Sophie schreef: wo 31 dec 2025, 11:14
Oei, dat lijkt me illegaal. Bord staat op het grondgebied van de gemeente Baelen, dus in Franstalig België.
Wikipedia zegt over Baelen, Plombières en Welkenraedt:
Officieel zijn hier geen faciliteiten, maar deze gemeenten bieden ze toch vrijwillig aan onder voorwaarden.
Dat is een hoogst dubieuze bewering. Zoals hun eentalige websites? In de praktijk zijn die drie gemeenten enkel Franstalig. Je zal er niet in het gemeentehuis moeten afkomen met Nederlandstalige of Duitstalige documenten (dat is wat bedoeld wordt met faciliteitengemeenten, niet dat de dame aan het loket je in het Duits of Nederlands aanspreekt). Samen met Brussel zijn dat recent verfranste gebieden. Vooral de Eerste Wereldoorlog was een belangrijke katalysator, men wou niet geassocieerd worden met de taal van de 'vijand'. Daardoor is nu bijna de hele bevolking effectief Franstalig en is er geen nood meer aan faciliteiten.
De talentelling in die streek zijn wel interessant: https://nl.wikipedia.org/wiki/Talentell ... eek#Baelen. De bevolking had de grootste moeite om zich tot het Nederlands of Duitse gebied te catalogeren (zeker bij de talentelling van 1846). Maar later zie je de verschuiving van Duits naar eentalig Frans gebied wel. Het is dus terecht bij het Franse taalgebied gekomen.
Ik heb langs andere snelwegen nog funderingen gezien voor nieuwe toeristische borden.
Alfa schreef: wo 31 dec 2025, 13:14
Maar toeristische borden mogen volgens de taalwet wel in een andere taal dan de officiële taal van het taalgebied uitgevoerd worden.
En als ze er in Vlaanderen dan staan dan staat de anderstalige tekst heel klein onleesbaar.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Het heeft blijkbaar goede economische/toeristische resultaten opgeleverd dus daarnaast zijn nieuwe er ook langs de: E42/A15; E25/A26 & E42/A27. Zelfs waardat er nooit stonden. Alsook denk ik denk dat ze er een - in Wallonië - nieuwe ondersteuningsconstructie voor gebruiken.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Op lange ritten vind ik dat soort borden ook oprecht heel leuk (de toeristische). Vorige week een rit naar de Franse Alpen en terug gemaakt en dan lees en bekijk ik ze allemaal.
Ah ja, precies, net zoals plaatsnamen dat ook zijn. Oh nee, dit is België
Grappig dat je dat zegt, want omwille van die redenen zijn enkele jaren geleden alle wegwijzers naar de "Imec-Tower" in Leuven, vervangen geweest door "Imec-Toren".
Dus ja, eigennamen daar is op zich niks op tegen. Maar als een gemeente of een organisatie in Vlaanderen zich al te hip wil voordoen door onnodig Engels te gebruiken, zal daar wel reactie op komen.
Joshua schreef: vr 02 jan 2026, 21:17
Het heeft blijkbaar goede economische/toeristische resultaten opgeleverd dus daarnaast zijn nieuwe er ook langs de: E42/A15; E25/A26 & E42/A27. Zelfs waardat er nooit stonden. Alsook denk ik denk dat ze er een - in Wallonië - nieuwe ondersteuningsconstructie voor gebruiken.
Wat dat het betreft toeristische: Afritaanduiding is trouwens ook hier met het Waals/Frans . In de Duitstalige gemeenschap staat er dan niet VISITWallonia.be maar Ostbelgien:
Voorbeeld: 8 VISITWallonia.be / Ostbelgien
Ik moet wel zeggen, ik heb die van het Waals Gewest altijd een stuk geslaagder gevonden. Ik heb zelfs de indruk dat na de laatste ronde in Vlaanderen, er zelfs nooit nagedacht is over een nieuwe generatie.
Als ik kijk naar de introductieperiode, zitten we zelfs al in 2013.