[PL] Algemeen Polen - Poland - Polska
Moderator: Moderatoren
-
chriskrusz
- autoweg
Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska
Het is blijkbaar een gedeeltelijke SNUP.
Het was schijnbaar in de jaren 70 aangelegd als weg naar een van de toegangspoorten van de staalfabriek. Echter het viaduct over het spoor om daadwerkelijk bij de staalfabriek te kunnen komen is uiteraard nooit aangelegd, en derhalve had je een tweebaansweg van niets naar nergens.
Bron: dit artikel: https://www.24zaglebie.pl/dabrowa-gorni ... y-podlesie
(Een deel van de weg is dus onlangs gereduceerd tot 1 rijbaan)
Het was schijnbaar in de jaren 70 aangelegd als weg naar een van de toegangspoorten van de staalfabriek. Echter het viaduct over het spoor om daadwerkelijk bij de staalfabriek te kunnen komen is uiteraard nooit aangelegd, en derhalve had je een tweebaansweg van niets naar nergens.
Bron: dit artikel: https://www.24zaglebie.pl/dabrowa-gorni ... y-podlesie
(Een deel van de weg is dus onlangs gereduceerd tot 1 rijbaan)
-
Chris
- Moderator
Een paar plaatjes uit Olsztyn van vorig jaar. Ik was er één avond.
Aleja Gelsenkirchen. Dat heeft geen exoniem in het Pools.

Olsztyn - Aleja Gelsenkirchen by European Roads, on Flickr
De weg Seweryna Pieniężnego.

Olsztyn - Seweryna Pieniężnego by European Roads, on Flickr
Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego met trambaan. Józef Piłsudski is één van de belangrijkste figuren in de Poolse geschiedenis, in zo ongeveer elke plaats zijn er straten en bruggen naar hem vernoemd.

Olsztyn - Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego by European Roads, on Flickr
Plac Jana Pawła II, oftewel het plein Johannes Paulus II.

Olsztyn - Plac Jana Pawła II by European Roads, on Flickr
De 'Rondela', opgegraven in 2012, dateert uit de 14e eeuw.

Olsztyn - Rondela by European Roads, on Flickr
De stadspoort Wysoka Brama. De Rondela ligt ervoor, en is dus in 2012 ontdekt toen ze daar een trambaan gingen aanleggen. De rest van de ontwikkeling van dit plein kwam daarna stil te liggen, maar er stonden borden dat ze nu verder gaan, waaronder de sloop van dat oude hotel.

Olsztyn - Wysoka Brama by European Roads, on Flickr
Aleja Gelsenkirchen. Dat heeft geen exoniem in het Pools.

Olsztyn - Aleja Gelsenkirchen by European Roads, on Flickr
De weg Seweryna Pieniężnego.

Olsztyn - Seweryna Pieniężnego by European Roads, on Flickr
Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego met trambaan. Józef Piłsudski is één van de belangrijkste figuren in de Poolse geschiedenis, in zo ongeveer elke plaats zijn er straten en bruggen naar hem vernoemd.

Olsztyn - Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego by European Roads, on Flickr
Plac Jana Pawła II, oftewel het plein Johannes Paulus II.

Olsztyn - Plac Jana Pawła II by European Roads, on Flickr
De 'Rondela', opgegraven in 2012, dateert uit de 14e eeuw.

Olsztyn - Rondela by European Roads, on Flickr
De stadspoort Wysoka Brama. De Rondela ligt ervoor, en is dus in 2012 ontdekt toen ze daar een trambaan gingen aanleggen. De rest van de ontwikkeling van dit plein kwam daarna stil te liggen, maar er stonden borden dat ze nu verder gaan, waaronder de sloop van dat oude hotel.

