Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg

Re: Onverantwoorde situaties omtrent verkeersveiligheid

Bericht door verfmeer95 »

^^ Valt dit niet onder de file uitzondering?
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Dat is net (zeker voor verzekeringen) al genoeg om over te discussiëren. Als er pakweg één vrachtwagen aan de haaientanden voor de tweede rotonde stilstaat... Is er dan al sprake van file? Als je het mij vraagt staat die dan reglementair voorrang te verlenen aan de tweede rotonde, maar staat die *niet* reglementair stil op de eerste rotonde...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Het doet mij eigenlijk een beetje denken aan deze situatie in Sint-Niklaas waar je een verkeerslicht net na een rotonde hebt. https://www.google.be/maps/@51.1692956, ... FQAw%3D%3D. Daar is wel nog plaats voor 1 wachtend voertuig, wellicht dat dit bij deze dubbele rotonde ook zo is.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Tommy schreef: di 07 apr 2026, 10:55 ^^
Google zegt me: 'In België is stoppen op een rotonde strikt verboden, tenzij om voorrang te verlenen aan bestuurders op de rotonde, voetgangers/fietsers bij een oversteekplaats, of bij file...'
Als er dus verkeer zit op de tweede rotonde moét je wel óp de eerste rotonde stoppen. De infrastructuur is er dus zodanig aangelegd dat de wegcode niet steeds correct kan worden toegepast.
Is dat Google wat dat zegt of is dat AI?

A.u.b. een wettekst voordat je dit soort zekerheden plaatst.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Vanwaar zo aanvallend? Je kan dat zelf toch ook wel controleren?

Voor rotondes gelden dezelfde regels als voor kruispunten; stilstaan erop is verboden, tenzij het overige verkeer je daartoe dwingt.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Er is natuurlijk wel iets van. Taalmodellen zoals Gemini zijn geen betrouwbare bron door het hallucinerend effect. Voor wetteksten is accuraatheid wel essentieel. Ook is het problematisch dat het medium tegenwoordig als bron genoemd wordt.

Het genuanceerde antwoord is dat er een onderscheid is tussen stoppen enerzijds en stilstaan/parkeren anderzijds. Stoppen is onvrijwillig (bv door file), stilstaan is vrijwillig. Er is op rotondes enkel een stilstaan- en parkeerverbod, geen verbod om te stoppen. Artikel 24 van de wegcode regelt wanneer er een stilstaan- en parkeerverbod geldt. Rotondes worden niet specifiek genoemd, maar een rotonde geldt als kruispunt en er is in dat artikel opgenomen dat je niet mag stilstaan en parkeren nabij een kruispunt.
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;

2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;

3° op de overwegen;

4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;

5° op de rijbaan in de onderbruggingen, in de tunnels en behoudens plaatselijke reglementering onder de bruggen;

6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is;

7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;

8° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten op de kruispunten, behoudens plaatselijke reglementering;

9° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten;

10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden;

11° op de verhoogde inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.

De bepalingen van 9° en 10° gelden niet voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Wimpie25 schreef: di 07 apr 2026, 15:48 ^^
Vanwaar zo aanvallend? Je kan dat zelf toch ook wel controleren?

Voor rotondes gelden dezelfde regels als voor kruispunten; stilstaan erop is verboden, tenzij het overige verkeer je daartoe dwingt.
Degene die iets stellig beweert mag dat onderbouwen. En offensief is het zeker niet bedoeld. Bovendien was de vraag aan Tommy gericht en u voelt zich aangesproken...
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Alfa schreef: di 07 apr 2026, 17:02

Het genuanceerde antwoord is dat er een onderscheid is tussen stoppen enerzijds en stilstaan/parkeren anderzijds. Stoppen is onvrijwillig (bv door file), stilstaan is vrijwillig. Er is op rotondes enkel een stilstaan- en parkeerverbod, geen verbod om te stoppen. Artikel 24 van de wegcode regelt wanneer er een stilstaan- en parkeerverbod geldt. Rotondes worden niet specifiek genoemd, maar een rotonde geldt als kruispunt en er is in dat artikel opgenomen dat je niet mag stilstaan en parkeren nabij een kruispunt.

Inderdaad hetgene ik al eerder aangaf, voor rotondes gelden dezelfde modaliteiten als kruispunten. En eentje dat velen ook niet beseffen is dat men in de nabijheid van een kruising evenzeer niet mag stilstaan of parkeren. Voor die reden heeft men in de nieuwe wegcode de "stilstandverbodmarkering" terug in het leven geroepen.

