[B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Andere Duitse rijkswegen, inclusief de 'Gelbe Autobahnen'

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door Chris »

De A95 eindigt ter hoogte van Eschenlohe. Daarna gaat het verkeer over de B2 verder naar Garmisch-Partenkirchen. Dit is een groot knelpunt. Er zijn een serie tunnels in ontwikkeling in dit gebied. De eerste daarvan is al een tijd gereed: de 2390 meter lange Tunnel Farchant, opengesteld in 2000.

In 2015 begon de bouw van de Tunnel Oberau (2971 m) rond het dorp Oberau. Deze moet begin 2022 worden geopend. In februari 2020 begon de bouw van de 3609 meter lange Kramertunnel van de B23, die onderdeel is van de noordwestelijke rondweg van Garmisch-Partenkirchen. Deze moet eind 2024 worden geopend.

Dan is er nog de Auerbergtunnel, deze komt aan het einde van de A95. De kostenraming daarvan is nu bijgesteld naar € 170 miljoen. Een bouwtermijn staat hier nog niet vast. Ook is er nog de 3600 meter lange Wanktunnel van de B2 aan de oostkant van Garmisch-Partenkirchen gepland. Hiervoor loopt de planuitwerking.

Zoals de stand nu is worden de Kramertunnel en Wanktunnel de 3e en 4e langste wegtunnels van Duitsland.

Afbeelding
nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5716
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door nederland24 »

^^ Wat is de reden om tussen het einde van de A95 en Oberau te kiezen voor een tunnel? Is dat deel van het dat niet breed genoeg voor een verbreding?
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door Hajo »

^^ Het dal is breed genoeg, maar zonder tunnel zou de weg ten oosten van Oberau aangelegd moeten worden. Dat gebied ten oosten van het riviertje Loisach is een natuurgebied dacht ik. Dus daarom maar ten westen van Oberau langs. Daar liggen bergen, dus is een tunnel noodzakelijk.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4384
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door verfmeer95 »

^^ Volgens mij heeft Nederland24 het over het stuk ten noorden van Oberau. Daar ligt de weg ingeklemd tussen de Loisach en de Höhenberg. De berghelling daar is zeer stijl: gemiddeld 60%. Dat betekent dus dat er geen ruimte is om de B2 te verbreden.
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22112
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door waldo79 »

verfmeer95 schreef: zo 21 mar 2021, 11:25 ^^ stijl.
Laten we het op steil houden :lol:
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door Chris »

Die Autobahn deelt een zonnige foto van de tunnel Oberau.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door Chris »

De bouw van de Auerbergtunnel bij Oberau is vandaag officieel gestart: https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Press ... r-b2n.html

Deze tunnel ligt tussen het einde van de A95 en de rondweg van Oberau die nu bijna klaar is (zie voorgaand bericht).

De Auerbergtunnel moet in 2028 gereed zijn.
Gebruikersavatar
Allan C
verkeersader
Berichten: 635
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door Allan C »

^^ In the far future, this future expressway will convert to the Autobahn A95 where this tunnel is supposed to 2x2. right? :)
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door Chris »

Een nogal eenzijdig verhaal van de Bayerische Rundfunk over de tunnelprojecten bij Garmisch-Partenkirchen: Tal der Tunnel: Milliarde für Verkehr in Garmisch-Partenkirchen

Ik verbaas mij er wel over dat die verhalen van spoorverbeteringen die alle verkeersproblemen doen oplossen er als zoete koek ingaat bij journalisten. Dit is beleidsfantasie dat nooit uitkomt. Al een halve eeuw worden spoorprojecten op die basis gepromoot en het wordt nooit waargemaakt.
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door GuteFahrt »

Chris schreef: vr 13 aug 2021, 12:20 Die Autobahn deelt een zonnige foto van de tunnel Oberau.

Afbeelding
Over 3 weken en 3 dagen wordt deze tunnel dan eindelijk geopend.

Bron
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door GuteFahrt »

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door GuteFahrt »

De bobo's mogen volgende week een kijkje nemen en feest vieren. De burgers van Oberau niet. Vinden ze niet zo leuk aldus Merkur.

https://www.merkur.de/lokales/garmisch- ... 58878.html

„Die, die jahrelang für den Tunnel gekämpft haben“, schimpfte Lohr, „sind nicht dabei.“

Die Autobahn GmbH probeert de boel nu te sussen. Er zou later alsnog wel een moment moeten komen om te vieren dat het eindelijk klaar is voor de lokale burgerbevolking.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door Chris »

^^ Kiekje van de opening. Morgen gaat het verkeer er doorheen.

Afbeelding
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door boe! »

Een uitgebreide toelichting op de bouw van de tunnel bij Oberau (Duitstalig). Misschien niet allemaal even interessant, maar er zitten wel leuke beelden en feiten tussen.

Link
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door Chris »

Wat beelden van de B2 vanaf Eschenlohe tot Garmisch-Partenkirchen.

