[I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9622
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Ds79m »

^^ Het lijkt erop dat doordat het in Duitsland economisch minder gaat, mensen zo’n dure regio gaan mijden. Daar is waarschijnlijk niet echt een makkelijke oplossing voor. Het zou in het algemeen wel wat helpen als de bereikbaarheid over de weg en door de lucht zou verbeteren.

Het valt me overigens wel op dat de regio met een flink reclame-offensief bezig is. Op zich niet gek, want Nederlanders kom je er heel weinig tegen, terwijl die wel veel in Oostenrijk en aan het Gardameer verblijven. Maar met vrij weinig natuurlijk zwemwater en vrij hoge prijzen, is dat een lastige doelgroep om aan te trekken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

Ik ken velen die naar dit deel van Italië gaan, maar dan inderdaad vaak net wat zuidelijker naar Garda of Caldonazzo. Zwemwater is dan toch belangrijk voor gezinnen.

In Südtirol heb je het prachtig gelegen Karersee, maar dat is erg klein en daardoor overtoeristisch. En er is nog de Kalterer See, veel lager gelegen (en dus warmer), maar ook kleinschalig. En verder de Reschensee maar afgezien van die kerktoren in het water is dat geen klassiek zwemwater.

Südtirol is meer voor de wandelaars en het publiek zal er gemiddeld wat ouder zijn. Maar je ziet overal in Europa dat de prijzen in het hoogseizoen té hoog zijn geworden en een groeiend aandeel vakantiegangers dat niet meer wil betalen. Er zijn veel berichten over overtoerisme na de pandemie, maar er zijn ook berichten dat dit jaar de bezoekersaantallen teruglopen op tal van bestemmingen.

Ik reis altijd in juni en september en dan zijn dit bestemmingen gewoon goed betaalbaar, maar ik schrik altijd als ik hoor wat mensen voor een week betalen in het hoogseizoen.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

Weer enorme files op de SS49, dit keer vanwege werkzaamheden op de Riggertalbrücke, waar tot 30 september op werkdagen tussen 9 en 16:30 uur alternerend verkeer over 1 rijstrook is.

De wachttijd was vanochtend 100 minuten richting westen en 30 minuten richting oosten. Dit liep op tot 2,5 uur wachttijd rond de middag.

Afbeelding
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6553
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door SnarfFlevoland »

^^
Absurd lange wachttijden. Hoe hoog liggen de verkeersibtensiteiten op dat stuk SS49? Volgens de wegenwiki 20.000 tussen de A22 en Bruneck, maar geen idee waar dat precies gemeten wordt en hoe oud die statistieken zijn. Je zou zeggen dat men daar bij de afrit Brixen een 2x2 profiel aan zou moeten leggen. Misschien wel meteen tot Bruneck. Die weg is altijd, ook zonder wegwerkzaamheden, bijzonder druk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

Men heeft nu besloten om de werkzaamheden alleen 's nachts uit te voeren (19:30 - 05:30 uur).

Zou men zich echt verkeken hebben op de overlast? Het lijkt er op dat toen er na de ochtendspits een alternerend verkeer werd ingericht, de wachttijd continu opliep tot 2,5 uur rond de middag. Op zo'n drukke weg was dit ook wel te verwachten.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

Gisteren was de tunneldoorsteek van de 1700 meter lange tunnel van de rondweg van Percha, onderdeel van de SS49 net ten oosten van Bruneck.

Er staat niet bij wanneer het geopend moet worden, maar het wordt een 'voorbeeldproject voor de voorbereidingen op de Olympische Spelen van 2026' genoemd. Die olympische spelen zijn in februari 2026.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

De Zoggler Stausee was eerder dit jaar lek geraakt, het water liep met 15 m³/s weg, wat best wel veel is voor een lek en potentieel voor grotere schade of zelfs volledig falen van de stuwdam kan zorgen.

Men heeft het stuwmeer helemaal laten leeglopen om het lek te repareren. Er moest 20 miljoen kubieke meter water worden afgevoerd, en de vissen moesten gered worden.

Het stuwmeer ligt in een kleiner zijdal ten zuidwesten van Merano.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

Op 22 oktober wordt de lawinegalerij Weißenbach op de SS508 richting het Penserjoch officieel opgeleverd. Het verkeer rijdt er al bijna een jaar doorheen.

De galerij is gebouwd zodat Pens in de winter veilig bereikbaar is vanuit Bolzano. Het is het laatste dorp in het Sarntal voor de wintersluiting van het Penserjoch.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

De weg naar Stuls in het Passeiertal wordt sinds 2010 verbeterd. Er is nu goedkeuring gegeven om 400 meter dat tegen de rotswand ligt aangeplakt te verbreden voor ruim € 4 miljoen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

https://news.provinz.bz.it/de/news/vere ... verlangert

Südtirol is met de Timmelsjoch Hochalpenstrasse AG overeen gekomen dat de huidige situatie qua tol / entree tot 2036 wordt verlengd.

