[N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
Secretaris

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Kaaiman »

ACT-F schreef: wo 22 okt 2025, 22:41De plank volledig misgeslagen. Je bent overduidelijk onbekend met de situatie.
Wel grappig dat je me hier fel tegenspreekt, terwijl je voor de rest vooral mijn redenering aanvult. ;)

Maar jouw belangrijkste punt is zeer zeker valide, namelijk dat er een behoorlijke vraaguitval en verschuiving naar alternatieve routes is door de lage uitbouwstandaard op de N35 (en N18).

Dat speelde bij de N31 begin deze eeuw dan weer veel minder een rol, omdat er al een autoweg lag. Enkel de N355 was voor de N31 Leeuwarden - Drachten een alternatief voor sommige bestemmingen, maar het leeuwendeel zal reeds over de N31 hebben gereden. Op de lange afstand Afsluitdijk - Groningen was de N31 destijds minder interessant omdat de A7 die route al afdekte en de Haak er nog niet was.
Wouter N14 schreef: do 23 okt 2025, 10:02Roept dan inderdaad de vraag op welke rol Overijssel zelf heeft gespeeld in de magere resultaten. Kijk ook naar Zeeland met een een goed uitgebouwde N61 en N62 en waarin ook het Rijk een grote rol heeft gehad.
Ja, dat blijft opmerkelijk.

Overijssel heeft ook aardig wat ruilverkavelingen gehad, maar kennelijk qua timing en ligging niet gunstig om langere hoogwaardige wegtracés door het landschap te jassen? De visgraat A1 (met dwarsverbindingen N332, N347 en A35) is eigenlijk het enige wegenproject in Overijssel dat echt de structuur van wegverbindingen ingrijpend heeft gewijzigd. En wellicht in mindere mate nog de N(3)48 en N36.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

ACT-F schreef: wo 22 okt 2025, 22:41De alternatieven zijn nu A1/A50, A1/N347, A1/N332, A1/N337, A35/N36/N340, A35/N347/N340 afhankelijk van je start- en eindpunt.
En A28-A37-B402-A31(D) zelfs voor verkeer tussen Zwolle en Kreuz Schüttorf. Rond de spitstijden kan dat al gauw uit. Als ik bij Raalte langere tijd in de rij mag staan kan ik beter via Hoogeveen en Meppen omrijden op weg naar Duitsland. Het is in kilometers vrijwel net zo lang als over de A50 en A1 via Apeldoorn, maar veel minder filegevoelig.

Als ik nu op Google Maps kijk is via Hoogeveen en Meppen 7 minuten sneller dan over de N35, ondanks een omweg van 38 km. Ook 's avonds is het een goed alternatief, omdat je op het grootste deel van de route in Nederland 120 of 130 mag rijden.
Stefanuzz
verkeersader

Bericht door Stefanuzz »

Het geld dat gereserveerd is voor de aanpak van de N35 tussen Wijthmen en Wierden is te weinig om het hele stuk aan te pakken. Dus moet er gekozen worden tussen deeltraject A (Wijthmen - Heino - Raalte) of deeltraject B (Raalte - Marienheem - Nijverdal).

https://www.destentor.nl/raalte/niet-ge ... ~aa1511b9/ (archief linkje: https://archive.ph/KJ9q8)

Iets zegt mij dat als dit 10, 15 jaar geleden uitgevoerd was geweest, er voor dit geld een autosnelweg had kunnen liggen en nu kan er hooguit nog een klein stukje aangepakt worden.

Wat een klucht. Wat raar dat mensen de geloofwaardigheid in de politiek verliezen. :facepalm:
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Geef nou Mariënheem eindelijk die rondweg en ongelijkvloerse spoorkruising, voorbereid op 2x2 autowegprofiel.

De VRI's bij Heino functioneren wel, bovendien zijn het de enige plekken waar je legaal een vrachtwagen voorbij kunt. Kruispunt Bos is veel dramatischer.

Ik zou dus zeggen optie C: pak sowieso Raalte - Mariënheem aan. Liefst dat stukje meteen helemaal ongelijkvloers 2x2 en laat dan de rest nog maar even zitten tot er nieuw budget is gevonden.
🇳🇱🇪🇺
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is door het Rijk € 16,1 miljoen toegezegd voor de bouw van een ongelijkvloerse aansluiting op de N35 bij Enschede-Oost.

De rest van de N35 gaat voorlopig niet aangepakt worden:

Rijk en regio delen de zorgen over de voortgang bij de projecten N50 Kampen-Kampen Zuid en de N35 Nijverdal-Wierden. Met name vanwege personele capaciteit kunnen geen stappen worden gezet bij deze projecten. Ook voor het project N35 Wijthmen-Nijverdal, waarvan de verkenning in 2026 wordt afgerond, is op korte termijn geen capaciteit beschikbaar voor de planuitwerking.

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... nuari-2026
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Oftewel, niet belangrijk genoeg om het personeel op in te zetten.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Zucht... Om moedeloos van te worden...
🇳🇱🇪🇺
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Zeer, zeer teleurstellend voor de regio. Het enige positieve is dat er nu in ieder geval geen beloftes worden gedaan die niet waargemaakt worden. Al geldt ook voor die aansluiting Enschede-Oost: eerst zien, dan geloven. Het zal niet de eerste keer zijn dat de regio wat betreft de infrastructuur zo in de steek gelaten wordt door het Rijk.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Afgelopen weekend reed ik weer eens over de N35 ri. westen en kwam ik daarbij uiteraard ook door Mariënheem. Met enige regelmaat kom ik daar langs, maar eigenlijk nooit in de 'spits.'

De bij velen waarschijnlijk wel bekende aanwijzing die hier al luttele jaren geleden is geplaatst. Maar ik vroeg me af hoe dit in de praktijk zou werken als het druk is in het dorp. Het is misschien aardig bedacht als 'lapmiddel,' maar als je bij 'treintjevorming' in dat scenario al maar iets in zou houden - laat staan -vol- op de trem trappen- is nou ook niet bepaald bevorderend voor de verkeersveiligheid m.i.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De N35 is dicht tussen Zwolle en Raalte vanwege een 'gat' of 'verzakking' in de Ganzepannerbrug (over het Overijssels Kanaal).

Gezien dat ze de boel openbreken is er wellicht een uitspoeling onder de stootplaten. Dit is niet regulier asfaltherstel. Het werk is ook vlakbij een vleugelwand.

Afbeelding