[UA] Oekraïne - Ukraine - Україна
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна
Op foto's van recent aangelegde Russische wegen zie ik ook wegwijzers die uitsluitend in het Cyrillisch zijn. Ik had sowieso het beeld dat maar een deel van de Russische bewegwijzering tweetalig is.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна
Ik heb een Oekraïense collega en wij oefenen wel eens de uitspraak van Russisch en Oekraïens. Vooral de klemtoon ben je als Nederlander geneigd verkeerd te leggen. En alle afwijkende letters zijn lastiger. Kyiv heeft maar 4 letters, maar is toch niet makkelijk om echt zuiver uit te spreken. De ї in Київ is een betrekkelijk zeldzame letter die niet echt een goede overeenkomst in het Nederlands heeft. Dat verklaart wellicht ook waarom er in het verleden zo enorm veel transliteraties van de naam zijn geweest, ik heb er meer dan 10 gevonden op Delpher.
Wat mij ook wel verraste was het woord шосе (shose). Dat wordt praktisch op z'n Frans uitgesproken (chaussée), met ook een é en niet 'sjossuh' of zo. Dit is blijkbaar echt een leenwoord uit het Frans dat zijn uitspraak nog behouden heeft.
Wat mij ook wel verraste was het woord шосе (shose). Dat wordt praktisch op z'n Frans uitgesproken (chaussée), met ook een é en niet 'sjossuh' of zo. Dit is blijkbaar echt een leenwoord uit het Frans dat zijn uitspraak nog behouden heeft.
-
Robbert297
- expressweg
- Berichten: 2958
- Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
- Locatie: Гронінген
Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна
Ik leer nu ongeveer 2,5 jaar Oekraïens, maar het is een nogal moeilijke taal.
Слава Україні
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна
Ik ken redelijk wat Poolse woorden en het valt mij op dat het Oekraïens best veel overeenkomsten heeft met het Pools, met name qua vocabulaire. Mijn collega zei ook dat hij het Tsjechisch met wat moeite deels kon verstaan toen hij daar voor het eerst was. Pools en Oekraïens is qua schrijftaal wel minder makkelijk te begrijpen zei hij, omdat de Poolse spelling te veel afwijkt.
Een tijd terug hadden we die wegwijzer waar 'Zheshuv' op stond of zo. Dat is fonetisch de Poolse stad Rzeszów, maar uit de tekst zou je dat niet per se meteen denken als je het niet kent.
Een tijd terug hadden we die wegwijzer waar 'Zheshuv' op stond of zo. Dat is fonetisch de Poolse stad Rzeszów, maar uit de tekst zou je dat niet per se meteen denken als je het niet kent.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 7838
- Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31
Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна
Ze zouden het beter in cyrillisch schrijven...
Українська мова це дуже гарна але Кошмар...Robbert297 schreef: wo 03 jun 2026, 20:03De letter "ь" is ook een leuke. Die spreek je namelijk in wezen niet uit, maar maakt de medeklinker ervóór "zachter". Het Oekraïense woord "день" spreek je bijvoorbeeld dan ook als uit "Denj".
Ik leer nu ongeveer 2,5 jaar Oekraïens, maar het is een nogal moeilijke taal.![]()
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43244
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна
In Oekraïne zelf waren wegwijzers vroeger toch ook vaak alleen in het Cyrillisch? Juist de laatste jaren zet men het er in het Westerse schrift voor de duidelijkheid bij, wellicht omdat het land ook een pro-Westerse koers is gaan varen.Chris schreef: wo 03 jun 2026, 17:53 Op foto's van recent aangelegde Russische wegen zie ik ook wegwijzers die uitsluitend in het Cyrillisch zijn. Ik had sowieso het beeld dat maar een deel van de Russische bewegwijzering tweetalig is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна
In 2020 is deze nieuwe stijl bewegwijzering ingevoerd. Op dat moment was het 'grote werken' programma van Zelensky ook gestart, dus je zag ze meteen op een vrij grote schaal geplaatst worden. Deze bewegwijzering is volgens mij altijd tweetalig, en wat daarvoor was geplaatst conform Sovjet specificaties, was maar ten dele tweetalig.
