
[CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Er is een bouwvergunning afgegeven voor de D49 tot aan Fryšták. Dit deel is al praktisch voltooid, het was een juridisch probleem dat het nog niet opengesteld kon worden. Er is nog een aantal weken werk nodig op de afrit naar de II/490, en dan kan het in mei of juni worden geopend voor het verkeer.


-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Er is een contract gegund voor de bouw van 19,6 kilometer van de D11 tussen Jaroměř en Trutnov. Dit is het laatste deel van de hele D11 dat nog aangelegd moet worden.
De bouw begint op 1 april. Een consortium van Eurovia, MI Roads, Metrostav en M-Silnice gaat het uitvoeren. De contractwaarde is 9,1 miljard CZK, of € 370 miljoen.

De bouw begint op 1 april. Een consortium van Eurovia, MI Roads, Metrostav en M-Silnice gaat het uitvoeren. De contractwaarde is 9,1 miljard CZK, of € 370 miljoen.

-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Het gaat lekker door in Tsjechië. Deze week zijn twee contracten getekend.
Het meest noordwestelijk deel van de D35 bij Jičín is gegund, het 16,3 kilometer lange deel tussen Úlibice en Hořice. De bouw start eind april, en moet begin 2029 worden geopend.

Ook is er een gunning van de bouw van 8,2 kilometer nieuw tracé van de weg I/16 ten oosten van Mladá Boleslav als 2+1 weg. De bouw begint in mei en moet midden 2028 worden geopend.

Het meest noordwestelijk deel van de D35 bij Jičín is gegund, het 16,3 kilometer lange deel tussen Úlibice en Hořice. De bouw start eind april, en moet begin 2029 worden geopend.

Ook is er een gunning van de bouw van 8,2 kilometer nieuw tracé van de weg I/16 ten oosten van Mladá Boleslav als 2+1 weg. De bouw begint in mei en moet midden 2028 worden geopend.

-
verfmeer95
- expressweg
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Is er een reden waarom de D35 niet doorgetrokken wordt tot aan de D10?Chris schreef: wo 25 mar 2026, 12:16 Het gaat lekker door in Tsjechië. Deze week zijn twee contracten getekend.
Het meest noordwestelijk deel van de D35 bij Jičín is gegund, het 16,3 kilometer lange deel tussen Úlibice en Hořice. De bouw start eind april, en moet begin 2029 worden geopend.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Vroeger, toen de R-wegen nog bestonden, was wel gepland dat de R35 helemaal in Liberec zou beginnen, of zelfs aan de grens met Polen of Duitsland.
Deze wegen gaan in 2026 geopend worden:

Hier zijn ze in 2026 bezig. Het is gepland dat later dit jaar de hele D35 in aanbouw zal zijn. Het deel tussen Opatovec en Mohelnice zal als PPS worden ontwikkeld. Ook moet de D6 tot aan Karlovy Vary in aanbouw zijn.

-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
- Locatie: Breda
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
- Locatie: Waddenstad Harlingen
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Voortgangsverslagje (in het Duits) van de aanleg der D3 tussen Kaplice en Dolní Dvořiště (nabij de grens CZ/A):
https://www.tschechien.news/post/d3-in- ... ben-werden
Kaplice - Nažidla kan eind dit jaar al opengesteld worden. Dolní Dvořiště - Nažidla zelfs al deze zomer. Het hele gedeelte volgt medio volgend jaar.
Bij dat laatstgenoemde gehucht is geen aansluiting gepland, dus blijkbaar willen ze dat provisorisch oplossen qua aansluiting op de I/3.
Nogmaals het dalviaduct bij Suchdol:

Originele bron: https://md.gov.cz/Media/Media-a-tiskove ... ove-zpravy
https://www.tschechien.news/post/d3-in- ... ben-werden
Kaplice - Nažidla kan eind dit jaar al opengesteld worden. Dolní Dvořiště - Nažidla zelfs al deze zomer. Het hele gedeelte volgt medio volgend jaar.
Bij dat laatstgenoemde gehucht is geen aansluiting gepland, dus blijkbaar willen ze dat provisorisch oplossen qua aansluiting op de I/3.
Nogmaals het dalviaduct bij Suchdol:

Originele bron: https://md.gov.cz/Media/Media-a-tiskove ... ove-zpravy
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Het bedrijf langs de D3 bij Tábor, waardoor de snelweg 11 jaar lang maar 1 rijbaan open had, is nu eindelijk gesloopt. Men moest het onteigenen om de D3 volledig open te stellen. Er zat ook een tankstation maar dat is al bijna 20 jaar weg.
Normaal zou zo'n bedrijf niet de aandacht trekken, maar dit werd ongeveer het bekendste punt langs de D3 in Zuid-Tsjechië.


Normaal zou zo'n bedrijf niet de aandacht trekken, maar dit werd ongeveer het bekendste punt langs de D3 in Zuid-Tsjechië.


