Bruggen in haven Antwerpen
Moderator: Moderatoren
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11334
- Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
- Locatie: Haarlemmermeer
Bruggen in haven Antwerpen
In de Haven van Antwerpen liggen een paar zeldzame en bijzondere bruggen.
In deze draad post ik wat foto's van enkele van deze bruggen.
In deze draad post ik wat foto's van enkele van deze bruggen.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11334
- Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
- Locatie: Haarlemmermeer
Re: Bruggen in haven Antwerpen
De Oosterweelbrug is een rolbasculebrug uit 1928. De brug ligt over het oostelijk hoofd van de Verbindingsgeul tussen het Leopolddok en het Albertdok, aan de kant van het Albertdok. Dit type brug heeft geen vast draaipunt, maar combineert de draaibeweging van de brug met een rollende beweging langs een speciaal ontworpen boog of rails.










-
Ger81
- autoweg
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
- Locatie: Utrecht
Re: Bruggen in haven Antwerpen
Wauw, wat een (mij nog onbekend) juweeltje zeg...
Ubi volentia est, via est
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Bruggen in haven Antwerpen
De Antwerpse haven heeft inderdaad veel interessante bruggen, die ook relatief onbekend zijn want passanten uit Nederland zullen daar vaak niet zo snel komen. Er zijn ook diverse zeer grote basculebruggen qua lengte van de overspanning. Er zijn niet zulke goede / complete internationale overzichten van basculebruggen, gemeten naar lengte, maar de haven van Antwerpen heeft een aantal van de grootste.
-
Mundial
- verkeersader
- Berichten: 647
- Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18
- Locatie: Elsene/Ixelles
Re: Bruggen in haven Antwerpen
Zelfs bij veel Belgen is het een blinde vlek op hun kaart, wie daar niet moet zijn komt er niet. Wel de moeite waard om per auto/fiets of boot een rondrit te doen.
Er zijn tal van fiets- en wandelroutes uitgewerkt.
Er zijn tal van fiets- en wandelroutes uitgewerkt.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11334
- Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
- Locatie: Haarlemmermeer
Re: Bruggen in haven Antwerpen
Iets dichter bij de stad ligt nóg een rolbasculebrug, de Mexicobrug. Feitelijk zijn die twee tegen elkaar aangelegen rolbasculebruggen uit 1936 en 1941. Sinds 2019 wordt één van de twee alleen nog door langzaam verkeer en een tramlijn gebruikt. De brug heeft een monumentale status en is tegenwoordig in het beheer bij de gemeente Antwerpen.










-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
-
Tommy
- autoweg
- Berichten: 2453
- Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
- Locatie: Merchtem (B)
Re: Bruggen in haven Antwerpen
Straalt ergens wel kracht (en macht) uit. Locatie:
https://www.google.com/maps/@51.2372582 ... FQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@51.2372582 ... FQAw%3D%3D
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11367
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54
Re: Bruggen in haven Antwerpen
Blijkbaar gaat de brug maar 1 maal per week open. Schepen kunnen de brug immers makkelijk vermijden. Boten die in het Houtdok liggen kunnen via Asiadok de haven verlaten. En schepen in het Kattendijkdok (waar er sowieso geen bedrijvigheid meer is doordat dit helemaal getransformeerd is naar woonwijk) kunnen via de Siberiabrug.
.
.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43244
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: Bruggen in haven Antwerpen
Prachtige foto's van mooie bruggen 
In Nederland is dit type zeer zeldzaam, maar in Frankrijk en Duitsland komt het type meer voor en volgens mij in de VS ook.Rein schreef:De Oosterweelbrug is een rolbasculebrug uit 1928. De brug ligt over het oostelijk hoofd van de Verbindingsgeul tussen het Leopolddok en het Albertdok, aan de kant van het Albertdok. Dit type brug heeft geen vast draaipunt, maar combineert de draaibeweging van de brug met een rollende beweging langs een speciaal ontworpen boog of rails.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
kees
- expressweg
- Berichten: 3533
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
- Locatie: Het Bosch van de Hertog
Re: Bruggen in haven Antwerpen
Wat een leuk topic!
Ik heb enkele jaren geleden eens rondgetoerd door de haven om de kerk van Oosterweel en de kerktoren van Wilmarsdonk te fotograferen, die middenin het havengebied liggen.
Ik heb enkele jaren geleden eens rondgetoerd door de haven om de kerk van Oosterweel en de kerktoren van Wilmarsdonk te fotograferen, die middenin het havengebied liggen.
-
Tommy
- autoweg
- Berichten: 2453
- Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
- Locatie: Merchtem (B)
Re: Bruggen in haven Antwerpen
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11334
- Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
- Locatie: Haarlemmermeer
Re: Bruggen in haven Antwerpen
De Wilmarsdonkbrug is een zogenoemde Straussbrug. Dit is een basculebrug waarvan het tegengewicht zich boven het wegdek bevindt en die door drijfstangen geopend of gesloten word. Voor zover mij bekend zijn er in Nederland geen Straussbruggen meer, in België zijn er (nog) enkele in Antwerpen en in Zeebrugge. De Wilmarsdonkbrug ligt over hetzelfde verbindingskanaal als de Oosterweelbrug en wanneer één van beide bruggen open staat, kan verkeer via de andere brug aan de overzijde van het verbindingskanaal komen.




-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Bruggen in haven Antwerpen
Vernoemd naar Joseph Strauss, bekend van het ontwerp van de Golden Gate Bridge. Hij heeft ook dit concept bedacht.
Het zijn nogal complexe bruggen, ergens wel een wonder dat ze nog bestaan.
Op Wikipedia staat een gif van hoe het werkt:

Het zijn nogal complexe bruggen, ergens wel een wonder dat ze nog bestaan.
Op Wikipedia staat een gif van hoe het werkt:

-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11367
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54
Re: Bruggen in haven Antwerpen
Ik vind het er ook maar eng uit zien voor de weggebruiker als er zo'n gigantisch gewicht boven je hangt. Het zal uiteraard allemaal wel stevig zijn en opzich zal je even verpletterd zijn als er iets veel lichters naar beneden valt, maar toch.
Ik vond trouwens niet onmiddelijk terug wanneer de Wilmarsdonkbrug gebouwd is maar dat blijkt na opzoeking in 1929 gebeurd te zijn. De brug is dus bijna 100 jaar oud. Maar is geen monument. Overigens zijn zowel de Oosterweelbrug als Wilmarsdonkbrug bedreigt, men wil ze slopen en vervangen door nieuwe bruggen: https://ebesluit.antwerpen.be/zittingen ... .3303.6713 en https://www.portofantwerpbruges.com/wer ... weeleiland.
Bij de Kruisschansbrug, een andere Straussbrug in de haven, heeft men in 1992 al eens gekozen voor een replica met behoud van de speciale Strauss-techniek. Men zou dat ook kunnen doen voor de nieuwe Wilmarsdonkbrug. Maar er lijkt eerder te worden gekozen voor een ander type brug, een moderne ophaalbrug: https://www.splendidromania.ro/en/ooste ... e-renewal/:
Nieuwe Oosterweelbrug en nieuwe Wilmarsdonkbrug:

