Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.
Op de A12 richting Den Haag is een vorkbord vervangen. Inhoudelijk niks nieuws, alleen de vormgeving is moderner. Er is geen ruimte meer vrijgelaten voor "Woerden-Oost".
OUD (mei 2023):
NIEUW (mei 2026): EDIT: betere foto
Laatst gewijzigd door harry op wo 06 mei 2026, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Wouter N14 schreef: ma 04 mei 2026, 13:14
Was dat bord kapot gereden dat het na drie jaar vervangen moest worden?
Tussen 2009 en 2014 zijn veel borden gerealiseerd met een productiefout. Die productiefout laat de folie vroegtijdig afbladderen. Zo ook de borden van deze in 2010 gerealiseerde aansluiting.
Nieuw bord op de A73. Opvallend: Maastricht toegevoegd. Op andere borden bij deze afrit en het opvolgende knooppunt Neerbosch staat (nog) geen Maastricht. Pas bij afrit 1a komt Maastricht terug.
Grappig om te zien dat dankzij de nieuwe bewegwijzeringsprincipes (wegnummer lager, geen afstanden) er nauwelijks extra bordruimte nodig is voor de extra bestemming Maastricht.
Steptimer schreef: wo 06 mei 2026, 23:39
De nieuwste verre verwijzing naar Maastricht?
Gevoelsmatig lijkt Maastricht vanaf deze plek nog erg ver. Zelfs Venlo is nog maar liefst 70km.
Dat is inderdaad gevoelsmatig: vanaf dit punt tot aan de kruising met de Terblijterweg in Maastricht is het 135 km. Dat valt dus wel mee.
Willem schreef: do 07 mei 2026, 7:39
Toch zit je aan de andere kant van Nijmegen, in Molenhoek, al in (het uiterste noorden van) Limburg. De provincie is erg langgerekt.
En in Molenhoek zit je dichterbij Amsterdam dan bij Maastricht.
Op de A2 zijn net na het Vonderen richting Eindhoven twee nieuwe NBA borden geplaatst. Een afritaankondiging en vorkbord. De afritaankondiging geeft 800m aan en nog geen 100m verder staat een vorkbord wat 600m tot de afrit aangeeft. Ik zal hier zaterdag een foto van proberen te maken als ik er nog aan denk.
harry schreef: ma 11 mei 2026, 11:39
Nieuwe borden op de A30 richting A12 (Dank aan René voor de tip):
Ring Ede (daar kan je inmiddels wel van spreken) was denk ik beter geweest. Ede voelt heel onlogisch op deze plek, maar dat krijg je met Ede-Noord gekoppeld aan de N224.
Dat is hetzelfde met Venlo op de A73 bij Venlo-Zuid. Het meeste van de stad heb je al gehad en dan loopt het hoofddoel nog naar een specifieke afrit puur omdat het die naam heeft. RWS mag best van die logica af stappen w.m.b.
Iets offtopic, maar als je hebt over die logica heb ik er nog zo een. Je rijdt hier op de N224 bij de buitenste buitenwijk van Ede richting de hei en dan zie je dit: https://maps.app.goo.gl/hM2WouVK248npNR29
Ede-Oost was echt zo veel logischer geweest
Als je alle windrichtingen, bepaalde wijken en het centrum aangeeft (dat staat bij de kruising ervoor aangegeven) heeft Ede als hoofddoel geen toegevoegde waarde meer zou je denken.
^
Alleen vanuit die richting. Net zoals Den Haag.
Ik vind het op zich een grote vooruitgang; Utrecht/Veenendaal en Arnhem/Ede geven beide richtingen goed aan (kunst van het weglaten).
Verre doelen zoals Den Haag en Oberhausen zie je wel weer op de A12 zelf.
Het is bijna de klassieke benadering dat een kruisende weg alleen met hoofddoel links en hoofddoel rechts wordt bewegwijzerd. Einddoel (en tegenwoordig dus ook netwerkdoel) alleen als daarvoor een geleidingsdoel bestaat. Nu kun je dat voor Oberhausen best verzinnen, maar het wordt kennelijk te beperkt geacht. Je zit op zich ook nog even van netwerkdoel Arnhem.
Toch schuurt het voor mij een klein beetje dat er dan wel alle ruimte is voor min of meer lokale geleiding naar Ede en Veenendaal. Juist op een weg als de A30 die veel wordt gebruikt door langere-afstandsverkeer Amsterdam-Duitsland, wil je de A12 toch ook wel een standing geven boven her niveau regionaal sufferdje.
Dat zou ik dus ook denken voor de A30, gegeven het hoge aandeel van het verkeer dat hier rijdt met daadwerkelijk bestemming Oberhausen (en verder)
Nu scheelt het dat Arnhem een prominent doel is op de borden in de andere richting (DE > NL) dus zal het bij de meeste Duitsers wel “klikken” in het mentale plaatje.
Toch heb je op een A77 aan het einde doelen als Maastricht en Rotterdam; daar worden Venlo en Nijmegen dan weer niet voldoende geacht.
Dat Den Haag sneuvelt snap ik; er is maar een kleine groep doorgaand verkeer wat op de A30 terecht komt om vervolgens naar het westen te rijden.
Verkeer richting Oberhausen volgt al vanaf KP Hoevelaken het netwerkdoel Arnhem. Dat gaat de hele tijd goed, dus ik zie geen reden waarom het hier problemen gaat geven. Arnhem is bij Ede nog richtinggevend genoeg voor het oosten.
Ja het beschrijft de richting. Maar je moet het ook niet onder laten sneeuwen tussen regionaal grut. Denk aan het nog wat extremere geval van het Prins Clausplein, waar het doorgaande doel Amsterdam wat verstopt stond tussen Den Haag-Leidschenveen (over twee regels) en Leidschendam. Door die eerste te vervangen door Den Haag-Noord en zo ruimte te maken voor Leiden, is de balans weer wat meer gericht op doorgaand verkeer, maar het is nog steeds randje. Ik praat over zo’n soort balans, die de vraag of een doel richtinggevend is voorbij gaat.
Pino schreef: di 12 mei 2026, 7:37Toch schuurt het voor mij een klein beetje dat er dan wel alle ruimte is voor min of meer lokale geleiding naar Ede en Veenendaal. Juist op een weg als de A30 die veel wordt gebruikt door langere-afstandsverkeer Amsterdam-Duitsland, wil je de A12 toch ook wel een standing geven boven her niveau regionaal sufferdje.
Wat grappig, het beeld dat ik, als zuiderling, van de A30 heb is JUIST dat van een lokale/regionale snelwegverbinding en niet zo zeer als onderdeel van een lange-afstandsverbinding. Een beeld dat denk ik versterkt wordt door de sub-standaard aansluiting op de A1. Ik heb de weg wel eens (noodgedwongen) gereden toen de A2 eens dicht was, maar verder dan dat kom ik er nooit.
Mijn eerste reactie bij het zien van dat nieuwe bord was dan ook: een volkomen logische keuze! Maar kennelijk ligt het toch anders?