Nieuwegein - Siena (juli 2026)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg

Re: Nieuwegein - Siena (juli 2026)

Bericht door Rein »

Pino schreef: do 30 jul 2026, 19:45
Chris schreef: do 30 jul 2026, 17:54Florence zou ook vol hangen met Yankee Go Home stickers.
Was er afgelopen voorjaar en is me eerlijk gezegd niet opgevallen.
Wellicht is het vrij nieuw, want je kan het nu bijna niet ontgaan. Ik wil niet zeggen dat elk verkeersbord zo'n sticker heeft, maar op bijna elke straathoek vind je minstens één bord met zo'n sticker. En als je er op gaat letten zie je ze echt overal.

In april 2024 zaten op de borden op onderstaande eerste foto nog niet zulke stickers, dus wellicht is het vrij recent.

Afbeelding

Afbeelding
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

Chris schreef: do 30 jul 2026, 19:49
Pino schreef: do 30 jul 2026, 19:45De laatste Italiaanse regeringen hebben wel veel gedaan om het bezoek van dat soort mensen met Italiaanse voorouders aan te moedigen.
Nu je het zegt, het is of was voor Amerikanen ook makkelijk om Italiaans staatsburgerschap 'iure sanguinis' aan te vragen (via voorouders). Ik ken iemand die dat gedaan heeft.
Daar is wel paal en perk aan gesteld door de huidige regering. Als je geen grootouder hebt met een nog “rechtstreekse” band met Italië (lees: die Italiaan is en er woont) dan is de weg naar staatsburgerschap niet zo eenvoudig meer.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Autostrada schreef: do 30 jul 2026, 21:06 de ene keer "SCG Grosseto - Fano", de andere keer toch weer een raccordo, te weten Rigomagno - A1 https://maps.app.goo.gl/wy19FxfXkw2JKEcAA en https://maps.app.goo.gl/3NwHmb1LSaj5xEjT9
Op OSM is het geheel de Raccordo Autostradale Siena-Bettolle.

E78 lijkt overigens ook een later bedenksel https://maps.app.goo.gl/ZziPXnvDT6aNPQTc8
De E78 is een weg met een zekere geschiedenis, laat ik het zo zeggen. Zie https://www.wegenwiki.nl/E78_(Europa)

Ik denk dat het bewegwijzerde nummer of naam samenhangt met de stand van de ambitie van ANAS op het relevante moment. De Siena-Bettolle is gebouwd als een soort compensatie voor Siena voor het niet direct langs Siena bouwen van de A1 (enkelbaans in de jaren 60, later verdubbeld). Rond 2005-2010 kwam het project Grosseto-Fano weer wat voller in de aandacht, met onder meer een project-website van ANAS, en toen verschenen die schildjes en die naam.

Zou me niet verbazen als je ook nog wat verschil ziet al naar gelang de planning van de afsteek Ricomagno-Arezzo, waar de E78 oorspronkelijk over gedacht was en die wel nooit gebouwd zal worden. Die laatste verklaart ook naamgeving als Ricomagno-A1 voor het deel dat het dichtste tegen de A1 ligt.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Vandaag van de omgeving Sienna naar de kust getrokken nabij Grosseto. Een heel stuk aangenamer hier, met een zeebries die de temperatuur terug brengt naar 34’C. Dat is warm, maar niet zo verzengend heet als in het binnenland.

De reis verliep via de SS223, de superstrada tussen Siena en Grosseto. Ik werd er wel weer treurig van. Het is een weg waar ze aan de ene kant nog bezig zijn met uitbouw naar 2x2 en aan de andere kant alweer kunstwerken gesloopt moeten worden omdat de boel op instorten staat. Per saldo heb je dus heel veel 0+2 en dito file. Het risico op aanrijdingen is ook groot, omdat je op de 2x2 delen niet echt het idee hebt dat het heel druk is, maar dan ineens op stilstaand verkeer stuit in een versmalling naar 0+2.

Ik zag veel Nederlanders, Duitsers, Italianen en ook bovengemiddeld veel Oostenrijkers. Het zuiden van Toscane is duidelijk populair daar.

