[R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)
Moderator: Moderatoren
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)
https://www.facebook.com/share/1FV3EJmnv5/
Mooie uitleg hoe de sluitvoeg gebouwd wordt.
Eerst plaatst men wiggen tussen beide tunnelelementen om deze op hun plaats te houden.
Daarna wordt de stalen sluitkist om de sluitvoeg geplaatst en kan men deze voeg leegpompen.
Overigens de boel ook met zand onderspoeld zijn en de voorspankabels van de tunnelelementen doorgeslepen zijn.
De reden voor dit laatste is dat de tunnelmoten afzonderlijk in het zand gaan 'zakken'. Daarna laat men de boel 2 maanden met rust om de tunnel de tijd te geven in het zand te zakken (enkele cm).
Tenslotte wordt 1 tunnelmoot met 2 meter verlengd en wordt de definitieve voeg ingebouwd. Als laatste worden de wiggen verwijderd, kopschotten gesloopt en het betonwerk verder afgewerkt.
Dan is de tunnel civiel technisch gezien klaar en kan deze afgebouwd worden.
Mooie uitleg hoe de sluitvoeg gebouwd wordt.
Eerst plaatst men wiggen tussen beide tunnelelementen om deze op hun plaats te houden.
Daarna wordt de stalen sluitkist om de sluitvoeg geplaatst en kan men deze voeg leegpompen.
Overigens de boel ook met zand onderspoeld zijn en de voorspankabels van de tunnelelementen doorgeslepen zijn.
De reden voor dit laatste is dat de tunnelmoten afzonderlijk in het zand gaan 'zakken'. Daarna laat men de boel 2 maanden met rust om de tunnel de tijd te geven in het zand te zakken (enkele cm).
Tenslotte wordt 1 tunnelmoot met 2 meter verlengd en wordt de definitieve voeg ingebouwd. Als laatste worden de wiggen verwijderd, kopschotten gesloopt en het betonwerk verder afgewerkt.
Dan is de tunnel civiel technisch gezien klaar en kan deze afgebouwd worden.
-
poller1
- stadsweg
Weet niet of dit bij Oosterweel of R1 hoort, en of het hier al aan bod is gekomen.
Maar zijn er nu echt slechts TWEE rijstroken op de Ring tussen Borgerhout en Berchem?? Er is nochtans ruimte voor drie… Neem aan dat dit tijdelijk is? (De belijning is wel wit en lijkt ‘definitief’…)
--
Edit: het staat hier denk ik https://www.oosterweelverbinding.be/nie ... plaats-van
Maar zijn er nu echt slechts TWEE rijstroken op de Ring tussen Borgerhout en Berchem?? Er is nochtans ruimte voor drie… Neem aan dat dit tijdelijk is? (De belijning is wel wit en lijkt ‘definitief’…)
--
Edit: het staat hier denk ik https://www.oosterweelverbinding.be/nie ... plaats-van
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Dat heeft te maken met de aanwezigheid van de Bypass.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Inderdaad, met schema's:poller1 schreef: ma 23 feb 2026, 7:28
Oude situatie:

Nieuwe situatie:

De oorzaak is dus het verleggen van de oprit Deurne en een overdreven risico-analyse waar het vermijden van weefbewegingen boven capaciteit gezet is.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Nog een filmpje van de mijlpaal van vorige week:
Link
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ik heb vandaag een ritje van 493 kilometer gemaakt, waarbij ik ook over de Antwerpse ring ben gereden. Tjonge, zeg! Pas als je daar rijdt, krijg je een indruk van de schaal van die werken. Indrukwekkend!
Daarna reed ik vanaf Antwerpen naar Maastricht. Leuke rit was dat.
Getankt in Maasmechelen voor € 1,83 per liter. Dat is € 0,42 goedkoper dan de goedkoopste pomp in de omgeving van Zeist. Er stond een flinke file van voertuigen met een Nederlands kenteken, ik moest bijna 10 minuten wachten voordat ik kon tanken. Tank gevuld en nu, thuis, is-ie nog voor net iets meer dan driekwart vol.
Daarna reed ik vanaf Antwerpen naar Maastricht. Leuke rit was dat.
Getankt in Maasmechelen voor € 1,83 per liter. Dat is € 0,42 goedkoper dan de goedkoopste pomp in de omgeving van Zeist. Er stond een flinke file van voertuigen met een Nederlands kenteken, ik moest bijna 10 minuten wachten voordat ik kon tanken. Tank gevuld en nu, thuis, is-ie nog voor net iets meer dan driekwart vol.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Het Rekenhof is kritisch over de financiering. Al hangt er natuurlijk vanaf welke referentieperiode je neemt. Deze verbinding zal wel gebruikt worden, wellicht zullen de gebruikensintensiteiten hoger liggen dan geschat, zo ging het bij de meeste infrastructuurprojecten. Op de lange termijn zal het zich wel terugbetalen. Bij het Rekenhof hebben ze echter altijd de jaren '30 als referentiedatum. Dat het tegen dan niet terugbetaald is kan kloppen, maar als het project zich in pakweg 2055 of 2065 terugbetaald, wat is dan het probleem?
AI-samenvatting:Kosten Oosterweel zo hoog dat toekomstige tolinkomsten niet zullen volstaan, stelt Rekenhof
De Oosterweelschuld volledig afbetalen met tolinkomsten zal niet lukken. Dat zegt het Rekenhof. “Er bestaat geen enkele garantie dat alle toegekende leningen zullen worden terugbetaald.”
https://www.standaard.be/politiek/koste ... 22865.html
Wat dat laatste betreft, het al duidelijk dat er voor het Haventracé (tunnel A102) wellicht geen geld meer is.Het Rekenhof slaat alarm over de financiering van het Oosterweelproject. De kern van de zaak is dat de explosief gestegen kosten niet langer gedekt kunnen worden door de toekomstige tolinkomsten alleen.
Hieronder vind je de belangrijkste punten uit het verslag:
1. Financieel tekort en wankele basis2. Gevolgen voor de begroting
- Tekort van €2,25 miljard: Er is een aanzienlijk gat tussen de beschikbare leningen en de verwachte bouwkosten tot 2033.
- Onzekere inkomsten: Bouwheer Lantis rekent op te optimistische verkeersvolumes. Daarnaast blijven de saneringskosten (zoals de PFAS-problematiek van €1,65 miljard) een onvoorspelbare factor.
- Geen garanties: Het Rekenhof stelt dat er geen enkele garantie is dat de verstrekte leningen volledig terugbetaald kunnen worden.
3. Stand van zaken projectonderdelen
- Boekhoudkundige logica onder druk: Oosterweel wordt buiten de Vlaamse begroting gehouden omdat het zichzelf zou terugbetalen. Volgens het Rekenhof is dit argument niet langer houdbaar.
- Factuur voor de belastingbetaler: De oppositie waarschuwt dat de overheid de schuld rond 2035 waarschijnlijk moet overnemen, waardoor de burger alsnog de rekening betaalt.
- Leefbaarheid: Over de overkappingen is men gematigd positief; de middelen groeien gestaag, al gaat het traag.
- Haventracé: De financiering hiervoor is problematisch; er is momenteel enkel budget voor studies, niet voor de uitvoering.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Ik snap de bedenkingen van het Rekenhof wel.
Als je uitgaat van de nodige (gerealiseerde en nog te verwachten) kostenoverschrijdingen tot 15 miljard euro en je verwacht pas vanaf 2030 enige tolinkomsten te kunnen genieten (wat eigenlijk niet realistisch is denk ik), dan zal je echt een hele forse tol moeten gaan heffen op alle Scheldekruisingen om überhaupt break even te spelen.
Zou je het geheel al in 2050 afbetaald willen hebben, dan zit je op € 22,50 tol per passage. Neem je tot 2060 de tijd dan is het € 17 per passage en heb je de tijd tot 2070 dan is het nog altijd € 14,50 per passage.
De achterliggende berekening heb ik door ChatGPT laten doen en staat uiteraard vol aannames, zoals verwachte rentevoet over de hele looptijd van 3%, een gebruik van 150.000 voertuigen per dag die de Schelde zullen kruisen etc. Je kunt uiteraard aan vele knoppen draaien, maar duidelijk is dat terugbetaling van alle investeringskosten én heel lang gaat duren én alleen mogelijk is bij een behoorlijk substantiële tolheffing. Alternatief is dat er vanuit belastinggeld flink wordt bijgedragen. Enige zorg en kritiek van een instantie als het Rekenhof is dan zeker niet onlogisch.
Als je uitgaat van de nodige (gerealiseerde en nog te verwachten) kostenoverschrijdingen tot 15 miljard euro en je verwacht pas vanaf 2030 enige tolinkomsten te kunnen genieten (wat eigenlijk niet realistisch is denk ik), dan zal je echt een hele forse tol moeten gaan heffen op alle Scheldekruisingen om überhaupt break even te spelen.
Zou je het geheel al in 2050 afbetaald willen hebben, dan zit je op € 22,50 tol per passage. Neem je tot 2060 de tijd dan is het € 17 per passage en heb je de tijd tot 2070 dan is het nog altijd € 14,50 per passage.
De achterliggende berekening heb ik door ChatGPT laten doen en staat uiteraard vol aannames, zoals verwachte rentevoet over de hele looptijd van 3%, een gebruik van 150.000 voertuigen per dag die de Schelde zullen kruisen etc. Je kunt uiteraard aan vele knoppen draaien, maar duidelijk is dat terugbetaling van alle investeringskosten én heel lang gaat duren én alleen mogelijk is bij een behoorlijk substantiële tolheffing. Alternatief is dat er vanuit belastinggeld flink wordt bijgedragen. Enige zorg en kritiek van een instantie als het Rekenhof is dan zeker niet onlogisch.
-
Chris
- Moderator
Was het eigenlijk überhaupt het uitgangspunt dat tolheffing op de Scheldetunnel het volledige Oosterweelproject zou moeten gaan bekostigen? Dus ook alle aanpassingen aan de R1, en zonder enige overheidsbijdrage?
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Ter illustratie, de jaarlijkse totale uitgaven van de Vlaamse regering bedraagt 66 miljard. 10 miljard erbij heeft dus een grote impact, zelfs als je het over meerdere jaren zou uitsmeren.
Ik heb het overigens ook eens gevraagd met een tolprijs van 5 euro voor automobilisten. Dan zou de afbetaling rond zijn op 53 jaar in 2083. Mits vrachtwagens een hogere tol betalen (wat ook zo zal zijn). Ik vind dit nog altijd vrij redelijk voor een afbetaling.
- SPOILER: TOON
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Alfa schreef: wo 25 mar 2026, 11:38 Ik heb het overigens ook eens gevraagd met een tolprijs van 5 euro voor automobilisten. Dan zou de afbetaling rond zijn op 53 jaar in 2083. Mits vrachtwagens een hogere tol betalen (wat ook zo zal zijn).
Een onderscheid tussen autoverkeer en vrachtverkeer had ik in mijn berekening abusievelijk niet gemaakt. Dit is inderdaad wel iets om rekening mee te houden.
Iets waar jij dan weer geen rekening mee houdt is de gestegen totale kosten. De door jou genoemde 10 miljard euro is gebaseerd op een inschatting uit 2017 en houdt volgens mij geen rekening met inflatie en kostenoverschrijdingen. Een bedrag in de richting van 15 tot 18 miljard euro bij oplevering rond 2030 lijkt mij een heel stuk realistischer. Als je van dat laatste bedrag uitgaat en 5 euro tol voor personenauto's en 20 euro's voor vrachtauto's dan haal je aan tolinkomsten amper de rentekosten eruit (en wordt er dus nauwelijks een cent afgelost).
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Naar aanleiding van voorgaande heb ik het rapport van het Rekenhof eens doorgenomen. Hieruit blijkt dat bovenstaande rekensommetjes niet geheel kloppen, omdat de financieringsstructuur van het project een stukje complexer in elkaar zit en bovendien ook bepaalde uitgaven aan het hele project niet uit tolinkomsten hoeven te worden betaald, maar uit andere potjes.
Kort en goed zijn de projectkosten naar huidige inschatting opgelopen naar 10,1 miljard euro. Dat is op basis van het prijspeil per januari 2024 en zal logischerwijs bij oplevering van het project en de start van de tolheffing nog een paar miljard hoger zijn. Als ik de documentatie goed doorgrond gaat men uiteindelijk uit van totale projectkosten van 13,6 miljard euro per eind 2033.
Dit bedrag wordt gefinancierd met verschillende componenten. Dit betreft een stuk aandelenkapitaal, verschillende projectobligaties en een achtergestelde lening. En als je goed leest wat er in het rapport over deze elementen staat, dan schrik je wel even.
Ten eerste blijkt uit de meest recente ramingen dat het aandelenkapitaal sowieso niet terugbetaald zal kunnen worden. Dat geld is dus 'weg', al heb je er natuurlijk wel een paar tunnels etc. voor terug.
Een tweede component zijn de projectobligaties. Deze zullen in 2035 worden geherfinancierd naar andere leningen/obligaties. Naar verwachting zal het op dat moment om een bedrag van 7,7 miljard euro gaan wat zal moeten worden terugbetaald door tolinkomsten. Het Rekenhof gaat ervan uit dat deze lening ongeveer 4% rente zal hebben wat betekent dat alleen al 310 miljoen euro moet worden verdiend aan tolheffing om de rente te kunnen betalen. Dan wordt er dus nog geen cent op de lening zelf afgelost.
Het grootste zorgpunt van het Rekenhof gaat echter over een reeds bestaande achtergestelde lening van 5% die o.a. gebruikt is voor de financiering van onverwachte tegenvallers. In december 2025 is deze lening verruimd van 1,2 naar 2,85 miljard euro en het Rekenhof noemt het besluit om dit te doen ‘een niet te verantwoorden beleidsbeslissing.’ Wat is namelijk het geval: deze achtergestelde lening van 2,85 miljard euro moet óók terugbetaald worden uit tolinkomsten, maar rente (en aflossing) is achtergesteld op de hiervoor genoemde (her)financiering. Omdat de tolinkomsten eerst gebruikt worden voor de rente (en aflossing) op de andere lening, zijn er naar verwachting te weinig tolinkomsten 'over' om de rente op de achtergestelde lening volledig te kunnen betalen. Deze verschuldigde maar nog niet betaalde rente zal bij de achtergestelde lening worden opgeteld en is op zichzelf ook weer rentedragend. Omdat men verwacht dat tot 2044 sowieso geen rente kan worden betaald op de achtergestelde lening is de hoofdsom van de achtergestelde lening dan opgelopen tot 7,1 miljard euro. Echter men gaat ervan uit dat zelfs tot 2083 geen volledige rente kan worden betaald waardoor men verwacht dat in dat jaar de achtergestelde lening zal zijn opgelopen tot 27 miljard euro! Het Rekenhof adviseert sterk om de achtergestelde lening die in 2035 alleen al vanwege de niet betaalde rente zal zijn opgelopen tot 4,8 miljard euro bij het herfinancieringstraject in 2035 ook te herfinancieren om de ‘rentesneeuwbal’ te voorkomen.
In het rapport staat nog veel meer en het is erg interessant om te lezen. Het voert echter te ver om alles tot in detail hier uit te werken. Ik denk dat een aantal quotes van zinnen die in het rapport staan wel voldoende zeggen over de ernst van de situatie:
En zo zijn er nog heel veel meer interessante teksten uit het rapport te halen en je hoeft niet eens tussen de regels door te lezen om de ernst van de situatie te begrijpen. Het lijkt er sterk op dat dit project een 'bleeder' van de hoogste orde zal gaan zijn. En ik vrees dat de uiteindelijke rekening voor een aanzienlijk deel bij de Vlaamse belastingbetaler zal komen te liggen.
Kort en goed zijn de projectkosten naar huidige inschatting opgelopen naar 10,1 miljard euro. Dat is op basis van het prijspeil per januari 2024 en zal logischerwijs bij oplevering van het project en de start van de tolheffing nog een paar miljard hoger zijn. Als ik de documentatie goed doorgrond gaat men uiteindelijk uit van totale projectkosten van 13,6 miljard euro per eind 2033.
Dit bedrag wordt gefinancierd met verschillende componenten. Dit betreft een stuk aandelenkapitaal, verschillende projectobligaties en een achtergestelde lening. En als je goed leest wat er in het rapport over deze elementen staat, dan schrik je wel even.
Ten eerste blijkt uit de meest recente ramingen dat het aandelenkapitaal sowieso niet terugbetaald zal kunnen worden. Dat geld is dus 'weg', al heb je er natuurlijk wel een paar tunnels etc. voor terug.
Een tweede component zijn de projectobligaties. Deze zullen in 2035 worden geherfinancierd naar andere leningen/obligaties. Naar verwachting zal het op dat moment om een bedrag van 7,7 miljard euro gaan wat zal moeten worden terugbetaald door tolinkomsten. Het Rekenhof gaat ervan uit dat deze lening ongeveer 4% rente zal hebben wat betekent dat alleen al 310 miljoen euro moet worden verdiend aan tolheffing om de rente te kunnen betalen. Dan wordt er dus nog geen cent op de lening zelf afgelost.
Het grootste zorgpunt van het Rekenhof gaat echter over een reeds bestaande achtergestelde lening van 5% die o.a. gebruikt is voor de financiering van onverwachte tegenvallers. In december 2025 is deze lening verruimd van 1,2 naar 2,85 miljard euro en het Rekenhof noemt het besluit om dit te doen ‘een niet te verantwoorden beleidsbeslissing.’ Wat is namelijk het geval: deze achtergestelde lening van 2,85 miljard euro moet óók terugbetaald worden uit tolinkomsten, maar rente (en aflossing) is achtergesteld op de hiervoor genoemde (her)financiering. Omdat de tolinkomsten eerst gebruikt worden voor de rente (en aflossing) op de andere lening, zijn er naar verwachting te weinig tolinkomsten 'over' om de rente op de achtergestelde lening volledig te kunnen betalen. Deze verschuldigde maar nog niet betaalde rente zal bij de achtergestelde lening worden opgeteld en is op zichzelf ook weer rentedragend. Omdat men verwacht dat tot 2044 sowieso geen rente kan worden betaald op de achtergestelde lening is de hoofdsom van de achtergestelde lening dan opgelopen tot 7,1 miljard euro. Echter men gaat ervan uit dat zelfs tot 2083 geen volledige rente kan worden betaald waardoor men verwacht dat in dat jaar de achtergestelde lening zal zijn opgelopen tot 27 miljard euro! Het Rekenhof adviseert sterk om de achtergestelde lening die in 2035 alleen al vanwege de niet betaalde rente zal zijn opgelopen tot 4,8 miljard euro bij het herfinancieringstraject in 2035 ook te herfinancieren om de ‘rentesneeuwbal’ te voorkomen.
In het rapport staat nog veel meer en het is erg interessant om te lezen. Het voert echter te ver om alles tot in detail hier uit te werken. Ik denk dat een aantal quotes van zinnen die in het rapport staan wel voldoende zeggen over de ernst van de situatie:
Het Rekenhof schreef:Het Rekenhof concludeert dat Lantis de robuustheid van het financieel model niet langer kan bewaken
Het Rekenhof schreef:De liquiditeitspositie van Lantis blijft verder ook precair in de periode 2034-2037 […] Op basis van het financieel model blijkt dat de Vlaamse overheid met de huidige financieringsstructuur zelfs al een eerste keer in de loop van 2034 zal moeten ingrijpen.
Het Rekenhof schreef:Net als bij de vorige voortgangsrapportage concludeert het Rekenhof dat Lantis bijzonder kwetsbaar blijft voor tegenvallende tolinkomsten in die eerste exploitatiejaren.
Het Rekenhof schreef:De belangrijkste opmerking is dat het financieel model in de periode 2034-2083 (exploitatiefase) alleen rekening houdt met de grote herstellings- en onderhoudskosten voor de Oosterweelverbinding. Het model houdt dus nog altijd geen rekening met de renovatiekosten voor de Kennedytunnel en de Liefkenshoektunnel, terwijl het wel al rekening houdt met de tolinkomsten uit beide tunnels.
Het Rekenhof schreef:Het Rekenhof merkt opnieuw op dat de 35.429,2 miljoen euro tolinkomsten volgens de business case 2026 nog altijd grotendeels door het zware vrachtverkeer zullen moeten worden gedragen). Dat blijft in strijd met artikel 7 van de tol-richtlijn
Het Rekenhof schreef:Tabel 10, deel B, toont verder dat Lantis de tolinkomsten uit de Oosterweeltunnel in het jaar 2034 op 144,6 miljoen euro raamt, die uit de Liefkenshoektunnel op 167,6 miljoen euro en die uit de Kennedytunnel op 45,2 miljoen euro. De meest recente jaarrekening van de Liefkenshoektunnel toont evenwel 83,3 miljoen euro tolinkomsten in 2024 (84,0 miljoen euro in 2023). Het financieel model gaat er dus eigenlijk van uit dat de tolinkomsten uit de Liefkenshoektunnel tegen 2034 zullen verdubbelen
Het Rekenhof schreef:De business case 2026 veronderstelt dus een groei van 26 % in het personenverkeer tussen 2025 en 2034, ofwel 2,60 % per jaar. Voor het vrachtverkeer is dat een groei van 21% tussen 2025 en 2034, ofwel 2,14 % per jaar. In historisch perspectief zijn dit hoge groeicijfers.
En zo zijn er nog heel veel meer interessante teksten uit het rapport te halen en je hoeft niet eens tussen de regels door te lezen om de ernst van de situatie te begrijpen. Het lijkt er sterk op dat dit project een 'bleeder' van de hoogste orde zal gaan zijn. En ik vrees dat de uiteindelijke rekening voor een aanzienlijk deel bij de Vlaamse belastingbetaler zal komen te liggen.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Het is allemaal nogal financieel gesteggel dat moeilijk te beoordelen is voor leken. Al geloof ik wel dat de financiering op drijfzand gebaseerd is en uiteindelijk toch in de begroting zal doorsijpelen. Maar tegelijkertijd blijf ik wel geloven in de maatschappelijke winst van het project, en ook dat de tolkinkomsten de investeringskosten uiteindelijk wel zullen terugbetalen. Zeker gezien de intensiteiten.
Hier blijkt dat ze in hun financiële modellen rekening houden met tol in beide tunnels. Maar misschien bedoelen ze enkel vrachtwagentol in beide tunnels? Dat zou wel een te verantwoorden beslissing zijn om het vrachtwagenverkeer van de zuidelijke R1 te geleiden richting de nieuwe Oosterweelverbinding. Er wordt blijkbaar 'maar' rekening gehouden met 45 miljoen tol uit de Kennedytunnel (tegenover 167 miljoen uit de Liefkenshoektunnel) wat gezien het verschil in intensiteiten alleen maar kan wijzen op enkel vrachtwagentol in de Kennedytunnel.
Maar de opmerking zelf dat in de modellen geen rekening gehouden wordt met de renovatiekosten voor Liefkenshoektunnel en Kennedytunnel is nogal vreemd, want die tunnels staan duidelijk buiten het project van de Oosterweelverbinding (los van tolinkomsten die zullen dienen voor de financiering van Oosterweel). Niets zegt dat die renovatie niet via middelen uit de begroting kunnen betaald worden. Ik zie renovatie en tolinkomsten dus niet inherent verbonden met elkaar.
Dat is wel een belangrijke, want er is nog altijd geen beslissing genomen over tol in de Kennedytunnel. Er is altijd gezegd dat 1 Scheldekruising gratis zal blijven voor het autoverkeer, maar er nooit gezegd welke. Er werd altijd van uit gegaan dat de Kennedytunnel gratis zal blijven voor autoverkeer.Lantis schreef:De belangrijkste opmerking is dat het financieel model in de periode 2034-2083 (exploitatiefase) alleen rekening houdt met de grote herstellings- en onderhoudskosten voor de Oosterweelverbinding. Het model houdt dus nog altijd geen rekening met de renovatiekosten voor de Kennedytunnel en de Liefkenshoektunnel, terwijl het wel al rekening houdt met de tolinkomsten uit beide tunnels.
Hier blijkt dat ze in hun financiële modellen rekening houden met tol in beide tunnels. Maar misschien bedoelen ze enkel vrachtwagentol in beide tunnels? Dat zou wel een te verantwoorden beslissing zijn om het vrachtwagenverkeer van de zuidelijke R1 te geleiden richting de nieuwe Oosterweelverbinding. Er wordt blijkbaar 'maar' rekening gehouden met 45 miljoen tol uit de Kennedytunnel (tegenover 167 miljoen uit de Liefkenshoektunnel) wat gezien het verschil in intensiteiten alleen maar kan wijzen op enkel vrachtwagentol in de Kennedytunnel.
Maar de opmerking zelf dat in de modellen geen rekening gehouden wordt met de renovatiekosten voor Liefkenshoektunnel en Kennedytunnel is nogal vreemd, want die tunnels staan duidelijk buiten het project van de Oosterweelverbinding (los van tolinkomsten die zullen dienen voor de financiering van Oosterweel). Niets zegt dat die renovatie niet via middelen uit de begroting kunnen betaald worden. Ik zie renovatie en tolinkomsten dus niet inherent verbonden met elkaar.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Huh?Alfa schreef: do 26 mar 2026, 1:23Maar tegelijkertijd blijf ik wel geloven in de maatschappelijke winst van het project, en ook dat de tolkinkomsten de investeringskosten uiteindelijk wel zullen terugbetalen. Zeker gezien de intensiteiten.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Inderdaad, los van de wankele financiële basis, is het project in het voordeel van de Vlaamse economie, en zal het dus bijdragen aan de verdere ontwikkeling van heel de Vlaamse maatschappij. Ook al zal elke Vlaamse belastingbetaler er voor opdraaien, het vloeit automatisch terug naar het eigen voordeel.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
mavas schreef: do 26 mar 2026, 8:45Huh?Alfa schreef: do 26 mar 2026, 1:23Maar tegelijkertijd blijf ik wel geloven in de maatschappelijke winst van het project, en ook dat de tolkinkomsten de investeringskosten uiteindelijk wel zullen terugbetalen. Zeker gezien de intensiteiten.Heb ik een andere post van Rein gelezen dan jij?
Dat het project de nodige maatschappelijke winst op zal leveren wat niet in geld is uit te drukken daar ben ik ook wel van overtuigd. Dat er door extra groei, kostenbesparingen etc. voor bedrijven etc. ook extra geld terug zal vloeien in de kas van de overheid geloof ik ook wel, hier houdt het Rekenhof verder geen rekening mee in het rapport.
Probleempunten zijn (1) dat de kosten van aanleg etc. eigenlijk te hoog zijn om in de komende 60 jaar met tolinkomsten te kunnen afbetalen en (2) dat de bestaande achtergestelde lening een enorme molensteen gaat worden als daar niet op korte termijn een oplossing voor wordt gevonden. Maar dat laatste kan denk ik alleen als de Vlaamse overheid liefst zo snel mogelijk een paar miljard bijlegt. Elk jaar uitstel leidt sowieso tot 5% extra op de hoofdsom en door rente op rente loopt dat in de tijd sterk op tot de genoemde 27 miljard euro als er tot 2083 geen rente (en aflossing) kan worden betaald.
En ook al wordt er een oplossing gevonden voor de achtergestelde lening, dan nog is het 'fingers crossed' of de positieve aannames ten aanzien van de tolinkomsten etc. gerealiseerd kunnen worden. Men heeft overduidelijk niet voor een middenscenario gekozen, maar echt voor positieve aannames en de kans dat die (allemaal) gerealiseerd worden is wellicht niet zo erg groot. Valt er wat tegen dan leidt dat al snel tot een dip in de tolinkomsten en daarmee de rentebetalingen en afbetaling van schulden/obligaties.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
De maatschappelijke meerwaarde is evident. En het rapport van het Rekenhof gaat vooral over de huidige financiële constructie die opgezet is, het zal best dat die niet deugd en op instorten staat. Maar dat is nog iets anders dan dat de investeringskosten nooit terugverdiend zouden worden. Hoe langer de looptijd die je neemt hoe meer dat het geval zal zijn. Als je eeuwig tol blijft innen zal het ooit terugverdiend worden. Los van de vraag hoe dat probleem van interestsurplus aangepakt wordt, want dat is vooral een gecreëerd probleem door de huidige constructie.mavas schreef: do 26 mar 2026, 8:45Huh?Alfa schreef: do 26 mar 2026, 1:23Maar tegelijkertijd blijf ik wel geloven in de maatschappelijke winst van het project, en ook dat de tolkinkomsten de investeringskosten uiteindelijk wel zullen terugbetalen. Zeker gezien de intensiteiten.Heb ik een andere post van Rein gelezen dan jij?
Dit project helemaal buiten de begroting houden is sowieso discutabel, niemand beweert dat het geen geld zal kosten.
Overigens, als ze het hebben over de renovatiekosten van de Liefkenhoektunnel en Kennedytunnel mogen ze het ook wel hebben over de meerwaardes die het project geeft meenemen in de inkomsten. Denk alleen maar aan hoeveel de huidige files op de Antwerpse Ring de Vlaamse economie jaarlijks kosten.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Voor wie zich zou afvragen hoe de Charles de Costerlaan er inmiddels uitziet. De verharding is al een tijdje geleden verwijderd. De lantarenpalen zouden er echter nog steeds staan. In de verte zie je de vroegere afrit Sint-Anna Linkeroever (waarvan er nog geen toekomstige knooppuntnaam gekend is, als het Antwerpen-Sint-Anna zou raar zijn aangezien je niet meer naar Sint-Anna kan rijden).

