[USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

Beeld van de ingestorte Francis Scott Key Bridge zonder de Dali.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

Luchtbeelden van de Francis Scott Key Bridge zonder de Dali.

Unified Command cleared a 400-foot-wide swath of the federal channel May 20, permitting all pre-collapse, deep-draft commercial vessels transit of the Port of Baltimore.

Unified Command continues to clear wreckage from the bottom of the Patapsco River, projecting to fully restore the Fort McHenry Federal Channel to its original 700-foot width and 50-foot depth by June 8-10.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9842
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Hajo »

^^ Indrukwekkend. Nu kun je ook goed zien hoeveel van de brug weg is, dat is een behoorlijk stuk.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

Weer een incident met een containerschip die een haven uitvaart. In Charleston had de MSC Michigan VII zijn aandrijving vast in vol gas, die ging met 15 knopen over de Cooper River en onder de bekende Ravenel Bridge door. Dat is echt heel erg snel, er is ook wat schade door de zuiging / hekgolf ontstaan. De Ravenel Bridge is afgesloten en mensen zijn door de politie van de brug gehaald (voetgangers en fietsers).

De Ravenel Bridge is één van de meest bekende tuibruggen in de Verenigde Staten.

Men heeft ervoor gekozen om niet de brandstoftoevoer af te sluiten, maar om met hoge snelheid naar open zee te varen en het probleem daar op te lossen. Je kan dan beter te snel varen dan dat je geen aandrijving meer hebt en daarmee ook je mogelijkheden om met het roer te sturen grotendeels te verliezen.

Overigens is Charleston ook een voorbeeld van een grote containerhaven die ver landinwaarts aan een getijderivier zit, en niet zoals vaak in Europa een containerterminal aan de kustlijn.

Link
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

De Dali is gisteren van Baltimore naar Norfolk gevaren.

Afbeelding

Hier gaat het onder de Chesapeake Bay Bridge van de US 50 door.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

De MV Dali is in Norfolk helemaal leeggehaald. Zo zie je containerschepen niet vaak.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

https://www.pennlive.com/nation-world/2 ... ridge.html

De staat Maryland heeft $ 350 miljoen ontvangen van de verzekeraar voor de ingestorte brug.

De regering Biden heeft gezegd dat de federale regering de kosten van herbouw zal dragen, of beter, hij heeft gezegd dat hij verwacht dat het congres dit zal goedkeuren.

De oorspronkelijke brug was een tolbrug, dat betekent dat 100% federale financiering geen tolinning nodig meer maakt. De definitieve beslissing daarover is echter nog niet genomen. Er is wel een deadline voor de nieuwe brug: oktober 2028. Maar nog geen aannemer of definitief ontwerp. Er circuleren wel renders, maar dat is van het Italiaanse bouwbedrijf Webuild dat PR wil maken.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

https://newsroom.kiewit.com/in-the-medi ... e-rebuild/

Kiewit heeft een tweefasencontract gegund gekregen voor het ontwerp en herbouw van de brug. Het contract van $ 73 miljoen omvat fase 1, het ontwerp van de nieuwe brug. Dit wordt een 'Progressive Design-Build' contract genaamd, waarbij het ontwerpproces flexibeler is, meer 'on the fly' engineering. Fase 2 omvat het definitief ontwerp en de bouw, waar Kiewit de voorgenomen aannemer is voor de uitvoering.

Kiewit is één van de grootste aannemers in de Verenigde Staten. Het heeft 31.000 werknemers en een omzet van $ 17 miljard. Kiewit is opgericht door Amerikanen van Nederlandse afkomst. Het hoofdkantoor staat in Omaha, Nebraska.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

Het voorlopig ontwerp voor de nieuwe Francis Scott Key Bridge is gepubliceerd door de U.S. Coast Guard.

De nieuwe brug is voorzien als een tuibrug, uit de categorie 'middelgroot', met een hoofdoverspanning van 427 meter.

De totale brug wordt ruim 1 kilometer langer dan de bestaande brug, omdat de nieuwe brug hoger wordt. De doorvaarthoogte wordt vergroot van 56 naar 70 meter (brugdek 71 meter boven het water). Er zijn niet heel veel bruggen van een dergelijke doorvaarthoogte in vlak land.

