Reisadvies Assen - Lons-le-Saunier (11 juli)
Moderator: Moderatoren
-
Movimento
- zandpaadje
Reisadvies Assen - Lons-le-Saunier (11 juli)
Hallo allemaal,
In de nacht van vrijdag op zaterdag (11 juli) hopen we rond 4.00 uur vanuit Assen richting de omgeving van Lons-le-Saunier te vertrekken. Geen spannende route, toch heb ik twee hoofdbrekens:
1) De weekendafsluiting van de A50 tussen Apeldoorn en Arnhem. Google Maps adviseert ons dan via Otterlo (N304/N310) te rijden. Is dat een handige route of heb je dan toch al een soort bottleneck richting het zuiden? We kunnen ook bij Emmen de grens overgaan, via de BAB31 richting Ruhrgebiet knallen en dan via Prüm en Bitburg richting Luxemburg te gaan? Of is de B51 dan ook een bottleneck?
2) Mochten we een beetje aan de vroege kant zijn dan zou ik bij Nancy niet via de péage A31 (Toul/Dijon/Lons-le-Saunier) willen, maar via de N57/N83 willen gaan. Is die route aan te bevelen? Zolang je kunt inhalen, is het voor mij een no-brainer, maar rond en na Besançon vind ik het wat ingewikkelder.
Alvast bedankt voor jullie advies!
In de nacht van vrijdag op zaterdag (11 juli) hopen we rond 4.00 uur vanuit Assen richting de omgeving van Lons-le-Saunier te vertrekken. Geen spannende route, toch heb ik twee hoofdbrekens:
1) De weekendafsluiting van de A50 tussen Apeldoorn en Arnhem. Google Maps adviseert ons dan via Otterlo (N304/N310) te rijden. Is dat een handige route of heb je dan toch al een soort bottleneck richting het zuiden? We kunnen ook bij Emmen de grens overgaan, via de BAB31 richting Ruhrgebiet knallen en dan via Prüm en Bitburg richting Luxemburg te gaan? Of is de B51 dan ook een bottleneck?
2) Mochten we een beetje aan de vroege kant zijn dan zou ik bij Nancy niet via de péage A31 (Toul/Dijon/Lons-le-Saunier) willen, maar via de N57/N83 willen gaan. Is die route aan te bevelen? Zolang je kunt inhalen, is het voor mij een no-brainer, maar rond en na Besançon vind ik het wat ingewikkelder.
Alvast bedankt voor jullie advies!
-
Autostrada
- autoweg
Re: Reisadvies Assen - Lons-le-Saunier (11 juli)
De N57 ken ik tussen Nancy en Luxeuil-les-Bains. Op dat stuk doet het niet onder voor de péage. De 1x2 stukken zitten natuurlijk wel veelal na Luxeuil, maar daar heb ik geen ervaring mee.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
De B51 tussen het einde van de A1 en de A60, en tussen de A60 en Trier, is een hoogwaardig uitgebouwde enkelbaans weg. Hij bypasst alle dorpen en de aansluitingen zijn meestal ongelijkvloers gemaakt. Zo vroeg op de zaterdagochtend zou ik me daar niet heel druk over maken. Maar de omweg langs Otterloo zou natuurlijk iets zijn dat je nóg wat vroeger op de ochtend rijdt, dus ook daar geen issues. Denk dat je daar je keuze wat meer op persoonlijke voorkeur moet maken. Denk dat ik de onderbreking Apeldoorn-Arnhem na goed een uur rijden in de heel vroege ochtend best irritant zou vinden, terwijl de B51 ook wel een aardige ontbijt/koffiestop kan opleveren als je dan toch van de autosnelweg af bent. Maar deel van de B51-afweging is natuurlijk ook dat je door het Ruhrgebiet heen moet, op een dag dat ook best wel veel mensen uit NRW de weg op zullen gaan.
De N83 na Besançon kent lange rechte stukken en gaat buiten de meeste dorpen om, maar biedt niet echt inhaalstroken. Je moet het er dan dus van hebben dat het rustig genoeg is om over de andere weghelft in te halen. Doordeweeks hoef je daar niet om te komen, want het is een geliefde route bij vrachtverkeer. Op zaterdag geef ik je een redelijke kans; maar garantie bestaat niet op dit vlak ...
De N83 na Besançon kent lange rechte stukken en gaat buiten de meeste dorpen om, maar biedt niet echt inhaalstroken. Je moet het er dan dus van hebben dat het rustig genoeg is om over de andere weghelft in te halen. Doordeweeks hoef je daar niet om te komen, want het is een geliefde route bij vrachtverkeer. Op zaterdag geef ik je een redelijke kans; maar garantie bestaat niet op dit vlak ...
