Tegen de verwachtingen in misschien is er nu toch een goedkeuring voor de aanleg van de nieuwe ringweg van Rouen. Afgelopen jaar verliep de discussie hier rond best moeilijk met heel wat tegenkanting. De vraag is natuurlijk wel of het project de geplande verkiezingen van volgend jaar ongeschonden doorkomt...
Nog enkele interessante aspecten:
- 41,5km lang
- Begin werken 2027-2028, oplevering 2030-2031
- Opstart zoektocht concessiehouder januari 2022
- 886 miljoen euro
Interessant. Volgens mij ligt de noordelijke oever van de Seine een stuk hoger dan de zuidelijke oever. Maar kennelijk is dat hoogteverschil minder groot dan ik dacht.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Als ik het zo zie, is het dal van de Seine rond Rouen op veel punten best smal, en heb je heuvels aan één of beide kanten. Dus je herinnering klopt (al is de formulering “ene oever ligt hoger dan de andere” wat discutabel, wanneer je eerder praat over hoogteverschillen een klein stukje van de rivier verwijderd). Maar dit is een beetje de omgeving waar de nieuwe brug moet komen: https://goo.gl/maps/JMipA11BJJHe8U867. Valt hier dus wel mee, zo lijkt het.
Het jammere van de keuze voor een oostelijke rondweg, is dat het noordelijk deel van de A28 en het zuidelijk deel van de A28 nog steeds niet lekker op elkaar aansluit.
Er werden drie kandidaturen weerhouden voor de aanleg en concessie van de geplande ringweg bij Rouen. Een definitieve keuze zal begin volgend jaar gebeuren. Een start van de werken is voorzien in 2027/2028. Meer info: https://actu.fr/normandie/rouen_76540/c ... 34769.html
nederland24 schreef: za 18 dec 2021, 21:30
Het jammere van de keuze voor een oostelijke rondweg, is dat het noordelijk deel van de A28 en het zuidelijk deel van de A28 nog steeds niet lekker op elkaar aansluit.
Een westelijke rondweg vereist een brug van meer dan 45 meter hoogte, omdat de Seine tot aan Rouen bevaarbaar moet zijn voor hoge (zee)schepen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Westelijk langs Rouen gaat ook al redelijk soepel. Het is vooral als je uit de richting Calais, Parijs of Evreux komt en de stad noord-zuid wil passeren dat het lastig is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Ik denk dat je de oostelijke rondweg ook in de context van de geplande A154 moet zien, als een grote westelijke rondweg van de regio Parijs. Zeg maar net als de A26-A19.
Vast vooruit dromend over de vakantierit heb ik toch weer even zitten kijken hoever Rouen ook al weer om is als ik Parijs wil vermijden. En eerlijk gezegd vind ik Rouen ook niet ideaal rijden zolang deze rondweg er nog niet ligt. Even het internet opgedoken dus voor een laatste stand van zaken... maar echt Frans: officieel ogende sites hebben nog steeds een oude planning met oplevering in 2024... terwijl er nog steeds geen beslissing is genomen. Voorlopig blijft de A28 dus onderbroken door Rouen.
De A28 is inderdaad nog steeds onderbroken thv Rouen, maar de westelijke rondweg is inmiddels wel gereed (in de richting noord > zuid).
Je moet dan een stukje de A29 blijven volgen, om vervolgens via de A151, A150 op de westelijke rondweg uit te komen (N1338), via de N113 kom je dan op de A13. Het is volledig free-flow, dus geen verkeerslichten of gelijkvloerse kruisingen.
RikB schreef: vr 20 jun 2025, 14:40
Vast vooruit dromend over de vakantierit heb ik toch weer even zitten kijken hoever Rouen ook al weer om is als ik Parijs wil vermijden. En eerlijk gezegd vind ik Rouen ook niet ideaal rijden zolang deze rondweg er nog niet ligt. Even het internet opgedoken dus voor een laatste stand van zaken... maar echt Frans: officieel ogende sites hebben nog steeds een oude planning met oplevering in 2024... terwijl er nog steeds geen beslissing is genomen. Voorlopig blijft de A28 dus onderbroken door Rouen.
Daar heb ik ook wel eens aan gedacht. Maar uiteindelijk vond ik de behoorlijk grote omweg (of het qua tol meer geld kost weet ik niet) te zwaar wegen om voor die route te kiezen.
De passage van Rouen speelde hierbij geen rol: dat kun je wegstrepen tegen de files rond Parijs.
Maar het hangt van je bestemming af. Ik moest toen naar de Landes.
Ik heb er op 1e Pinksterdag (op de 2e) overnacht. En toen de N138 genomen, nabij het hotel over de Seine. Het is een handige stop. Geen files uiteraard op een zondag/feestdag en gratis op straat parkeren (op zondag). Een leuke stad voor een middag en avondbezoek.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Er wordt gevreesd voor een zeer voorlopig of definitief einde van dit project. De in 2017 afgegeven DUP loopt volgend jaar af (er zijn geen signalen dat men er nog mee bezig is) en een adviesraad op het gebied van infrastructuur heeft een negatief advies afgegeven inzake de aanleg. Volgens het verhaal zijn de stadsraad van Rouen en de omliggende regio inmiddels ook tegen het plan...
Het project wordt definitief gestaakt, zo is vandaag aangekondigd door de Franse regering.
Dit komt op het moment dat het laatste deel van de N338 als voie express in Rouen opent, waarmee er een conflictvrije route voor doorgaand verkeer via de westkant van Rouen is ontstaan.