Afbeelding
Francis Scott Key Bridge replacement conceptual design sheet 1 of 2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Francis Scott Key Bridge replacement conceptual design sheet 2 of 2 by European Roads, on Flickr
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

In een wetsvoorstel, de 'continuing resolution' (CR), waarin de federale overheid gefinancierd wordt tot minstens 14 maart, is maar liefst $ 8 miljard ($8,086,020,000) opgenomen voor de herbouw van de Francis Scott Key Bridge.

Het is onduidelijk waarom dit $ 8 miljard moet kosten. Een brug van dit kaliber zou niet veel meer dan $ 2 miljard moeten kosten, bovendien is dit een tolgefinancierde verbinding, die dus met uitgifte van obligaties moet worden gefinancierd, plus uitkeringen van verzekeraars. Eigenlijk zou de belastingbetaler hier helemaal niet voor op moeten draaien, alhoewel het logisch is dat er wel wat federale financiering is voor de extra wensen ten opzichte van de oorspronkelijke brug (hoger, langer, breder).

Deze 'CR' zit momenteel vast in het Huis van Afgevaardigden omdat sommige Republikeinen vinden dat er teveel 'pork barrel spending' in zit. In dit geval hebben ze wellicht nog gelijk ook...
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

Er zijn nu ook officiële renders gepubliceerd van de Francis Scott Key Bridge. Het is nog niet te zien of dit andere dimensies inhoudt dan het ontwerp dat de Coast Guard in november had gepubliceerd.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

Het U.S. Army Corps of Engineers heeft een vergunning afgegeven voor de herbouw van de Francis Scott Key Bridge.

Volgens de Rivers and Harbors Act of 1899 moet de Secretary of the Army, via USACE, toestemming verlenen voor de bouw van objecten in of over bevaarbare wateren. Dit varieert van de bouw van een recreatiesteiger tot de bouw van mega bruggen en tunnels.

De U.S. Coast Guard moet ook een vergunning afgeven voor de bouw van bruggen over bevaarbare wateren. Het maakt daarbij niet uit of deze aan de kust of in het binnenland liggen.

De Rivers and Harbors Act of 1899 wordt gezien als de oudste federale milieuwet in de Verenigde Staten. Het gaat onder andere over baggeren en afvoer van afvalstoffen. De wet wordt uitgevoerd door het U.S. Army Corps of Engineers, maar de U.S. Coast Guard gaat over de eigenlijke vergunning van constructies over waterwegen, die aan bepaalde eisen moeten voldoen.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

Vandaag is het een jaar geleden dat de Francis Scott Key Bridge instortte. De restanten van de brug zijn nog niet gesloopt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

In 1980 blijkt de Francis Scott Key Bridge ook al eens te zijn aangevaren door een schip, het containerschip Blue Nagoya. Dit schip miste ook de 'dolphins' en verwoestte de houten/betonnen aanvaarbeveiliging van de pijler. De primaire pijler raakte licht beschadigd.

De Blue Nagoya was maar 1/10e van de omvang van de Dali die de brug in 2024 ramde.

En de Dali is bij lange na niet de grootste containerschip in dienst. De Dali had een capaciteit van 9.971 TEU, terwijl de grootste containerschepen tegenwoordig iets boven de 24.000 TEU zitten. Echter dat soort mega containerschepen varen uitsluitend tussen Oost-Azië en Europa en dus niet naar Amerikaanse havens. Sinds de capaciteitsuitbreiding van het Panamakanaal is het wel gebruikelijker geworden dat containerschepen van 10.000 tot 15.000 TEU havens aan de Amerikaanse oostkust aandoen.

Een vergelijking:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

De sloop van de restanten van de Francis Scott Key Bridge is in uitvoering, maar het gaat nog niet erg snel.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

De Weeks 533 is weer ter plekke. Dit keer om testpalen voor proefboringen te slaan.

Dit is een 500 ton kraan, de largest revolving floating crane on the East Coast

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

De deconstructie van de aanbruggen:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

Het ontwerp van de nieuwe Francis Scott Key Bridge is aangepast. En daarmee een verdubbeling van de initiële kostenraming, en een oplevering die 2 jaar opschuift.

De kostenraming ligt nu op $ 4,3 - 5,2 miljard, met een openstelling eind 2030. De hoofdoverspanning moet nu 507,5 meter lang worden. Dit is 1 meter langer dan de Corpus Christi Harbor Bridge in Texas (nu de langste tuibrug van de Verenigde Staten), maar een stuk korter dan de Gordie Howe Bridge op de grens met Canada.

