[A001] Spitsstroken A1 Bussum-Eemnes
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: [A001] Spitsstroken A1 Bussum-Eemnes
Korte video over de afsluiting.
Naar mijn idee is hier geen grote communicatiecampagne aan vooraf gegaan, gezien de omvang van de afsluiting. Dat gaat toch flinke hinder opleveren. Het is niet een lang weekend of een week.
Link
Naar mijn idee is hier geen grote communicatiecampagne aan vooraf gegaan, gezien de omvang van de afsluiting. Dat gaat toch flinke hinder opleveren. Het is niet een lang weekend of een week.
Link
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
-
Autostrada
- autoweg
Tegenwoordig kun je ook helemaal niet meer bijhouden wat er waar en wanneer is afgesloten.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Daarnaast is het komende week in regio noord (waaronder dus ook het Gooi) al wel zomervakantie, maar is dat in regio midden (w.o. provincie Utrecht) pas een week later het geval. Het gros van het verkeer op dit stuk A1 zal afkomstig zijn uit de regio midden en met name de eerste week zal de omleidingsroute naar ik inschat daarom behoorlijk druk zijn.
-
Berrychello
- verkeersader
Ik werk in Amersfoort en veel collega’s rijden daar ook. Maar bijna geen enkele die dit wist…
Ik ben bang dat mijn woon-werk route, over de N201, gigantisch druk gaat worden.
Kan die gast in dat filmpje trouwens niet ff z’n armen stil houden?
Ik ben bang dat mijn woon-werk route, over de N201, gigantisch druk gaat worden.
Kan die gast in dat filmpje trouwens niet ff z’n armen stil houden?
-
Durashift
- expressweg
Je stelt voor om de rijstrook vanaf de par.baan door te trekken, dus een inkomende taper (als dat zo genoemd wordt?). Ik denk dat dit geen verschil maakt zolang weggebruikers niet zien/beseffen dat ze niet direct na het puntstuk hoeven in te voegen. Dat is het probleem, vind ik. Spitsstrook staat hier bijna permanent open maar meestal heb ik vrije ruimte voor mij doordat, zoals jij beschrijft, menigeen direct wil invoegen, de groene pijl niet 'snapt'.Berrychello schreef: do 25 jun 2026, 18:48 (..)
Ik hoop dat ze het begin van de spitsstrook gelijk iets opschuiven tot net voorbij afrit Laren, dat zou veel file schelen. Nu vliegt alles namelijk direct naar links waardoor al het verkeer op twee stroken komt ipv op drie.
Een heel weefvak maken, met blokmarkering dus, tot aan afrit Laren/H'sum Noord, zou misschien iets kunnen helpen..
-
Wegdeksel
- polderweggetje
Sowieso vind ik dat de spitsstroken in beide richtingen zeer slecht gebruikt worden. Ik rijd een aantal keer per week vanaf Baarn/Eemnes richting Amsterdam. Bij het invoegen vanaf de parallelbaan is het in de ochtend bijna altijd beter om rechts te blijven tot na Laren. En eigenlijk zie je bij alle volgende op- en afritten hetzelfde. Iedereen wil meteen naar links terwijl de spitsstrook de meest vloeiende en ontspannen rijstrook is.
‘s Middags de andere kant op is de spitsstrook vaak bijna leeg. In het midden vormen zich dan treintjes.
‘s Middags de andere kant op is de spitsstrook vaak bijna leeg. In het midden vormen zich dan treintjes.
-
Berrychello
- verkeersader
Eens, ze worden echt slecht gebruikt. Zo’n doorgetrokken streep helpt ook niet, maar zo hoort het wel.
Vandaag de eerste hele dag van de afsluiting. Overdag de hele dag veel vertraging op de N201 tussen Hilversum en de A2. Dat belooft wat…
Vandaag de eerste hele dag van de afsluiting. Overdag de hele dag veel vertraging op de N201 tussen Hilversum en de A2. Dat belooft wat…
-
Durashift
- expressweg
Wegdeksel schreef: vr 03 jul 2026, 8:14 (..)
Bij het invoegen vanaf de parallelbaan is het in de ochtend bijna altijd beter om rechts te blijven tot na Laren. (..)
Klopt, zo doe ik het ook, als je mazzel hebt en er weinig invoegers zijn vanaf Laren / geen trekletters op de spitsstrook dan heb je een stuk vrij baan.. Okay, je bent dan wel rechts aan het inhalenpasseren.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
Newton
- woonerf
Elke keer als ik daar langsrijdt dan vraag ik me af waarom de ze weg niet meter (of wat) naar link schuiven. Er ligt links tussen de vangrails en de pilaar van het viaduct genoeg ruimte lijkt mij.
Streetview Link
Nu heb je rechts een smalle spitstrook wat bestuurders ook naar links 'duwt'. Waarschijnlijk is dit nog het alignment van voor de aanleg van de spitsstroken. Kijkend in streetview zie ik toruwens dat de geluidsschermen pas na de aanleg van de spitsstroken zijn geplaatst, dat zorgt nog eens extra voor een small gevoel. Dat gevoel heb ik overigens bij het hele stuk, small & ingeklemd tussen de geluidswallen.