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Aangezien je er voor 5:30 passeert, zal ik de route via Otterlo niet als bottleneck zien.
-
verfmeer95
- expressweg
In plaats van binnendoor over de via Otterlo, kan je ook gewoon over de snelweg via Amersfoort en Ede rijden (A28-A1-A30-A12). Volgens Google Maps is dat nauwelijks langzamer. Het zal sowieso een stuk comfortabeler zijn.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Eh, als je toch al richting Maastricht gaat om bij Eijsden het land te verlaten dan kies ik voor A28-A27-A2 via Utrecht. Op de vroege ochtend moet dat goed gaan.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Ik zou de N48-N348-A348 nemen en dan ofwel via de A325 of A12A50.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Je bespaart zo'n 25 km ten opzichte van de volledige snelwegroute A28-A27-A2 via Utrecht. Maar je verliest veel meer tijd over de N48 en N348.
En ook bij die route denk ik dat je onder de streep niet sneller zal zijn dan volledig over de snelweg via Utrecht.Pino schreef: zo 05 jul 2026, 9:43 De B51 tussen het einde van de A1 en de A60, en tussen de A60 en Trier, is een hoogwaardig uitgebouwde enkelbaans weg. Hij bypasst alle dorpen en de aansluitingen zijn meestal ongelijkvloers gemaakt. Zo vroeg op de zaterdagochtend zou ik me daar niet heel druk over maken. Maar de omweg langs Otterloo zou natuurlijk iets zijn dat je nóg wat vroeger op de ochtend rijdt, dus ook daar geen issues. Denk dat je daar je keuze wat meer op persoonlijke voorkeur moet maken. Denk dat ik de onderbreking Apeldoorn-Arnhem na goed een uur rijden in de heel vroege ochtend best irritant zou vinden, terwijl de B51 ook wel een aardige ontbijt/koffiestop kan opleveren als je dan toch van de autosnelweg af bent. Maar deel van de B51-afweging is natuurlijk ook dat je door het Ruhrgebiet heen moet, op een dag dat ook best wel veel mensen uit NRW de weg op zullen gaan.
Dat zou mijn keuze ook zijn. Ook bij vertrek vanaf Assen. Via Otterlo zal ook wel goed gaan, maar kan wel een vervelende onderbreking Dan liever 120/130 blijven rijden (het is nog voor 06:00 uur 's ochtends) en over Utrecht gaan.waldo79 schreef: zo 05 jul 2026, 10:54 Eh, als je toch al richting Maastricht gaat om bij Eijsden het land te verlaten dan kies ik voor A28-A27-A2 via Utrecht. Op de vroege ochtend moet dat goed gaan.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Ben ik wel met je eens. Maar als gezegd, van een route over de B51 kun je nog wel een aardig uitje maken.Coen Tunnel schreef: di 07 jul 2026, 22:10En ook bij die route denk ik dat je onder de streep niet sneller zal zijn dan volledig over de snelweg via Utrecht.
-
Movimento
- zandpaadje
Bedankt voor de adviezen. Ik denk dat we toch het stukje via Otterlo pakken. Qua kilometers en qua tijd is dat wel te overzien en volgens mij rijdt het nog aardig door ook. Omrijden via Utrecht zou ook nog wel kunnen, maar dat zijn behoorlijk veel kilometers om. N48/N348-route is geen optie voor mij. Dan duurt het alleen nog maar langer. Ik denk dat we ergens in Frankrijk pas de keuze maken of we de péage (A31) of toch de N57/N83 gaan pakken.
Persoonlijk zou ik de route via Duitsland (B51) wel willen uitproberen, maar met een gezin waarin niemand mijn passie voor landschappen/nieuwe wegen/bewegwijzering deelt, zie ik daar toch maar vanaf...
Andere vraag: zou het die zaterdagochtend schelen als we in Luxemburg in Rodange gaan tanken i.p.v. bij aire de Berchem langs de snelweg? Zijn een jaar of 20 geleden ooit via Rodange (en via Longwy) gereden en dat was toen wel een interessante optie dacht ik, hoewel het toen juni was en nu zal het in juli zijn.
Persoonlijk zou ik de route via Duitsland (B51) wel willen uitproberen, maar met een gezin waarin niemand mijn passie voor landschappen/nieuwe wegen/bewegwijzering deelt, zie ik daar toch maar vanaf...
Andere vraag: zou het die zaterdagochtend schelen als we in Luxemburg in Rodange gaan tanken i.p.v. bij aire de Berchem langs de snelweg? Zijn een jaar of 20 geleden ooit via Rodange (en via Longwy) gereden en dat was toen wel een interessante optie dacht ik, hoewel het toen juni was en nu zal het in juli zijn.