Olsztyn - Wysoka Brama by European Roads, on Flickr
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Tot 1945 was dit Duits grondgebied en bekend onder de naam Allenstein. In de omgeving ook veel meren. Mooi stadje en mooi gebied.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Ger81
- autoweg
En het wordt opvallend genoeg ook niet vervoegd.
Dat gebeurt normaliter wel, ook met buitenlandse (plaats)namen, en ook als er geen Pools exoniem voorhanden is.
Zouden ze bijvoorbeeld Utrecht haar eigen allée hebben gegeven, dan zou dat denkelijk de Aleja Utrechtu zijn geworden.
Ubi volentia est, via est
-
Chris
- Moderator
De verkeerscensus van de droga wojewódzka voor 2025 is gepubliceerd.
De verkeersgroei op deze provinciale wegen heeft een plateau bereikt. Dit omdat dit vaak wegen zijn met een regionaal belang, de groei zat de laatste 10 jaar vooral op de autosnelwegen en rond grote steden.
De drukste wegen:
DW631 in the Masovian Voivodeship, Zielonka – Warsaw section: SDRR 48,495 vehicles/day,
DW468 in the Pomeranian Voivodeship, Rumia – Gdynia section: SDRR 47,675 vehicles/day,
DW719 in the Masovian Voivodeship, Warsaw – Reguły section: SDRR 46,044 vehicles/day,
DW718 in the Masovian Voivodeship, Pruszków section: SDRR 38,201 vehicles/day,
DW468 in the Pomeranian Voivodeship, Reda – Rumia section: SDRR 36,911 vehicles/day.
De drukste enkelbaans wegen:
DW946 in the Silesian Voivodeship, section 2+1 at the Żywiec crossing: SDRR 30,799 vehicles/day,
DW223 in the Kuyavian-Pomeranian Voivodeship, section 1/4: Bydgoszcz – Miedzyń: SDRR 28,101 vehicles/day,
DW631 in the Mazovian Voivodeship, section 1/2: Zielonka junction – Zielonka: SDRR 27,787 vehicles/day,
DW221 in the Pomeranian Voivodeship, section 1/2: Gdańsk – Gdańsk Kowale junction: SDRR 25,716 vehicles/day,
DW488 in the Łódź Voivodeship: section 1/2: Zgierz – Łódź: SDRR 25,667 vehicles/day.
De ontwikkeling van de intensiteiten en weglengte. De weglengte neemt vooral toe doordat voormalige DK-wegen zijn gedeclasseerd nadat een autosnelweg gereed kwam.

De drukste DW-wegen per provincie:

De verkeersgroei op deze provinciale wegen heeft een plateau bereikt. Dit omdat dit vaak wegen zijn met een regionaal belang, de groei zat de laatste 10 jaar vooral op de autosnelwegen en rond grote steden.
De drukste wegen:
DW631 in the Masovian Voivodeship, Zielonka – Warsaw section: SDRR 48,495 vehicles/day,
DW468 in the Pomeranian Voivodeship, Rumia – Gdynia section: SDRR 47,675 vehicles/day,
DW719 in the Masovian Voivodeship, Warsaw – Reguły section: SDRR 46,044 vehicles/day,
DW718 in the Masovian Voivodeship, Pruszków section: SDRR 38,201 vehicles/day,
DW468 in the Pomeranian Voivodeship, Reda – Rumia section: SDRR 36,911 vehicles/day.
De drukste enkelbaans wegen:
DW946 in the Silesian Voivodeship, section 2+1 at the Żywiec crossing: SDRR 30,799 vehicles/day,
DW223 in the Kuyavian-Pomeranian Voivodeship, section 1/4: Bydgoszcz – Miedzyń: SDRR 28,101 vehicles/day,
DW631 in the Mazovian Voivodeship, section 1/2: Zielonka junction – Zielonka: SDRR 27,787 vehicles/day,
DW221 in the Pomeranian Voivodeship, section 1/2: Gdańsk – Gdańsk Kowale junction: SDRR 25,716 vehicles/day,
DW488 in the Łódź Voivodeship: section 1/2: Zgierz – Łódź: SDRR 25,667 vehicles/day.
De ontwikkeling van de intensiteiten en weglengte. De weglengte neemt vooral toe doordat voormalige DK-wegen zijn gedeclasseerd nadat een autosnelweg gereed kwam.

