[A001] Spitsstroken A1 Bussum-Eemnes

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

Re: [A001] Spitsstroken A1 Bussum-Eemnes

Bericht door Rene »

In de CRAAG-studie is destijds wel degelijk gekeken naar een bovengrondse 2x3-variant.

Wel moet ik aantekenen dat AVV/DVS dit dwarsprofiel niet bepaald omarmde. Maar als ik moet kiezen tussen dat smalle profiel zonder bermen, danwel spitsstroken, dan wist ik het wel...
chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz »

Zou er dan niet ook 2x3 plus spitsstroken gemaakt kunnen worden? Permanent 2x4 zonder vluchtstrook lijkt met nl. ook niet ideaal.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Permanent 2x4 is m.i. altijd veiliger dan een spitsstrookonding.
Klaasje
stadsweg

Bericht door Klaasje »

Valt dat statistisch te bewijzen dan?
Een vluchtstrook verminderd het aantal ongevallen behoorlijk. Het lijkt me dat een gesloten spitsstrook dat ook kan doen. Dan is de vraag dan ook wat een spitsstrook zo enorm veel onveiliger maakt dan een gewone strook op een rijbaan zonder vluchtstrook.
Dat 2x3 + spitstroken minder veilig is dan 2x3 met vluchtstrook kan ik inkomen. Dat bij een grote drukte 2x3 + een spitsstrook onveiliger is dan 2x4 met vluchtstrook ook. Dat 2x3 met geopende spitsstroken onveiliger is dan 4 reguliere rijstroken zonder vluchtstrook snap ik ook nog.
Maar dat een weg die maar een gedeelte van de dag/week de 4e rijstrook nodig heeft met een spitsstrook als 4e strook onveiliger is dan een gewone 4e strook zonder vluchtstrook? Ieder uur dat zo'n strook dicht kan doordat er minder verkeer is, geeft dit wel een grotere verkeersveiligheid door vluchtruimte.
jelger
expressweg

Bericht door jelger »

De vluchtruimte zal op het besproken traject behoudens pechhavens bij 2x4 nihil zijn, daar de geluidsschermen er ter rechterzijde strak op zullen staan, en de middenscheiding ook. Een tunnel zonder dak zeg maar.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Als er geen vluchtruimte is, dan lijkt me 2x4 zonder vluchtstrook niet wenselijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Klaasje
stadsweg

Bericht door Klaasje »

Wat ik dan ik dan ook bedoel is het volgende: Tijdens de openstellingsperiode zal een spitsstrook onveiliger zijn, maar de rest van de tijd juist veiliger dan de vierde rijstrook zonder vluchtruimte. Ik denk dat het tweede deel de eerste ruimschoots compenseert. Helaas heb ik geen cijfers beschikbaar of ooit gezien die dit ondersteunen of ontkrachten.
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

^^ We hebben in Nederland ook tunnels zonder vluchtstroken (roertunnel bijvoorbeeld) dus ik zie niet in wat een probleem zou zijn met 2x4 rijstroken zonder vluchtstroken. Het gaat niet om een enorme lengte en pechhavens met camerabewaking kunnen dan wel een uitkomst bieden. De vraag is echter of 2x4 nu noodzakelijk is of dat het over 15 jaar pas nodig is.
jelger
expressweg

Bericht door jelger »

Het is nu niet meteen nodig, maar permanent 2x3 eigenlijk wel. En dan heb je dezelfde situatie zoals hierboven in het scenario 2x4 (eigenlijk de huidige implementatie van 2x2 plus spitsstrook). 2x4 zonder vluchtstrook heb je in de Schipholtunnel onder andere. Het gaat hier om een stuk van een kilometer of 5 (ruweg afslag 7 t/m 9) waar wel de nodige dynamiek is (itt een tunnel) door veelgebruikte op- en afritten

Wil je over 15 jaar naar een 2x4 kunnen, zul je nu al moeten beginnen met de villa eigenaren grond te laten verkopen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

2x4 zonder vluchtstrook heb je in de Schipholtunnel onder andere. H
Dat je het hebt wil niet zeggen dat het fijn is ;)
Ik rij regelmatig door de Schipholtunnel en het is er druk en onoverzichtelijk. Daarnaast rijdt de gemiddelde Nederlander als een krant. Ergens op rijstrook 2 met 90 kilometer, waarbij er dan ook aan de lopende band rechts wordt ingehaald. En als er iemand pech krijgt, dan is er nauwelijks een uitwijkmogelijkheid. Overigens heb ik dat dus één keer in de Coentunnel gehad, moest van 70 km/h bijna naar stilstand en met iemand bijna vol op mijn achterbumper ook nog eens uitwijken. Nou het ging goed, maar mijn hartslag heb ik de rest van de dag niet meer echt onder controle gekregen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 »