Om het Timmelsjoch te berijden betaal je tol / toegang aan de kant van Oostenrijk, een eindje bergafwaarts van de pashoogte. Vanaf Italië is de Timmelsjoch gratis te bereiken, alleen als je doorrijdt naar Sölden betaal je dus tol. Dit blijft zo bestaan. De tolinning in Oostenrijk financiert wel het onderhoud van het Italiaanse deel van de pasroute.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

Tijdens de Olympische Spelen volgende maand wordt ook een onderdeel in het Antholzertal (Anterselva) gehouden.

Dit is de route naar de Staller Sattel, maar die heeft sowieso een wintersluiting, dus er is in de winter sowieso geen doorgaand verkeer mogelijk. Desondanks zal het Antholzertal niet vrij toegankelijk zijn. Het dal wordt opgedeeld in 3 zones, en voor het inrijden van elke zone is een sticker op de voorruit benodigd die toegang geeft.

Zone 0 omvat het gebied direct rond de biathlon
Zone 1 omvat het dal ten noorden van Antholz Mitteltal
Zone 2 omvat het dal ten noorden van Niederrasen (begin van het dal, ten noorden van de SS49)

De stickers kunnen online besteld worden, maar moeten in persoon worden afgehaald. Dagkaarten kunnen ook aan het begin van het dal opgehaald worden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dietrich
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 04 mei 2022, 5:19

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Dietrich »

Chris schreef: vr 10 feb 2023, 19:22 Ik heb ook een video gemaakt van de Stelvio / Stilfser Joch, bergopwaarts boven de boomgrens.

Het was wel tamelijk unbelievable dat er bijna geen verkeer was, ook geen wielrenners.

Link
Een beetje late reactie, maar wat een heerlijk filmpje, goed voor mijn vakantie gevoelens.
:top:
Never trust anyone without a sense of humor.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

Chris schreef: vr 21 nov 2025, 11:55 https://news.provinz.bz.it/de/news/vere ... verlangert

Südtirol is met de Timmelsjoch Hochalpenstrasse AG overeen gekomen dat de huidige situatie qua tol / entree tot 2036 wordt verlengd.

Om het Timmelsjoch te berijden betaal je tol / toegang aan de kant van Oostenrijk, een eindje bergafwaarts van de pashoogte. Vanaf Italië is de Timmelsjoch gratis te bereiken, alleen als je doorrijdt naar Sölden betaal je dus tol. Dit blijft zo bestaan. De tolinning in Oostenrijk financiert wel het onderhoud van het Italiaanse deel van de pasroute.
Sinds 2006 bestaat het Timmelsjoch-Abkommen, de overeenkomst tussen Tirol / Oostenrijk en Südtirol / Italië, waarin 20% van de tolinkomsten van de Timmelsjoch Hochalpenstraße naar het onderhoud van de Italiaanse zijde vloeit. Er is geen tolstation op dat stuk, enkel aan de Oostenrijkse zijde.

Deze overeenkomst is nu weer 10 jaar verlengd tot 2036.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Pino »

Het scheelt twee keer tol heffen - aan beide kanten van de grens één keer. Vind het wel een elegante oplossing.

Ik snap uiteraard dat het een alternatief is om in Italië helemaal geen tol te heffen, net zoals je ook nog steeds gratis over andere beroemde routes in de regio kunt rijden. Maar de Timmelsjoch heeft nu eenmaal nul werkelijk belang als route, dus de keuze om onderhoud te laten financieren door de gebruiker in plaats van alle belastingbetalers kan ik goed volgen. Dat speelt aan de Italiaanse kant net zo als aan de Oostenrijkse.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

De regering van Südtirol heeft ingestemd met de bouw van een rondweg van Sëlva van de SS 242. Sëlva staat ook bekend als Selva di Val Gardena in het Italiaans en Wolkenstein in Gröden in het Duits, maar is 90% Ladinisch-sprekend. Het is een bekend skigebied.

De rondweg, waarvan nu het tracé en de kostenraming van € 97 miljoen is vastgelegd, komt aan de zuidkant van het dorp. Het omvat twee tunnels van 591 en 801 meter.

Sëlva is het laatste grote dorp voor de Sella-ronde.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

Op 6 juni moet de bypass van Kastelbell worden geopend. Deze bypass ligt bijna geheel in een 2,5 kilometer lange tunnel. Het is onderdeel van de SS38 in het Vinschgau. Het is denk ik het belangrijkste verkeersproject in Südtirol dat dit jaar in gebruik genomen wordt.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

Bij Innichen komt een ongelijkvloerse spoorkruising en een rotonde tussen de SS49 en SS52.

De Italiaanse Raad van State heeft de bezwaren in hoger beroep verworpen. Dit zat er kennelijk al aan te komen want men heeft in februari al een aanbesteding uitgeschreven. Het werk kost € 20 miljoen en wordt vrijwel volledig gefinancierd uit het pakket dat beschikbaar was gesteld voor infrastructuurverbetering voor de Olympische Spelen (die inmiddels dus al geweest zijn). Het werk moet in de herfst van 2026 beginnen.

Dit is het oostelijkste kruispunt van betekenis in Südtirol. Innichen is het laatste grote dorp langs de SS49 voor de grens met Oostenrijk.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

Late sneeuw op de bergpassen. Dit is het Grödner Joch (Gardena).

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

Bij Graun wordt de SS40 langs de Reschensee verlegd over een nieuwe dam / landaanwinning die recentelijk is gerealiseerd. Er is 2,6 miljoen kubieke meter grond / rots uit de Reschensee gehaald en naast de bestaande SS40 gelegd. De SS40 wordt straks 70 meter naar het meer opgeschoven en dus al die lawinegalerijen zijn dan niet meer nodig. Kennelijk is dit beter om de weg te beschermen tegen lawines, modderstromen en rotsval. De huidige SS40 heeft daar 9 lawinegalerijen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door GuteFahrt »

Vandaag was de tunneldoorslag in Kiens: https://news.provinz.bz.it/de/news/umfa ... rchbrochen

Over ongeveer anderhalf jaar moet de bypass openen voor het verkeer.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11458
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Willem »

Chris schreef: wo 20 mei 2026, 16:50 Bij Graun wordt de SS40 langs de Reschensee verlegd over een nieuwe dam / landaanwinning die recentelijk is gerealiseerd. Er is 2,6 miljoen kubieke meter grond / rots uit de Reschensee gehaald en naast de bestaande SS40 gelegd. De SS40 wordt straks 70 meter naar het meer opgeschoven en dus al die lawinegalerijen zijn dan niet meer nodig. Kennelijk is dit beter om de weg te beschermen tegen lawines, modderstromen en rotsval. De huidige SS40 heeft daar 9 lawinegalerijen.
Krijgt die kerktoren daar in het water dan weer droge voeten?
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

^^ Dat is ongeveer 1,5 kilometer noordelijker, daar wordt de weg niet omgelegd.

Bij Kastelbell zal de tunnel op 6 juni worden geopend. Dit is van de SS38, de oost-westader door het Vinschgau.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

Het oosten van Südtirol heeft een aantal bestemmingen die in de zomer te populair zijn.

Om naar Drei Zinnen te rijden is € 40 entree voor de toegangsweg benodigd. Ook moet je hier vooraf online reserveren op kenteken.

De weg naar het Pragsertal / Pragser Wildsee, ook naar de parkeerplaats, is tussen 1 juli en 15 september alleen voor 9 uur of na 16 uur per auto vrij toegankelijk. Tussen 9 en 16 uur mag je er wel in met een reservering, maar dit kost 44 euro all-in (inclusief parkeren en een tegoedbon van 22 euro voor het restaurant).

De weg naar het plateau Plätzwiese is tussen 6 juni en 8 november alleen met toegangsgeld beschikbaar, voor maximaal 100 voertuigen. Dit kost € 10.
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Alfa »

Dat zijn wel zeer forse bedragen.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

Het is een beetje elite geworden qua prijzen ja. De Drei Zinnen is volgens mij na de Großglockner de duurste toeristenweg van de Alpen.

Maar ja, de capaciteit is beperkt en ik snap ook wel dat ze geen grote parkeervlaktes willen aanleggen. Het Pustertal heeft in juli zo'n 1,5 miljoen overnachtingen per maand.

Naar mijn beeld zijn deze problemen in Südtirol ook groter dan in de direct aangrenzende gebieden in de regio Veneto, er zijn enorme aantallen Duitsers die voor de Duitstalige kant van de taalgrens kiezen.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris »

Vandaag is de nieuwe rondweg van Kastelbell geïnaugureerd. Het wordt op dinsdag 9 juni voor het verkeer geopend. Het omvat een 2,5 kilometer lange tunnel. Dit betekent weer een bebouwde kom minder op de drukke SS38 door het Vinschgau.

Afbeelding
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door GuteFahrt »

^^ Bericht van de provincie: https://landesregierung.provinz.bz.it/d ... n-eroffnet
Die Gesamtkosten der Umfahrung belaufen sich auf 130,8 Millionen Euro.
Het is nu vrijgegeven, maar nog wel bijna 41 miljoen euro duurder geworden dan wat men schreef bij de tunneldoorslag eind maart 2024.
Één dorp verderop (Tschars / Ciardes) kan het volgende project zijn...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."