Streetview Link
Nu heb je rechts een smalle spitstrook wat bestuurders ook naar links 'duwt'. Waarschijnlijk is dit nog het alignment van voor de aanleg van de spitsstroken. Kijkend in streetview zie ik toruwens dat de geluidsschermen pas na de aanleg van de spitsstroken zijn geplaatst, dat zorgt nog eens extra voor een small gevoel. Dat gevoel heb ik overigens bij het hele stuk, small & ingeklemd tussen de geluidswallen.
-
Berrychello
- verkeersader
Het staat in de regio echt muurvast.
Ik heb Rijkswaterstaat ook nog een berichtje gedaan, want op de parallel baan is rijstrook 1 vrij vroeg afgekruisd waardoor je van 4 naar 2 naar 1 gaat, en daarna weer naar 2 (invoegen Baarn komt erbij) naar 4 (bocht naar A27 Eemnes is tijdelijk verbreed).
Doe het kruis een portaal later en je hebt tenminste nog een beetje doorstroming.
Ik heb Rijkswaterstaat ook nog een berichtje gedaan, want op de parallel baan is rijstrook 1 vrij vroeg afgekruisd waardoor je van 4 naar 2 naar 1 gaat, en daarna weer naar 2 (invoegen Baarn komt erbij) naar 4 (bocht naar A27 Eemnes is tijdelijk verbreed).
Doe het kruis een portaal later en je hebt tenminste nog een beetje doorstroming.
-
Berrychello
- verkeersader
Newton, dat stuk door het Gooi is inderdaad veel te krap. Wil je het goed oplossen dat zou je naar een Maastricht constructie moeten: het doorgaand verkeerd onder het maaiveld.
Ik ken de verhouding doorgaand en regionaal verkeer niet, maar zoiets is haast de enige oplossing.
Beide 2x2 en 80kmu is dan het meest realistisch vrees ik (of misschien onderin 100 zoals de Gaasperdammertunnel. Maar zoiets is al ergens in een ander topic besproken dacht ik.
Ik zag wel mooie drone beelden van de afgesloten A1!
Ik ken de verhouding doorgaand en regionaal verkeer niet, maar zoiets is haast de enige oplossing.
Beide 2x2 en 80kmu is dan het meest realistisch vrees ik (of misschien onderin 100 zoals de Gaasperdammertunnel. Maar zoiets is al ergens in een ander topic besproken dacht ik.
Ik zag wel mooie drone beelden van de afgesloten A1!
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Gewoon op maaiveld grootschalig verbreden en de omliggende woningen uitkopen. Ook stevige ruimtereservering voor de toekomst opnemen.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Dat is in een hoop regio's mogelijk, maar niet hier.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Durashift
- expressweg
Of een A5 constructie (dus bovenlangs). Met stil asfalt en een geluidsscherm erop zou je toch wel aan de normen kunnen voldoen?
-
Chris
- Moderator
Dat kan vast wel.
Maar bij dit soort omwonenden gaat het niet om het voldoen aan normen, maar om politieke en media-invloed.
Hetzelfde zag je toen bij de plannen voor de doorgetrokken A6 'door het Naardermeer'.
Maar bij dit soort omwonenden gaat het niet om het voldoen aan normen, maar om politieke en media-invloed.
Hetzelfde zag je toen bij de plannen voor de doorgetrokken A6 'door het Naardermeer'.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Wegdeksel
- polderweggetje
De vraag is volgens mij ook of het heel erg nodig is om significant uit te breiden. Ik heb er zelden noemenswaardige vertraging. In de ochtend richting Amsterdam zijn het vooral de opritten vanuit Eemnes, Laren en Bussum die lijken te zorgen voor turbulentie waardoor het (vooral links) steeds even vastloopt. Maar zolang er geen incident is, verlies ik hier eigenlijk nooit meer dan 5 minuten.
-
Newton
- woonerf
-
Alain
- expressweg
Hier dezelfde ervaring. Off topic, maar het stukje A1 tussen Hoevelaken en Barneveld is veel harder toe aan een upgrade, evenals beide 'knooppunten' zelf. Mijn hemel, wat een jarenzestigoplossing voor jarentwintigverkeersdrukte.Wegdeksel schreef: wo 08 jul 2026, 10:43 De vraag is volgens mij ook of het heel erg nodig is om significant uit te breiden. Ik heb er zelden noemenswaardige vertraging. In de ochtend richting Amsterdam zijn het vooral de opritten vanuit Eemnes, Laren en Bussum die lijken te zorgen voor turbulentie waardoor het (vooral links) steeds even vastloopt. Maar zolang er geen incident is, verlies ik hier eigenlijk nooit meer dan 5 minuten.
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Heb al enkele keren tussen Eemnes en Bussum rond middernacht op de spitsstrook kunnen rijden richting Amsterdam.