-
Movimento
- zandpaadje
Ah, in een ander topic zie ik dat de A73 tussen Venlo en Roermond ook dicht is, dus het wordt óf over Utrecht - Eindhoven óf via de BAB31 - Ruhrgebiet - B51 richting Luxemburg. Hoofdbrekens dus...
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Op drukke dagen heb ik zelf wel eens in Luxemburg (komende vanaf België) bij Croix de Cessange de A4 genomen. Bij Pontpierre zit aan de snelweg een verzorgingsplaats met tankstation waar het eigenlijk nooit druk is. Daarna bij Esch de A13 op, en bij Bettembourg weer de A3 op richting Frankrijk. 7 km of 5 minuten extra, en je gezin zal nauwelijks doorhebben dat je een andere route pakt want je blijft op de snelweg.Movimento schreef: do 09 jul 2026, 6:36 Bedankt voor de adviezen. Ik denk dat we toch het stukje via Otterlo pakken. Qua kilometers en qua tijd is dat wel te overzien en volgens mij rijdt het nog aardig door ook. Omrijden via Utrecht zou ook nog wel kunnen, maar dat zijn behoorlijk veel kilometers om. N48/N348-route is geen optie voor mij. Dan duurt het alleen nog maar langer. Ik denk dat we ergens in Frankrijk pas de keuze maken of we de péage (A31) of toch de N57/N83 gaan pakken.
Persoonlijk zou ik de route via Duitsland (B51) wel willen uitproberen, maar met een gezin waarin niemand mijn passie voor landschappen/nieuwe wegen/bewegwijzering deelt, zie ik daar toch maar vanaf...![]()
Bijkomend voordeel is dat je ook even uit de hectiek van de A6 en (vooral) A3 bent. Met name het deel rond Croix de Gasperich en daarna is op drukke reisdagen nogal vervelend. Dat omzeil je hiermee.

-
Chris
- Moderator
Ik neem die route tegenwoordig bijna altijd als ik in Luxemburg wil tanken. Bij Pontpierre heb ik het nog nooit druk gezien, want er zit vooral verkeer op tussen Luxemburg en Esch-sur-Alzette, in plaats van Capellen of Berchem waar veel bestuurders rijden die daar moeten tanken van zichzelf. Het reistijdverschil is maar een paar minuten.
Alhoewel de benzine in België tegenwoordig ongeveer net zo duur is, maar langs de E25 zijn weinig opties om te tanken na Liège / Sprimont.
Alhoewel de benzine in België tegenwoordig ongeveer net zo duur is, maar langs de E25 zijn weinig opties om te tanken na Liège / Sprimont.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Houd er rekening mee dat je rond zonsopkomst (schemering) op de N304 en N310 overstekend wild kan tegenkomen. Vooral bij het Leesten (vlak onder Apeldoorn) en rond ecoduct Oud-Reemst, waar wild nu weer overheen kan, alert zijn en beter wat langzamer rijden.Movimento schreef: do 09 jul 2026, 6:36 Bedankt voor de adviezen. Ik denk dat we toch het stukje via Otterlo pakken. Qua kilometers en qua tijd is dat wel te overzien en volgens mij rijdt het nog aardig door ook.
-
Movimento
- zandpaadje
Zoals het nu lijkt, gaan we de Duitsland-route doen. NRW heeft nog geen vakantie, dus met een beetje geluk valt het mee met de drukte. De B51 lijkt mij ook een prima weg, waar genoeg inhaalmogelijkheden zijn en we tanken dan bij Aire du Wasserbillig-Nord.
Als we een beetje op tijd zijn pakken we de N57/N83-route richting Lons-le-Saunier en anders wordt het tol aftikken via de A31/A39.
Als we een beetje op tijd zijn pakken we de N57/N83-route richting Lons-le-Saunier en anders wordt het tol aftikken via de A31/A39.
-
hoompey
- stadsweg
Je kunt het ook half half doen, N57 tot Besançon en daarna de A36/39. Op 180km Nancy-Besancon is nog grofweg 45km geen voie express.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Maar puur kijkend naar de aangenaamste route zou ik óf A31-A39 rijden met snelheid en rijcomfort óf over Besançon-N83 voor een middagje onderweg langs de randen van de Jura.
-
hoompey
- stadsweg
Dat zou ook mijn keuze zijn, mijn opmerking was meer "als je tijdens de reis genoeg hebt van de tolvrije route kan je al bij Besancon weer de snelweg op".