1. Einde van de A95.
Afbeelding
B2 Eschenlohe - Garmisch Partenkirchen 01 by European
Roads
, on Flickr

2. Dit deel moet ook nog ondertunneld worden.
Afbeelding
B2 Eschenlohe - Garmisch Partenkirchen 03 by European Roads, on Flickr

3. Langzaam verkeer moet door Oberau.
Afbeelding
B2 Eschenlohe - Garmisch Partenkirchen 04 by European Roads, on Flickr

4. Afrit naar Oberau, die toegang geeft naar de B23.
Afbeelding
B2 Eschenlohe - Garmisch Partenkirchen 06 by European Roads, on Flickr

5. De tunnel Oberau, geopend in mei dit jaar.
Afbeelding
B2 Eschenlohe - Garmisch Partenkirchen 07 by European Roads, on Flickr

6. Stukje 2x2 van Oberau naar Garmisch Partenkirchen.
Afbeelding
B2 Eschenlohe - Garmisch Partenkirchen 08 by European Roads, on Flickr

7. Zicht op de Zugspitze.
Afbeelding
B2 Eschenlohe - Garmisch Partenkirchen 10 by European Roads, on Flickr

8. B23 richting de Fernpass.
Afbeelding
B2 Eschenlohe - Garmisch Partenkirchen 12 by European Roads, on Flickr

9. Einde van het 2x2 deel.
Afbeelding
B2 Eschenlohe - Garmisch Partenkirchen 14 by European Roads, on Flickr

10. De B2 heeft in Garmisch-Partenkirchen een opvallend brede rijbaan, zo breed dat het niet altijd duidelijk is of het nou een parkeerstrook of rijstrook is.
Afbeelding
B2 Eschenlohe - Garmisch Partenkirchen 15 by European Roads, on Flickr
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door Pino »

Gut, dat daar Brennerpass staat. Zou dat nog zijn uit dagen daar de E-weg Duitsland-Brenner (huidige E45) via Garmisch liep?
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door Chris »

Ouder dan 2000 kan het niet zijn volgens mij. Want toen is dit opengesteld samen met de Tunnel Farchant.
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door GuteFahrt »

Wat is de Vmax in de tunnel? 60? Of toch hoger?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door GuteFahrt »

(Foto) verslagje van de voortgang der aanleg van de Kramertunnel: https://www.merkur.de/lokales/garmisch- ... 15188.html

Ten opzichte van 2021 (2024 ingebruikname) wat vertraging, nu is het zo dat de tunnel medio 2024 in ruwbouw klaar moet zijn en de oplevering eind 2025. Als ik het goed begrijp zijn de 3 bruggen over de Loisach inmiddels al gebouwd, de noord aansluiting wordt volgend jaar gerealiseerd, de zuidelijke moet nog gegund worden.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door Chris »

De Kramertunnel van de B23 langs de westkant van Garmisch-Partenkirchen heeft grote vertraging opgelopen. Het was gepland dat de tunnel in 2024 opengesteld zou worden, nu is dat bijgesteld naar 2027. Het project is ook € 100 miljoen duurder geworden.

Het contract met de oorspronkelijke aannemer is in 2023 ingetrokken nadat deze aannemer € 35 miljoen extra eiste. Daarna lag de bouw circa 1,5 jaar stil. Er waren ook rechtszaken, die de staat Bayern uiteindelijk inzag te verliezen. Het werk is in november opnieuw gegund en de kostenraming is nu € 365 miljoen en een openstelling in 2027.

Artikelen: https://www.br.de/nachrichten/bayern/kr ... en,UKDEyVY en https://www.br.de/nachrichten/bayern/ba ... ls,U62mLnT
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door Chris »

De plannen voor de Wanktunnel zijn ter inzage gelegd.

De Wanktunnel is een 3519 meter lange tunnel van de B2 rond de oostkant van Garmisch-Partenkirchen. De tunnel is enkelbuizig, maar heeft wel een vluchtbuis.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Autostrada
autoweg
Berichten: 1691
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door Autostrada »

^^ Ik voel een doseerlicht aan de dorpsgrens van Seefeld aankomen…
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door GuteFahrt »

Voor wat betreft de Auerbergtunnel een kleine update, daar lopen enkel nog voorbereidende werken. Men hoopt met de tunnel zelf in de herfst van dit jaar te kunnen starten. Vóór 2030 is geen openstelling te verwachten. Op z'n vroegst 2030.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door GuteFahrt »

Meer vertraging voor de Kramertunnel. Verwachte oplevering is nu medio of eind 2028..

https://www.merkur.de/lokales/garmisch- ... 43083.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: [B002] B2 / B23 tunnels bij Garmisch-Partenkirchen

Bericht door GuteFahrt »

Voortgangsverslag van de Kramertunnel:

https://www.merkur.de/lokales/garmisch- ... 34049.html

Vanaf september wordt de rijbaan in de tunnel aangelegd. 2027 staan de tunnel technische installaties op het programma. Opening, Q3 of Q4 2028.
Wat betreft de Auerbergtunnel, daar is medio dit jaar de bouwstart gepland.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."