Het lijkt nog amper het nieuws te hebben gehaald, maar er is een behoorlijk grote omwenteling geweest in het noordoosten van Syrië.
De SDF (Koerden) hebben zich ver teruggetrokken en de Syrische regering heeft de controle genomen over de Al Tabqah dam, Raqqa en Deir ez-Zor, en schijnbaar ook Al-Hasakah en alle grensovergangen van het land. Hiermee lijkt de situatie zich terug te keren naar het Syrië zoals dat voor 2011 bestond.
Raqqa en Deir ez-Zor staan schijnbaar voor het eerst in 12 of 13 jaar onder Syrisch bestuur. Deze gebieden vielen aan het begin van de oorlog in handen van opstandelingen tegen Assad, maar werden vervolgens overlopen door ISIS. Raqqa was enige tijd de hoofdstad van ISIS / ISIL. Na een lang offensief van de Koerdische SDF stonden deze steden onder SDF-bestuur. Volgens de kaarten is dit gebied echter van oudsher niet Koerdisch, maar voornamelijk soennitisch. Alhoewel SDF-bestuur beter was dan het Assad-regime en zeker beter dan ISIS, zorgde het toch voor ongemak en kon SDF het gebied niet effectief besturen, volgens de analyses die ik voorbij zag komen.
De bedoeling is de SDF te integreren in de Syrische staat en ook Koerdische rechten te respecteren. Het klinkt dat alhoewel SDF militair verslagen is, ze wel rechten behouden.
Hopelijk kan dan ook dit deel van Syrië herbouwd worden, zoals nu gestart is in het westen van Syrië. De situatie is wel fragiel te noemen, maar wellicht wel het beste sinds het begin van de oorlog.
Het merendeel van de soennitische inwoners en Arabische stammen keerde zich tegen de SDF, waardoor ingrijpen door het Syrische leger onvermijdelijk werd. Door de Eufraat over te steken probeerde men vergeldingsaanvallen op deze stammen te voorkomen. Voor de Syrische regering betekent dit een strategisch voordeel, omdat zij nu vrijwel alle olievelden controleert.
Ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van de nieuwe regering, dat een militie uit Idlib dit allemaal vrij gemakkelijk voor elkaar heeft gekregen in 12 maanden is wonderbaarlijk.
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
Sommige borden zijn zwart gemaakt. Dit is nabij het (inmiddels geplunderde) mausoleum van Assad, en alle referenties naar Assad zijn zoveel mogelijk weggehaald.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Raamkozijn31 schreef: zo 25 jan 2026, 14:13
En voor het eerst zie ik een nieuw type VRI in Damascus, een die licht geeft.
Zo op afstand lijkt het net op slagbomen die je steeds vaker bij parkeergarages ziet (bv Schiphol) waarbij de slagboom intern rood verlicht is bij een gesloten boom en groen bij open boom.
Maar ik neem aan dat hier enkel een extra LED-strip op de mast geplaatst is.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Het is een type VRI dat ook in Turkije enorm veel voor komt. Het lijkt me nou niet echt prettig om een hele mast vol verblindend rood of groen licht te hebben.
Gouvernement Homs: Het restauratieproject van de Rastan-brug (die op 6 december 2024 [na middernacht na de bevrijding van Hama op 5 december] door Russische straaljagers werd aangevallen om de opmars van de rebellen naar Damascus te stoppen, en 's ochtends opnieuw werd geraakt door de luchtmacht van het Assad-regime) is in de laatste fase beland met de plaatsing van de laatste balk, waarmee de basisconstructie van het project is voltooid.
Nu de bouw voor meer dan 85% is voltooid, is de fase van aanvullende werkzaamheden en afwerking van start gegaan. De brug zal naar verwachting binnen twee maanden in gebruik worden genomen.
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
Tijdens Pasen krijgen kerken extra beveiliging, jammer dat het nodig is.
Ik vind de nieuwe politie voertuigen wel erg luxe voor een land dat grotendeels in puin ligt.
Ik vind het wel interessant om de ontwikkeling van een land uit de oorlog te volgen.
Mijn ouders hebben voor het uitbreken van de oorlog zowel Syrië en Egypte bezocht als toerist.
En waar ze Caïro overbevolkt vonden, vonden ze Damascus een verademing, veel minder oplichting, taxi's reden met de meter aan en vroegen niet te veel, meer oprechte vriendelijkheid zonder bijbedoelingen, ze dachten in die tijd dat Syrië voorop liep in ontwikkeling vergeleken Egypte.
Uiteindelijk hadden ze het mis, en is tegenwoordig Egypte veel verder dankzij de verwoestende oorlog in Syrië.
De activering van bewakingscamera's, radarsystemen en slimme verkeerslichten is begonnen in en rond Damascus.
Bedoeling is om de veiligheid te vergroten in het land, overige steden zullen volgen.
Er wordt natuurlijk ook geen rekening gehouden met extra stikstofuitstoot. En wordt er wel voldoende geïnvesteerd in duurzame energie? En waar blijven de hogesnelheidstreinen en het gratis openbaar vervoer?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.