Ook op de route naar de SS223 toe, lokaal landweggetje gewoon rustig verkeer maar het aandeel buitenlandse kentekens >80%. De zaterdag is echt een wisselslag geworden, op onze vorige accommodatie bleef één gezin voor een tweede week, de rest trok binnen Toscane verder (en een enkeling ging terug naar NL). Dit short-stay type vakantie doen wij ook sinds een aantal jaar. Het nadeel is meer verplaatsingen binnen je vakantie, het voordeel is dat je meer kunt zien en wanneer een plek tegenvalt je er “maar” 1 week zit. In 2022 en 2023 hebben wij ook nog wel het 2+1 principe toegepast, waarbij je dus één verplaatsing binnen de vakantie hebt.

De komende week zal vooral in het teken staan van het strand. Ik had nog wel het idee opgevat om de SS1 helemaal af te zakken naar de Eeuwige Stad, maar daar is het simpelweg te warm voor.

De SS1 is hier ten zuiden van Grosseto overigens een soort Napoleonsbaan. Bij elke boom een kruisje en een kaarsje zullen we maar zeggen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Autostrada schreef: za 01 aug 2026, 17:30 De zaterdag is echt een wisselslag geworden, op onze vorige accommodatie bleef één gezin voor een tweede week, de rest trok binnen Toscane verder (en een enkeling ging terug naar NL). Dit short-stay type vakantie doen wij ook sinds een aantal jaar. Het nadeel is meer verplaatsingen binnen je vakantie, het voordeel is dat je meer kunt zien en wanneer een plek tegenvalt je er “maar” 1 week zit
Dit is met de opkomst van online boeking een stuk eenvoudiger geworden, vroeger deden velen dit niet vanwege het gedoe, maar nu kan je dat met een swipe op je telefoon vergelijken en boeken. Dit is ook de reden dat alle weekenden in juli en augustus heel druk zijn, en ook niet enkel meer de klassieke noord-zuidroutes.

Ik reis zelf altijd op deze manier, vaak elke dag of elke paar dagen een andere accommodatie. Dat is een reden dat ik zoveel van Europa gezien heb ondanks dat ik niet per se veel vaker op vakantie ga dan anderen. Maar dan wel buiten het hoogseizoen, dus er is altijd wat te boeken voor één nacht, één dag van te voren. Ik heb nog nooit een vakantie gehad die ik van begin tot eind al van te voren geboekt heb. Voor het booking.com tijdperk ging ik vaak kamperen en op campings kon je bijna altijd wel terecht zonder reservering. Alleen de echt dure vakantieparken op toplocaties waren lastiger.

Maar ja, in je eentje is zo op de bonnefooi rondreizen wel makkelijk, met een gezin is dat niet te doen. Maar je ziet wel dat die trend van 1 week per locatie sterk is toegenomen ten opzichte van het traditionele 2 of 3 weken op dezelfde plek.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Het hangt ook wel van het vakantietype af, voor kampeerders kan een leuke camping (al dan niet nabij het strand) ook een groot deel van de waarde van de bestemming bepalen bijvoorbeeld, maar op vrijwel alle plekken in Europa kun je binnen een week wel alle krenten uit de pap vissen aan leuke uitjes. En is het dan voor mooiere ervaringen beter om de tweede week van de trip een paar uurtjes verder te laten plaatsvinden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Autostrada
autoweg

Ds79m schreef: za 01 aug 2026, 19:02 ^^ Het hangt ook wel van het vakantietype af, voor kampeerders kan een leuke camping (al dan niet nabij het strand) ook een groot deel van de waarde van de bestemming bepalen bijvoorbeeld, maar op vrijwel alle plekken in Europa kun je binnen een week wel alle krenten uit de pap vissen aan leuke uitjes. En is het dan voor mooiere ervaringen beter om de tweede week van de trip een paar uurtjes verder te laten plaatsvinden.
Dat ben ik eens. Voor ons spelen eigenlijk 3 factoren een rol (in willekeurige volgorde):
- de accommodatie; ondanks dat de plaatjes in de folder altijd aantrekkelijk zijn, kan het vriezen of dooien.
- de uitjes, precies zoals jij al schrijft heb je het vaak na een week wel gezien en kun je weer nieuwe uitjes plannen
- het soort omgeving, strand, stadjes, bergen, etc

Met name dat laatste is wel leuk, vorig jaar waren wij 1 week in de Rioja (wijn, steden, groene omgeving), 1 week in de meseta (zwemmen, steden, rust, ruimte) en 1 week aan de kust in Cantabria (strand, omgeving, weer).
Dit jaar hebben wij 1 week "klassiek Toscane", 1 week "strand" en 1 week Piemonte.

Je merkt eigenlijk als je eenmaal op dit concept zit, je ook weer niet zo snel terug gaat naar 3 weken wortelschieten op dezelfde stek.

En, groot voordeel: je komt nog eens over wegen waar je anders niet komt :top:
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Ik heb in 2005 het juist andersom gedaan in (zuidelijk) Toscane. Eerst een week aan de kust kamperen, daarna een week in het binnenland. Oef, de kust was een perfecte plek, mooie camping ook. Binnenland was ruk qua kamperen, ik ervoer een hoop overlast van insecten, 's avonds rustig voor de tent zitten en wat lezen was een beproeving. Had spijt dat we niet twee weken aan de kust hadden geboekt.. maar ja.. de bezienswaardigheden in het binnenland wilden we niet missen..

Destijds, in mijn herinnering, via internet /website geboekt nadat een eerste selectie via het ANWB kampeerboek kwam.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

@autostada: zit je nu bij de Toscaanse kust? Wellicht leuk om een paar uur langs Massa Marittimo te gaan. Is erg leuk typisch Toscaans stadje, niet heel groot maar wel leuk voor een lunch en even rondneuzen.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Autostrada schreef: za 01 aug 2026, 19:08 Je merkt eigenlijk als je eenmaal op dit concept zit, je ook weer niet zo snel terug gaat naar 3 weken wortelschieten op dezelfde stek.
Nee inderdaad, langer blijven heeft zeker voordelen, zoals het beter leren kennen van een omgeving, en ook de minder bekende pareltjes ontdekken. Maar vakantiedagen zijn niet oneindig, en het gras aan de andere kant van de heuvels is misschien niet groener, maar in elk geval nog wel onontdekt.

Ik moet overigens zeggen dat het ideaal wat mij betreft wel is bij ongeveer een week op een plek. Dat interrail tempo van overal echt een paar dagen blijven en dan weer door vind ik nu te rusteloos om echt te genieten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Autostrada
autoweg

Rein schreef: za 01 aug 2026, 21:20 @autostada: zit je nu bij de Toscaanse kust? Wellicht leuk om een paar uur langs Massa Marittimo te gaan. Is erg leuk typisch Toscaans stadje, niet heel groot maar wel leuk voor een lunch en even rondneuzen.
Ja, maar waar we in 2024 in de buurt van Livorno zaten zitten we nu nog zuidelijker. Niet ver van waar de Concordia op de klippen gelopen is. Massa zit daar precies tussen in.
Misschien tegen het einde van de week als we het strand een beetje beu zijn.
We rijden zaterdag naar Piemonte - das nog een kleine 500km, dan zie ik mezelf niet zo snel stoppen voor een stads bezoekje. Zeker omdat ik vermoed dat de A12 druk is op zaterdagen.

Toch bedenk voor de tip!
Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas »

Autostrada schreef: za 01 aug 2026, 17:30 Vandaag van de omgeving Sienna naar de kust getrokken nabij Grosseto. Een heel stuk aangenamer hier, met een zeebries die de temperatuur terug brengt naar 34’C. Dat is warm, maar niet zo verzengend heet als in het binnenland.
Wij zijn gisteren in Vada aangekomen. Deel je ervaring volledig. Eigenlijk de hele dag wel wind van zee en daardoor geen last van de 'code rood' temperaturen zoals in een groot deel van Italie.
Autostrada
autoweg

Vandaag hebben we onze laatste reisdag binnen de vakantie afgelegd. Vorige week zaterdag zijn we van de omgeving van Sienna naar de kust ten zuiden van Grosseto gereden; dat was toen iets meer dan 100km.

Vandaag een beduidend langere verplaatsing, van de kust ten zuiden van Grosseto naar de omgeving van Acqui Terme, iets ten zuiden van Alessandria in Piemonte. Zo'n 425km naar het noorden. Een redelijk taaie reisdag om even binnen je vakantie te verstouwen, maar het helpt natuurlijk wel als je constant denkt "elke kilometer is er weer 1 richting Nederland".

De afgelopen week veel aan het strand gezeten, daar waren de temperaturen goed te behappen. Wij hebben weinig van de omgeving gezien verder, dat scheelde ook wel weer met rijden (en dus laden). Snelladen in Italië blijft een licht uitdagende business, het is redelijk goed te doen, er is al wel wat infrastructuur aangelegd, maar er zijn veel meer EV rijders (zeker toeristen) dan snelladers, je merkt dus dat in die kleine badplaatsjes aan de kust (waar 's winters waarschijnlijk maar weinig gebeurd) je soms even moet zoeken, zeker als je de op zoek bent naar een lader die sneller is dan 150kW.

Enfin, vanmorgen gingen wij na het ontbijt rond 09h00 de SS1 op. Ik vind dat echt een dodenweg. Bijna alle doorsteken zijn al onmogelijk gemaakt dmv een barrier, maar er zit nog wel een enkele tussen. Ter hoogte van de gevaarlijkste kruisingen hebben ze de weg ingesnoerd naar 1+1, door middel van verdrijvingsvlakken. Maar dit is Italië - daar kun je toch gewoon overheen rijden? https://maps.app.goo.gl/SnYntvseeWDDiJfY7
Je mag 90 km/h op de meeste delen van de SS1, maar er wordt navenant harder gereden. De beperkte factor is eigenlijk het compleet versleten asfalt, het is echt bonken en stampen. Tussen al dat snelle verkeer zit zit je ineens met een lokale Fiat 500 die hier wil gaan uitvoegen, en je snapt waarom dit niet de allerbeste rijervaring is https://maps.app.goo.gl/3H6xfGhoQWLxmK6a8

Qua kentekens veel Duitsers, Oostenrijkers, Zwitsers en Nederlanders. Bij Grosseto wordt de SS1 dan een superstrada, dan ben je in ieder geval af van het hele smalle profiel en er zijn geen gelijkvloerse aansluitingen meer. De vMax gaat er ook naar 110 km/h, teken voor de Italianen om vol gas te geven. De SS1 is daar op zaterdag echt zo'n weg die in deze tijd van het jaar bij elke afrit drukker wordt (in noordelijke richting), waarbij het vakantieverkeer van de campings langs de kust steeds verder aandikt. Het weggedrag is over het algemeen bedroevend, er wordt veel gejaagd, maar ook heel veel gesuft op de linkerbaan met 100 km/h, vooral door Duitsers. Je krijgt van die eindeloze treintjes op de linkerbaan, mensen gaan remmen en voor je het weet zit je in stop & go. De andere kant op (richting zuiden) precies hetzelfde beeld.

Je verkijkt je er best nog wel op, maar het stuk SS1 en superstrada SS1 vanaf onze accommodatie tot de tolpoort van Rosignano was nog zo'n 150 km, dat zijn toch serieuze afstanden. De tolpoort van Rosignano is een notoir punt, met name in zuidelijke richting. Wij troffen er een aardige file aan op de linkerrijstrook, zoveel mogelijk rechts gebleven en helemaal naar de rechterpoort uitgevoegd. Daar 2 auto's voor ons en betrekkelijk snel weer door. Je trekt op dit punt een kaartje - het is mij totaal onduidelijk waarom mensen dan in de rij gaan staan. Kuddegedrag waarschijnlijk. Helaas deed onze badge het nog steeds niet - old school kaartje trekken dus.

De A12 reed beter door, nog steeds die treintjes, maar nu met 130 km/h, dan kun je gewoon op de rechterbaan gaan zitten en je niet bemoeien met het aanduwen, dan ben je per saldo sneller. Gewoon rechts er helemaal voorbij en dan beschaafd uitvoegen naar links wanneer er een gaatje valt.
Het verkeer werd merkbaar rustiger bij de afrit van de FIPILI (Collesalvetti), daar gingen veel Duitsers en Oostenrijkers richting Florence en uiteindelijk de Brenner. Het verkeer kwam weer terug bij Pisa, waar de A11 + FiPiLi invoegt op de A12. De flashers op de DRIP's stonden alweer te knipperen - dat betekent file. Ik wilde laden bij de Ionity op Versilia Est, daar staan 8 snelladers. De VZP op gereden, een enorme rij Nederlanders voor die laders. Geen tijd verspilt, de weg weer op. Nog geen 2 kilometer verderop de weg verlaten bij Versilia, onze tolkaart werd weer geweigerd. Ik vermoed dat de magnetische zonneklep van onze auto de kaart onleesbaar maakt. Ik ken het systeem inmiddels, de rode knop indrukken, het getal opgeven wat links boven staat en je kunt afrekenen. Direct na de afrit wat rotondes en een Tesla supercharger. 6 open plekken dus inpluggen en laden maar.

Na een kwartiertje weer de weg op, op Google Maps zagen wij dat het ten zuiden van onze locatie inmiddels donkerrood gekleurd was. een beetje het beeld wat ik wel verwacht had - een klein incidentje, iemand met pech en je hebt gelijk de poppen aan het dansen.
Terug op de A12 bleef het flink billen knijpen tot het knooppunt met de A15, op dat gedeelte hadden we nog wel wat stop & go, de meeste Zwitsers en Nederlanders verlieten ons spoor bij de afslag naar Parma en wat overbleef waren de Fransen. Die hebben ook een voorliefde voor de linkerbaan. De A12 is gelimiteerd op 110 km/h op het hele stuk tussen La Spezia en Genova. Geen Tutor, maar door de permanente keten van tunnels + viaducten moet je daar wel opletten. Toch is die A12 machtig spectaculair - soms krijg je van het daglicht niet meer mee dan een kleine glimp https://maps.app.goo.gl/zaxTx9F7smknhsGh9

Ging allemaal goed, dan kom je bij Genua. Opletten geblazen. De A10 kleurde donkerrood over de gehele lengte tussen Genua en Menton in beide richtingen - wat een hel is die weg. De DRIP's gaven 12 minuten voor het stuk Genua - A26, we leken uit de ellende te blijven dus, daar waar Ventimilia op 180 minuten werd aangegeven. Netjes de vMax gereden rond Genua, goed opletten want uitvoegers zijn kort, alle wegen leiden naar Milano en ineens zit je dan op het nieuwe viaduct "Morandi". De afslag naar Alessandria en vanaf dat punt nog 65km, en 1 uur rijden. Daar gaat iets niet goed - mijn vrouw gelijk de verkeersinformatie en inderdaad: file op de A26. Met drie rijstroken de berg op, begeleid door Tutor - tot het punt dat we muur vast stonden. En daar was het een feit: de eerste échte vakantiefile. Een vrachtwagen in een tunnel met pech - auto van de concessiehouder erbij en versmalling van 3 naar 1 rijstrook - zo'n 15 minuten verloren.
Daarna het laatste stukje A26, onze tolkaart werkte nu wél - niet meer achter de zonneklep bewaard... Stukje binnendoor en daar zitten we in de heuvels van Piemonte.

We blijven hier een kleine week - dan terug naar Nieuwegein. Ik moet zeggen - begin er wel aan toe te zijn: hoeveel pasta kan eens mens eten?

Denk komende vrijdag rustig ontbijt en dan de Simplon. Overnachting op de bonnefooi rond Straatsburg; als het heel soepel gaat gewoon doorkachelen.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Hoe lang heb je er vandaag nou over gedaan?
Autostrada
autoweg

Zo'n 5 uur over 425km inclusief 1 laadstop en die file op de A26.
Laadstop was touch & go - 15 mins ongeveer.
File heeft ons wat tijd gekost, denk ook een kwartier.
Vanaf Ovada (afrit A26) gaat het binnendoor - dan ga je niet zo snel meer. Ook nog een dichte overweg gehad (spoorlijn Acqui Terme - Genoa); duurde 1 minuut voordat de trein voorbij kwam en daarna nog een paar minuten voordat de bomen weer open gingen...
Verder heb ik wat boven de vMax gereden op het stuk Grosseto - Livorno, en op de vMax op Livorno - Genoa, muv het stuk tussen Pisa en La Spezia; daar ging het beduidend trager (zo'n 90km/h gemiddeld denk ik). Vanaf Genoa heb je Tutor, dan houdt Tesla je gemiddelde snelheid in het display bij, die was bij het verlaten van de A26 bij Oveda ik meen 35 of 36 km/h - dat was dus inclusief die file.

Al met al viel het relatief wel mee, maar 5 uur rijden is wel even een onderbreking van je vakantie ritme.
Autostrada
autoweg

Een type wegwijzer dat ik in Italië nog niet eerder had gezien. Lijkt een oudje. Of het een lichtbak is weet ik niet.

Afbeelding
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Lijkt sterk op een paar borden die ik in Rome heb gezien, met name rond de SS1. Zie https://maps.app.goo.gl/ktHZZcgKMHQJ3pv4A Als je vervolgens naar het actuele beeld kijkt, zie je dat het lichtbakken zijn. Niet dat die het nog deden natuurlijk.

Bij dit bord dat jij tegenkwam, zou ik ook verwachten dat het een lichtbak is. Waarom zou je het anders zo dik maken? Bovendien is de verruimde spatiëring tussen letters iets dat zo ongeveer gemaakt was voor borden die oplichten in het donker: door interne verlichting of button copy. Ik dateer dit type borden op jaren ‘70 ivm gebruikt lettertype. Italië gebruikt zijn variant op Transport sinds 1969, maar voerde het pas in 1979 in op hun blauwe borden. Heb trouwens niet het idee dat deze lichtbakken lang in gebruik zijn geweest.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 10 aug 2026, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Autostrada
autoweg

Wat ik ook wel een frappante vond is dit bord - inmiddels is er weinig meer van over (het staat er wel nog steeds). Maar het is een verwijzing naar de A21, specifiek niet de A26. Alle moderne wegwijzers in de omgeving verwijzen naar de A26. Ik vermoed dat de A21 er eerder lag dan de A26 en dit bord dus ook een oudje is.

Vergelijk: vroeger ging je nog naar plaatsen als Brescia of Torino
https://maps.app.goo.gl/XunQMF8BTMdrhQ6A9

Tegenwoordig ga je naar het centrum van het universum - te weten Gravellona
https://maps.app.goo.gl/dq2Ukygm7b2PpYS18
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Eh, die eerste doelen vormen elk het einddoel van de A21 en Gravellona Toce is het noordelijke einddoel van de A26. De Italianen zijn dus niet ineens anders gaan bewegwijzeren.

Bovendien komt het doel Genova nog terug voor de A6.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

De A21 in deze omgeving is maar zo’n vijf jaar ouder dan de A26. Het heeft wel veel langer geduurd voordat de A26 Gravellona Toce bereikte (verdere achtergrond op de Wegenwiki), maar het lijkt me bovenal een inhoudelijke keuze geweest welke snelwegen hier aan te geven. Net in de rug van de A26-borden staat ook de A6 naar Torino en Savona nog. Word je de onhandige kant op gestuurd naar Torino.

Voor de grote richtingen lijk je in Acqui Terme meer te hebben aan blauwe borden met daarop wel plaatsen als Torino, Alessandria en Genova vermeld.
Autostrada
autoweg

Vandaag de A33 gereden, met een defecte tol badge. Ik moet dus betalen via de freeflow.
Nu denk ik er nog aan, maar als ik nu inlog staat er "geen passages op dit kenteken", met daarbij de tekst dat het tot 24 uur kan duren voordat gereden passages online komen.
Dan moet ik er morgen dus weer aan denken. De kans dat het daarmee in de vergetelheid raakt is wel groot.

Al met al ben ik niet zo'n fan van het free-flow systeem - om deze reden.

Overigens is het tolstation van Govone nog niet afgebroken... Dat vind ik dan wel weer erg laks. Er hangen grote borden met NON STOP - uiteraard één keer raden wat de Fransman voor me deed... :facepalm:

https://maps.app.goo.gl/xYbVP8VAyCaoj5eFA
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Autostrada schreef: za 08 aug 2026, 19:00We blijven hier een kleine week - dan terug naar Nieuwegein. Ik moet zeggen - begin er wel aan toe te zijn: hoeveel pasta kan eens mens eten?
Ik zit ook al een tijd in dezelfde hoek(en) als jij en heb nog vrijwel geen pasta gegeten. :dontknow:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Wissel het eens af met een echte, originele Italiaanse pizza. :p
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: zo 09 aug 2026, 19:52 ^^ Lijkt sterk op een paar borden die ik in Rome heb gezien, met name rond de SS1. Zie https://maps.app.goo.gl/ktHZZcgKMHQJ3pv4A Als je vervolgens naar het actuele beeld kijkt, zie je dat het lichtbakken zijn. Niet dat die het nog deden natuurlijk.

Bij dit bord dat jij tegenkwam, zou ik ook verwachten dat het een lichtbak is. Waarom zou je het anders zo dik maken? Bovendien is de verruimde spatiëring tussen letters iets dat zo ongeveer gemaakt was voor borden die oplichten in het donker: door interne verlichting of button copy. Ik dateer dit type borden op jaren ‘70 ivm gebruikt lettertype. Italië gebruikt zijn variant op Transport sinds 1969, maar voerde het pas in 1979 in op hun blauwe borden. Heb trouwens niet het idee dat deze lichtbakken lang in gebruik zijn geweest.
Eenzelfde soort lettertype werd ook wel op gewone wegwijzers gebruikt, ik kwam in 2009 of 2010 dit oudje in Milaan nog tegen (blijkens Google Maps niet lang daarna verdwenen): https://www.google.com/maps/@45.471684, ... FQAw%3D%3D
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ha, daar woonde ik voorjaar 2010 om de hoek. Die herinner ik me nog goed. Deze wegwijzers komen volgens mij uit een nóg wat oudere serie: Wikipedia dateert die op 1962-1969.

In die benadering probeerde men in de hele stapel handwegwijzers de borden zo’n beetje over de hele breedte op te vullen. Wellicht relict van een tijd waarin borden met sjablonen werden geverfd.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 10 aug 2026, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Autostrada
autoweg

waldo79 schreef: ma 10 aug 2026, 8:15 Eh, die eerste doelen vormen elk het einddoel van de A21 en Gravellona Toce is het noordelijke einddoel van de A26. De Italianen zijn dus niet ineens anders gaan bewegwijzeren.

Bovendien komt het doel Genova nog terug voor de A6.
Dat snap ik - maar een doel als Torino os Brescia past wat makkelijker in het mentale plaatje dan Gravellona...
Overigens nog steeds geen passages van de A33 in de app - nu enkele uren na de daadwerkelijke passage. Dan ga je je toch afvragen of je niet op het foute kenteken zoekt (hoe dan??)
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Hajo schreef: ma 10 aug 2026, 16:27 Wissel het eens af met een echte, originele Italiaanse pizza. :p
Of ‘gewoon’ een stukje vlees of vis met aardappelen of wat dan ook wat bij een beetje restaurant op de kaart zal staan bij ‘secondi piatti’. De Italiaanse keuken is zoveel meer dan pasta en pizza.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Yup. Toen ik 5 dagen in Rome was heb ik 1 keer pizza op, maar alle andere dagen van alles en nog wat geprobeerd bij diverse restaurants. Het culinaire aanbod is echt zeer divers.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Autostrada
autoweg

^^ Dit betwist ik allemaal niet. De Italiaanse keuken is veel meer dan pasta (en pizza). Daar genieten wij ook zeker van.
We gaan niet elke dag uit eten - dan is de verleiding wel groot om 's avonds gewoon een bordje pasta op tafel te zetten - ook geen gedoe met de kids.
Self inflicted dus... :honger:
Autostrada
autoweg

Komende vrijdag rijden we terug. Niet heel vroeg; rond 09h00 wil ik hier weg rijden.
Ik neig naar A26 naar de Simplon, dan de autotrein naar Brig als het een beetje uitkomt (12h08 gaat die), anders rijd ik over de pas.
Dan Goppenstein - Kandersteg; daar ben ik dan rond 14h00 en dan is de vraag hoe verder.

A) route via Bern - Delémont naar Epinal - Nancy - Luxembourg
B) route via Bern - Basel - Strasbourg - Saarbrücken
C) route via Bern - Basel - Karlsruhe - BAB61

Of ik Nieuwegein haal weet ik niet - dat maakt niet uit, dan boek ik nog een hotel. Mocht het mee zitten, rijd ik gewoon tot een uur of 23h00 door, dan verwacht ik er toch wel te zijn (dat zou 14 uur rijden zijn over 1200km).
Meningen? Adviezen?

Het zal misschien wel druk zijn op de vrijdag voor de 15e augustus.

Gr St Bernard kan ik ook nog overwegen, maar dacht Simlon net zo'n goed alternatief en weer eens wat anders dan de heenweg.