-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Is dat een noodzakelijke voorwaarde?Alfa schreef: vr 27 mar 2026, 0:10Antwerpen-Sint-Anna zou raar zijn aangezien je niet meer naar Sint-Anna kan rijden.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Absoluut niet, knooppunt Heverlee bij Leuven ligt ook niet in de buurt van Heverlee en je kan er ook niet rechtstreeks naartoe.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Toch zonde dat dit stukje wegenhistorie verdwijnt (al is het ook wel weer begrijpelijk).Alfa schreef: vr 27 mar 2026, 0:10 Voor wie zich zou afvragen hoe de Charles de Costerlaan er inmiddels uitziet. De verharding is al een tijdje geleden verwijderd. De lantarenpalen zouden er echter nog steeds staan.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Nee, maar het is wel verwarrend dat als je naar Sint-Anna wil je dan niet afrit Sint-Anna moet nemen maar de afrit eerder. Ik vind dat er ook nog een verschil zit tussen knooppunten noemen naar dorpen in de omgeving enerzijds en anderzijds een knooppunt of afritnaam met een stad en daarachter een specifieke bestemming (zoals Antwerpen-Sint-Anna Linkeroever). Bij dat laatste denk je eerder dat het de specifieke afrit naar die bestemming is.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Inderdaad, daar is nog niks over vastgelegd. Gewoonte is dat een knooppunt wordt vernoemd naar een nabijgelegen plaats. Zonder dat je daarvoor persé die plaats snel kan bereiken.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
De naam is nog niet gekend, maar alle andere knooppunten op het grondgebied Antwerpen hebben Antwerpen in de naam: Antwerpen-Centrum · Antwerpen-Haven · Antwerpen-Noord · Antwerpen-Oost · Antwerpen-West · Antwerpen-Zuid.boe! schreef: vr 27 mar 2026, 12:38Ik heb nog nergens gelezen dat de naam 'Antwerpen' in de knooppuntnaam wordt opgenomen.
-
Mikhail
- expressweg
Misschien wordt het wel Antwerpen-Noordwest
… of gewoon Antwerpen-Linkeroever? 
-
Mikhail
- expressweg
Doet zo meer aan een oude spoorwegtalud denken, zoals je er zoveel vindt in Vlaanderen en Wallonië, alleen veel breder natuurlijk.Alfa schreef: vr 27 mar 2026, 0:10 Voor wie zich zou afvragen hoe de Charles de Costerlaan er inmiddels uitziet. De verharding is al een tijdje geleden verwijderd. De lantarenpalen zouden er echter nog steeds staan. In de verte zie je de vroegere afrit Sint-Anna Linkeroever (waarvan er nog geen toekomstige knooppuntnaam gekend is, als het Antwerpen-Sint-Anna zou raar zijn aangezien je niet meer naar Sint-Anna kan rijden).
![]()
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Kleine impressie van de Open Wervendag bij de Oosterweelverbinding waar ik met enkele forumleden was deze dag.
Het is een omvangrijk bouwwerf en het nam aardig wat tijd om dit volledig te lopen. Een kleine impressie:

