Wat is dit?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

PeterSchoeber
autoweg

Re: Wat is dit?

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Het zouden radarreflectoren kunnen zijn vanwege de pijler die in het water staat. Een rader ziet alleen staal en deze pijler is van beton en wordt dus slecht, beter gezegd niet, gedetecteerd door de radar.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Als ik op oude beelden in Google Earth kijk, waren er vroeger meer, minstens 3, op de locatie van de fundering / pijlers van de oude brug, die na 2009 is gesloopt. Ze verdwenen in 2016 en 2019 nadat de oude funderingen en pijlers zijn gesloopt. Deze lijkt de enig overgebleven te zijn, maar dat is een pijler op land.
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Nog even niet bij stilgestaan dat dit topic toenemende 'concurrentie' kan hebben bij de vraag stellen aan de AI modus. Er kwam een antwoord uit, en wel het volgende:

De uitsteeksels die je onder de Niederrheinbrücke in Wesel (Rheinbrücke Wesel) ziet, maken deel uit van de constructie die is gebruikt voor de sloop van de oude stalen vakwerkbrug.

Deze uitsteeksels en extra constructies dienden tijdens de sloopwerkzaamheden om het evenwicht van de oude brug te bewaren.

Stabiliteit: Om te voorkomen dat de brug zou kantelen (kippen) nadat de brugconstructie in het midden was doorgesneden, werd de overbouw aan de pijlers vastgezet en met zwaar materiaal (zoals stalen schroot) verzwaard.

Opgelost dus, maar dank voor het meedenken. :top:

Voor de volledigheid de bron:

https://www.deutsche-leuchtfeuer.de/bin ... wesel.html

edit 18:09: al denk ik nu dat dit over weer iets anders gaat (?). Bovengenoemde bron als bijschrift bij de foto (vertaald):

In het voorjaar van 2023 veroorzaakten sterke windvlagen uitzonderlijk sterke kabeltrillingen op de Rijnbrug. Om dit te verhelpen werden elastische kabeldempers geïnstalleerd, waardoor de kabelverbindingen werden gestabiliseerd. De trillingen veroorzaakten geen schade aan de brugconstructie.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Kruikenzeiker
zandpaadje

Bericht door Kruikenzeiker »

GuteFahrt schreef: zo 03 mei 2026, 17:49 Nog even niet bij stilgestaan dat dit topic toenemende 'concurrentie' kan hebben bij de vraag stellen aan de AI modus. Er kwam een antwoord uit, en wel het volgende:

De uitsteeksels die je onder de Niederrheinbrücke in Wesel (Rheinbrücke Wesel) ziet, maken deel uit van de constructie die is gebruikt voor de sloop van de oude stalen vakwerkbrug.

Deze uitsteeksels en extra constructies dienden tijdens de sloopwerkzaamheden om het evenwicht van de oude brug te bewaren.

Stabiliteit: Om te voorkomen dat de brug zou kantelen (kippen) nadat de brugconstructie in het midden was doorgesneden, werd de overbouw aan de pijlers vastgezet en met zwaar materiaal (zoals stalen schroot) verzwaard.

Opgelost dus, maar dank voor het meedenken. :top:

Voor de volledigheid de bron:

https://www.deutsche-leuchtfeuer.de/bin ... wesel.html

edit 18:09: al denk ik nu dat dit over weer iets anders gaat (?). Bovengenoemde bron als bijschrift bij de foto (vertaald):

In het voorjaar van 2023 veroorzaakten sterke windvlagen uitzonderlijk sterke kabeltrillingen op de Rijnbrug. Om dit te verhelpen werden elastische kabeldempers geïnstalleerd, waardoor de kabelverbindingen werden gestabiliseerd. De trillingen veroorzaakten geen schade aan de brugconstructie.
En zodoende heeft AI het weer eens verkeerd. Eerdere opmerkingen over radar zou volgens mij wel correct zijn.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat AI antwoord klopt inderdaad niet, in die aangehaalde bron staat dat het in 2023 is aangebracht, maar dit zat er al vanaf de bouw van de tuibrug op, en is na de sloop van de oude vakwerkbrug in fases verwijderd, op die ene na dus.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

2012, net nieuwe brug, deze uitstekende masten zijn aangebracht in het verlengde van de pijlers van de oude brug
Afbeelding

Hier zichtbaar
Afbeelding

2018, oostelijke pijler is gesloopt, daarna is ook die mast weggehaald
Afbeelding

2019, alles weg uit de rivier
Afbeelding
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Kruikenzeiker schreef: zo 03 mei 2026, 19:10 En zodoende heeft AI het weer eens verkeerd. Eerdere opmerkingen over radar zou volgens mij wel correct zijn.
Ja, typisch geval van jammer. Een -uiteindelijk- off topic opmerking, maar ik stelde precies dezelfde vraag via mijn telefoon, mijn PC en later nog eens via mijn telefoon en het viel me op dat er 3 keer verschillende antwoorden (een allegaartje) uitkwamen.

Ik had het nog niet eerder getest zogezegd, maar dat 'euvel' kan AI dus ook nog hebben...

En wat die radar opmerking betreft, ook aan PeterSchoeber. Dat moet het zijn. :)

De Rijnbrug bij Wesel (B 58) maakt gebruik van radarreflectoren als onderdeel van de technische uitrusting voor de binnenvaart op de Rijn. Omdat het een kabelbrug met één pyloon is, waarvan de pyloon opvallend 130 meter hoog is, zijn deze apparaten cruciaal om de brugconstructie goed zichtbaar te maken voor scheepsradar bij slecht zicht of 's nachts.

Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Ik zou ook zeggen, radarbakens. En waarschijnlijk ook aanstraalverlichting want mooi!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Ook dat is aanwezig inderdaad:

Afbeelding

Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

GuteFahrt schreef: zo 03 mei 2026, 23:31 Ik had het nog niet eerder getest zogezegd, maar dat 'euvel' kan AI dus ook nog hebben...
AI 'weet' dan ook niets, het voorspelt obv beschikbare data wat het volgende (ant)woord zal zijn.
Als AI dat niet kan destilleren uit de data doet ie een best guess, die ook kan neerkomen op een random gok.
Ubi volentia est, via est
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

^^ ...en soms gewoon levensgevaarlijke onzin. Dus ik doe er nog zo min mogelijk mee. Ik ben net even iets te vaak teleurgesteld.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Het is leuk om in te zetten als creatieve uitlaatklep. Video's in het fantasiebereik, als begeleider van elektronische muziek bijvoorbeeld.

Als databakdoorzoeker kan het je zeker op een nader uit te diepen spoor zetten, maar het is nooit de informatiebron (laat staan de waarheid) zelf.
Ubi volentia est, via est
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Ger81 schreef: di 05 mei 2026, 17:04
GuteFahrt schreef: zo 03 mei 2026, 23:31 Ik had het nog niet eerder getest zogezegd, maar dat 'euvel' kan AI dus ook nog hebben...
AI 'weet' dan ook niets, het voorspelt obv beschikbare data wat het volgende (ant)woord zal zijn.
Als AI dat niet kan destilleren uit de data doet ie een best guess, die ook kan neerkomen op een random gok.
Eens, maar het meeste kun je gelukkig nog wel weer herleiden tot bronnen via bijgevoegde links, zodat je enigszins zelf uit kan vogelen hoe de AI tot dat uitgerolde antwoord is gekomen...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

"Hoe heet dit", deze "vakwerk"-staanders zie je ook vaak in Scandinavië maar hoe noem je zo iets :dontknow:
https://maps.app.goo.gl/NAREhTHPDcJZaQk2A
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

^^ Ik heb een paar pogingen gedaan om het uit te vogelen, maar dat is nog niet gelukt. Ondertussen heb ik ook nog een vraag:

https://maps.app.goo.gl/CW6scEREYhmVQgAG8

https://maps.app.goo.gl/1WMtDfHbKQdERmC79

Weet iemand waar die witte 'ruiters' voor dienen? Wellicht een vorm van kantelwals maar dan klein?
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op do 07 mei 2026, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

ericding
woonerf

Bericht door ericding »

Wouter N14 schreef: do 07 mei 2026, 9:19 "Hoe heet dit", deze "vakwerk"-staanders zie je ook vaak in Scandinavië maar hoe noem je zo iets :dontknow:
https://maps.app.goo.gl/NAREhTHPDcJZaQk2A
In de wereld van de podiumbouw en evenemententechniek worden dit soort constructies truss genoemd. Geen idee of die term in deze context ook gebruikt wordt bij de wegenbouw.
Je andere vraag: geen idee, maar er kunnen symbolen op worden weergegeven. Zie: https://maps.app.goo.gl/RXm5Bo6ouqTBvXud8
Wouter N14
Moderator

Truss dacht ik inderdaad ook aan, maar dat is meer de Engelse standaardterm voor een (constructie)balk.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Truss is het Amerikaanse woord voor vakwerkligger, dit is dus een vakwerkligger (of in dit geval: vakwerkstaander of vakwerkmast).

Ik vermoed dat die witte ruitertjes zijn om grote verkeersstromen bij evenementen in stadion en congreshal (Messe) in goede banen te leiden, zodat memsen die naar (ik zeg maar wat) P1 moeten via verschillende routes kunnen worden geleid.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

In NL werden die vakwerkmasten ook wel gebruikt, maar inmiddels zijn ze volgens mij op 1 na allemaal verdwenen. Dit is denk ik de laatste: https://maps.app.goo.gl/eSJrG8BCiGeF7k3Z9

Voor zo lang het nog duurt dan, deze zal binnenkort moeten verdwijnen (ivm tijdelijk viaduct over het spoor).
Wouter N14
Moderator

Vakwerkmast lijkt mij dan inderdaad de beste :top:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Noorse term voor dat soort masten is 'Gittermast', wat inderdaad een vakwerkmast is.

In het handbook N300, hoofdstuk 4: staan allerlei instructies voor toepassing: https://viewers.vegnorm.vegvesen.no/pro ... 0f85d73704
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Chris schreef: do 07 mei 2026, 14:21 De Noorse term voor dat soort masten is 'Gittermast', wat inderdaad een vakwerkmast is.
Dat is ook de Duitse term voor vakwerkmast.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Steyn_E schreef: do 07 mei 2026, 14:08 In NL werden die vakwerkmasten ook wel gebruikt, maar inmiddels zijn ze volgens mij op 1 na allemaal verdwenen. Dit is denk ik de laatste: https://maps.app.goo.gl/eSJrG8BCiGeF7k3Z9

Voor zo lang het nog duurt dan, deze zal binnenkort moeten verdwijnen (ivm tijdelijk viaduct over het spoor).
Nee hoor, hier staan er nog meerdere:
https://maps.app.goo.gl/WB1s31hC4sj9Bpem6
Laatst gewijzigd door paolie op do 07 mei 2026, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter N14
Moderator

^^ Wow, was dat een testlocatie of zo?
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Gokje: breken makkelijker af /buigen om bij een aanvaring met een te laag vliegend (of niet meer vliegend) vliegtuig?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat klopt, langs de N302 bij Lelystad Airport staan ze ook: https://maps.app.goo.gl/Dxup6jSQVcvrZgxg9
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Maar bij de N471 bij Rotterdam Airport dan weer niet.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

IIVQ schreef: do 07 mei 2026, 19:25 Gokje: breken makkelijker af /buigen om bij een aanvaring met een te laag vliegend (of niet meer vliegend) vliegtuig?
Of windbelasting?
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Dan zouden niet alleen exact de masten in het pad van de baan ze hebben.
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

Ik heb het even nagevraagd bij een collega hier op Schiphol die zo ongeveer de hele EASA uit z'n hoofd kent maar de exacte reden was bij hem ook onbekend. Hij vermoed dat het niet met frangibility (breken bij impact) te maken heeft omdat ze daar te laag voor zijn. Hij zoekt het antwoord eerder in radarverstoring voor de localizer/glidepath. Misschien kan je vakwerkliggers bijv. in aluminium uitvoeren en zijn masten al snel van staal.

Bij de 06-24 staan ze overigens ook langs de N196.

Afbeelding