Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Piles
autoweg

Re: Waze

Bericht door Piles »

waldo79 schreef: za 30 aug 2025, 21:36 Van week hoorde ik op de commerciële radio wel veel meldingen via Flitsmeister - waarvan ik vermoed dat de meeste zelfs vals zijn.
Nou, we hoeven ons er niet meer druk om te maken. Flitsmeister is gestopt.
Bedankt voor miljarden meldingen in de app.

Samen legden we eindeloos veel kilometers af, stuurden we miljarden meldingen in de app en gingen we slimmer op weg. Vandaag zetten we er een punt achter. Waarom? Dat laten we nog even open.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Tsja het constant door de strot duwen van Pro, carplay/android auto functionaliteit uit de standaard versie halen en daarmee marktaandeel verliezen heeft ze de nek omgedraaid. Serves them right…
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Of toch niet...?
https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... erpreteerd

Het is in ieder geval duidelijk dat er al jaren geklungeld wordt. Massa verliezen door betaalmuren, bugs laten zitten in basis- en betaalde functies, en onduidelijke marketingboodschappen de wereld in zenden. Waar zijn die lui met hun hoofd?
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Ik had gisteren gedurende korte tijd een bijzondere bug in Waze waarbij de GPS-snelheid alleen het eerste cijfer toonde, dus 50 km/h was volgens Waze 5 km/h en 120 km/h was 1 km/h.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Ik had iets vergelijkbaars, dat de snelheid gewoon niet opliep. Dus bij 40 km/u op de teller bleef Waze hangen op 7.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

^^ In januari van dit jaar reed ik met een huurauto vanaf de luchthaven van Genève naar de Mont Blanc tunnel. Tijdens het eerste gedeelte van de rit gaf Waze een veel hogere snelheid aan dan de auto. Gegeven hoe hoog de boetes liggen in Zwitserland was ik vrij panisch, maar ik kon moeilijk geloven dat de snelheidsmeter van de auto defect was (toch grappig hoe je mentaal ergens weigert te geloven dat de snelheid van Waze niet klopt en je daardoor toch gaat twijfelen aan jezelf). Als ik 100km/h op de teller van de auto had, gaf Waze ongeveer 115km/h aan.

Gaande de rit werd dit verschil tussen de auto en Waze steeds kleiner; tegen de tijd dat ik door de Mont Blanc tunnel was 'klopte' het mentale plaatje weer, waarbij de snelheid in de auto een paar km/h hoger lag dan de snelheid in Waze.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Waze heeft ook meldingtypen die alleen in één land lijken voor te komen. Zoals in Frankrijk die 'trajectcontroles' terwijl er een vaste flitspaal staat. De trajectcontrole meldingen komen overigens ook niet overeen met zone a risque borden (soms staan die over 60+ kilometer aangegeven). Dat zijn wel irritante meldingen, want incidenteel is er wel daadwerkelijk een trajectcontrole.

Maar ik kwam ook 'ritsen' tegen, wat ik eerst verstond als 'flitser'. En er zijn zelfs meldingen voor verkeersdrempels. Die kan je zo te zien niet individueel uitzetten.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

^^ Ik meen dat flitspalen in Frankrijk niet aangegeven mogen worden. Dus worden die getoond als zone waar controles plaats kunnen vinden. Daarbij wordt geloof ik (lang geleden dat in Frankrijk reed) het woord traject gebruikt. Vandaar dat wij het herkennen als trajectcontrole.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

(Ik denk soort van gelijk in )Wallonië:

Flitspa(a)l(en):
SPOILER: TOON

Afbeelding
Trajectcontrole(s):
SPOILER: TOON

Afbeelding
Bij Brussel is/staat trouwens wel het woord Radar tronçon/Trajectcontrole, ook met Franse soort stijl borden.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

Chris schreef: di 07 apr 2026, 19:04 Zoals in Frankrijk die 'trajectcontroles' terwijl er een vaste flitspaal staat.
Zoals Attietattie zegt is het aangeven van flitspalen in Frankrijk verboden. Dus Waze geeft een "Zone de contrôle" om de paal heen aan. Er is geen link met de flitsborden langs de weg, vooral de meer recentere generatie waar er een bord staat voor "de komende 20km". Trajectcontroles komen wel voor (bv bij mij in de buurt op de A410 richting noorden). Mijn Tesla geeft dan de lengte en gemiddelde snelheid aan, maar ik weet niet of Waze die functie ook heeft.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In de praktijk staan vaste flitspalen allemaal met icoontje aangegeven en vaak met de waarschuwing: 'mobiele controle'.

Dat 'trajectcontrole' erbij is dan onnodig, maar dat zal wel nodig zijn als maas in de wet of zo.

Ik zag vanavond ook hoe actueel Waze is. Verderop stopte een bakwagentje op de vluchtstrook. De bestuurder was nog niet uitgestapt of ik kreeg al een melding 'voertuig op de vluchtstrook'.

En wat later een melding: 'voorwerp op de weg'. En prompt gaat er 4 auto's voor mij een weginspecteur van Rijkswaterstaat de vluchtstrook op om dat op te ruimen.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Mja, het merendeel van de melding "hulpdienst" is dan weer een spookvoertuig.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge