https://maps.app.goo.gl/bbWyqkSfCJtVwm9b9
Hier mist Charleroi wel op de bewegwijzering
Moderator: Moderatoren
Er is volgens mij sprake van het observeren van een probleem, met alleen een verkeerde diagnose: de 'banaan' van de oude mijnstreek over Noord-Frankrijk, Wallonië, Nederlands Zuid-Limburg en delen van het Duitse Roergebied zijn niet in de versukkeling geraakt door slechte infrastructuur maar door de sanering van de mijnen, de zware concurrentie uit lage-lonen landen en, volgens historicus Maarten van Rossum, ook door schade opgelopen in de wereldoorlogen die niet (of onvoldoende) hersteld is, waardoor de steden in deze regio in een structurele cirkel van verpaupering terecht zijn gekomen.Pino schreef: ma 15 jul 2024, 22:00 Het plan van de expresweg is opgekomen in de tijd dat industrie nog een factor van belang was rond beide steden. Teloorgang was vermoedelijk al ingezet, maar het was deels ook dat men dacht dat hoogwaardige wegverbindingen de bewuste regio’s wel zou helpen (en het was de tijd van de Wafelijzerpolitiek, dus de lat lag laag voor Wallonië).
Wat dat het betreft het tracé: bijna nagenoeg een volledig kaarsrecht tracé, alhoewel het uitvoeren nog niet vast staat.Pino schreef: ma 27 jan 2025, 9:23Dat is dezelfde 2030 die in het Waalse regeerakkoord stond. Maar als men nu aan het nadenken is over het tracé (dat concludeer ik althans uit opmerkingen over het zoeken naar landeigenaren die willen verkopen) lijkt 2030 me ook een onmogelijke ambitie. Zou al mooi zijn als ze tegen die tijd aan het bouwen zijn.
Juist een wat meer 'economisch belang', juist alsook een van de reden. Voor de rest klopt het wel verder.Pino schreef: ma 27 jan 2025, 9:23 Het artikel geeft wel een aardig beeld over hoe men de prioriteiten nu zo ziet. Minder een economisch belang, bovenal het ontlasten van kommen. En wat meer kruisbestuiving in de historisch samenhangender regio tussen Charleroi en Maubeuge. En o ja, je zou er ook over naar Parijs kunnen komen - maar ik denk dat men dat heel bewust niet heel hard uitspreekt.
Wat moet daar aan gecompleteerd worden?Pino schreef: vr 18 apr 2025, 14:13 Vast ook geen incentive voor de Fransen om aan hun kant de D649 te completeren.