denken aan mijn verblijf in het Savoy Park in Dubai, inmiddels zo’n 11 jaar geleden.

Uitzicht in de ochtend vanuit de hotelkamer, het was in die drie weken vaak bewolkt maar eigenlijk nauwelijks langdurige regen.
Vaak heel kort, en dan de hele dag droog.

Een heel lief en zorgzaam meisje. De aandacht en betrokkenheid waren bijzonder kleine gebaren zoals voor je zorgen en op je letten geven echt dat typische gevoel van gastvrijheid dat je in Azië vaak tegenkomt.

De Indomaret en Alfamart zitten letterlijk op elke hoek in heel Jakarta, het is een beetje de 7-Eleven van Thailand.
Iets verder heb je ook een CirkleK, dat vond ik zelf een hele fijne zaak, waar je ook hotdogs en broodjes hamburgers kunt kopen voor bijna niets...

Jakarta is absoluut geen Bangkok, op veel plekken ziet het er slecht onderhouden uit, en zie je veel armoede.

Ik raad iedereen aan de Gojek app te downloaden, je kan voor 21.000 Indonesische rupiah al naar de mall per scooter..
(omgerekend 1 euro..) Je krijgt alleen nooit een helm, het blijft een risico want het verkeer is zeer chaotisch.

En voor een paar euro meer, laat je je vervoeren door luxe auto's.

Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Azie is een mooie ervaring. Ook wel chaotisch en vermoeiend soms. Mooie plaatjes !
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...