[VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland
Moderator: Moderatoren
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 8284
- Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
- Locatie: Wijdemeren
Re: [VIDEO] Video's van wegen in Nederland
Beelden van de afsluiting kruising N2/Schijndelsedijk/Schijndelseweg bij Boxtel.
Op deze plek ligt nu een koude kruising van de N618 over de A2.
Link
Op deze plek ligt nu een koude kruising van de N618 over de A2.
Link
-
Autostrada
- autoweg
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19
Re: [VIDEO] Video's van wegen in Nederland
We zien in deze video uit 1971 wat beelden van wegen in Frankrijk en Nederland.
Locaties zijn voor mij onbekend; https://youtu.be/3mlg0OLRpn0?si=3DcL-FH7gIlYU0c7
Locaties zijn voor mij onbekend; https://youtu.be/3mlg0OLRpn0?si=3DcL-FH7gIlYU0c7
-
djiwie
- stadsweg
- Berichten: 461
- Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05
Re: [FOTO] Foto's regionale archieven
Vandaag zijn 700.00 oude programma's online gezet in de Schatkamer van Beeld en Geluid, erg mooi initiatief. https://nos.nl/artikel/2615920-vanavond ... a-s-online
Als 90's kid wat oude favorieten van het Klokhuis opgezocht.
Verkeerstechniek https://schatkamer.beeldengeluid.nl/ser ... 0101931531
Strepen op de weg https://schatkamer.beeldengeluid.nl/ser ... 0030524431
Verkeerscentrale https://schatkamer.beeldengeluid.nl/ser ... 0102847431
Mooie beelden uit de jaren '90 met old-school bewegwijzering. In de afleveringen met verkeerstechniek mooie beelden uit Utrecht, met o.a. de Amsterdamsestraatweg, 24 oktoberplein en de Europalaan/meubelboulevard (met op de achtergrond nog de ongemoderniseerde sneltrams).
De aflevering over de verkeerscentrale (Velsen) laat op het einde ook nog een vroeg model DRIP zien, met een verrassende boodschap
Er is nog veel meer te vinden. Bijvoorbeeld deze documentaire over wegwerkers begin jaren '90. Dat ging er toen echt wel anders aan toe dan nu. https://schatkamer.beeldengeluid.nl/ser ... 0038929131
Als 90's kid wat oude favorieten van het Klokhuis opgezocht.
Verkeerstechniek https://schatkamer.beeldengeluid.nl/ser ... 0101931531
Strepen op de weg https://schatkamer.beeldengeluid.nl/ser ... 0030524431
Verkeerscentrale https://schatkamer.beeldengeluid.nl/ser ... 0102847431
Mooie beelden uit de jaren '90 met old-school bewegwijzering. In de afleveringen met verkeerstechniek mooie beelden uit Utrecht, met o.a. de Amsterdamsestraatweg, 24 oktoberplein en de Europalaan/meubelboulevard (met op de achtergrond nog de ongemoderniseerde sneltrams).
De aflevering over de verkeerscentrale (Velsen) laat op het einde ook nog een vroeg model DRIP zien, met een verrassende boodschap
Er is nog veel meer te vinden. Bijvoorbeeld deze documentaire over wegwerkers begin jaren '90. Dat ging er toen echt wel anders aan toe dan nu. https://schatkamer.beeldengeluid.nl/ser ... 0038929131
-
Newton
- woonerf
- Berichten: 77
- Lid geworden op: do 02 aug 2012, 19:24
- Locatie: Vathorst
Re: [FOTO] Foto's regionale archieven
Heerlijk langzaam tempo hadden de documentaires toen. De documentaire focust zich vooral op de techniek (achter) grondwerken/baggeren, in het begin zit ook een stukje historie over Rijksweg 1 en de ombouw naar (moderne) autosnelweg.
Op 3:17 is onderstaande foto te zien:

Bron : Schatkamer Beeld & Geluid
Te zien is het viaduct in de spoorlijn Amsterdam-Hilversum e.v. (ook bekend als de Oosterspoorlijn) met Rijksweg 1 ten oosten van Muiden. De foto’s die ik er tot nu van kende laten alleen de status zien ná de (verdere) verbreding van de weg. Die verbreding was mogelijk door het opheffen van de Gooise Stoom Tram. De sporen zijn hier links nog te zien. Deze configuratie heb ik tot nu toe alleen nog op (ontwerp)tekeningen gezien.
Op onderstaande foto is het viaduct begin jaren ‘30 in aanbouw te zien, bizar om te zien hoeveel verkeer zich over een verijdelde dijkweg probeerde te persen. Ik snap de toen groeiende roep tot verbetering van de wegen.

Bron : Het Nationaal Archief Link
Het viaduct heeft dienst gedaan tot begin jaren ‘90 toen de A1 aan/verlegd is tussen knp. Diemen en knp. Watergraafsmeer. Bij de spoorverdubbeling is de brug toen gesloopt.
