[PL][S001] S1 Pyrzowice - Katowice - Bielsko-Biała - Zwardoń (SK)
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: [PL][S001] S1 Pyrzowice - Katowice - Bielsko-Biała - Zwardoń (SK)
Het knooppunt Bielsko-Biała-Hałcnów (S1/S52):

-
math1985
- dorpsstraat
Ik ben 20 december in Bielsko-Biala, zou de nieuwe weg dan al open zijn?Chris schreef: do 06 nov 2025, 20:53 Volgende maand moet 16 kilometer S1 tussen Brzeszcze en Bielsko-Biała worden geopend.
-
chriskrusz
- autoweg
-
math1985
- dorpsstraat
-
Chris
- Moderator
Ik lees nu dat het ergens in de week van 15 december zal openen.
-
Chris
- Moderator
Er is nu bevestigd dat het deel tussen Brzeszcze en Bielsko-Biała morgen geopend zal worden.
Dus dan kan je de nieuwe weg berijden
Dus dan kan je de nieuwe weg berijden
-
math1985
- dorpsstraat
-
math1985
- dorpsstraat
Ik heb de nieuwe S1 inmiddels gereden. Verassend genoeg werd er ook nu al goed gebruik van gemaakt, in elk geval tussen afrit Oswiecim Wola en Bielsko-Biala. Het stuk tot aan Bierun Oswięcim was wat rustiger. Zal vast een drukke weg worden als het laatste stuk geopend is.
Ik vind het toch wel te merken dat het geen echte autosnelweg is. De vluchtstrook oogt erg smal en sommige bochten ogen erg scherp, ook omdat ze minder goed doorkijkbaar zijn vanwege de geluidsschermen die vrij dicht op de weg liggen. Maar verder is het een prima weg die ongetwijfeld goed gebruikt zal worden.
Vanaf de S52 is de nieuwe bewegwijzering tot aan Kraków al aanwezig. Deze is afgekruist, erboven hangt een tijdelijk bord met het tijdelijke eindpunt.
Ik vind het toch wel te merken dat het geen echte autosnelweg is. De vluchtstrook oogt erg smal en sommige bochten ogen erg scherp, ook omdat ze minder goed doorkijkbaar zijn vanwege de geluidsschermen die vrij dicht op de weg liggen. Maar verder is het een prima weg die ongetwijfeld goed gebruikt zal worden.
Vanaf de S52 is de nieuwe bewegwijzering tot aan Kraków al aanwezig. Deze is afgekruist, erboven hangt een tijdelijk bord met het tijdelijke eindpunt.
Laatst gewijzigd door math1985 op ma 29 dec 2025, 23:45, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
Is dat al geopend? Op Openstreetmap staat het nog als afgesloten en ik heb er ook niks van gelezen. Ik dacht dat het geopend was vanaf de aansluiting Oświęcim (nieuwe zuidelijke rondweg DK44) zuidwaarts. De aansluiting Bieruń ligt iets noordelijker en sluit aan op een nieuwe DK44 naar het westen.
Gaat om dit deel: https://www.openstreetmap.org/?mlat=50. ... 3/19.13561
-
math1985
- dorpsstraat
Je hebt gelijk, ik zat er één afrit naast. Ik heb mijn post aangepast.
-
Chris
- Moderator
Vandaag is het 3 kilometer lange wegvak Bieruń - Oświęcim provisorisch geopend (één rijstrook per richting). Dit is ook een dubbelnummering met de DK44.
Dit is wel een belangrijke opening, omdat verkeer nu snel de S1 kan bereiken vanuit Tychy. Gelijktijdig is ook omgelegde DK44 geopend en een deel van de bypass van Oświęcim.

Dit is wel een belangrijke opening, omdat verkeer nu snel de S1 kan bereiken vanuit Tychy. Gelijktijdig is ook omgelegde DK44 geopend en een deel van de bypass van Oświęcim.

-
Chris
- Moderator
Het noordelijkste stuk wat vorige maand is geopend, is nog wel erg provisorisch:

-
math1985
- dorpsstraat
Wat mis je nog? Gras op de bermen?
Edit: oh, ik zie nu pas dat er maar één rijstrook open is.
Edit: oh, ik zie nu pas dat er maar één rijstrook open is.
-
Chris
- Moderator
Knooppunt Kosztowy, waar de nieuwe S1 op de bestaande S1 richting noorden aansluit.

Tracébouw. Dit gaat nog wel een tijdje duren.

De aansluiting op de DK44 bij Bieruń. Vanaf hier is het recentelijk geopend.

Tracébouw. Dit gaat nog wel een tijdje duren.

