[A001] Spitsstroken A1 Bussum-Eemnes

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [A001] Spitsstroken A1 Bussum-Eemnes

Bericht door Chris »

Korte video over de afsluiting.

Naar mijn idee is hier geen grote communicatiecampagne aan vooraf gegaan, gezien de omvang van de afsluiting. Dat gaat toch flinke hinder opleveren. Het is niet een lang weekend of een week.

Link
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Over deze zes-weekseafsluiting is inderdaad amper gecommuniceerd. Ja als je weet waar je moet zoeken, hád je wel tijdig bepaalde informatie kunnen vinden, maar de gemiddelde dagelijkse weggebruiker zal hier denk ik amper iets van mee hebben gekregen. Het is dat jij nu dit filmpje post, anders had ik dat filmpje ook nog niet eens gezien, dat zegt ook wel wat. Er zullen genoeg weggebruikers zijn die zaterdag of maandag erg verrast zullen zijn en waarschijnlijk daarna nog verraster wanneer hun duidelijk wordt dat de afsluiting voor zo'n lange periode blijkt te zijn.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

^^ Wel vakantieperiode en vrij gemakkelijk omrijden via de A27 en A1.
Tegenwoordig kun je ook helemaal niet meer bijhouden wat er waar en wanneer is afgesloten.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Er zit natuurlijk ook veel lokaal / regionaal verkeer op die route en dan is de omleiding al gauw een flinke omleiding. Veel lekker doorrijdende alternatieve routes via het OWN zijn er in dat gebied eigenlijk niet. Eigenlijk geen enkele, want je komt dan al gauw op wegen als deze uit.

Daarnaast is het komende week in regio noord (waaronder dus ook het Gooi) al wel zomervakantie, maar is dat in regio midden (w.o. provincie Utrecht) pas een week later het geval. Het gros van het verkeer op dit stuk A1 zal afkomstig zijn uit de regio midden en met name de eerste week zal de omleidingsroute naar ik inschat daarom behoorlijk druk zijn.
Berrychello
verkeersader

Bericht door Berrychello »

Ik werk in Amersfoort en veel collega’s rijden daar ook. Maar bijna geen enkele die dit wist…

Ik ben bang dat mijn woon-werk route, over de N201, gigantisch druk gaat worden.

Kan die gast in dat filmpje trouwens niet ff z’n armen stil houden? :hahaHAHA:
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Berrychello schreef: do 25 jun 2026, 18:48 (..)
Ik hoop dat ze het begin van de spitsstrook gelijk iets opschuiven tot net voorbij afrit Laren, dat zou veel file schelen. Nu vliegt alles namelijk direct naar links waardoor al het verkeer op twee stroken komt ipv op drie.
Je stelt voor om de rijstrook vanaf de par.baan door te trekken, dus een inkomende taper (als dat zo genoemd wordt?). Ik denk dat dit geen verschil maakt zolang weggebruikers niet zien/beseffen dat ze niet direct na het puntstuk hoeven in te voegen. Dat is het probleem, vind ik. Spitsstrook staat hier bijna permanent open maar meestal heb ik vrije ruimte voor mij doordat, zoals jij beschrijft, menigeen direct wil invoegen, de groene pijl niet 'snapt'.

Een heel weefvak maken, met blokmarkering dus, tot aan afrit Laren/H'sum Noord, zou misschien iets kunnen helpen.. :?:
Wegdeksel
polderweggetje

Bericht door Wegdeksel »

Sowieso vind ik dat de spitsstroken in beide richtingen zeer slecht gebruikt worden. Ik rijd een aantal keer per week vanaf Baarn/Eemnes richting Amsterdam. Bij het invoegen vanaf de parallelbaan is het in de ochtend bijna altijd beter om rechts te blijven tot na Laren. En eigenlijk zie je bij alle volgende op- en afritten hetzelfde. Iedereen wil meteen naar links terwijl de spitsstrook de meest vloeiende en ontspannen rijstrook is.