Afbeelding
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

waldo79 schreef: di 07 apr 2026, 19:27En offensief is het zeker niet bedoeld. Bovendien was de vraag aan Tommy gericht en u voelt zich aangesproken...
De opmerking was naar Egbert en blijkbaar voel jij je aangesproken? :dontknow:

Erg knap dat jij weet dat de opmerking niet offensief bedoeld was. :applaus1:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Daarom reageerde ik dus ook niet. Het was wel aanvallend naar mij toe. Helaas is die toon op het forum niet meer nieuw.

Het exacte artikel heb ik op wegcode.be niet gevonden. Maar ik weet gewoon nog vanop mijn rijopleiding dat je niet mag stoppen op een rotonde. Tenzij om voorrang te verlenen aan andere weggebruikers op de rotonde of file. Tja.
www.vanityplates.be
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Of omdat de verkeerssituatie daarvoor zorgt. En nu moet je iemand anders voorrang verlenen, dus de verkeerssituatie zorgt daarvoor. Ik zie niet hoe dit niet in de normale stroom van verkeer zit. Dat je niet zomaar zonder reden op een rotonde stil moet staan dat weet ik ook wel, maar het wordt even neergezet alsof niet stoppen op een rotonde een onbreekbare regel is, en dat is het niet.
Het is niet alsof je op een spoorwegovergang stil staat.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
De Wegcode zelf geeft ook aan dat deze regel onderhevig is aan force majeure. Aan de andere kant kunnen we ons ook de vraag stellen dat de Wegbeheerder niet zomaar vrijgesteld is van verantwoordelijkheid, zeker wat betreft de maatschappelijke plicht om duidelijke en veilige verkeersinfrastructuur aan te leggen.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Toevallig opgemerkt. Links voorsorteren om rechts af te slaan...
https://www.google.com/maps/@50.450978, ... FQAw%3D%3D
www.vanityplates.be
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Bijzonder maar op zich niet gevaarlijk lijkt me. In Nederland heb ik een vergelijkbare situatie wel eens op foto gezien maar nog nooit in het echt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Tommy schreef: ma 20 jul 2026, 16:28 Links voorsorteren om rechts af te slaan...
https://www.google.com/maps/@50.450978, ... FQAw%3D%3D
Dit is waarschijnlijk een extra opstelstrookje voor het verkeer dat vanuit de zijstraat Rue du Plateau linksaf wil slaan de Chausse de Marche op. Vergelijkbaar met de situatie een paar honderd meter verderop.
:arrow: https://www.google.com/maps/@50.4551178 ... FQAw%3D%3D
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Dan zijn verdrijvingspijlen vele malen beter dan voorsorteerpijlen: https://www.google.com/maps/@50.9258289 ... FQAw%3D%3D
www.vanityplates.be
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ja maar dat is toch niet dezelfde situatie? In het eerdere voorbeeld is het de bedoeling dat je links voorsorteert om rechts af te slaan (op basis van de markering), terwijl in jouw voorbeeld het gaat over een rijstrook die afvalt :)
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Om dus even te verduidelijken:

Situatie in Namen/Namur: https://www.google.com/maps/@50.450978, ... FQAw%3D%3D
Hier zijn voorsorteerpijlen geschilderd. Dit geeft dus inderdaad een foute indruk. Het lijkt me héél gevaarlijk om links te voorsorteren om rechts af te draaien. Er is een overduidelijk conflict met rechtdoor rijdend verkeer (in tegenstelling tot wat Vinny beweerd). Terechte opmerking van boe!. De bedoeling hier is dus waarschijnlijk niét om voor te sorteren, maar wel om in te voegen ('opstelstrookje') vanuit 'Rue du Plateau'. Maar dan is de verkeerde pijl geschilderd: https://www.google.com/maps/@50.4509641 ... FQAw%3D%3D

Daarom gaf ik de situatie aan op/afrit Erpe-Mere: https://www.google.com/maps/@50.9258289 ... FQAw%3D%3D
Het is hier niet zomaar over een afvallende rijstrook, maar wel een invoeger voor verkeer die van de E40 komt. Daar lijkt me het gebruik van verdrijvingspijlen de beste keuze qua wegmarkering (en dus geen voorsorteerpijlen!): https://www.google.com/maps/@50.925497, ... FQAw%3D%3D
www.vanityplates.be
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

In Brugge hebben ze iets nieuws gevonden. Het zogenaamde 'Zweeds perron'. Daar wordt een wegversmalling gecreëerd en moet verkeer in beide richtingen wachten op halterende bussen. Ik weet niet of dit werkelijk in Zweden vaak voorkomt. Maar het is alleszins een oplossing waarvan je afvraagt wie dat in hemelsnaam verzonnen heeft.

Afbeelding
Veiliger dan voorheen? Nieuw ‘Zweeds perron’ in Sint-Michiels doet wenkbrauwen fronsen

“Niet logisch en mogelijk onveilig.” Dat is de conclusie van de mobiliteitsorganisatie Brugse Mobiliteit Anders over het nieuwe ‘Zweedse perron’ aan de Stokveldewijk in Sint-Michiels. Autobestuurders moeten er in elk geval dubbel zo hard opletten.
Het gaat om deze locatie (nog de oude situatie): https://www.google.be/maps/place/Stokve ... FQAw%3D%3D

Een soortgelijk systeem bestaat ook elders in Brugge: https://www.google.be/maps/place/Vaarts ... FQAw%3D%3D
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Ik ben geen kenner, maar ik heb begrepen dat ze zoiets ook in Wageningen hebben: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?p=1394236 ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Ja, dat klopt, én direct een kruising van wegen erachter (of ervoor als je van de andere kant komt) + plus een uitrit van een middelbare school..

De wetenschap dat er in de nabijheid een AH gevestigd is.. weet dat er dan ook op gezette tijden een stroom voetgangers op gang komt nabij die halte.. het blijft uitkijken maar in de algemene praktijk is dit gewoon een wegversmalling waar verkeer op elkaar moet wachten, zoals ieder andere wegversmalling. Wie er het eerst is, mag gaan, de voorrang is niet geregeld, zeg ik uit mijn hoofd. Ja, in de praktijk staat er soms een bus ter halteren in die wegversmalling.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

De bushalte wordt niet veel bediend. Alleen lijn 3 komt er maximaal 2 keer per uur langs.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Er is wel een voorrangsregeling:
https://maps.app.goo.gl/AfeSUChotrAkct8i9

Dit moet je zo echt niet willen lijkt me.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Zwolle hebben ze zoiets al een jaar of 20 op de Nieuwe Deventerweg.

Maar in Zwolle rijdend de stadsbussen een groot deel van de dag vrijwel leeg rond, dus de kans dat ze er stoppen is niet zo heel groot.
CornMaze
woonerf

Bericht door CornMaze »

Ik wist niet dat dit zo zeldzaam was? Ik meen ze best vaak gezien te hebben in Nederland;
https://maps.app.goo.gl/7VqZaY3E1iYh5reJ6
https://maps.app.goo.gl/dtCLvBTb1jPyuLnG8
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Maar wat is het voordeel om een bushalte zo in te richten?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Autoverkeer kan dan niet een bus inhalen. Op zich vinden sommige beleidsmakers dat concept al fantastisch. Maar er speelt ook mee dat bijvoorbeeld kinderen die uit de bus stappen, niet onbesuisd de weg voor de bus over steken en dan worden aangereden.

Want kinderen kunnen zo onvoorspelbaar zijn:

Link
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Het is eigenlijk een soort fysieke(re) variant van de Amerikaanse schoolbussen met STOP tekens: :B7: .

Ik had het dus eerder met een reden neergezet bij: Weginrichting wat vinden we hier van?.
Laatst gewijzigd door Joshua op zo 26 jul 2026, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Chris schreef: zo 26 jul 2026, 14:13 Autoverkeer kan dan niet een bus inhalen. Op zich vinden sommige beleidsmakers dat concept al fantastisch.
Om dezelfde reden halteert op dit soort GOW's de bus ook 'gewoon' op de weg.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Alfa schreef: zo 26 jul 2026, 14:03 Maar wat is het voordeel om een bushalte zo in te richten?
Naast het afremmen is er nog een tweede voordeel. Je kan de haltevoorzieningen uitbreiden binnen het bestaande wegprofiel. Je hoeft dus geen extra land te onteigenen.
In dit specifieke geval is er geen stoep aan de linkerzijde. In de oude situatie moesten passagiers dus in de berm wachten. Voor rolstoelgebruikers was de halte waarschijnlijk totaal onbruikbaar. Nu is er een nette verhoogde halte met een bankje.