Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

paolie
expressweg

Re: Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Bericht door paolie »

Nou, wat een negatieve insteek hier, ook over het bericht van de NOS dat niet veel meer is dan een bewerking van het bericht op de VRT.
Over het extra vermelden van de afritnaam kun je discussiëren, maar over de algehele opzet van de nieuwe Vlaamse bewegwijzering kan ik alleen maar heel positief zijn. Goed doordacht, eenduidig, voorspelbaar, en goed leesbaar.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Pino schreef: di 07 jul 2026, 12:27 ^^ Natuurlijk gaat de talenoorlog nog door. Maar het bewegwijzeren van Charleroi op de R0, onder verwijdering van Bergen, vind ik heel pragmatisch en helpt uiteindelijk iedereen. Hoop nog wel dat bij de aftakking van de E429, met het doel Rijsel (Lille), geen verwarring ontstaat. Ik heb goede hoop dat navigatiesystemen en de hang van weggebruikers om gewoon rechtdoor te rijden daar het gewenste effect zullen geven.

Verzin nog iets voor de kruisverwijzingen Anvers-Luik rond de E313 en je hebt op de doorgaande routes de grote pijnpunten wel te pakken. Een oplossing voor het lokalere niveau, voor mensen op weg naar Braine l'Alleud, geeft dat uiteraard nog lang niet.
Uiteindelijk moet je doelenkeuze inderdaad tekenend zijn voor de grootste doorgaande richtingen. En hoewel ik bij sommige keuzes vraagtekens zet (zoals het aangeven van Aachen bij Antwerpen), zijn de doelenkeuzes absoluut niet slecht en genoeg richtinggevend voor het hoofdwegennet. De ontwerpkeuzes en de taalkeuzes zijn discutabel.
Ernie
dorpsstraat

Bericht door Ernie »

Dit zouden ze federaal moeten regelen, wat pas verwarrend is dat Vlaanderen en Wallonië er verschillende stijlen op nahouden. En inderdaad die kinderachtigheid met de taal zou ook eens opgelost moeten worden; verwijs in de taal waar de plaats ligt (Liege/Antwerpen)
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Ernie schreef: di 07 jul 2026, 13:04 die kinderachtigheid met de taal zou ook eens opgelost moeten worden
Die discussie voeren we hier op het forum al ruim 20 jaar. Wij weten het allemaal beter, maar daar luistert de praktijk uiteraard niet naar.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Gefixed:
Ernie schreef: di 07 jul 2026, 13:04 Dit zouden ze Europees moeten regelen, wat pas verwarrend is dat alle lidstaten er verschillende stijlen op nahouden.
Het zou zeker mooi zijn om te standaardiseren, op zijn minst binnen hetzelfde land. Maar in de tussentijd is elke verbetering een verbetering.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

harry schreef: di 07 jul 2026, 13:28
Ernie schreef: di 07 jul 2026, 13:04 die kinderachtigheid met de taal zou ook eens opgelost moeten worden
Die discussie voeren we hier op het forum al ruim 20 jaar. Wij weten het allemaal beter, maar daar luistert de praktijk uiteraard niet naar.
Het is zelfs vastgelegd in een verdrag waar België ook partij bij is. "It is recommended to show place names in the language of the country, or subdivision thereof, where the localities referred to are situated," aldus het Verdrag van Wenen. Dat maakt het wel iets meer dan een hier op het forum wel geventileerde mening.

Het eindresultaat dat de Belgen zich dat voor hun binnenlandse verwijzingen naast zich neerleggen wordt er niet anders door. Wat voor waardeoordeel je daar op plakt, en hoe je het oplost (anders dan met een brute oekaze), laat ik hier maar even ...
Ernie
dorpsstraat

Bericht door Ernie »

Schelpenpaadje schreef: di 07 jul 2026, 13:58 Gefixed:
Ernie schreef: di 07 jul 2026, 13:04 Dit zouden ze Europees moeten regelen, wat pas verwarrend is dat alle lidstaten er verschillende stijlen op nahouden.
Het zou zeker mooi zijn om te standaardiseren, op zijn minst binnen hetzelfde land. Maar in de tussentijd is elke verbetering een verbetering.
Verschillende tussen de landen (binnen bepaalde grenzen) heeft nog wel zijn charme...
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

sven_engelen schreef: di 07 jul 2026, 12:22 ^^ Was dat maar zo. De onnodige talenoorlog gaat nog altijd door in België ondanks implementatie van een nieuw bewegwijzeringssysteem. De eerste stap is gezet maar de Belgen zijn er nog lang niet en dat komt van iemand die regelmatig in België verkeerskundige werkzaamheden uitvoert.
We spreken dan ook niet over Belgische bewegwijzering, België bestaat uit verschillende regio's.

Wel opmerkelijk dat de NOS er "de AWV" van maakt en niet het AWV :)
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Afritbewegwijzeringsysteem van Wallonië is naar mijn eigen mening uiteindelijk beter dan dat nieuwe van Vlaanderen(, los van de uitvoering gezien).
Ernie schreef: di 07 jul 2026, 14:37
Schelpenpaadje schreef: di 07 jul 2026, 13:58 Gefixed:
Verschillende tussen de landen (binnen bepaalde grenzen) heeft nog wel zijn charme...
Beide gewesten zijn naar elkaar toe gegroeid: voorbeeld: invoering afritsymbool.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Wimpie25 schreef: di 07 jul 2026, 14:43
sven_engelen schreef: di 07 jul 2026, 12:22 ^^ Was dat maar zo. De onnodige talenoorlog gaat nog altijd door in België ondanks implementatie van een nieuw bewegwijzeringssysteem. De eerste stap is gezet maar de Belgen zijn er nog lang niet en dat komt van iemand die regelmatig in België verkeerskundige werkzaamheden uitvoert.
We spreken dan ook niet over Belgische bewegwijzering, België bestaat uit verschillende regio's.

Wel opmerkelijk dat de NOS er "de AWV" van maakt en niet het AWV :)
Slordigheidsfoutje zo te zien, want drie alinea's verder staat wel correct het AWV.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Joshua schreef: di 07 jul 2026, 15:50 Beide gewesten zijn naar elkaar toe gegroeid: voorbeeld: invoering afritsymbool.
Weer terug naar elkaar gegroeid..
(Ik kan mij de goede oude tijd nog herinneren dat heel België uniforme bewegwijzering had, in een mooie klassieke en kenmerkende stijl).
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ja dat tijden veranderen nu eenmaal. Ik bedoel het is terug wat meer naar elkaar toe gegroeid nadat het uit elkaar groeide.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Daarmee dat het goed is dat er duidelijk terug bilateraal overleg is.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Joshua schreef: di 07 jul 2026, 15:50 Afritbewegwijzeringsysteem van Wallonië is naar mijn eigen mening uiteindelijk beter dan dat nieuwe van Vlaanderen(, los van de uitvoering gezien).
Als je uitvoering wegdenkt:
- voor Wallonië: niet de dubbele regel met de afritnamen
- voor Vlaanderen: kruisende wegnummers geïntegreerd in plaats van op ruiters
- voor Vlaanderen: doorgaand wegnummer op de afstandenborden geïntegreerd
- voor Wallonië: 800 meter-borden een wat rustiger ontwerp
- voor Vlaanderen: 800 meter-borden die links zijn afgelijnd.
- voor Vlaanderen: serviceborden
- tegen Wallonië: altijd maar dat cursiefschrift
- tegen Wallonië: 1500 meter-borden die behoorlijk krap zijn vormgegeven
- voor Wallonië: buitenlandse steden gewoon in endoniem
- tegen Wallonië: A/E-combinaties die weinig toevoegen

Dus wat mij betreft wint Vlaanderen deze. Komt dan trouwens ook nog bij dat Vlaanderen nu een duidelijk sluitend systeem heeft voor portaalbewegwijzering, waar dat in Wallonië naar mijn gevoel eerder ontbreekt.
paolie schreef: di 07 jul 2026, 16:13 (Ik kan mij de goede oude tijd nog herinneren dat heel België uniforme bewegwijzering had, in een mooie klassieke en kenmerkende stijl).
Uniform en kenmerkend zeker. Mooi heb ik het nooit gevonden, die jaren '70-stijl. Bijvoorbeeld vanwege de pijlvormen. Maar goed, dat is uiteindelijk persoonlijke smaak.
Laatst gewijzigd door Pino op di 07 jul 2026, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Wallonië heeft op dit moment geen gestandaardiseerd systeem van portaalbewegwijzering meer, inderdaad.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Wegnummers bovenop afstandborden daar in Wallonië net zoals gelijk Frankrijk.

Wallonië heeft trouwens ook serviceborden( en niet te overdreven veel in tegenstelling tot Nederland)

Ik blijf bij het feit dat het Waalse systeem algemeen beter is dan dat Vlaamse maar goed.

Wat dat het betreft die afstandborden: zijn meest recent nog bij beide systemen aangepast de enige verschillen zijn dat:

Vlaanderen een afritsymbool inzet voor de eerstvolgende afrit/bestemmings-naam maar de naam zelf behoud.

