[A030] Barneveld - Ede

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg

Re: [A030] Barneveld - Ede

Bericht door Durashift »

Chris schreef: vr 13 feb 2026, 16:11 (..). Er lijkt ook weinig verkeer via Lunteren naar Ede te rijden, maar dit komt misschien omdat de noordelijke invalsweg van Lunteren op Google Maps als afgesloten staat. Ik weet niet of dit echt zo is, of dat dit is ingevoerd om sluipverkeer te voorkomen.
Langs de Postweg staan wel verbodsborden om de kern van Lunteren in te rijden en er zat afgelopen woensdag ook een verkeersregelaar in een auto.. maar de inrit bij de nieuwe rotonde richting de Dorpsstraat was gewoon open.

De Lunterseweg is wel drukker, het staat gewoon stil vanaf de rotonde bij Kernhem richting de verkeerslichten van de N224 tijdens de avondspits. Ik moest daar woensdagmiddag nog tussendoor zien te komen, wat wel lukte, maar in de weken voorafgaan was het nooit zo druk op die plek.

Op de Valkseweg de kom in van Wekerom is het ook een stukje file rijden voor de rotonde in Wekerom met de Edeseweg. Geen monsterfile maar doorgaans zijn het een auto of 5 in de rij indien de rotonde niet lekker doorstroomt maar nu wel een stuk of 20. Zijn piekmomenten natuurlijk.

Ik moet zeggen dat ik de weg vanaf Hoenderloo (Apeldoorn) naar Ede toe (nog) niet abnormaal drukker vind dan voorheen in de avondspits.
Chris schreef: vr 13 feb 2026, 16:11 (..)
Maar goed, dit is wel een gebied waar recreatieverkeer in het mooiweerseizoen wel een grotere rol speelt dan gemiddeld. Vanaf pasen zal de hinder wellicht groter zijn.
Ja.. op de wisseldagen en wellicht wat meer druk op de oostelijke as richting Ede maar doordeweeks gaan die mensen toch fietsen of wandelen, want daar komen ze immers toch voor ;) :woop:
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Chris schreef: vr 30 jan 2026, 15:43 (..)

Kennelijk gaat de A30 tot op de fundering gesloopt worden. Een beetje een Duitse stijl wegwerkzaamheden, in plaats van enkel de deklaag of tussenlaag vervangen. Dat verklaart wel waarom er zoveel tijd nodig is.
(..)
Naar mijn indruk, er zo nu en dan langsrijdend in noordelijke richting, is vooral de klus aan de drainaige / regenwaterafvoer een flinke. Men is nu vlakbij Lunteren daarmee in afronding, zo te zien. Noordelijker ligt het asfalt er al weer in (langs B'veld). Die afwatering is een puist werk geweest, volgens mij. Inderdaad is daar wel een stuk verharding eruit geweest, het toaal in lagen is ook best diep, zo dan de zijkant bezien. (wel een mooi zicht om dat eens te kunnen bekijken). Maar rijbaan breed is de hele fundering er niet uit geweest, volgens mij.

Ik kan de keuze voor deze planning wel begrijpen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Weginspecteur Peter:

Nog eventjes geduld a.u.b. de #A30 #Barneveld richting #Ede is bijna klaar, ze gaan maandag verder met de laatste loodjes.
Als de A30 richting Ede open is gaat het richting Barneveld dicht maar dan wel voor een kortere periode.

Afbeelding
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Ja, dit is wel een klus geweest én feitelijk alleen tot de kruising met Lunteren. Er zal ooit een moment komen dat het deel tussen Lunteren en Ede aansluiting op de schop moet.

Ze hebben inderdaad het meeste werk nu gedaan, de middenberm aan beide kanten aangepakt zodat dadelijk alleen nog aan de rechterzijde met de waterafvoer vernieuwd moet worden.

Wat ik begrepen heb wordt de BP tankstation tijdens de komende afsluiting van zuid naar noord omgekleurd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Durashift schreef: za 02 mei 2026, 13:27 ^^ Ja, dit is wel een klus geweest én feitelijk alleen tot de kruising met Lunteren. Er zal ooit een moment komen dat het deel tussen Lunteren en Ede aansluiting op de schop moet.
Lunteren was langere tijd het beginpunt van de A30. Het deel van Lunteren naar Ede is in 2003 in gebruik genomen, het deel tussen Barneveld en Lunteren in 1991.

Het traject Ede - Barneveld heeft zijn oorsprong in een enkelbaans weg die later tot autosnelweg is uitgebouwd. Ten noorden van Lunteren was dat dus 12 jaar eerder dan ten zuiden ervan. Dus de infra zal daar waarschijnlijk nog minder snel aan vervanging toe zijn.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Zo, 1991 al. Dát heb ik er nooit zo aan af gezien, eigenlijk.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op deze topografische kaart kan je de overgang van 2x2 naar 1x2 bij Lunteren zien (jaren '90):

Afbeelding
ard-jan
polderweggetje

Bericht door ard-jan »

Interessante bocht in de Postweg westelijk van de aansluiting, wat zou daar ooit voor doortrekking gepland zijn?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Zo is het wel aangelegd ja. Wellicht een weg naar Renswoude. Tussen Lunteren en Renswoude zijn nu enkel onlogische landwegen.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Is eigenlijk bekend waarom eerst de noordelijke helft is uitgebouwd naar 2x2 ?
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

De afrit Lunteren was de laatste afrit voordat de weg eindigde op de enkelbaanse N224. Je zou dus geen capaciteitswinst boeken door ook dat deel al te verbreden. Daarbij zou het wellicht ook de bouw van de verlenging naar de A12 vermoeilijken.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het is volgens mij ook een soort van toevallige samenloop van wegenplannen. Ik ben wel blij dat de weg gelijk verbreed is met de doortrekking naar de A 12, anders zou het echt een drama zijn geweest om te rijden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Jeff schreef: zo 03 mei 2026, 10:59 Is eigenlijk bekend waarom eerst de noordelijke helft is uitgebouwd naar 2x2 ?
Dat deel was bij de bouw al helemaal voorbereid op 2x2. Ten zuiden van Lunteren lag de weg ingesnoerd tussen parallelwegen en had het gelijkvloerse oversteken. Was dus duurder om te verbreden.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

De A30 richting Ede wordt op woensdag 13 mei om 23 uur 's avonds weer opengesteld. Vijf dagen eerder dan gepland.
:arrow: https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... erder-open