DSCN7264 by DutchRoadMovies, on Flickr
Het te bezoeken deel betrof een gedeelte van het Kanaalzonetunnel gebied. Het rode vlak op de kaart met KZT

DSCN7268 by DutchRoadMovies, on Flickr
Op diverse punten langs de route stonden dit soort informatieborden met weetjes en informatie.

DSCN7269 by DutchRoadMovies, on Flickr
Bovenstaand bord stond onder de Straatsburgbrug waar de N101 overheen loopt. Het voor bezoekers opengestelde deel liep tussen deze brug en Haven 49.

DSCN7271 by DutchRoadMovies, on Flickr

Begin van de bouwput thv van de brug by DutchRoadMovies, on Flickr

DSCN7273 by DutchRoadMovies, on Flickr
In feite loop je in het Albertkanaal, deze is ongeveer met de helft versmald gedurende de bouw, grote schepen kunnen momenteel niet in twee richtingen tegelijk varen. Wanneer de tunnel klaar is komt hier het water weer terug.

Bouwkuip thv de Straatsburgbrug van de N101 by DutchRoadMovies, on Flickr
Links naast de hijskraan Het Pomphuis, daar ligt een brug over de bouwput heen

Bouwkuip thv de Straatsburgbrug van de N101, in feite in het Albertkanaal by DutchRoadMovies, on Flickr
Vanaf dezelfde plek, nu ingezoomd met de brug bij Het Pomphuis.

Bouwkuip gezien richting Straatsburgbrug van de N101 over Albertkanaal by DutchRoadMovies, on Flickr

Bouwkuip gezien richting Straatsburgbrug van de N101 over Albertkanaal by DutchRoadMovies, on Flickr
Dit is vanaf die brug ter hoogre van Het Pomphuis.

Bouwkuip gezien richting Haven 49 by DutchRoadMovies, on Flickr

De bouwkuip thv Het Pomphuis met stempelbuizen by DutchRoadMovies, on Flickr
Vanaf datzelfde punt kijkend in de andere richting. Hier zit men inmiddels zo diep dat op sommige plekken vijf lagen stemelbuizen boven elkaar zitten. Er komen op dit punt twee tunnellagen boven elkaar, zoiets als de Koning Willem-Alexandertunnel in Maastricht. Ter hoogte van de Straatsburgbrug komt er onder het dok een splitsing waarbij de onderste tunnelbuizen afbuigen naar de R1 in de richting van Nederland. De bovenste buizen sluiten aan op de R1 in zuidelijke richting.

Zicht op de Straatsburgbrug van de N101 vanaf halverwege bouwwerf by DutchRoadMovies, on Flickr

Noordkasteelbrug by DutchRoadMovies, on Flickr
Mooi uitzicht over het kanaal en deel van de haven.

Bouwkuip bij Haven 49 waar de tunnel vanaf de N101 gezien afdaalt by DutchRoadMovies, on Flickr

De tunnelbak en Haven 49 by DutchRoadMovies, on Flickr
Het andere eind van het te bezoeken deel van de bouwwerf

Haven 49 waar de tunnel voorlangs komt by DutchRoadMovies, on Flickr
Hiervoor stond voorheen ook een gebouw en er lag een klein haventje. Dat is allemaal verdwenen.
En nog een paar plaatjes vanaf een uitkijktoren die naast Het Pomphuis staat:

Zicht op het bouwdok en de Straatsburgbrug van de N101 vanaf het uitzichtpunt by DutchRoadMovies, on Flickr

Vanaf het Uitzichtpunt, uitleg over de tunnels by DutchRoadMovies, on Flickr
In de achtergrond het Albertdok.