-
Ger81
- autoweg
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
- Locatie: Utrecht
Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна
Dat was in (o.a.) deze post:Chris schreef: wo 03 jun 2026, 20:08 Een tijd terug hadden we die wegwijzer waar 'Zheshuv' op stond of zo. Dat is fonetisch de Poolse stad Rzeszów, maar uit de tekst zou je dat niet per se meteen denken als je het niet kent.
Ger81 schreef: di 17 jun 2025, 23:56Het schijnt, maar ik kan dat zelf niet beoordelen, dat Poolse plaatsnamen voor Nederlandstaligen makkelijker uit te spreken zijn vanuit gelatiniseerd Oekraïens, dan vanuit het Pools: https://maps.app.goo.gl/3f47yggWB8xms8h56
Ubi volentia est, via est
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна
Het toetredingsproces van Oekraïne en Moldavië tot de Europese Unie gaat beginnen:
EU-uitbreidingscommissaris Kos:
Prime Minister Magyar’s announcement of the agreement between Hungary and Ukraine to advance minority rights, opens the way for progress on the EU accession path of Ukraine.
This will allow Member States to take forward the work on opening the first negotiation cluster with Ukraine and Moldova.
Ukraine and Moldova are already now delivering on rule of law requirements set by Member States.
It is now time to accelerate on their road to EU membership. This is the best way to ensure minority rights are respected.
https://x.com/MartaKosEU/status/2062249106521862502
Ik denk dat dit nog jaren gaat duren, je ziet dat landen die al veel verder zijn zoals Montenegro of Noord-Macedonië ook lang moeten wachten. De vraag is of dit geopolitiek ook verstandig is om zo te rekken. Oekraïne heeft wel laten zien grote stappen te willen zetten. Er is grote steun voor in Oekraïne, dit was vanaf Euromaidan in 2014 voor iedereen duidelijk.
De grote problemen zijn de landbouw, wat voor veel landen een gevoelig punt is, want Oekraïne is een zeer groot landbouwland. Dat betekent concurrentie voor bijvoorbeeld boeren in Frankrijk en zoiets is politiek lastig. En ze moeten de oligarchie ontmantelen / beteugelen. Al heeft Poetin daar een handje bij geholpen want veel oligarchen zaten in de Sovjet legacy industrie, die nu bezet of vernietigd is. Er wordt gezegd dat de oligarchie in Oekraïne nu kleiner is dan op enig ander punt sinds 1991. Er moet voorkomen worden dat herbouw / militaire opdrachten opnieuw in zo'n oligarchisch systeem resulteren. Wat de bevolking uiteraard ook graag wil want zij profiteren niet van zo'n systeem.
De opgave om de infrastructuur van Oekraïne te moderniseren is enorm: groter dan de opgave van Polen en Roemenië bij elkaar denk ik. Men wil het hele spoornet op normaalspoor omzetten, en behoorlijk grote steden zijn niet verbonden met moderne dubbelbaans wegen (laat staan bona fide autosnelwegen). Zelensky had na zijn verkiezing al wel ingezet op de modernisatie van Oekraïne onder zijn 'grote werken' programma, tot dit werd onderbroken door de Russische invasie van 2022. Dat had voor het eerst landelijk tastbare resultaten, vergeleken met de versnipperde en beperkte aanpak in het verleden.
EU-uitbreidingscommissaris Kos:
Prime Minister Magyar’s announcement of the agreement between Hungary and Ukraine to advance minority rights, opens the way for progress on the EU accession path of Ukraine.
This will allow Member States to take forward the work on opening the first negotiation cluster with Ukraine and Moldova.
Ukraine and Moldova are already now delivering on rule of law requirements set by Member States.
It is now time to accelerate on their road to EU membership. This is the best way to ensure minority rights are respected.
https://x.com/MartaKosEU/status/2062249106521862502
Ik denk dat dit nog jaren gaat duren, je ziet dat landen die al veel verder zijn zoals Montenegro of Noord-Macedonië ook lang moeten wachten. De vraag is of dit geopolitiek ook verstandig is om zo te rekken. Oekraïne heeft wel laten zien grote stappen te willen zetten. Er is grote steun voor in Oekraïne, dit was vanaf Euromaidan in 2014 voor iedereen duidelijk.
De grote problemen zijn de landbouw, wat voor veel landen een gevoelig punt is, want Oekraïne is een zeer groot landbouwland. Dat betekent concurrentie voor bijvoorbeeld boeren in Frankrijk en zoiets is politiek lastig. En ze moeten de oligarchie ontmantelen / beteugelen. Al heeft Poetin daar een handje bij geholpen want veel oligarchen zaten in de Sovjet legacy industrie, die nu bezet of vernietigd is. Er wordt gezegd dat de oligarchie in Oekraïne nu kleiner is dan op enig ander punt sinds 1991. Er moet voorkomen worden dat herbouw / militaire opdrachten opnieuw in zo'n oligarchisch systeem resulteren. Wat de bevolking uiteraard ook graag wil want zij profiteren niet van zo'n systeem.
De opgave om de infrastructuur van Oekraïne te moderniseren is enorm: groter dan de opgave van Polen en Roemenië bij elkaar denk ik. Men wil het hele spoornet op normaalspoor omzetten, en behoorlijk grote steden zijn niet verbonden met moderne dubbelbaans wegen (laat staan bona fide autosnelwegen). Zelensky had na zijn verkiezing al wel ingezet op de modernisatie van Oekraïne onder zijn 'grote werken' programma, tot dit werd onderbroken door de Russische invasie van 2022. Dat had voor het eerst landelijk tastbare resultaten, vergeleken met de versnipperde en beperkte aanpak in het verleden.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43244
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна
Hopelijk zit er een goede buisness case achter. Voor de reiziger hoef je het niet te doen, er is maar een heel klein gedeelte internationale reizigers, zelfs als de oorlog voorbij is.Chris schreef:Men wil het hele spoornet op normaalspoor omzetten
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 7838
- Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31
Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна
-
verfmeer95
- expressweg
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37
Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна
De Oekraïense landbouwexport is sterk afhankelijk van het spoor om de producten naar een haven te krijgen. Met breedspoor ben je dan gelimiteerd tot havens aan de Zwarte Zee, met normaalspoor kan je ook havens aan de Oostzee en de Middellandse Zee gebruiken. Zo worden ze minder hard geraakt als de scheepvaart in de Zwarte Zee voor wat voor reden dan ook verstoord raakt.Vinny schreef: wo 03 jun 2026, 23:35Hopelijk zit er een goede buisness case achter. Voor de reiziger hoef je het niet te doen, er is maar een heel klein gedeelte internationale reizigers, zelfs als de oorlog voorbij is.Chris schreef:Men wil het hele spoornet op normaalspoor omzetten
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна
Er is gebouwd aan een nieuwe dubbelbaans weg van de stad Dnipro naar de M-03 bij Reshetylivka. Dit is de N31 (Н31). Een groot deel is in 2019-2022 in gebruik genomen, maar de bouw van een 30 kilometer lang deel tussen het Dnipro-Donbaskanaal en de regiogrens met Poltava Oblast was toen nog niet voltooid en is vanwege de oorlog gestaakt.
Dit werk is nu hervat, men hoopt de nieuwe weg eind 2026 gedeeltelijk open te stellen.






Dit werk is nu hervat, men hoopt de nieuwe weg eind 2026 gedeeltelijk open te stellen.





