Hotels onderweg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg

Re: Hotels onderweg

Bericht door Peter »

Chris schreef: do 23 jul 2026, 22:46
Als je trouwens appartementen boekt in een stad hebben ze best vaak een privé parkeergelegenheid in een stadsdeel waar je anders betaald moet parkeren. Het is een manier om er op te besparen, en appartementen hebben ook wel eens de neiging goedkoper te zijn dan een hotel van 3 of 4 sterren. Buiten het hoogseizoen tenminste.
Veel appartementen komen pas op als je zoekt voor 2 of 3 nachten. Wel vaak goedkoper vanaf 3 nachten, zeker als je een restaurant kan uitsparen (door keukentje). Parkeren kan een sof zijn. Recht op (gratis) parkeren als er plek is. Geen garantie en dus vaak niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 »

Ik moet binnenkort voor werk naar het Franse Cléon, dat ligt onder de rook van Rouen. Er staat een grote Renault-fabriek die al sinds 1958 in bedrijf is. Toen ik vrouwlief vertelde dat dit vlakbij Rouen is (wat een mooie stad is) was haar reactie "ik ga mee". Dat wordt dus een hotelletje zoeken voor een paar nachten. Hebben jullie nog tips voor een betaalbaar hotel, op loopafstand van het centrum van Rouen en waar ik de auto (VW Caddy) fatsoenlijk kwijt kan? Ik had al gekeken op de site van Accor hotels maar daar vallen zoveel hotelketens onder waardoor de keuze wel heel erg groot wordt......
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ ik zat vorig jaar in de B&B Centre Rive Droite. Net en basic hotel, heeft een eigen parkeerplaats buiten, ligt redelijk op loopafstand en is betaalbaar.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Daar zat ik ook in juni 2025. Wat grappig. Toen kostte het 65 euro. Ik heb toen wel op straat geparkeerd in een straat achter het hotel (gratis volgens mij). Ik denk dat je op de eigen hotelparkeerplek een tientje of zo betaalt.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Net in Antwerpen geweest voor een comedyshow. Keek een paar weken geleden op Booking, of slaapzalen, of 5 sterrenhotels beschikbaar. Het enige "middle of the road" hotel (Hotel Opera Antwerpen Centrum) was meteen 4-sterren, 90€. Voor mij vrij duur, maar ja, weekendovernachting en zeer centrale ligging helpt ook niet mee. Opzich wel een oké kamer, wel een paar eigenaardigheden.

-gordijn is te kort voor het volledige raam, hou links of rechts een stuk ruit over.
-tv gaat niet uit dmv de uitknop op de afstandsbediening, moet hem uit het stopcontact trekken.
-koelkastje aanwezig, maar werkt niet

Er is (goddank) wel een bad aanwezig, gisteren gauw een badbruisdinges gehaald en vanochtend lekker ontspannen even gebadderd. Dat maakt dan veel goed.

Pak nu mijn spullen en op naar huis.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Vannacht voor de tweede keer in het Bielefelder Hof in Bielefeld overnacht. Helemaal prima, 4 sterren met zelfs een upgrade, totaal iets boven de €83. Kamer erg comfortabel en groot. Maar matig geslapen vanwege het straatlawaai.

Ontbijt bij een bakkerij in de buurt gebruikt, want ik ga daar geen €27 voor betalen.
martwout2
stadsweg

Bericht door martwout2 »

MaartenE schreef: zo 16 aug 2026, 11:04 Net in Antwerpen geweest voor een comedyshow. Keek een paar weken geleden op Booking, of slaapzalen, of 5 sterrenhotels beschikbaar. Het enige "middle of the road" hotel (Hotel Opera Antwerpen Centrum) was meteen 4-sterren, 90€. Voor mij vrij duur, maar ja, weekendovernachting en zeer centrale ligging helpt ook niet mee. Opzich wel een oké kamer, wel een paar eigenaardigheden.
Laatste keer dat we Antwerpen bezochten, hadden we het Lindner hotel nabij CS. Grote parkeergarage nabij (o.a. uitgang naast hotel). En ik zie dat er nu ook een Ibis budget pal naast is. Centrum is op korte loopafstand. Vanaf de ring reden we zo naar de parkeergarage. 1 lange straat. Zodra je rechtsaf ging, had je de ingang al. De kantoorpanden om het hotel maken ook gebruik van die garage maar hotel had eigen verdieping.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

In Frankrijk zijn drie sterrrenhotels op industrieterreinen buiten de middelgrote steden wel aangenaam moet ik zeggen, ondanks dat ze er uitzien als blokkendozen. Goedkoop, gratis op het terrein van het hotel parkeren en comfortabel (met airco). Het enige jammere is dat je moeilijk de stad in kan, vaak te ver om te wandelen en het OV is beroerd. Wij hadden wel een restaurant in de buurt dus dan gewoon vroeg naar bed en de volgende dag de volgende etappe doen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb dat soort hotels ook wel geboekt, en ik vind het een beetje hit or miss. Dit soort hotels zijn constructief vaak al decennia oud en ze rouleren periodiek tussen ketens. Dus als hij net gerenoveerd is, dan is zo'n hotel prima, maar als dat 10 jaar geleden is, dan zijn ze uitgeleefd. Dit betekent ook dat ketens die vroeger bekend stonden als een ster meer, eigenlijk vaak net zulke kleine kamers als 2-sterrenhotels hebben. Bijvoorbeeld een oude Ibis die is overgenomen door Campanile of zo. Er is wel enorm veel aanbod in dit segment.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Doet mij denken aan de Super 8 in Mainz Zollhafen. Ligt 2-3 kilometer van het station, naast een brandweerkazerne. Waarom je daar in hemelsnaam een hotel start, al sla je me dood. Aan de andere kant: Altijd een goede prijs, en hoewel het even lopen is naar het station word je er wel lekker wakker van.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Net een hotel geboekt in Berlijn via Booking, 69€.
Prima.
Terwijl ik aan het inchecken was gevraagd wat een kamer van dinsdag/woensdag zou kosten. Antwoord was 81€. Wat duurder maar goed, ter plekke bijgeboekt en gepind.

Kon het toch niet laten even op Booking te kijken wat de prijs zou zijn daar voor hetzelfde hotel di/wo. Prijs: 69€.

Dan zou je toch zeggen dat het hotel een lagere prijs zou kunnen geven aan de balie itt het via Booking te laten lopen. Misschien gegokt dat ik toch niet weg zou lopen?
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Grappig, in Frankrijk had ik juist de omgekeerde ervaring, via de boekingssites waren duurder dan op het digitale informatiebord aangegeven bedrag. Dat kan overigens ook eraan gelegen hebben dat we een kamer met gescheiden bedden wilden hebben, en die kosten blijkbaar meer.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Bij een keten (zoals IBIS) is booking bijna altijd goedkoper dan de receptie. Bij een los hotel is de receptie meestal iets goedkoper.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

MaartenE schreef: ma 24 aug 2026, 15:16 Net een hotel geboekt in Berlijn via Booking, 69€.
(..)

Dan zou je toch zeggen dat het hotel een lagere prijs zou kunnen geven aan de balie itt het via Booking te laten lopen. Misschien gegokt dat ik toch niet weg zou lopen?
Marge terughalen om de commissie van Booking te compenseren. ;)

Je zou, voor de gein, ook je hotel eens kunnen opzoeken op www.fewo-direkt.de
Ik heb daar flink gezocht maar liep tegen de verplichting tot betalen / reserveren via creditcard op. Die heb ik niet.

Bij Booking kon ik, gelukkig, gewoon via Ideal//Wero betalen.

~~~~~~~~~~~~~

De kerel in Hannover (zeer basaal pensionhotel) bood ons een kosteloze 'upgrade' aan; eigen douche/toilet in het vertrek waar de twee (drie) kamers op uit kwamen. Prima. Hij wilde er een 10 voor terug op Booking :lol: .
Ja, tot de volgende dag.. wegens 'drukte' zou het zeer waarschijnlijk kunnen dat kamer drie tóch bezet wordt. :nahzeg: En zo geschiede.. B(
Ik moet het nog beoordelen...
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

^^
Dit is een los hotel, geen keten. Nu was ik overtuigd dat ze aan de balie een lagere prijs konden aanbieden (of iig een klant/hotel die geen commissie aan Booking moet betalen, dit kan je dan weglaten bij de klant.) Ga niet op de balie staan voor het tientje verschil, maar viel toch op.

@Durashift: Ik heb ook geen creditcard (meer), liep daar ook tegen aan bij het boeken bij een hotel in Dresden.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Bij Ibis en andere hotels van de Accor-keten krijg je kortingen ten opzichte van Booking.com als je een profiel aanmaakt. Wil je geen profiel, dan zul je aan de balie een tarief moeten overeenkomen...
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Ik heb zowel een Accor account als een Booking account. Ik check het vaak wel even maar in de praktijk ontlopen het accor "leden"tarief en het booking "genius"tarief elkaar niet.

Overigens herken ik de tariefstelling van booking vs. direct bij het hotel wel. Ik heb een aantal keren (omdat ik weet dat hoteliers steen en been klagen over de kosten van booking) ook rechtstreeks bij de kleinere (meestal Duitse) hotels gecheckt maar vaak genoeg krijg ik dan eerst een hoger tarief voorgeschoteld. Als ik dan op het booking tarief wijs, willen ze dat eventueel dan nog wel doen, maar lager is me eigenlijk nog nooit overkomen. Dan komt het er in de praktijk op neer dat ik, ook vanwege het gemak, alle reserveringen maar via booking doe, zodat ik alles op 1 plek heb.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ibis was vroeger wel goedkoper met account, volgens mij heb ik nog wel ergens een inlogcode liggen uit de tijd dat ik standaard eerst naar die keten zocht, maar inmiddels is het niet meer zo optimaal met de laatste prijs voor de kwaliteit die het biedt. Andere hotels (ketens) zijn nu beter als je het mij vraagt.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Duitsland is sowieso een raar ouderwets hotel land. De helft van de kleinere particuliere hotels zijn op booking niet te vinden en hanteren nog vaste prijzen (soms seizoensafhankelijk) met de prijs (op papier) bij de deur. De goedkope ketens hebben meestal studenten of stagiaires achter de balie, die niet mogen onderhandelen.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Blijf het gek vinden.
De hotelkamer heeft een sleutel die je in moet leveren bij de balie wanneer je erop uit gaat. Wat weerhoudt iemand om wanneer ik weg ben de lobby binnen te lopen, naar mijn sleutel te vragen en dan mijn kamer in te gaan? Nu had ik toevallig telkens dezelfde man (vermoed dat het door deze man wordt gerund), maar naar een naam/ID bewijs is niet gevraagd. Hopen dat de baliemedewerker goed doorheeft wie hij voor zich heeft?
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

MaartenE schreef: di 25 aug 2026, 21:14 De hotelkamer heeft een sleutel die je in moet leveren bij de balie wanneer je erop uit gaat.
Ik moet toch echt heel diep graven in mijn geheugen om te bedenken wanneer ik voor het laatst een sleutel kreeg van een hotelkamer. Ik weet het oprecht niet meer... Tegenwoordig krijg je vrijwel altijd een plastic kaart, een code die je moet intoetsen op de deur (gebruikelijk bij de keten B&B-hotels) of (en die had ik nog niet eerder ergens gehad) een digitale sleutel op je telefoon die via bluetooth (?) verbinding maakt met het slot van de kamerdeur.

Bij twijfel over de sleutel kan de receptionist natuurlijk altijd even naar de naam vragen. Ik zou me daar niet al te druk over maken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik kom jaarlijks in tientallen hotels, en met name in de kleine familiehotels zijn sleutels nog wel eens wat ik met enige regelmaat zie. Het is wel een duidelijke minderheid geworden.

Dat je de sleutel moet inleveren als je naar buiten gaat ken ik overigens niet, ik dacht dat dat wel iets van vroeger was, maar kennelijk niet.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Ik had het deze zomer nog in hartje Florence. Hoewel ik daar eigenlijk geen zin in had, had ik ook geen zin in een (nog langdurigere) discussie met het personeel daar die bleven beweren dat het in dat hotel 'mandatory' was.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Ik ben er niet 100% zeker van dat het moet, maar het ding dat er aan zit is zo onhandig groot dat ik denk dat her niet anders kan.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Nou, even de vertaalapp aanslingeren en vragen wat de regel nu precies is. ;)

Misschien is het wel een systeem om het aantal mensen binnen/buiten het hotel (ongeveer) te weten bij een calamiteit?
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

^^
Vertrek morgen weer, heeft nu niet zoveel nut meer. :)
Zal morgen bij uitchecken nog wel even vragen, zou mij niet verbazen als het van het hotel af hangt.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Verplicht inleveren heb ik nog nooit meegemaakt, maar ik had afgelopen zondag in een nostalgisch Frans hotel nog wel een oldschool sleutel, met een koperen unit van een centimeter of 12 eraan. Oude tijden herleefden 8-)
Ubi volentia est, via est
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Vinny schreef: di 25 aug 2026, 20:28 Ibis was vroeger wel goedkoper met account, volgens mij heb ik nog wel ergens een inlogcode liggen uit de tijd dat ik standaard eerst naar die keten zocht, maar inmiddels is het niet meer zo optimaal met de laatste prijs voor de kwaliteit die het biedt. Andere hotels (ketens) zijn nu beter als je het mij vraagt.
Ibis is door Accor tegenwoordig ook simpelweg wat hoger gepositioneerd dan vroeger. Bij de nieuwere Ibis-hotels zijn de kamers en badkamers ook wel wat groter dan bij de oudere hotels, die nog erg basic zijn. Ook het ontbijt bij Ibis is tegenwoordig vaak een stuk beter dan vroeger.
mvalkenburg schreef: di 25 aug 2026, 10:34 Ik heb zowel een Accor account als een Booking account. Ik check het vaak wel even maar in de praktijk ontlopen het accor "leden"tarief en het booking "genius"tarief elkaar niet.
Voor de prijs op zich hoef je het inderdaad niet te doen, maar van de grotere hotelketens in Europa is het loyaltyprogramma van Accor wel één van de meer interessante. Je spaart redelijk vlot voor korting op een volgende boeking en met 10 nachten, waar ik al jarenlang makkelijk aan kom, heb je al de Silver status en krijg je een gratis welkomstdrankje en een late check-out indien beschikbaar. Soms ook nog een kamerupgrade, maar dan moet je wat mazzel hebben - in principe heb je dat vanaf de Gold-status bij de hotels die dat kunnen aanbieden en altijd op basis van beschikbaarheid.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

In Frankrijk was mijn ervaring met B&B wel fijn. Goede kamer, basic maar schoon en met airco; en een goed ontbijt. Zat voor mijn gevoel in dezelfde prijsklasse als Ibis vroeger; al is het met de inflatie van tegenwoordig lastig te vergelijken.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Ger81 schreef: di 25 aug 2026, 22:35 ^^
Verplicht inleveren heb ik nog nooit meegemaakt, maar ik had afgelopen zondag in een nostalgisch Frans hotel nog wel een oldschool sleutel, met een koperen unit van een centimeter of 12 eraan. Oude tijden herleefden 8-)
25 jaar geleden was de receptie van een klein hotel nog 18/7 tot 24/7 bemand, al dan niet met een belletje. Toen moest inleveren overdag nog vaak, maar je kon het bewust vergeten (maar dan werd soms je bed niet opgemaakt). Nu is die klos meer een handigheidje om de kans op meenemen bij vertrek te verkleinen. Uitstervend die sleutels, behalve in kleine familiehotels. Ik zie wel steeds meer deurcodes (naast de pasjes), zeker in hotels zonder receptie.