De aansluiting op de DK44 bij Bieruń. Vanaf hier is het recentelijk geopend.

-
Chris
- Moderator
De GDDKiA meldt dat er sinds de opening in oktober al 2 miljoen voertuigen de S1 zijn gepasseerd ter hoogte van Węgierska Górka. Dat is 200 dagen geleden, dus gemiddeld 10.000 per dag.
Dat is wel een flinke toename van het verkeer, voor de opening van dit deel reden er bij Laliki maar 2.500 voertuigen per dag en er zit tussen Węgierska Górka en Laliki nauwelijks iets wat veel verkeer zou afvangen. Dit geeft de indicatie dat er een aardige shift is van lange-afstandsverkeer naar Slowakije dat nu via de S1 gaat in plaats van via Oost-Tsjechië.

Dat is wel een flinke toename van het verkeer, voor de opening van dit deel reden er bij Laliki maar 2.500 voertuigen per dag en er zit tussen Węgierska Górka en Laliki nauwelijks iets wat veel verkeer zou afvangen. Dit geeft de indicatie dat er een aardige shift is van lange-afstandsverkeer naar Slowakije dat nu via de S1 gaat in plaats van via Oost-Tsjechië.

-
verfmeer95
- expressweg
En dat terwijl er nog een gat in de S1 zit bij Oświęcim. Als dat stuk ook geopend is win je nog eens 10 minuten tijd, waardoor het ook op bijv. Wenen-Krakau de snelste route wordt. Dan praat je dus ook over verkeer vanuit Italië, Slovenië en Kroatië dat dan op deze weg terecht komt. De vraag is dan of de enkelbaans delen in zowel Polen als Slowakije dan niet ondergedimensioneerd zijn.
-
Chris
- Moderator
De komende paar jaar wordt ook nog gebouwd aan de D3 tussen Čadca en Žilina. Als dat ook voltooid is heb je een snelwegroute Bratislava - Katowice. Die enkelbaans delen zijn inderdaad wel kwetsbaar om overbelast te raken, maar de intensiteiten waren daar tot nu toe zo laag dat het niet rendabel was om het meteen met 2x2 rijstroken aan te leggen, gezien ook de andere prioriteiten in zowel Polen als Slowakije.
-
Jeff
- expressweg
Voor 2x2 S-klasse is de eis ongeveer 15K AADT.
Mocht de boel alsnog naar 2x2 gaan, dan ben ik even benieuwd hoe de laatste km bij de grens aangepakt gaat worden
Mocht de boel alsnog naar 2x2 gaan, dan ben ik even benieuwd hoe de laatste km bij de grens aangepakt gaat worden
-
math1985
- dorpsstraat
Is al bekend wanneer dat laatste stuk open gaat en het gat wordt gesloten?
Dat verwacht ik niet, de route via Ostrava is nu nog 30 minuten sneller, dus ik verwacht niet dat de definitieve S1 daar verandering in gaat brengen.Als dat stuk ook geopend is win je nog eens 10 minuten tijd, waardoor het ook op bijv. Wenen-Krakau de snelste route wordt.
-
Chris
- Moderator
In november 2027 moet het laatste deel worden geopend. De bouw was vertraagd vanwege die Chinese biedingen die ze wilden uitsluiten. Daardoor hebben ze toen het contract opgeknipt bij de aansluiting met de DK44 bij Bieruń. Dat deel ten zuiden daarvan is wel meteen aangelegd en is inmiddels geopend, maar nog niet voltooid.
Dit is het nieuwe deel bij Węgierska Górka dat in oktober 2025 is geopend.

S1 Zwardoń - Bieruń 13 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 15 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 18 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 20 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 22 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 23 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 24 by European Roads, on Flickr
Dit is het nieuwe deel bij Węgierska Górka dat in oktober 2025 is geopend.

S1 Zwardoń - Bieruń 13 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 15 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 18 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 20 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 22 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 23 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 24 by European Roads, on Flickr
-
verfmeer95
- expressweg
Op dit moment is de D3 bij Čierne afgesloten en moet verkeer richting de S1 een stuk binnendoor. Daardoor is die route nu langzamer dan normaal.math1985 schreef: di 04 aug 2026, 18:35Dat verwacht ik niet, de route via Ostrava is nu nog 30 minuten sneller, dus ik verwacht niet dat de definitieve S1 daar verandering in gaat brengen.verfmeer95 schreef: wo 13 mei 2026, 14:23 Als dat stuk ook geopend is win je nog eens 10 minuten tijd, waardoor het ook op bijv. Wenen-Krakau de snelste route wordt.
-
Chris
- Moderator
Een vreemde situatie langs Bielsko-Biała. De S1 is daar als de S52 bewegwijzerd om de één of andere reden, en ook op een langer traject dat ook tot de DK52 route behoort.

