De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Durashift »

Ik zag vanmiddag langs de A7, na Wognum richting Den Oever, dat er een bouwbord stond waarop te lezen was dat de verzorgingsplaats Broerdijk wordt uitgebreid. Er was al activiteit te zien, als in een werkdepot en fiks wat bigbag's langs de randen van de vzp. Het kan nog wel een tijdje duren want ment verwacht pas in het najaar 2026 klaar te zijn. Ik kon nog niet zo direct terugvinden wát men precies gaat doen. Wel kwam ik via google een link naar een Kamerstuk tegen; een financiële tegenvaller... B(
(..)Op de Verzorgingsplaats De Koggen en uitbreiding Verzorgingsplaatsen Middelsloot en Broerdijk is een tegenvaller gemeld van € 1,4 miljoen, omdat de kosten hoger uitvallen na de uitwerking van het definitieve ontwerp. Deze wordt gedekt uit de generieke investeringsruimte. (..)
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 0-A-2.html

Er worden dus meerdere verzorgingsplaatsen uitgebreid.

Bij RWS kwam ik ook deze link tegen, over verzorgingsplaats Kloosters langs de A58. Wordt vanaf 5 januari 2026 aangepakt en duurt ook zowat het hele jaar.
(..)Het nieuwe ontwerp is gericht op veiligheid voor alle weggebruikers. Een carrouselroute zorgt ervoor dat voetgangers en voertuigen elkaar niet kruisen. Personenauto’s en vrachtwagens worden grotendeels van elkaar gescheiden. Ook wordt de parkeercapaciteit uitgebreid tot 49 parkeerplaatsen voor personenvoertuigen en 26 plaatsen voor vrachtverkeer. (..)
https://www.innova58.nl/nieuws/3186581. ... en-groener
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Deze projecten duren langer dan je zou denken. Met veel vrachtverkeer wil je ook niet dat de boel verzakt. Er is aardig wat drainage nodig en verlichting. Allemaal niet heel complex op zich. Grondverbetering kost denk ik het meeste tijd.

Gezien de beperkte verkeershinder wordt er denk ik ook niet heel veel werk in zo'n kort mogelijke tijd uitgevoerd.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Ik was zondag op de A16 bij Sandelingen-Oost. Blijkt het restaurant helemaal dichtgetimmerd te zijn. De loopbrug was niet toegankelijk.
Deze dus (foto uit 2011):
Afbeelding

Dit bord klopt dus ook niet echt meer. Laplace is dicht en de M is onbereikbaar:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Janderijk
zandpaadje

Bericht door Janderijk »

eersteopel schreef: ma 24 okt 2022, 8:53 Inderdaad verwarrend 2 VZP's met dezelfde naam bij Den Bosch. Daarom had ik het wegnummer (A59) er al bij vermeld. Dat doe ik bij deze wel standaard eigenlijk.
Als ik de link zo lees kan ik me voorstellen dat de eigenaar het zat is. Als het in samenspraak met Rijkswaterstaat niet lukt om een oplossing te vinden moet je iets anders. Zeker als het particulier eigendom is en de overheid er dus ook niet veel aan doet en jij zelf telkens voor de kosten moet opdraaien.
En dat je goed moet mikken is inderdaad helemaal waar!
Shell heeft het pand gekocht om er een huiskamer langs de snelweg van te maken (https://archive.is/cOE54). Burger King is gesloten en het terrein verpauperd. Benieuwd wanneer die huiskamer komt...
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Herken ik ook bij de Lucht aan de A59. Daar lijkt al tijden niks aan te gebeuren.
JB81
autoweg

Bericht door JB81 »

^^
Vzp De Kroon (A27 zuidwaarts bij Nieuwegein) idem dito.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Durashift schreef: ma 29 dec 2025, 23:26 Ik zag vanmiddag langs de A7, na Wognum richting Den Oever, dat er een bouwbord stond waarop te lezen was dat de verzorgingsplaats Broerdijk wordt uitgebreid. Er was al activiteit te zien, als in een werkdepot en fiks wat bigbag's langs de randen van de vzp. Het kan nog wel een tijdje duren want ment verwacht pas in het najaar 2026 klaar te zijn. Ik kon nog niet zo direct terugvinden wát men precies gaat doen. [...]

Er worden dus meerdere verzorgingsplaatsen uitgebreid.
De VZP's Middelsloot en Broerdijk worden uitgebreid omdat de tussenliggende VZP De Koggen zal worden gesloten. Voornaamste reden voor de sluiting van De Koggen die wordt gegeven is dat dit vanwege de aan te leggen spitsstrook op dat wegvak is. Bovendien heeft de VZP geen faciliteiten en past het binnen het beleid om (wanneer er in de buurt andere VZP's zijn) deze te sluiten. Tenslotte levert de VZP ook geluidsoverlast voor omwonenden op.

Zie ook hier.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Rijd er vaak langs maar nooit gestopt. Er staan inderdaad borden dat koelsystemen uitgeschakeld moeten worden dus die geluidsoverlast is kennelijk wel een aandachtspunt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

^^ Bij verreweg de meeste geconditioneerde vrachten is het echt géén optie om de koeler een hele nacht volledig uit zetten. Schade kan zomaar oplopen tot tonnen of zelfs in de miljoenen als je pech hebt.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Dus dan kun je beter doorrijden en ergens anders parkeren. Genoeg vrachtwagens die geen koeling hebben.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

^^ Wat een geluk dan dat we in Nederland zoveel parkeerplaatsen voor vrachtwagens over hebben.
:denk:
Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo »

Ik weet niet of dat ik hier in het juiste topic ben, al heeft het wel te maken met het thema VZP.

Mij valt op dat er al langer een soort van "Autohof" klaar is bij afrit Dordrecht-Willemsdorp, vlak voor de Moerdijkbrug richting zuiden. Het is niet direct bereikbaar vanuit de snelweg. Het is een groot laadpunt voor elektrische voertuigen als ook meerdere gebouwen wat lijkt op plaats voor verschillende "fastfoods"-restaurants met "drive-thru" mogelijkheden. Dit staat sinds lange tijd volledig leeg.

Heeft iemand een idee wat er met dit project aan de hand is? Is het geflopt?
Hamburg, meine Perle
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

In ieder geval komt er geen smakeloze horeca https://maps.app.goo.gl/hPFZkb68yoDagHiW9
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Volgens mij is het nog in ontwikkeling. DCB Energy Hub Dordrecht (met een website die ook nog half in ontwikkeling is, ik zeg Lorem Ipsum dolor sit amet).
Ik hoop dat de nadruk zeer komt op het EV laden en niet op de zogenaamde schone vloeibare brandstoffen, want dat is IMHO een doodlopende weg.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Die zit ook in Breda, onderaan KP Princeville. Veel laadpalen, volgens mij ook voor vrachtwagens, maar ook goedkope benzine :top:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge