VFR-kaart Nederland

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x5 autosnelweg

VFR-kaart Nederland

Bericht door Attietattie »

Geen idee of iemand dit interessant vindt, maar er is recentelijk (gebeurt jaarlijks) weer een nieuwe vliegkaart uitgebracht voor VFR-vliegverkeer. Dat is verkeer dat visueel vliegt, simpel gezegd (dit is ietwat kort door de bocht) sportvliegers.

Hier te vinden:
https://eaip.lvnl.nl/download/lvnl_icao_2026_FRONT.pdf
https://eaip.lvnl.nl/download/lvnl_icao_2026_BACK.pdf

Je bent verplicht kaarten redundant in het vliegtuig te hebben, dus de meeste piloten hebben de kaart ook in hardcopy bij zich. Het is verboden een oude vliegkaart in je vliegtuig te hebben, dus als iemand mijn oude wil hebben, dan stuur ik m tegen verzendkosten op. Hij is onaangeroerd, want ik doe alles op mijn tablet. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Palance
4x5 autosnelweg

Re: VFR-kaart Nederland

Bericht door Palance »

Als leek word ik tureluurs van al die strepen, kleuren en cirkels, maar ik vind het wel interessant om eens zo’n kaart te zien :top:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Interessant om te zien hoeveel het overeen komt met de dronekaart van Aeret (ook wel logisch uiteraard). Interessant kaartje!
Attietattie
2x5 autosnelweg

Palance schreef: ma 27 apr 2026, 21:06 Als leek word ik tureluurs van al die strepen, kleuren en cirkels
Als niet-leek word je dat ook. ;) Daarom zou ik aanraden een tablet te gebruiken. Maar deze techniek (het lezen van de fysieke kaart) moet je als piloot wel ook kennen.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Die VFR-kaarten zijn altijd wel leuk om de hoge objecten (met bijbehorende hoogte) te spotten. Flevoland springt er altijd wel uit wegens de vele windturbines.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Grappig. De hoogte van de mast bij IJsselstein, hier vlakbij Nieuwegein staat op de kaart aangegeven als 1234 voet.
Geintje van de kaartenmaker of is dit object echt exact 1234 voet hoog? Dan is het een knipoog van de architect wellicht.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Wikipedia zegt dat de Gerbrandytoren momenteel 366 meter hoog is. In het verleden is de constructie ook wel langer geweest.

1234 voet is 376,12 meter, en dat lijkt me te hoog. De hoogte is eerder 1200-1201 voet.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Grappig, het was me tot dusver niet opgevallen dat een topic voor zo'n kaart op het wegenforum bestond. :)

Nederland is wel zo'n beetje het meest restrictieve land in Europa voor zichtvliegers en ook met relatief weinig vliegvelden. Duitsland juist één met een meest opgeruimt luchtruim, grotendeels dank een grote zweefvlieg lobby. Frankrijk ziet er ook niet zo lekker uit op de kaart, maar is in de praktijk probleemloos.

Inderdaad vliegt vooral de kleine luchtvaart op zicht (VFR), maar ook militair- en reddingshelicopters en soms zelfs commerciële charter- of lijnvluchten. In Nederland zal dat wel minder een rol spelen, behalve misschien naar platformen in de Noordzee, maar bijv. in Duitsland heb je lijnvluchten naar de waddeneilanden en Helgoland op zicht en in Zwitserland landen in de Alpen grote jets tot wel de grootte van een Boeing 737 op zicht naar bijv. St. Moritz.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Attietattie
2x5 autosnelweg

SnarfFlevoland schreef: do 09 jul 2026, 10:46Nederland is wel zo'n beetje het meest restrictieve land in Europa voor zichtvliegers en ook met relatief weinig vliegvelden.
België kan er anders ook wat van. Daar grenzen bijna alle gecontroleerde luchtruimen (dus waar je al zichtvlieger niet vrijelijk mag ronddolen) aan elkaar. In Nederland heb je dat eigenlijk alleen rondom Eindhoven - Volkel - Weeze.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
Ja, maar is België niet vriendelijker met luchtverkeersleiding? In Frankrijk vlieg je in contact met ATC vrij relaxed overal probleemloos doorheen. In Nederland is het continu heen en weer schakelen en luchtruim A vermijden. (Voor de niet-vliegers: A(lpha) is verboden voor zichtvliegers, Nederland houdt zich daar ook strikt aan, Italië... minder. :lol: Bovendien hebben de meeste Europese landen geen luchtruim A.)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Ik ben een groot voorstander van strikte naleving op luchtverkeersregels.

In Nederland hoef je echt niet zo heel veel te schakelen hoor. En je kunt vaak prima om de grote velden heen vliegen. Of zelfs eroverheen (dus boven het gecontroleerde luchtruim).
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
Eens, dat kan allemaal, maar het is nogal een luchtruim met de nodige haken en ogen. En de ondersteuning van bijv. Dutch Mil heb ik tijdens mijn vluchten in Nederland als uiterst mager ervaren. Geen vergelijk met Frankrijk, om over Noord- en Centraal-Europese landen maar geheel te zwijgen. Mijn indruk van de algemene luchtvaart in Nederland is dat het puur een vrijetijdsbesteding is. Geen transportmiddel. Nu is Nederland ook klein en vlak, maar Denemarken is dat bijv. ook, waar je veel meer vrijheden hebt.