De pylonen worden ook hoger, maar onduidelijk is nog hoe veel hoger. Het voorlopig ontwerp ging uit van 183 meter hoog en een hoofdoverspanning van 427 meter.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

De NTSB heeft nu ook het onderzoek naar de oorzaak van de aanvaring van de Dali met de Francis Scott Key Bridge gepresenteerd.

De oorzaak bleek een losse kabel in een schakelkast te zijn, waardoor er stroomuitval was en de aandrijving en daarmee de mogelijkheid om te sturen wegviel.

De schakelkast ziet er zo uit. Er zijn duizenden van dit soort aansluitingen op een containerschip.
Afbeelding

Zo zou het horen te zijn: de kabel is helemaal erin om de verbinding te maken:
Afbeelding

Het label was echter over het kapje geschoven waardoor het niet helemaal naar beneden kon:
Afbeelding

Afbeelding

En dat kost dus $ 5 miljard aan schade.

Al is het de MDTA ook wel aan te rekenen dat de aanvaarbeveiliging volkomen onvoldoende was, waardoor de gevolgschade niet beperkt bleef tot wat averij tegen de aanvaarbeveiliging (de dolphins).

De nieuwe brug krijgt een mega plateau als aanvaarbeveiliging, zo groot als een football field.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23007
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Wouter N14 »

De aansturing van de aandrijving lijkt mij toch cruciaal genoeg om het redundant uit te voeren...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Durashift
expressweg
Berichten: 3697
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Durashift »

^^ Ja en kennelijk maakte het eerst wel contact want er kon mee gevaren worden. Vreemde zaak.
Egbert
expressweg
Berichten: 3358
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Egbert »

Als het net zo'n beetje erin gedrukt zit dan kan het er veel makkelijker uit trillen. Vooral als zoals in het onderste plaatje te zien is de connector een versmalling heeft die verhindert dat de kabel er zo uitgetrokken kan worden.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

De sloop van de aanbruggen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

Inmiddels is bijna de hele brug gesloopt. Nog drie overspanningen van de aanbrug staan nog.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

De eerste buispalen zijn geboord die gaan dienen voor de fundering van de nieuwe tuibrug.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

https://governor.maryland.gov/news/pres ... oject.aspx

De staat Maryland heeft de tweede fase van het tweefasencontract met Kiewit ontbonden. De bouwkosten worden als te hoog beoordeeld.

In een tweefasencontract wordt in fase 1 het ontwerp en voorbereidende werkzaamheden gegund, waarna in fase 2 deze aannemer de voorkeur heeft voor de uitvoering. Nu is dus besloten dat de kostenraming van de ontwerper op zijn eigen ontwerp te hoog wordt beoordeeld.

De kostenraming ligt op meer dan 5 miljard dollar.

Dit betekent dat nu een nieuwe aanbesteding voor de uitvoering wordt gestart. Kiewit rondt fase 1 wel af, dus dan moet er een compleet uitvoeringsontwerp liggen waar een volgende aannemer mee aan de slag kan.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

https://www.cbsnews.com/baltimore/news/ ... -operator/

Er is een schikking van $ 2,25 miljard getroffen tussen de staat Maryland en de eigenaren van de MV Dali.

Dit is aanzienlijk meer dan initieel verwacht werd, toen werden bedragen in de honderden miljoenen genoemd.

Er loopt nog een claim tegen de scheepsbouwer: Hyundai Heavy Industries.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Chris »

Men is voornemens om de aanbesteding van de nieuwe brug nu op te delen in 4 contracten.

* Sloop van de brug, funderingen, etc.: $ 50 - 100 miljoen
* zuidelijke aanbrug: $ 300 - 400 miljoen
* noordelijke aanbrug; $ 200 - 300 miljoen
* hoofdbrug: $ 3,5 - 4 miljard

Totaal: $ 4,05 - 4,80 miljard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11367
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [USA] Aanvaring en instorting Francis Scott Key Bridge (I-695) in Baltimore

Bericht door Alfa »

^^ Dus ze schikken voor 2,25 miljard maar de nieuwe brug kost in totaal 4 miljard. Dat is dus een verschil van 2 miljard dat door de maatschappij moet bijgelegd worden. Niet echt eerlijk te noemen. En ok, de oude brug was dan al van 1977 waardoor die niet dezelfde waarde heeft als een nieuwe brug, maar toch hadden deze kosten onmiskenbaar niet gemaakt hoeven worden als dit schip de brug niet had geraakt. In die zin is het dus wel schade die een direct gevolg is van die 'aanvaring'.