Chris schreef: di 06 aug 2024, 9:31 Gisteren is na 11 jaar de 3 kilometer lange rijbaan van de D3 bij Tábor weer geopend. Hier was 11 jaar lang een 2+0 systeem.
Dit deel van de D3 opende in 1991 als eerste deel van de gehele route. Nadat in 2013 een verlenging zuidwaarts opende, werd besloten de oude rijbaan te renoveren. Er was echter nog een aansluiting van een bedrijf op deze rijbaan, en de onteigeningsprocedure heeft 10 jaar geduurd. Pas in november 2023 kwam de deal rond en moesten de werken nog aanbesteed worden. Gisteren is dit dus opgeleverd.
Dit is de locatie: https://www.google.com/maps/@49.4099049 ... ?entry=ttu
![]()
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
- Locatie: Waddenstad Harlingen
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Kleine update voor wat betreft de D35 nabij Plotiště (knooppunt bij de D11 westelijk van Hradec Králové): over 2 maanden verlegt men het verkeer van de I/35 richting oosten naar de snelweg over de lengte van ongeveer een kilometer, zodat men ruimte heeft om de verbinding tussen de D35 en de D11 af te bouwen. Het grootste kunstwerk op de ruim 6 kilometer tussen Plotiště en Sadová, een viaduct van ca. 115 meter over de III/32339 bij Všestary zal dan ook klaar zijn. Het hele gedeelte moet eind dit jaar openen.
Voorts meldt het artikel dat nog dit jaar ook de bouw van de rondweg van Úlibice (1,6 km. lang, aansluiting op de I/16 oostelijk van Jičín) moet beginnen.
https://hradecky.denik.cz/zpravy_region ... 02604.html (incl. foto's)
Voorts meldt het artikel dat nog dit jaar ook de bouw van de rondweg van Úlibice (1,6 km. lang, aansluiting op de I/16 oostelijk van Jičín) moet beginnen.
https://hradecky.denik.cz/zpravy_region ... 02604.html (incl. foto's)
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Er wordt aardig wat brugwerk uitgevoerd op de D2.
De D2 dateert van 1978-1980.



De D2 dateert van 1978-1980.



-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
- Locatie: Waddenstad Harlingen
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Inmiddels zijn we bijna 6,5 jaar verder en deze situatie is nog steeds onveranderd, er ontbreekt 752 meter. Men zit nog steeds in een nieuwe vergunningsprocedure. Wat ik er zo over lees is er een behoorlijk actieve antilobby in Znojmo als het gaat om deze omlegging. De kosten worden inmiddels geraamd op -omgerekend- meer dan 11 miljoen euro.Chris schreef: zo 29 dec 2019, 13:34 (...)
De rondweg van Znojmo (weg I/38) is op 5 oktober opengesteld, delen ervan waren 10 jaar lang ongebruikt omdat het niet volledig afgebouwd was. En nu is nog steeds de bypass incompleet.
>> https://znojemsky.denik.cz/zpravy_regio ... 91006.html
(...)
Eén van hun aangevoerde argumenten ertegen is "dat het geen echte rondweg om de stad is en dat het de verkeersopstoppingen over de gehele breedte niet oplost," aldus een artikel van vorige maand uit de dagelijkse krant uit Tsjechië. Daar staat ook in dat de aanleg van het sluitstuk eind dit jaar dan eindelijk moet beginnen.
https://znojemsky.denik.cz/zpravy_regio ... firem.html
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Op 29 april is de bouw gestart van het meest noordwestelijke deel van de D35, tussen Úlibice en Hořice.
* Lengte: 16,3 km
* aannemer: Strabag + Firesta
* aanneemsom: 4,3 miljard Kč ex btw (€ 180 miljoen)
* opening: maart 2029

* Lengte: 16,3 km
* aannemer: Strabag + Firesta
* aanneemsom: 4,3 miljard Kč ex btw (€ 180 miljoen)
* opening: maart 2029

-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Plaatje van de D7, het landschap, en een nieuw gebouwde VZP bij Smolnice, 42 kilometer buiten Praag.


-
ThatPCDude
- woonerf
- Berichten: 71
- Lid geworden op: do 04 jul 2019, 17:58
- Locatie: Beverwijk/Leiden/Delft
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
De proef met een maximumsnelheid van 150 kilometer per uur op de D3 tussen de afritten Planá nad Lužnicí en České Budějovice-Sever wordt verlengd tot het einde van dit jaar.
bron...
bron...
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Men gaat binnenkort twee viaducten over de D0-zuid bij Praag vervangen. Deze worden voorbereid op een verbreding van de D0 naar 2x3 rijstroken.
Dit is het oudste deel van de D0, tussen Slivenec en Třebonice bij de D5, opengesteld in 1983. Momenteel maken gemiddeld zo'n 85.000 voertuigen per dag van dit traject gebruik, waaronder ook veel vrachtverkeer. Het is gepland om de D0 vanaf 2027 naar 2x3 rijstroken te verbreden.
Bij Slivenec gaat veel verkeer van de D0 af, de rest van de zuidring telt circa 60.000 voertuigen per dag.

Dit is het oudste deel van de D0, tussen Slivenec en Třebonice bij de D5, opengesteld in 1983. Momenteel maken gemiddeld zo'n 85.000 voertuigen per dag van dit traject gebruik, waaronder ook veel vrachtverkeer. Het is gepland om de D0 vanaf 2027 naar 2x3 rijstroken te verbreden.
Bij Slivenec gaat veel verkeer van de D0 af, de rest van de zuidring telt circa 60.000 voertuigen per dag.

-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Het winnende ontwerp van de brug over de Vltava ten noorden van Praag is gekozen. Het wordt een tuibrug met schuine pylonen. De centrale overspanning bedraagt 402 meter, waarmee het een relatief grote tuibrug wordt.
Er zit ook een Nederlands tintje aan, het winnende ontwerp is ingediend door een serie ingenieursbureaus en architectenbureaus, waaronder het Tsjechische kantoor van 'Studio Acht'.






Er zit ook een Nederlands tintje aan, het winnende ontwerp is ingediend door een serie ingenieursbureaus en architectenbureaus, waaronder het Tsjechische kantoor van 'Studio Acht'.






-
NWH
- verkeersader
- Berichten: 590
- Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Wauw! Mooi ontwerp zo met die schuine pylonen
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Gisteren was de bouwstart van dit project.
De rest van de weg I/16 tussen Mladá Boleslav en Jičín is al een wat verbeterde weg die semi-ongelijkvloers is en niet echt door bebouwde kommen gaat. Het is straks ook een verbinding tussen de D10 en D35, vooral van betekenis voor verkeer uit de stad Mladá Boleslav.
De rest van de weg I/16 tussen Mladá Boleslav en Jičín is al een wat verbeterde weg die semi-ongelijkvloers is en niet echt door bebouwde kommen gaat. Het is straks ook een verbinding tussen de D10 en D35, vooral van betekenis voor verkeer uit de stad Mladá Boleslav.
Chris schreef: wo 25 mar 2026, 12:16 Ook is er een gunning van de bouw van 8,2 kilometer nieuw tracé van de weg I/16 ten oosten van Mladá Boleslav als 2+1 weg. De bouw begint in mei en moet midden 2028 worden geopend.
![]()
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
- Locatie: Waddenstad Harlingen
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Deze plaats krijgt een bypass, waarbij de I/9 meeschuift naar het westen. Gisteren opende 1,9 kilometer.Chris schreef: ma 20 okt 2025, 11:50 In Česká Lípa ligt de weg I/9 op een 726 meter lang viaduct uit 1987.
Men is bezig een nieuw viaduct ernaast te bouwen, dat in ruwbouw bijna gereed is. Het is mij niet duidelijk of dit 2x2 gaat worden, of een vervanging. Elders ziet men dat bruggen uit de ČSSR tijd kwalitatief onvoldoende zijn, ook die uit de jaren '80. Het infoblad van het project is nu niet te downloaden (waarschijnlijk vanwege de AWS outage).
Het oogt wel smal voor 2x2 rijstroken, zelfs als het geen vluchtstroken zal hebben. Misschien is het alleen een vervanging.
![]()

Echter, pas wanneer ook het deel noordelijk van Česká Lípa is aangelegd zal men de vruchten ervan plukken.

https://zdopravy.cz/ceska-lipa-se-docka ... ne-283868/
Wel bijzonder overigens dat de huidige I/9 pal tegen de oude stad aan ligt.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
De bouw van de nieuwe 2x2 I/35 naar Valašské Meziříčí in het oosten van Tsjechië.






-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
De bouw van de nieuwe 2x2 autoweg I/73 is aanstaande. Men zegt volgend jaar te willen beginnen met de eerste 8 kilometer langs Brno.
De I/73 volgt het tracé van wat al sinds de jaren '30 gepland was als de Reichsautobahn Breslau - Wien. De sporen van dat project zijn nog in het landschap zichtbaar.

De I/73 volgt het tracé van wat al sinds de jaren '30 gepland was als de Reichsautobahn Breslau - Wien. De sporen van dat project zijn nog in het landschap zichtbaar.

-
Kaaiman
- Secretaris
- Berichten: 18187
- Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
- Locatie: Hoogeveen
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Die grond is onderhand vast wel lekker ingeklonken. 
Zijn daar ook resten van viaductbouw of alleen grondwerken?
Zijn daar ook resten van viaductbouw of alleen grondwerken?
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Driven by mobility
- zandpaadje
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 26 feb 2026, 19:52