Het wordt een spoorbrug die auto's dus niet meer kunnen gebruiken. De brug zal ook bijna altijd openstaan zodat schepen bijna altijd kunnen passeren. Hopelijk worden deze plannen nog geschrapt door een of andere besparing. Want het lijkt vooral onnodig. Er wordt erfgoed gesloopt voor nauwelijks verbetering aan de infrastructuur.
Ik vond trouwens niet onmiddelijk terug wanneer de Wilmarsdonkbrug gebouwd is maar dat blijkt na opzoeking in 1929 gebeurd te zijn. De brug is dus bijna 100 jaar oud. Maar is geen monument. Overigens zijn zowel de Oosterweelbrug als Wilmarsdonkbrug bedreigt, men wil ze slopen en vervangen door nieuwe bruggen: https://ebesluit.antwerpen.be/zittingen ... .3303.6713 en https://www.portofantwerpbruges.com/wer ... weeleiland.
Bij de Kruisschansbrug, een andere Straussbrug in de haven, heeft men in 1992 al eens gekozen voor een replica met behoud van de speciale Strauss-techniek. Men zou dat ook kunnen doen voor de nieuwe Wilmarsdonkbrug. Maar er lijkt eerder te worden gekozen voor een ander type brug, een moderne ophaalbrug: https://www.splendidromania.ro/en/ooste ... e-renewal/:
Nieuwe Oosterweelbrug en nieuwe Wilmarsdonkbrug:

Het wordt een spoorbrug die auto's dus niet meer kunnen gebruiken. De brug zal ook bijna altijd openstaan zodat schepen bijna altijd kunnen passeren. Hopelijk worden deze plannen nog geschrapt door een of andere besparing. Want het lijkt vooral onnodig. Er wordt erfgoed gesloopt voor nauwelijks verbetering aan de infrastructuur.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11334
- Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
- Locatie: Haarlemmermeer
Re: Bruggen in haven Antwerpen
Een (voorlopig) laatste brug in deze serie is de Noordkasteelbrug. Deze brug ligt aan de zuidzijde van het Oosterweeleiland in de nabijheid van het kerkje van Oosterweel en het toekomstige Oosterweelknooppunt. Net als de Wilmarsdonkbrug is de Noordkasteelbrug een strausbrug. De Noordkasteelbrug is echter 'pas' in 1980 aangelegd en daarmee een stuk nieuwer dan de eerder in deze draad genoemde bruggen. Feitelijk bestaat de Noordkasteelbrug uit twee naast elkaar gelegen bruggen die beide twee rijstroken hebben en ieder een overspanning van 56 meter. Momenteel lijkt één van deze bruggen in groot onderhoud en wordt al het verkeer over de andere brug geleid.
[




[



-
kees
- expressweg
- Berichten: 3533
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
- Locatie: Het Bosch van de Hertog
Re: Bruggen in haven Antwerpen
Over de transformatie rond de kerktoren in Wilmarsdonk zag ik ooit dit filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=DGmBdPx7rb4
https://www.youtube.com/watch?v=DGmBdPx7rb4
-
PeterSchoeber
- autoweg
- Berichten: 1885
- Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11
Re: Bruggen in haven Antwerpen
In Nederland zijn er inderdaad nog maar zeer weinig rolbascule bruggen over. Ik ken geen weg verkeersbrug die als rolbascule brug is uitgevoerd. Wel ligger er ten oosten van Amsterdam Centraal nog een drietal rolbascule bruggen in de sporen naar Utrecht en Hilversum. Er zijn niet veel rolbascule bruggen voor de spoorwegen geweest in ons land en van de weinige bruggen is er slechts een handje vol over.
De meest markante rolbascule bruggen in Nederland waren die over de Delfsthavense Schie tussen Rotterdam en Schiedam. Ik zal later in de week nog wel enkele plaatjes ervan hier plaatsen.
De meest markante rolbascule bruggen in Nederland waren die over de Delfsthavense Schie tussen Rotterdam en Schiedam. Ik zal later in de week nog wel enkele plaatjes ervan hier plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43244
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: Bruggen in haven Antwerpen
Afgelopen zondag was ik in Antwerpen voor de Open Werven dag, ik heb ook wat bijzondere bruggen op de foto gezet:

Kattendijkbrug

Nassaubrug

Londenbrug

Siberiabrug

Kattendijkbrug

Nassaubrug

Londenbrug

Siberiabrug
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11334
- Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
- Locatie: Haarlemmermeer
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43244
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: Bruggen in haven Antwerpen
Ah toch nog een fout in het zorgvuldig localiseren van de foto's 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