Wallonië de afrit/bestemings-naam weggehaald heeft bij het toevoegen van dat afritsymbool.
Laatst gewijzigd door Joshua op di 07 jul 2026, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
MA60
stadsweg

Bericht door MA60 »

Men heeft het licht gezien bij het Agentschap Wegen en Verkeer. Vanaf Juli 2026 worden alle nieuwe afritborden uitgerust met het oorspronkelijke Franse afritsymbool met omgebogen pijl.
De totaal verouderde groen-gele pijlen die stammen uit het unitaire Belgische tijdperk verdwijnen voorgoed. Net als eerder Wallonie maakt nu Vlaanderen de omslag naar het wit-zwarte internationale afritsymbool dat ook reeds in Nederland zijn intrede maakte… 👍👍👍👍👍👍

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/07/07 ... jl-omhoog/
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Tof dat je dit nieuws deelt, maar we zijn daar in dit topic al een dikke week volcontinu over bezig 😆
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Joshua schreef: di 07 jul 2026, 17:51 Wat betreft die afstandborden zijn meest recent nog bij beide systemen aangepast de enige verschillen zijn dat:

Vlaanderen een afritsymbool inzet voor de afritnaam maar de naam behoudt

Wallonië de afritnaam weggehaald heeft bij het toevoegen van een afritsymbool.
De vermelding van de volgende afrit op de Waalse afstandenborden werd eerder beschreven, ja, maar ik had er nog geen beeld van gezien. Moet ik uit je post afleiden dat Wallonië nu ook het E-nummer bovenaan hun afstandenborden zet?
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het was zelfs in het radionieuws vanochtend, volgens de presentatrice gaat Vlaanderen de borden aanpassen zodat ze meer in lijn zijn met Nederland en Duitsland. Dat vind ik wel een opmerkelijke constatering, want de voorbeelden die Wimpie laat zien van de 'nieuwe stijl' doet mij niet meer aan Nederland of aan Duitsland denken, maar juist meer aan België: er wordt wat op los uitgevogeld, maar de prakrijk blijft chaotisch overkomen voor de weggebruiker.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ heb je het document doorgenomen?
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vinny schreef: di 07 jul 2026, 19:50 Het was zelfs in het radionieuws vanochtend, volgens de presentatrice gaat Vlaanderen de borden aanpassen zodat ze meer in lijn zijn met Nederland en Duitsland. Dat vind ik wel een opmerkelijke constatering, want de voorbeelden die Wimpie laat zien van de 'nieuwe stijl' doet mij niet meer aan Nederland of aan Duitsland denken.
Het VRT-artikel haalt het AWV aan, dat spreekt over veranderingen die aansluiten bij wat in Nederland, Duitsland en Frankrijk al gangbaar is. Dat laat zich plaatsen, met het afritsymbool, serviceborden, staande pijlen en E-nummers geïntegreerd in de afstandenborden. De slag dat de borden nu Nederlands of Duits lijken, lijkt me een al te vlugge conclusie van een matig geïnformeerde journalist op basis van dat statement in het VRT-artikel.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Alsook in normen staat trouwens ook het feit dat men deels zich baseerde op wat dat er in Wallonië is, in nieuws werd dat terug gewoon weeral maar eens weggelaten.
Pino schreef: di 07 jul 2026, 19:12
Joshua schreef: di 07 jul 2026, 17:51 Wat betreft die afstandborden zijn meest recent nog bij beide systemen aangepast de enige verschillen zijn dat:

Vlaanderen een afritsymbool inzet voor de afritnaam maar de naam behoudt

Wallonië de afritnaam weggehaald heeft bij het toevoegen van een afritsymbool.
De vermelding van de volgende afrit op de Waalse afstandenborden werd eerder beschreven, ja, maar ik had er nog geen beeld van gezien. Moet ik uit je post afleiden dat Wallonië nu ook het E-nummer bovenaan hun afstandenborden zet?
Ja/neen net zoals gelijk Frankrijk het geruiterd doet.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Joshua schreef: di 07 jul 2026, 20:10 ^^ Alsook in normen staat trouwens ook het feit dat men deels zich baseerde op wat dat er in Wallonië is, in nieuws werd dat terug gewoon weeral maar eens weggelaten.
Waar in de normen staat dat eigenlijk? In de berichtgeving heeft AWV gezegd dat er samenspraak is geweest met Wallonië, wat ik goed vind, maar ik vind het wel een statement dat Vlaanderen zich deels baseert op Wallonië.
  • Het 1600m-bord lijkt vooral op het oude Vlaamse bord, met alleen een andere weergave van het afritnummer
  • Het servicebord kent Wallonië niet.
  • Het 800m-bord wordt nu een regelbord waarop verder geen rechtdoorverwijzing staat. Dat heeft Wallonië ook, maar genoeg verschillen aan te wijzen in de lay-out.
  • De uitsmijter is eigenlijk gewoon de klassieke Belgische met een witte balk toegevoegd. En ja, ook die witte balk doet wat denken aan Wallonië, maar uiteindelijk doet het mij met de afritnaam vooral denken aan Frankrijk van vóór 1995.
  • Het afstandenbord is in zijn kern als het oude Belgische, alleen dan nu eindelijk met een wegnummer toegevoegd.
Dat men conceptueel weer wat dichter naar elkaar toe beweegt betekent niet "deels gebaseerd op". De wellicht wat zuiverder samenvatting is wat mij betreft dat Vlaanderen (i) het internationale afritsymbool invoert, (ii) het 800m-vorkbord vervangt door een regelbord, (iii) afritnummers op 800 meter en de uitsmijter gaat integreren in een witte balk die wat lijkt op de Waalse witte balk en (iv) iets heel unieks doet met de afritnaam.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Waar in de normen staat dat eigenlijk? In de berichtgeving heeft AWV gezegd dat er samenspraak is geweest met Wallonië, wat ik goed vind, maar ik vind het wel een statement dat Vlaanderen zich deels baseert op Wallonië.
Is er al een definitieve richtlijn in Wallonië? Wellicht is er in ambtelijk overleg besloten iets samen te doen. Had dan gewoon een volledig Belgische stijl uitgewerkt voor beide gewesten denk ik dan...
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik denk dat de Walen realistisch gezien nooit akkoord zouden gaan met meer dan ondergeschikte afwijkingen van wat zij de afgelopen 20 jaar hebben uitgerold. Of er nou een complete ambtelijke richtlijn ligt of niet, en niettegenstaande de verschillende inconsistenties die de Waalse borden kennen cq kleinere stijlwijzigingen die in die 20 jaar zijn ingevoerd. En met dat uitgangspunt denk ik dat Vlaanderen goede redenen had om op een aantal Waalse keuzes af te wijken. Dat is dan hoe we hier zijn geëindigd, inclusief de inmiddels uitgebreid besproken Vlaamse keuze rondom de afritnamen.

Het zullen dus twee richtlijn blijven. Wat ik ergens nog wel zie gebeuren is dat Wallonië de volgende punten overneemt uit Vlaanderen:
- serviceborden
- portaalborden (juist een vlak waar in Wallonië heel weinig is gebeurd)
- en misschien wel het links uitlijnen op 800m en de uitsmijter
- of dat Wallonië de wat ruimere lay-out van het Vlaamse 1600m-bord overneemt (hoewel dat lastig is wanneer dat bord een beetje moet spiegelen aan het bord dat ze in de middenberm plaatsen bij de uitsmijter)
Laatst gewijzigd door Pino op wo 08 jul 2026, 9:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Joshua schreef: di 07 jul 2026, 20:10 ^^ Alsook in normen staat trouwens ook het feit dat men deels zich baseerde op wat dat er in Wallonië is, in nieuws werd dat terug gewoon weeral maar eens weggelaten.
Dat staat nergens in de normen. In het persbericht is aangegeven dat er nood was aan uniformiteit, en dat er daardoor nieuwe normen zijn uitgewerkt voor heel Vlaanderen. Bij het laten tot stand komen van deze normen, is er gekeken naar onze buurlanden (Nederland en Duitsland), en heeft men ook afgestemd met het Waals Gewest.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ En zeker in het VRT-artikel wordt die afstemming ook keurig benoemd. De NOS benoemt het niet, maar van hen zou ik zulke communautaire berichtgeving ook minder verwachten. Hoogstens de enige eindconclusie die relevant is voor de Nederlander die door België rijdt, namelijk dat waar in de loop der tijd forse verschillen tussen de gewesten waren ontstaan, de verschillen weer wat meer in het cosmetische vlak komen. Maar omdat er geen teksten van die strekking in de persberichten of de VRT-berichtgeving stonden, had dat inhoudelijke kennis van de beide systemen gevergd - die je van de NOS niet kunt verwachten.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

De nood voor uniformiteit was vooral nodig in Vlaanderen zelf, omdat elke provincie/wegendistrict zijn eigen standaard ontwikkelde. Goed dat men dat nu oplost met een uniforme richtlijn.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik denk dat de Walen realistisch gezien nooit akkoord zouden gaan met meer dan ondergeschikte afwijkingen van wat zij de afgelopen 20 jaar hebben uitgerold. Of er nou een complete ambtelijke richtlijn ligt of niet, en niettegenstaande de verschillende inconsistenties die de Waalse borden kennen cq kleinere stijlwijzigingen die in die 20 jaar zijn ingevoerd.
Ze hebben een aantal verschillende stijlen gehad. Die langs de N 58 of de E 25 bevalt me wel. De stagair die de bewegwijzering op de kleine ring van Charleroi heeft ontworpen mogen ze wat mij betreft overplaatsen naar het bureau paperclipverzamelen. :twisted: