Verbetering Maaslijn van start

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Taran 5
verkeersader

Re: Verbetering Maaslijn van start

Bericht door Taran 5 »

Te Cuijk wordt hard gewerkt aan de verdubbeling:
Afbeelding
Bij de Beerseweg lijkt 1 van de Harmelen platen geheel vervangen te worden. Nieuwe rails wordt hier in de plaat gelegd en vastgezet.
Afbeelding
De wissel is verwijderd.
Afbeelding
In de verte is men bezig met het ophangen van een RHS balk.
Afbeelding
Bij de Bovensteweg staat een kraan klaar met draad.
Afbeelding
Het draadtrekken is gevorderd tot de brug.
Afbeelding
Wat me opvalt is dat de trekpijpen nu ook voor gebogen zijn, voorheen deed met dat op de plek zelf.
Afbeelding
Vanaf de Heumensebaan.
Afbeelding
De nieuwe viaducten Heumensebaan.
Afbeelding
Het viaduct voor gemotoriseerd viaduct is bijzonder smal.
Afbeelding
Er wordt bijgehouden hoeveel caravans al vast zijn komen te zitten.
Afbeelding
De bovenleiding te zien vanaf het talud.
Afbeelding
Bij het vliegveld.
Afbeelding
Noordelijke richting.
Afbeelding
Sionsweg.
Afbeelding
Eveneens bij de Sionsweg.
Afbeelding
Ik had het mis, er wordt wel degelijk een hulpdraagkabel gebruikt.
Afbeelding
Links is een nieuw voorsein geplaatst tussen Sionsweg en d´Almarasweg.
Afbeelding
Bij de d´Almarasweg is deze miniAHOB geplaatst.
Afbeelding
De lijn richting het zuiden.
Afbeelding
Richting Heyendaal.
Afbeelding
Bij station Heyendaal, de oude fundatie van het verdwenen voorsein ligt er nog.
Afbeelding
Deze RHS balk ligt zo dicht bij het viaduct dat er deze beveiliging is toegepast zodat niemand er op kan gaan staan o.i.d.
Afbeelding
Bij Heyendaal is de bovenleiding zo goed als klaar.
Afbeelding
Richting Nijmegen.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Nog een update vanuit het zuidoosten:
Afbeelding
Bij Mook=Molenhoek is men druk bezig met de bovenleiding, het nieuwe sein aan het eind van het perron is inmiddels in werking gezet.
Afbeelding
Bij de overweg in het station Mook=Molenhoek.
Afbeelding
Bij het perron richting Cuijk.
Afbeelding
De palen met de armen staan hier wel erg dicht bij elkaar wat niet gek is deze palen staan niet ver van de wissel vandaan.
Afbeelding
Mast met de Tensorex.
Afbeelding
De voetgangers/fiets brug die naast het spoorbrug ligt.
Afbeelding
Zoals vaker bij deze elektrificatie een stukje met beweegbaar afgespannen bovenleiding.
Afbeelding
Aan de Brabantse kant van de spoorbrug.
Afbeelding
Wat me opvalt aan deze mast is dat 1 mast 90 graden gedraaid staat dan¨normaal¨en de andere niet maar die is wel geschoord omdat daar de bovenleiding aan wordt afgespannen.
Afbeelding
De boog naar Cuijk bij Katwijk.
Afbeelding
De boog niet ver van de Galberg.
Afbeelding
Het lichtsein voor de wissel is werkt nu ook.
Afbeelding
Overweg Galberg.
Afbeelding
Overweg in de Beerseweg.
Afbeelding
Waarom hier een nieuwe Harmelen plaat is gemaakt is me niet duidelijk.
Afbeelding
Alle dwarsbalken en armen zijn nu gemonteerd te Cuijk.
Afbeelding
Bij het station zijn intussen de draden volledig aanwezig.
Afbeelding
De bovenleiding is getrokken tot de overweg in de Hapsebaan,
Afbeelding
Overweg Heidsestraat.
Afbeelding
De palen liggen klaar voor montage.
Afbeelding
Overweg Floralaan, hier schijnt een lookout point te zijn om naar het werk te kijken maar waar?
Afbeelding
De wissel voor het stuk dubbelspoor vanaf het station Boxmeer is inmiddels geplaatst. De baan zelf moet nog wel verder gelegd worden.
Op de dag dat ik hier was reden de treinen weer nadat er geen treinen konden rijden door de branden bij Venray. Intussen rijden er weer geen treinen tussen Venlo en Boxmeer door oplaaiende vuurhaarden.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Terugblik op de 30 daagse buitendienststelling:
Link
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Update vanuit Brabant:
Afbeelding
Te Boxmeer, het snelheidsbord geeft nog 125 km/h aan.
Afbeelding
Vanaf de overweg Sint Anthonisweg, de wissel verderop ligt er al alleen moet het spoor nog aangesloten worden.
Afbeelding
Tussen station Cuijk en de A77 zijn al masten geplaatst. Dit is voorlopig de laatst geplaatst.
Afbeelding
Vanaf de Hertraksestraat. Kijkend naar Boxmeer.
Afbeelding
Andere kant op. Ik snap niet dat de armen al niet voorgemonteerd zijn, lijkt me sneller.
Afbeelding
Overweg Hapsebaan, er zijn nieuwe knipperlichten geplaatst in het midden.
Afbeelding
Eveneens vanaf de Hapsebaan.
Afbeelding
Tot aan de Hapsebaan is de bovenleiding getrokken.
Afbeelding
De laatste meters van de bovenleiding.
Afbeelding
Langs het perron staat deye GTW klaar om te vertekken. Het verreksein geeft groen knipper met 6.
Afbeelding
De bovenleiding is geheel afgemonteerd.
Afbeelding
Bij het overpad is een scheiding gemaakt in de bovenleiding, deze is voor nu overbrugd. Opmerkelijk is ook het snelheidsbord vlak voor de overweg. Te Boxmeer stond 125 maar hier 140. Ik kan me geen gele snelheidsborden herinneren die ik dan gezien moet hebben. :hm:
Afbeelding
Op deze foto is het iets beter te zien. Deze overbrugging zal bij de verdere elektrificatie naar Boxmeer verwijdert worden.
Afbeelding
Het tweede spoor is inmiddels in gebruik en is de maximale snelheid richting Nijmegen al verhoogd naar 140 km/h.
Afbeelding
Het bord voor de machinist om te weten waar die moet stoppen met een trein met een bepaald aantal bakken en dit geval met een FLIRT.
Afbeelding
Station Cuijk onder de draad.
Afbeelding
De laatst geplaatste Harmelen plaat was voor dit stuk trottoir, was een Strail niet makkelijker geweest?
Afbeelding
Zoals eerder vermeld is het tweede spoor gereed. In de verte zijn ook de lichtseinen in werking.
Afbeelding
Bij dit project gebruikt men nog de traditionele betonnen ankerblokken (waar de schoren op gemonteerd worden om de paal op zijn plek te houden) bij het project van de vervanging van de GP portalen worden dezelfde funderingen gebruikt als de masten.
Afbeelding
Het inrijsein staat inmiddels ook aan de goede kant maar gek genoeg geen inrijsein aan het linkerspoor.
Afbeelding
Overweg in de Galberg. Even verderop richting station Cuijk de inmiddels werkende hoge snelheidswissel.
Afbeelding
De bocht naar de Maasbruggen. Volgende buitendienststelling is volgende week maar dan alleen tussen Venlo en Roermond.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Bedankt voor het in beeld brengen ;)
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

Mooi in beeld gebracht Taran. De sectiescheiding bij het overpad in Cuijk zit wel, voor mijn gevoel, op een erg onlogische plek. Gelukkig hebben ze zowel de rijdraad als de draagkabel elektrisch gescheiden. Geeft een mooie plof als je wel de rijdraad aard en daarbij de draagkabel vergeet en je een deel onder spanning zet terwijl de andere sectie nog geaard is.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Ik denk dat de overbrugging er zit zodat de sectie richting de Hapsebaan ook onder spanning komt te staan. Ik denk dat er momenteel al spanning op de bovenleiding staat.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ In het kader van het tegengaan van koperdiefstal is het wel raadzaam om er 1.800 volt op te zetten. Buiten dit zit er ook nog eens trekspanning op om de rijdraad strak te trekken. Bij werkzaamheden bij Riekerpolder aansluiting is de nog spanningsloze bovenleiding door koperdieven ontvreemd zeer kort voordat het nieuwe stuk spoor in dienst moest komen. Dan is het wel improviseren om alles bijtijds af te krijgen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni »

Nadat ik even vlug door de fotoreportage van Taran 5 heb gebladerd stel ik 2 dingen vast:

1) Taran heeft echt zijn best gedaan om alles heel precies in beeld te brengen; Dank voor de vele foto's! :top:

2) Sinds ik een eigen auto heb is mijn kennis over spoorwegen en treinen heel erg ver weg gezakt; Ik weet er heel erg weinig van en begrijp niet alle technische termen die Taran gebruikt. :?

:shutup:
Roemeense koets, rood, met Frans hart (K4M van Renault), op LPG - Hoog 2persoonsbed is vervangen door laag 1persoonsbed; Nu past WC-emmer er wel bij in, maar bagageruimte is 60% minder - Betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Ik vind het erg leuk om dat te lezen uiteraard. Er zijn meerdere infra projecten die ik erg interessant vind (neem de verbetering van de A27 die nu een stukje verder weg ligt voor me door een niet verder te noemen brug maar ik heb wel het pontje kunnen nemen waar ik ook wat plaatjes van gemaakt heb ;) ). Ik vind ook het hele project van de Wunderlinie erg interessant maar is best een eind weg dus hopelijk als de trein weer gaat rijden komen er hier wat plaatjes, op den duur zal ik daar ook weer eens komen. Ik hou me qua jargon me wel in hier, het is wel een wegenforum maar als een term niet duidelijk is wil ik daar graag op reageren. Vroeger had je de site energievoorziening, deze had heel veel info over bovenleidingsystemen en dergelijke maar deze werkt niet meer :( . Jan Tromp heeft trouwens wel 2 (hele) mooie en uitgebreide boeken gemaakt over de geschiedenis van bovenleidingen in Nederland en de systemen. Voor de Maaslijn wordt het traditionele B1 gebruikt dat de norm werd toen er werd begonnen met de elektrificatie van het middennet (Amsterdam-Utrecht-Nijmegen/Maastricht-Heerlen.
Afbeelding
Als afsluiter een plaatje genomen bij Tilburg. Dit soort portalen waren jaren de norm ook al zijn er diverse aanpassingen aan de portalen geweest. Misschien viel het je op dat er op het dubbelspoor van de Maaslijn nauwelijks portalen met dwarsbalken worden gebruikt maar losse armen (die dan AEL armen heetten). Voor het project van het vervangen van de betonnen portalen tussen Breda en Tilburg komen er wel dergelijke portalen. Ik denk dat het te maken heeft wie het project doet want Swietelsky heeft ook de spoorverdubbeling gedaan tussen Heerlen en Landgraaf en daar zijn ook voornamelijk losse armen gebruikt.
Laatst gewijzigd door Taran 5 op ma 07 sep 2026, 9:09, 1 keer totaal gewijzigd.
peter51
stadsweg

Bericht door peter51 »

Dankjewel Taran, ik heb weer met veel interesse je laatste bijdrage gelezen.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!