[PL] Algemeen Polen - Poland - Polska
Moderator: Moderatoren
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska
En toch staat Polen bij niet bovenaan als vakantieland. Ik weet niet waarom, maar ik vind het buiten een paar historische steden een beetje saai. 
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
De Tatra, het oerbos van Białowieża en de merengebieden in Mazurië zijn nou niet bepaald saai te noemen.
Maar wat mij betreft helemaal prima dat de gemiddelde Nederlander zo'n beperkt beeld heeft van Polen. Meer toeristen is niet altijd beter
-
Hajo
- 2x4 autosnelweg
Ik ben ook in Polen geweest, waaronder het vroegere Ost-Pruissen.
De algemene indruk die ik van het land heb is goedkoop, netjes (bijna geen graffiti), schoon en mooie landschappen en steden.
Verder is het gewoon een "Westers" land geworden. Er is na de val van het communisme heel veel geïnvesteerd om het land te moderniseren. En dat zie en merk je.
De algemene indruk die ik van het land heb is goedkoop, netjes (bijna geen graffiti), schoon en mooie landschappen en steden.
Verder is het gewoon een "Westers" land geworden. Er is na de val van het communisme heel veel geïnvesteerd om het land te moderniseren. En dat zie en merk je.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Ik ben echt een liefhebber van de bergen en Polen heeft relatief weinig berglandschappen.Seat Ibiza schreef: wo 29 jul 2026, 20:51![]()
De Tatra, het oerbos van Białowieża en de merengebieden in Mazurië zijn nou niet bepaald saai te noemen.
Maar wat mij betreft helemaal prima dat de gemiddelde Nederlander zo'n beperkt beeld heeft van Polen. Meer toeristen is niet altijd beter![]()
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
Kętrzyn
Een best groot OWN project in het diepe noordoosten van Polen:

Aanleg van een noordelijke/westelijke/oostelijke bypass rondom Kętrzyn (ca. 25.000 inwoners). De totale lengte bedraagt krap aan 15 kilometer.
De werken begonnen vorig jaar en moeten volgend jaar of in 2028 klaar zijn. Als Droga Wojewózdka 591/592.
https://www.porr.pl/prasa/informacje-pr ... -and-dw592
Een best groot OWN project in het diepe noordoosten van Polen:

Aanleg van een noordelijke/westelijke/oostelijke bypass rondom Kętrzyn (ca. 25.000 inwoners). De totale lengte bedraagt krap aan 15 kilometer.
De werken begonnen vorig jaar en moeten volgend jaar of in 2028 klaar zijn. Als Droga Wojewózdka 591/592.
https://www.porr.pl/prasa/informacje-pr ... -and-dw592
-
Chris
- Moderator
15 jaar geleden opengesteld. Stedelijk gebied. Nul graffiti op geluidschermen:

S1 Zwardoń - Bieruń 54 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 42 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 54 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 42 by European Roads, on Flickr
-
Chris
- Moderator
Na Świebodzin kan je door naar Konotopie. In dit gehucht is door een miljonair een 55 meter hoog Mariabeeld gebouwd.

-
Ger81
- autoweg
Ik hou maar voor mezelf wat ik hiervan vind
Ubi volentia est, via est
-
Kaaiman
- Secretaris
Mag ik daaruit concluderen dat je niet spontaan ontsteekt in innige devotie? 
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Het doet wat denken aan het Mariabeeld op de Keizersberg, dat boven Leuven uittoornt. Polen is net zoals België een katholiek land, dus zo vreemd vind ik dit niet.

-
Ger81
- autoweg
Beeld je eens in (pun intended) dat het beeld op de Keizersberg bijna viermaal zo groot zou zijn als het huidige. En dat de plaatsing niet door de abt zou zijn geïnitieerd, maar door een miljonair met een ego dat het beeld nog in omvang overtreft.
Ubi volentia est, via est
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Ik vind het beeld nogal somber ogen. Zeker dat hoofd zal snel zwart zien, als het beton wat vuil wordt.
Dat beeld in Świebodzin van Jezus ziet er trouwens 16 jaar na de openstelling bijzonder verwaarloosd uit: dat hotel dat er naast gebouwd is bv. Ook het beeld zelf begint af te brokkelen en ziet er zwart uit:

Dat beeld in Świebodzin van Jezus ziet er trouwens 16 jaar na de openstelling bijzonder verwaarloosd uit: dat hotel dat er naast gebouwd is bv. Ook het beeld zelf begint af te brokkelen en ziet er zwart uit:
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Trouwens, de laatste jaren lijkt er op opbod bezig aan hoge beelden. Vooral India is er goed in: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_tallest_statues. Het hoogte beeld is maar liefst 182 m (totale hoogte inclusief voetstuk 240 m), dus nog een pak hoger dan dit 55 m hoge beeld dat wereldwijd maar op de 44ste plek staat. Ook worden er vaak hoge boedabeelden gebouwd in Oost-Azië.
Het zijn ontegensprekelijk wel mooie toeristische attracties. Al stel ik me wel de vraag hoe duurzaam die hoge beelden zijn, die zullen flink wat onderhoud nodig hebben.
Het zijn ontegensprekelijk wel mooie toeristische attracties. Al stel ik me wel de vraag hoe duurzaam die hoge beelden zijn, die zullen flink wat onderhoud nodig hebben.
-
Chris
- Moderator
Ik ben een paar jaar geleden bij dat beeld in Świebodzin geweest en ik vond het ook al wat 'vergane glorie' hebben. Misschien was er enkel budget voor aanleg, maar niet voor onderhoud. Dit is een veel voorkomend probleem (ook in het wegbeheer bijvoorbeeld).
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Het is ook geen goed zakenmodel dat de toegang gratis is. Mocht men het mogelijk maken het beeld te beklimmen zou je daar geld voor kunnen vragen dat gebruiken voor het onderhoud. Dat nieuwe Mariabeeld zal je overigens wél kunnen beklimmen.
-
Chris
- Moderator
Wegenproject in Zielona Góra: de vervanging van het 2x2 viaduct over het spoor. Het viaduct is 340 meter lang en onderdeel van ul. Zjednoczenia. De viaducten dateerden oorspronkelijk uit 1977.

-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Waarom in 'hemelsnaam' zou je een Mariabeeld willen beklimmen...Alfa schreef: ma 17 aug 2026, 13:36 Het is ook geen goed zakenmodel dat de toegang gratis is. Mocht men het mogelijk maken het beeld te beklimmen zou je daar geld voor kunnen vragen dat gebruiken voor het onderhoud. Dat nieuwe Mariabeeld zal je overigens wél kunnen beklimmen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Ook in het zuiden van Nederland vind je zulke beelden.Wimpie25 schreef: ma 17 aug 2026, 11:01 Het doet wat denken aan het Mariabeeld op de Keizersberg, dat boven Leuven uittoornt. Polen is net zoals België een katholiek land, dus zo vreemd vind ik dit niet.
![]()
-
Chris
- Moderator
De langst mogelijke snelwegroute in Polen zonder een traject twee keer te rijden.

-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Dan ben je ook wel een echte nerd als dat je vakantieroute is 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.