De drukste DW-wegen per provincie:

-
Jeff
- expressweg
Het is een weg die
1) de rol van de missende S17 vervult
2) veel hoogwaardige elementen kent, waardoor het verkeer relatief snel door oostelijk Warszawa kan verplaatsen
-
Chris
- Moderator
Wat ook nog speelt is dat vrijwel alle DW-wegen in de stad Warschau zelf zijn gedeclasseerd en overgedragen aan de gemeente. Dat zijn corridors met soms nog veel hogere intensiteiten.
-
Ger81
- autoweg
Een ritje in Polen in 1990.
Deze video laat mooi de deplorabele staat zien waarin het land verkeerde na afloop van de communistische dictatuur.
De route is de DK3 van Legnica naar Polkowice. Tegenwoordig is dat de DW333 -daar waar de latere S3 ernaast is gelegd- danwel de S3 daar waar de DK3 is omgebouwd naar S-weg.
Dat laatste is met name het geval bij het gelijkvloerse 2x2 gedeelte, dat is waar de S3 vandaag de dag als 2x3 is uitgevoerd.
(Ik post de video hier en niet in het S3-topic, omdat het me vooral gaat om het kijkje in het Polen van 1990, en niet zozeer om de voorloperweg van de S3)
Link
Deze video laat mooi de deplorabele staat zien waarin het land verkeerde na afloop van de communistische dictatuur.
De route is de DK3 van Legnica naar Polkowice. Tegenwoordig is dat de DW333 -daar waar de latere S3 ernaast is gelegd- danwel de S3 daar waar de DK3 is omgebouwd naar S-weg.
Dat laatste is met name het geval bij het gelijkvloerse 2x2 gedeelte, dat is waar de S3 vandaag de dag als 2x3 is uitgevoerd.
(Ik post de video hier en niet in het S3-topic, omdat het me vooral gaat om het kijkje in het Polen van 1990, en niet zozeer om de voorloperweg van de S3)
Link
Ubi volentia est, via est
-
Chris
- Moderator
Er is denk ik geen land in Oost-Europa dat zo opgeknapt is als Polen. En niet enkel het asfalt van de wegen, maar de algehele openbare ruimte: de flats, de stoepen, het groen.
Heel veel mensen in Nederland denken dat Polen er nog steeds zo uit ziet als in de video. Ik krijg altijd verbaasde reacties als ik naar Polen of een ander land in de regio ben geweest. Ze snappen niet waarom je daar naartoe zou gaan, vaak de generatie die vastgeroest is in vakanties naar Frankrijk of Italië.
Heel veel mensen in Nederland denken dat Polen er nog steeds zo uit ziet als in de video. Ik krijg altijd verbaasde reacties als ik naar Polen of een ander land in de regio ben geweest. Ze snappen niet waarom je daar naartoe zou gaan, vaak de generatie die vastgeroest is in vakanties naar Frankrijk of Italië.
-
Jeff
- expressweg
Wat ik wel steeds vaker zie is dat er een (lang) weekend naar Krakow of Gdansk wordt gedaan.
Maar verder eens: 2 weken Polen staat niet heel hoog op de lijst
Maar verder eens: 2 weken Polen staat niet heel hoog op de lijst
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Daarom is het zo verbazingwekkend dat bekrompen conservatieve en nationalistische partijen als PiS het toch nog goed doen in Polen. Je zou ook op politiek niveau meer positivisme en openheid verwachten.Chris schreef: wo 08 jul 2026, 11:11 Er is denk ik geen land in Oost-Europa dat zo opgeknapt is als Polen. En niet enkel het asfalt van de wegen, maar de algehele openbare ruimte: de flats, de stoepen, het groen.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Polen klingt voor velen niet zo sexy, maar het land ziet er inderdaad beter uit als vele steden in Frankrijk of Italië. In Zwitserland ken ik wel een paar die eens voor een stedentrip in Warschau zijn geweest en vaak er lovend over waren.Chris schreef: wo 08 jul 2026, 11:11 Heel veel mensen in Nederland denken dat Polen er nog steeds zo uit ziet als in de video. Ik krijg altijd verbaasde reacties als ik naar Polen of een ander land in de regio ben geweest. Ze snappen niet waarom je daar naartoe zou gaan, vaak de generatie die vastgeroest is in vakanties naar Frankrijk of Italië.
Zelf ben ik twee keer in het Poolse deel van het Tatragebergte geweest. Dat was rond Zakopane zowel in de zomer van 2013 als winter 2015 stervensdruk. Veel drukker als de Slowaakse zijde. Wat dat betreft begrijp ik wel dat het geen bestemming voor West-Europeanen is. De Alpen zijn vele malen groter als het Tatragebergte, waar de drukte zich goed verdelen kan, als je niet net in de toeristische hotspots wilt zijn. De Polen hebben echter niet veel meer als Zakopane en omgeving, dus dan verzameld zich alles daar.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Chris
- Moderator
Węgierska Górka, een dorp in de Beskiden. In Zuid-Polen is extra veel aandacht voor hoe huizen en tuinen eruit zien.

Węgierska Górka 01 by European Roads, on Flickr

Węgierska Górka 02 by European Roads, on Flickr

Węgierska Górka 01 by European Roads, on Flickr

Węgierska Górka 02 by European Roads, on Flickr
Waar het in Polen (en de andere landen in dit gebied) elk jaar beter wordt, zie je het met name in Frankrijk eigenlijk steeds meer achteruit gaan, vooral in de minder toeristische gebieden. Het is nog geen armoede zoals in Clacton-on-Sea, maar Frankrijk heeft ook in toenemende mate het karakter van 'vergane glorie'.SnarfFlevoland schreef: wo 08 jul 2026, 14:57 Polen klingt voor velen niet zo sexy, maar het land ziet er inderdaad beter uit als vele steden in Frankrijk of Italië.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Precies dat. Naar mijn gevoel is dat in Frankrijk zelfs nog meer als in Italië. Polen heeft de boel keurig opgeruimd, gerenoveerd en/of modern opgebouwd. En ik heb ook wel het gevoel dat ze het netjes bijhouden. Inderdaad is me die huizenstijl in het zuiden van Polen ook opgevallen. Tussen pakweg Katowice en Łysa Polana heb ik ook het één en ander aan OWN gereden en vond in 2013/2015 al dat de dorpen er vrijwel overal keurig uit zagen. En zo'n toeristische plaats als Zakopane had ook net zo goed ergens in Zwitserland kunnen liggen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Ik heb wel het gevoel dat dit gevoel vooral gebaseerd is op oppervlakkige zaken zoals hoe nieuw de weg er uit ziet. Polen heeft wat dat betreft natuurlijk een voordeel omdat de infrastructuur natuurlijk effectief nieuw is. Over pakweg 10 jaar zal dat verschil al minder uitgesproken zijn.
Ook geldt dat trends nooit blijven duren, er zal een moment komen dat Polen zal stoppen met een groeiland te zijn. Zeker gezien de onderliggende demografie dramatisch is in Polen. De zware demografische krimp dreigt een serieuze rem te zetten op de status van Polen als economisch groeiland.
Misschien geldt wel dat de Midden-Europese bouwstijlen iets keuriger aanvoelen dan de Zuid-Europese, het is ook kleurrijker dan de vaak grijze bedoening in Franse dorpen. Dat doet ook veel voor het gevoel hoe net een land is.
Ook geldt dat trends nooit blijven duren, er zal een moment komen dat Polen zal stoppen met een groeiland te zijn. Zeker gezien de onderliggende demografie dramatisch is in Polen. De zware demografische krimp dreigt een serieuze rem te zetten op de status van Polen als economisch groeiland.
Misschien geldt wel dat de Midden-Europese bouwstijlen iets keuriger aanvoelen dan de Zuid-Europese, het is ook kleurrijker dan de vaak grijze bedoening in Franse dorpen. Dat doet ook veel voor het gevoel hoe net een land is.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Polen lijkt het op veel vlakken een stuk beter te doen als bijv. Duitsland. Dat zie je niet alleen in de staat van de wegen en gebouwen, maar ook internet, inkoopcentra e.d. En ook qua gezondheidszorg lijkt het land flinke stappen gemaakt te hebben.Alfa schreef: do 09 jul 2026, 1:33 Ik heb wel het gevoel dat dit gevoel vooral gebaseerd is op oppervlakkige zaken zoals hoe nieuw de weg er uit ziet. Polen heeft wat dat betreft natuurlijk een voordeel omdat de infrastructuur natuurlijk effectief nieuw is. Over pakweg 10 jaar zal dat verschil al minder uitgesproken zijn.
Dat ben ik met je eens, Duitsland is hierin opnieuw een goed voorbeeld. Maar misschien moeten we ook niet teveel naar Duitsland kijken, want Nederland, Denemarken of Zwitserland gaan ook wel meer met de tijd mee als Duitsland. En hoewel Polen natuurlijk ook z'n uitdagingen heeft qua demografische krimp, hoeft het niet persé een stagnatie van de ontwikkeling van het land te betekenen.Alfa schreef: do 09 jul 2026, 1:33 Ook geldt dat trends nooit blijven duren, er zal een moment komen dat Polen zal stoppen met een groeiland te zijn.
Kleuren helpen inderdaad, juist daarom vind ik Italië vaak wat vriendelijker ogen als Frankrijk. In zowel Italië als Spanje vind ik dorpen er beter uitzien.Alfa schreef: do 09 jul 2026, 1:33Misschien geldt wel dat de Midden-Europese bouwstijlen iets keuriger aanvoelen dan de Zuid-Europese, het is ook kleurrijker dan de vaak grijze bedoening in Franse dorpen. Dat doet ook veel voor het gevoel hoe net een land is.
-
math1985
- dorpsstraat
In Polen geldt in theorie de regel ‘rechts heeft voorrang’. Maar dat geldt alleen voor ongeregelde kruispunten, die er in de praktijk nauwelijks zijn. Vrijwel elk kruispunt heeft een stop-bord of voorrangsbord op de zijwegen. De borden voorrangsweg en voorrangskruispunt worden dan wel weer vaak weggelaten.
Ik geloof eigenlijk niet dat ik mee kan herinneren wel eens een ongeregeld kruispunt te zijn tegengekomen. Kan iemand me daar een voorbeeld van geven? Of zijn die in Polen geheel uitgestorven?
Ik geloof eigenlijk niet dat ik mee kan herinneren wel eens een ongeregeld kruispunt te zijn tegengekomen. Kan iemand me daar een voorbeeld van geven? Of zijn die in Polen geheel uitgestorven?
-
Chris
- Moderator
Wellicht op parkeerterreinen? In Frankrijk kom ik het ook zelden tegen. De voorrang van rechts regel is niet in heel Europa even vaak toegepast.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Overigens vind ik het wel goed dat de meeste kruispunten geregeld zijn. Zo wordt er tenminste een afweging op maat gemaakt. Beter dan de dogmatische voorrang van rechts waar een klein wegje vaak voorrang heeft op een veel belangrijkere weg (zoals bij ons vaak het geval is).
Het VK is ook zo een land waar de meeste kruispunten geregeld zijn.
-
Joshua
- autoweg
Dat lossen ze dan zo op gelijk hier recent: https://maps.app.goo.gl/dvt6T5j9UTeFS3zAA; op grondgebied Destelbergen heeft het verkeer dus voorrang, maar op grondgebied van Sint-Amandsberg, Gent dan weer niet: https://maps.app.goo.gl/8eSgKxgAQY8okpP76.Alfa schreef: za 11 jul 2026, 0:01 Overigens vind ik het wel goed dat de meeste kruispunten geregeld zijn. Zo wordt er tenminste een afweging op maat gemaakt. Beter dan de dogmatische voorrang van rechts waar een klein wegje vaak voorrang heeft op een veel belangrijkere weg (zoals bij ons vaak het geval is).
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
math1985
- dorpsstraat
Interessant, dat is binnen een erf. Misschien gelden daar andere design-principes?Alfa schreef: za 11 jul 2026, 0:01Op Google Maps was het niet zo moeilijk er een te vinden: https://www.google.be/maps/@52.6894235, ... FQAw%3D%3D.