Bouwwerf kijkend richting de E34, in de achtergrond het gebouw van Haven 49 by DutchRoadMovies, on Flickr
Tot slot nog een paar plaatjes in Het Pomphuis. Dit pand is nu een monument en wordt tijdens de bouwwerkzaamheden in de gaten gehouden of dit niet door trillingen beschadigd raakt of verzakt door de werkzaamheden.

DSCN7330 by DutchRoadMovies, on Flickr

DSCN7331 by DutchRoadMovies, on Flickr

Een van de waterpompen by DutchRoadMovies, on Flickr
Het is een omvangrijk bouwwerf en het nam aardig wat tijd om dit volledig te lopen. Een kleine impressie:

DSCN7264 by DutchRoadMovies, on Flickr
Het te bezoeken deel betrof een gedeelte van het Kanaalzonetunnel gebied. Het rode vlak op de kaart met KZT

DSCN7268 by DutchRoadMovies, on Flickr
Op diverse punten langs de route stonden dit soort informatieborden met weetjes en informatie.

DSCN7269 by DutchRoadMovies, on Flickr
Bovenstaand bord stond onder de Straatsburgbrug waar de N101 overheen loopt. Het voor bezoekers opengestelde deel liep tussen deze brug en Haven 49.

DSCN7271 by DutchRoadMovies, on Flickr

Begin van de bouwput thv van de brug by DutchRoadMovies, on Flickr

DSCN7273 by DutchRoadMovies, on Flickr
In feite loop je in het Albertkanaal, deze is ongeveer met de helft versmald gedurende de bouw, grote schepen kunnen momenteel niet in twee richtingen tegelijk varen. Wanneer de tunnel klaar is komt hier het water weer terug.

Bouwkuip thv de Straatsburgbrug van de N101 by DutchRoadMovies, on Flickr
Links naast de hijskraan Het Pomphuis, daar ligt een brug over de bouwput heen

Bouwkuip thv de Straatsburgbrug van de N101, in feite in het Albertkanaal by DutchRoadMovies, on Flickr
Vanaf dezelfde plek, nu ingezoomd met de brug bij Het Pomphuis.

Dit is vanaf die brug ter hoogre van Het Pomphuis.

Bouwkuip gezien richting Haven 49 by DutchRoadMovies, on Flickr

De bouwkuip thv Het Pomphuis met stempelbuizen by DutchRoadMovies, on Flickr
Vanaf datzelfde punt kijkend in de andere richting. Hier zit men inmiddels zo diep dat op sommige plekken vijf lagen stemelbuizen boven elkaar zitten. Er komen op dit punt twee tunnellagen boven elkaar, zoiets als de Koning Willem-Alexandertunnel in Maastricht. Ter hoogte van de Straatsburgbrug komt er onder het dok een splitsing waarbij de onderste tunnelbuizen afbuigen naar de R1 in de richting van Nederland. De bovenste buizen sluiten aan op de R1 in zuidelijke richting.

Zicht op de Straatsburgbrug van de N101 vanaf halverwege bouwwerf by DutchRoadMovies, on Flickr

Noordkasteelbrug by DutchRoadMovies, on Flickr
Mooi uitzicht over het kanaal en deel van de haven.

Bouwkuip bij Haven 49 waar de tunnel vanaf de N101 gezien afdaalt by DutchRoadMovies, on Flickr

De tunnelbak en Haven 49 by DutchRoadMovies, on Flickr
Het andere eind van het te bezoeken deel van de bouwwerf

Haven 49 waar de tunnel voorlangs komt by DutchRoadMovies, on Flickr
Hiervoor stond voorheen ook een gebouw en er lag een klein haventje. Dat is allemaal verdwenen.
En nog een paar plaatjes vanaf een uitkijktoren die naast Het Pomphuis staat:

Zicht op het bouwdok en de Straatsburgbrug van de N101 vanaf het uitzichtpunt by DutchRoadMovies, on Flickr

Vanaf het Uitzichtpunt, uitleg over de tunnels by DutchRoadMovies, on Flickr
In de achtergrond het Albertdok.

Bouwwerf kijkend richting de E34, in de achtergrond het gebouw van Haven 49 by DutchRoadMovies, on Flickr
Tot slot nog een paar plaatjes in Het Pomphuis. Dit pand is nu een monument en wordt tijdens de bouwwerkzaamheden in de gaten gehouden of dit niet door trillingen beschadigd raakt of verzakt door de werkzaamheden.

DSCN7330 by DutchRoadMovies, on Flickr

DSCN7331 by DutchRoadMovies, on Flickr

Een van de waterpompen by DutchRoadMovies, on Flickr
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Bedankt voor dit sfeerverslag, je hebt nog mooie plaatjes kunnen maken ondanks de drukte.
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Beetje in de gaten houden tot er mensen wegliepen bij de reling en dan snel het vrijgekomen gaatje pakken om in de bouwput te kunnen kijken. En soms toestel hoog houden om over hoofden heen de foto te maken.