‘s Middags de andere kant op is de spitsstrook vaak bijna leeg. In het midden vormen zich dan treintjes.
Berrychello
verkeersader

Eens, ze worden echt slecht gebruikt. Zo’n doorgetrokken streep helpt ook niet, maar zo hoort het wel.
Vandaag de eerste hele dag van de afsluiting. Overdag de hele dag veel vertraging op de N201 tussen Hilversum en de A2. Dat belooft wat…
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Goed dat je het even aanstipt.. ik denk dat ik anders morgenmiddag 'blind' op de A27 de verbindingsboog wilde nemen.. (als ik de bebording t.h.v. H'sum niet gezien had).
Wegdeksel schreef: vr 03 jul 2026, 8:14 (..)
Bij het invoegen vanaf de parallelbaan is het in de ochtend bijna altijd beter om rechts te blijven tot na Laren. (..)

Klopt, zo doe ik het ook, als je mazzel hebt en er weinig invoegers zijn vanaf Laren / geen trekletters op de spitsstrook dan heb je een stuk vrij baan.. Okay, je bent dan wel rechts aan het inhalenpasseren. ;)
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Maar rechts passeren mag toch bij een doorgetrokken streep? :mrgreen:
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

Elke keer als ik daar langsrijdt dan vraag ik me af waarom de ze weg niet meter (of wat) naar link schuiven. Er ligt links tussen de vangrails en de pilaar van het viaduct genoeg ruimte lijkt mij.

Streetview Link

Nu heb je rechts een smalle spitstrook wat bestuurders ook naar links 'duwt'. Waarschijnlijk is dit nog het alignment van voor de aanleg van de spitsstroken. Kijkend in streetview zie ik toruwens dat de geluidsschermen pas na de aanleg van de spitsstroken zijn geplaatst, dat zorgt nog eens extra voor een small gevoel. Dat gevoel heb ik overigens bij het hele stuk, small & ingeklemd tussen de geluidswallen.
Berrychello
verkeersader

Het staat in de regio echt muurvast.
Ik heb Rijkswaterstaat ook nog een berichtje gedaan, want op de parallel baan is rijstrook 1 vrij vroeg afgekruisd waardoor je van 4 naar 2 naar 1 gaat, en daarna weer naar 2 (invoegen Baarn komt erbij) naar 4 (bocht naar A27 Eemnes is tijdelijk verbreed).
Doe het kruis een portaal later en je hebt tenminste nog een beetje doorstroming.
Berrychello
verkeersader

Newton, dat stuk door het Gooi is inderdaad veel te krap. Wil je het goed oplossen dat zou je naar een Maastricht constructie moeten: het doorgaand verkeerd onder het maaiveld.
Ik ken de verhouding doorgaand en regionaal verkeer niet, maar zoiets is haast de enige oplossing.
Beide 2x2 en 80kmu is dan het meest realistisch vrees ik (of misschien onderin 100 zoals de Gaasperdammertunnel. Maar zoiets is al ergens in een ander topic besproken dacht ik.
Ik zag wel mooie drone beelden van de afgesloten A1!
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Gewoon op maaiveld grootschalig verbreden en de omliggende woningen uitkopen. Ook stevige ruimtereservering voor de toekomst opnemen.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Rogier schreef: di 07 jul 2026, 19:19de omliggende woningen uitkopen
:lol:

Dat is in een hoop regio's mogelijk, maar niet hier.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Of een A5 constructie (dus bovenlangs). Met stil asfalt en een geluidsscherm erop zou je toch wel aan de normen kunnen voldoen?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat kan vast wel.

Maar bij dit soort omwonenden gaat het niet om het voldoen aan normen, maar om politieke en media-invloed.

Hetzelfde zag je toen bij de plannen voor de doorgetrokken A6 'door het Naardermeer'.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

^^ En in alle eerlijkheid: ik zou er ook niet enthousiast van worden als ik een permanent zonnescherm boven mijn huis had hangen, waar verkeer met permanent minimaal 2x3 stroken voorbij tuft. En als je 3 blokken verderop woont, zit je er ook nog steeds tegenaan te kijken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Wegdeksel
polderweggetje

Bericht door Wegdeksel »

De vraag is volgens mij ook of het heel erg nodig is om significant uit te breiden. Ik heb er zelden noemenswaardige vertraging. In de ochtend richting Amsterdam zijn het vooral de opritten vanuit Eemnes, Laren en Bussum die lijken te zorgen voor turbulentie waardoor het (vooral links) steeds even vastloopt. Maar zolang er geen incident is, verlies ik hier eigenlijk nooit meer dan 5 minuten.
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

^^ Ik herken dat beeld van 'dik' of 'stroperig' verkeer. Ook 's nachts als de spitsstrook daadwerkelijk dicht is ontstaan er treintjes. Het is even geleden dat ik hier in de spits heb gereden maar ik kan me wel herinneren dat als ik 's ochtends later (te laat) was ik toch kon aanschuiven voor Eemnes richting Amsterdam.
Alain
expressweg

Bericht door Alain »

Wegdeksel schreef: wo 08 jul 2026, 10:43 De vraag is volgens mij ook of het heel erg nodig is om significant uit te breiden. Ik heb er zelden noemenswaardige vertraging. In de ochtend richting Amsterdam zijn het vooral de opritten vanuit Eemnes, Laren en Bussum die lijken te zorgen voor turbulentie waardoor het (vooral links) steeds even vastloopt. Maar zolang er geen incident is, verlies ik hier eigenlijk nooit meer dan 5 minuten.
Hier dezelfde ervaring. Off topic, maar het stukje A1 tussen Hoevelaken en Barneveld is veel harder toe aan een upgrade, evenals beide 'knooppunten' zelf. Mijn hemel, wat een jarenzestigoplossing voor jarentwintigverkeersdrukte.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Heb al enkele keren tussen Eemnes en Bussum rond middernacht op de spitsstrook kunnen rijden richting Amsterdam.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Waarom geen 4-0 systeem?
Rijkswaterstaat schreef:Waarom de A1 tijdens werkzaamheden tussen Eemnes-Muiderberg dicht blijft

Van 3 juli tot en met 17 augustus 2026 is de A1 richting Amsterdam tussen de knooppunten Eemnes en Muiderberg afgesloten voor groot onderhoud. Een veelgestelde vraag is waarom het verkeer niet in beide richtingen over 1 weghelft kan blijven rijden. Een volledige afsluiting blijkt op dit traject de veiligste, snelste en meest efficiënte oplossing.

De A1 is op dit traject op verschillende plekken vrij smal en heeft veel op- en afritten. Daarom is een 4-0-systeem geen optie. Bij een 4-0-systeem rijdt het verkeer in beide richtingen over 1 weghelft over 4 versmalde rijstroken en wordt er op de andere weghelft gewerkt. Bij dit systeem moet het verkeer dat in- en uit wil voegen telkens veilig worden aangesloten op de tijdelijke rijbanen. Dat vraagt om extra voorzieningen en leidt tot een ingewikkelde en minder overzichtelijke verkeerssituatie.

Kosten en uitvoerbaarheid

Er is nog een reden waarom een 4-0-systeem hier lastig is. De rijbanen richting Amsterdam en richting Amersfoort liggen niet overal op dezelfde hoogte. Om het verkeer veilig van de ene naar de andere weghelft te leiden, zijn tijdelijke overgangen nodig. Het kost extra tijd, ruimte en geld om die aan te leggen.

Verkeer laten doorrijden klinkt aantrekkelijk, maar in de praktijk maakt dat het werk juist ingewikkelder. Iedere keer moet dan een nieuwe tijdelijke verkeerssituatie worden ingericht. Daardoor duurt het werk vaak langer en hebben weggebruikers uiteindelijk langer last van de werkzaamheden.

Met andere woorden: minder hinder per dag leidt niet automatisch tot minder hinder in totaal. Een volledige afsluiting tijdens een beperkte periode is hier de snelste en dus meest efficiënte keuze.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Ik ben niet echt overtuigd van bovenstaande. Zoals op de A9 is gedaan, met verkeer in 1 richting alle op- en afritten beschikbaar, en in de andere richting alle op- en afritten dicht, dat zou hier ook een optie zijn lijkt me. Ik weet niet of dat onderzocht is.
Bij de A1 zou je dan ergens bij Eemnes van rijbaan wisselen, en dan bij Naarden-Vesting of voor Muiderberg weer terug kunnen. Dan hou je voor het doorgaande verkeer richting Amsterdam de weg beschikbaar.

Maar goed, als ik zie hoe het nu buiten wordt uitgevoerd, dan is er zelfs een rijstrook richting oosten afgesloten, voor een veilig werkruimte.
Dan zou een 4-0 zeker niet passen in deze situatie, dus mogelijk is dit eigenlijk de hoofdreden dat 4-0 niet wordt toegepast?