Dit is de locatie (Oranje cirkel):

Link
-
PeterSchoeber
- autoweg
- Berichten: 1885
- Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11
Re: [FOTO] Foto's regionale archieven
Even een aanvulling op bovenstaande met enkele plaatjes uit mijn oude doos.
De A1 is inmiddels verlegd maar de oude spoorbruggen zijn nog steeds in gebruik. Links in beeld het nieuwe baanlichaam.
28430311-6600 Diemen 5 mei 1990
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
De zogenaamde "Gooilijn" is inmiddels verlegd en de brug wacht op de slopershamer.
28430380-7794 Diemen 6 januari 1991
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
Enkele maanden later was men nog volop bezig met het verwijderen van de fundatie van de oude brug.
8090 tussen Diemen en Weesp 27 april 1991
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
De A1 is inmiddels verlegd maar de oude spoorbruggen zijn nog steeds in gebruik. Links in beeld het nieuwe baanlichaam.
28430311-6600 Diemen 5 mei 1990 by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
De zogenaamde "Gooilijn" is inmiddels verlegd en de brug wacht op de slopershamer.
28430380-7794 Diemen 6 januari 1991 by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
Enkele maanden later was men nog volop bezig met het verwijderen van de fundatie van de oude brug.
8090 tussen Diemen en Weesp 27 april 1991 by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 8284
- Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
- Locatie: Wijdemeren
Re: [FOTO] Foto's regionale archieven
Bouw Schiphol en Schipholtunnel
Video over de bouw van Schiphol en de Schipholtunnel van de A4. Op opnames vanuit de lucht nog de oude rijksweg 4 te zien en het zandbed voor het klaverblad Badhoevedorp.
A2 bij Vianen
Onderschrift heeft het over rijksweg 34. Maar dit is de A2 bij de Lekbrug destijds nog aangeduid als rijksweg 26, zoals te horen is aan het begin. Verder uitleg over afstand houden.
A2/A12/A27 Oudenrijn en Lunetten.
Diverse beelden uit Van Gewest tot Gewest over de A12 en knooppunten Oudenrijn en Lunetten. Er zit veel zwart in het beeldnateriaal. Er is te kiezen tussen stream 1 en 2. Het oude verkeersplein Oudenrijn is te zien en de boogbrug over het kanaal. Verder ook de aanleg van Lunetten en Oudenrijn als volledig klaverblad
Voor Miljarden Weg
Docu uit 1968 over aanleg van snelwegen met ook vele (lucht)beelden van wegen.in de beschrijving bij de video een aardige opsomming.
Rijksweg E8
Over de aanleg van de E8 ofwel de A1 tussen Deventer en Azelo en eveneens de A35. Beelden uit Van Gewest tot Gewest.
Video over de bouw van Schiphol en de Schipholtunnel van de A4. Op opnames vanuit de lucht nog de oude rijksweg 4 te zien en het zandbed voor het klaverblad Badhoevedorp.
A2 bij Vianen
Onderschrift heeft het over rijksweg 34. Maar dit is de A2 bij de Lekbrug destijds nog aangeduid als rijksweg 26, zoals te horen is aan het begin. Verder uitleg over afstand houden.
A2/A12/A27 Oudenrijn en Lunetten.
Diverse beelden uit Van Gewest tot Gewest over de A12 en knooppunten Oudenrijn en Lunetten. Er zit veel zwart in het beeldnateriaal. Er is te kiezen tussen stream 1 en 2. Het oude verkeersplein Oudenrijn is te zien en de boogbrug over het kanaal. Verder ook de aanleg van Lunetten en Oudenrijn als volledig klaverblad
Voor Miljarden Weg
Docu uit 1968 over aanleg van snelwegen met ook vele (lucht)beelden van wegen.in de beschrijving bij de video een aardige opsomming.
Rijksweg E8
Over de aanleg van de E8 ofwel de A1 tussen Deventer en Azelo en eveneens de A35. Beelden uit Van Gewest tot Gewest.
-
MotelMioveni
- stadsweg
- Berichten: 291
- Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37
Archief van Beeld & Geluid
Sinds net geen week heeft Museum Beeld & Geluid in Hilversum eindelijk hun archiefkast op het internet aangesloten.
https://schatkamer.beeldengeluid.nl/zoe ... utosnelweg
Ik kon het niet laten om lukraak mijn vishengel erbij te pakken en af te wachten wat voor beeld ik zou vangen...
Ik heb nog even getwijfeld of dit wel de juiste rubriek is, maar misschien kunnen we er een estafette van maken?
https://schatkamer.beeldengeluid.nl/pro ... ijksweg-a1
We beginnen dus bij Rijksweg 1. Wie pakt het stokje van mij over en vindt bewegend beeld van Rijksweg 2?