Ik ben van het weekend over dit stuk gekomen en op sommige stukken staan de huizen volgens mij bijna op de snelweg. Op sommige plekken leek mij een verbreding onmogelijk.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Er is maar één plek waar het echt krap is. Rond de Ceintuurbaan in Bussum-Zuid is een stukje van ongeveer 500 meter waar je een (deel) van de parallelweg zou moeten opofferen. Op de overige delen is voldoende groen(strook) aanwezig.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

chriskrusz
autoweg

^^ Damn, daar gaan mijn relatief vlotte woon-werk-ritjes :(
Seat
autoweg

Bericht door Seat »

Volgens mij gaan ze morgen pas open, maar dat doet er niet zoveel toe: ze gaan open! :)
Nu kijken wat het effect is op de doorstroming, ik gok 's ochtends meer flessehals bij Muiden en 's middags meer flessehals bij Baarn.
chriskrusz
autoweg

Heeft iemand al enig effect gezien?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er staat momenteel geen file op dat stuk. Het zal nu waarschijnlijk wat harder vastlopen tussen Eemnes en Amersfoort, alhoewel daar altijd al wel filevorming voor kwam. Maar dat wordt opgelost met de verbreding naar 2x4 rijstroken.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Ik ben vooral beducht op de afritten in het Gooi. Er gaat in de spits nogal wat verkeer af, en alles is maar krapjes.
jelger
expressweg

Bericht door jelger »

Er gaat inderdaad veel af, maar er komt ook veel verkeer op bij Hiversum van het Mediapark (en andere grote bedrijven die voortgekomen zijn uit de lokale Philips erfenis).
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Chris schreef:Er staat momenteel geen file op dat stuk. Het zal nu waarschijnlijk wat harder vastlopen tussen Eemnes en Amersfoort, alhoewel daar altijd al wel filevorming voor kwam. Maar dat wordt opgelost met de verbreding naar 2x4 rijstroken.
Op dit moment loopt het finaal vast tussen industrieterrein Gooimeer en Eembrugge: over ruim 10 kilometer is er bijna 45 minuten vertraging. Wachten op de verbreding Eemnes - Amersfoort naar 2x4 dus...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
chriskrusz
autoweg

Het lijk me sterk dat dat nu iets met de spitsstrook te maken heeft, die is volgens mij nog veel te kort open om echt meer verkeer tijdens de spits aan te trekken. Toch?
captain007
Forumbeheerder

^^ Je hebt wel meer aanvoer, doordat er geen buffereffect meer is door de versmalling bij Bussum. Daardoor worden de files wel heftiger bij knooppunt Eemnes. De tijd zal leren hoe erg, maar aangezien dat een file is die er bijna 7 dagen per week staat zou het mij niet verbazen als de vertragingstijden daar gigantisch gaan oplopen ten op zichte van de afgelopen maanden.
captain007
Forumbeheerder

Vanochtend weer eens over de spitsstroken gereden, maar het vlot niet echt lekker bij de afrit 8 Blaricum. Vanochtend reed daar het verkeer met 100 + langs de rij stilstaande auto's op de uitvoegstrook die weer eens voor de VRI stonden te wachten. Kan daar niet druk op de gemeente worden gezet, dat die VRI eens anders wordt ingeregeld, want dit zijn echt levensgevaarlijke taferelen daar?
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

^^ Je bedoelt de VRI op de afrit, op de rijbaan richting Amsterdam? Die lijkt mij idd gemeentelijk.
captain007
Forumbeheerder

^^ Jep die bedoel ik. Het lijkt mij wachten tot daar een keer een hele harde klapper gaat gebeuren.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Aan de overkant van dat kruispunt ligt het ziekenhuis. Er zijn minder gunstige locaties voor een klapper.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

&^%$$() Schop )(*&%R

Ja, ik 'gooi' deze draad maar even in de groep omdat ik de andere draden met A001 niet echt van toepassing vind. Ik spotte vanmiddag, in de verbindingsboog A27 ~A1 in knp. Eemnes, een aankondiging van een wegafsluiting vanaf 6 juli tot 17 augustus :schrikreactie:

Er gaat, blijkbaar, groot onderhoud uitgevoerd worden aan 'de bak' door / langs Laren/H'sum Noord, Bussum en Naarden.
(..)Van vrijdag 3 juli 23.00 tot en met maandag 17 augustus 05.00 uur 2026 werkt Rijkwaterstaat aan de A1. De snelweg is afgesloten van knooppunt Eemnes naar knooppunt Muiderberg in de richting van Amsterdam. We vervangen het asfalt en de voegen, repareren het wegdek en een aantal kunstwerken (bruggen/viaducten). (..)
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pr ... muiderberg

Dat jullie het ff weten (en rekening mee kunnen houden..). ;)
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Dat daar nog budget voor is :geenlach:
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Durashift schreef: ma 22 jun 2026, 1:07 &^%$$() Schop )(*&%R
Dat gaf mij wel even een tijdreis naar 15 jaar geleden! Leuk om op terug te kijken.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Berrychello
verkeersader

Bericht door Berrychello »

Ah is de afsluiting daar voor.
Ik hoop dat ze het begin van de spitsstrook gelijk iets opschuiven tot net voorbij afrit Laren, dat zou veel file schelen. Nu vliegt alles namelijk direct naar links waardoor al het verkeer op twee stroken komt ipv op drie.