A1 was een toevalstreffer; Het idee van de wegenfilmestafette kwam later, maar dat is ons geheimpje, OK?
https://schatkamer.beeldengeluid.nl/zoe ... utosnelweg
Ik kon het niet laten om lukraak mijn vishengel erbij te pakken en af te wachten wat voor beeld ik zou vangen...
Ik heb nog even getwijfeld of dit wel de juiste rubriek is, maar misschien kunnen we er een estafette van maken?
https://schatkamer.beeldengeluid.nl/pro ... ijksweg-a1
We beginnen dus bij Rijksweg 1. Wie pakt het stokje van mij over en vindt bewegend beeld van Rijksweg 2?
A1 was een toevalstreffer; Het idee van de wegenfilmestafette kwam later, maar dat is ons geheimpje, OK?
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
-
Via
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 15698
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09
Re: [VIDEO] Video's van wegen in Nederland
Helemaal gemist deze! Prachtig om te zien.Jackbauer1350 schreef: wo 30 okt 2024, 16:53 Beelden van de afsluiting kruising N2/Schijndelsedijk/Schijndelseweg bij Boxtel.
Op deze plek ligt nu een koude kruising van de N618 over de A2.
Link
-
Chris079
- verkeersader
- Berichten: 655
- Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49
Re: [VIDEO] Video's van wegen in Nederland
-
Ger81
- autoweg
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
- Locatie: Utrecht
Re: [FOTO] Foto's regionale archieven
Begrijp ik het goed dat we het videomateriaal uit het Archief B&G hier in het fototopic moeten gaan posten?Jackbauer1350 schreef: vr 29 mei 2026, 0:00 Zie
https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 8#p1387308
Ubi volentia est, via est
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 8316
- Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
- Locatie: Ede
-
Autostrada
- autoweg
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19
Re: [FOTO] Foto's regionale archieven
In deze Klokhuis aflevering uit 1997 zien we hoe portaal bewegwijzering van de A27 en A9 wordt gemaakt. Veel van deze panelen ben ik wel eens tegen gekomen. Sterker nog, een aantal hangt nog steeds (zij het tot op de draad versleten).
https://schatkamer.beeldengeluid.nl/ser ... 0102840731
https://schatkamer.beeldengeluid.nl/ser ... 0102840731
-
Ger81
- autoweg
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
- Locatie: Utrecht
Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland
Uit het Archief Beeld en Geluid.
De door MotelMioveni geopperde estafette-opzet vond ik een origineel idee.
In zijn (geblokkeerde) topic trapte hij de estafette zelf af met Rijksweg 1.
Hierbij RW 2, met beelden van de bekende overweg in de snelweg.
Die ken ik wel van beelden van na de verbreding naar 2x3, maar deze journaalbeelden uit 1967 laten de situatie zien t.t.v. de oorspronkelijke 2x2-configuratie. Een overwegsluiting vroeg zo te zien behoorlijk wat organisatie en tijd.
Tot mijn verbazing was de weg ter hoogte van de overweg in 1967 nog altijd van klinkerbestrating voorzien.
https://schatkamer.beeldengeluid.nl/ser ... 0623321721
De door MotelMioveni geopperde estafette-opzet vond ik een origineel idee.
In zijn (geblokkeerde) topic trapte hij de estafette zelf af met Rijksweg 1.
Hierbij RW 2, met beelden van de bekende overweg in de snelweg.
Die ken ik wel van beelden van na de verbreding naar 2x3, maar deze journaalbeelden uit 1967 laten de situatie zien t.t.v. de oorspronkelijke 2x2-configuratie. Een overwegsluiting vroeg zo te zien behoorlijk wat organisatie en tijd.
Tot mijn verbazing was de weg ter hoogte van de overweg in 1967 nog altijd van klinkerbestrating voorzien.
https://schatkamer.beeldengeluid.nl/ser ... 0623321721
Ubi volentia est, via est
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11334
- Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
- Locatie: Haarlemmermeer
Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland
Via de Schatkamer is een zeer aanbevelenswaardige drie kwartier durende video te zien van een programma van de AVRO uit 1968 over allerlei aspecten van het wegennet. O.a. zijn luchtbeelden te zien van verschillende wegenprojecten uit die periode, maar er is nog heel meer te zien.
Het programma is hier te vinden.
Het programma is hier te vinden.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 15698
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09
Re: [FOTO] Foto's regionale archieven
Wat een prachtige documentaire! Dat bedrijf ken ik wel aangezien ik er stage heb gelopen ooit.djiwie schreef: di 26 mei 2026, 21:44 Er is nog veel meer te vinden. Bijvoorbeeld deze documentaire over wegwerkers begin jaren '90. Dat ging er toen echt wel anders aan toe dan nu. https://schatkamer.beeldengeluid.nl/ser ... 0038929131
Opvallend hoe veel er veranderd is (veiligheid en techniek) en tegelijkertijd ook weer hetzelfde is gebleven (toch doorgaan bij regen, gemopper op de jeugd, soort roeping).