Aan de zuidkant van Bielsko-Biała wordt de DK52 bewegwijzerd, maar die loopt daar helemaal niet. De S52 gaat langs de noordkant van de stad.

S1 Zwardoń - Bieruń 50 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 51 by European Roads, on Flickr
Bij BB-Lipnik slaat de DK52 naar het oosten af. Vanaf hier zou een dubbelnummering volgens het Poolse systeem kunnen (routenummer 52, ongeacht de uitvoering daarvan).

S1 Zwardoń - Bieruń 53 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 55 by European Roads, on Flickr
Daarna gaat de S52 eraf bij Bielsko-Biała-Hałcnów. Dit is overigens al 15 jaar zo, sinds zowel de oostelijke als noordelijke ringweg werd geopend. Alleen sinds 2025 dus als knooppunt in plaats van scherpe bocht.

S1 Zwardoń - Bieruń 57 by European Roads, on Flickr

Aan de zuidkant van Bielsko-Biała wordt de DK52 bewegwijzerd, maar die loopt daar helemaal niet. De S52 gaat langs de noordkant van de stad.

S1 Zwardoń - Bieruń 50 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 51 by European Roads, on Flickr
Bij BB-Lipnik slaat de DK52 naar het oosten af. Vanaf hier zou een dubbelnummering volgens het Poolse systeem kunnen (routenummer 52, ongeacht de uitvoering daarvan).

S1 Zwardoń - Bieruń 53 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 55 by European Roads, on Flickr
Daarna gaat de S52 eraf bij Bielsko-Biała-Hałcnów. Dit is overigens al 15 jaar zo, sinds zowel de oostelijke als noordelijke ringweg werd geopend. Alleen sinds 2025 dus als knooppunt in plaats van scherpe bocht.

S1 Zwardoń - Bieruń 57 by European Roads, on Flickr
-
math1985
- dorpsstraat
Klopt volgens mij gewoon.
Die S52 is een indirecte verwijzing naar de weg naar Cieszyn, die ter hoogte van knooppunt Hałcnów begint.
Misschien enigszins gek dat het het nummer S1 helemaal ontbreekt, maar dat heeft wellicht te maken hebben met het feit dat de S1 nog niet volledig doorloopt.
Die S52 is een indirecte verwijzing naar de weg naar Cieszyn, die ter hoogte van knooppunt Hałcnów begint.
Misschien enigszins gek dat het het nummer S1 helemaal ontbreekt, maar dat heeft wellicht te maken hebben met het feit dat de S1 nog niet volledig doorloopt.
-
Chris
- Moderator
Volgens mij klopt het juist helemaal niet. Op het zuidelijk deel loopt de S52 of DK52 niet, ook niet bij die afslag. Daar zou helemaal geen S52 of DK52 te horen aangegeven te worden. Alleen op het laatste deel valt de '52' kortstondig samen met de S1, tot de S52 ook ten oosten van Bielsko-Biała wordt aangelegd. Dan is er helemaal geen samenloop met de S1 meer. Maar sowieso zou het niet als enige nummer aangegeven moeten worden.

-
Ger81
- autoweg
De andere richting is wel goed bewegwijzerd, zowel vanaf bovengenoemde tijdelijke dubbelnummering als bij de 'mono' S1.
Ubi volentia est, via est
-
Chris
- Moderator
Er is ook een aanbesteding uitgeschreven om 4,6 kilometer van de S1 tussen de A4 en het nieuwe aansluitpunt van de S1 naar 2x3 rijstroken te verbreden.
Er moet echter nog een milieuprocedure voor uitgevoerd worden. De verbreding wordt dan met 2x2 rijstroken ingericht als het milieubesluit niet op tijd kan worden verkregen, anders wordt het direct met 2x3 rijstroken in gebruik genomen. De oplevering zal waarschijnlijk pas richting 2031 of 2032 zijn.
Het gaat om dit traject:

Er moet echter nog een milieuprocedure voor uitgevoerd worden. De verbreding wordt dan met 2x2 rijstroken ingericht als het milieubesluit niet op tijd kan worden verkregen, anders wordt het direct met 2x3 rijstroken in gebruik genomen. De oplevering zal waarschijnlijk pas richting 2031 of 2032 zijn.
Het gaat om dit traject:

-
math1985
- dorpsstraat
Jawel, de DK 52 begint bij afslag BB-Mikuszowice (de noordelijke van de twee afritten op de parallelstructuur om precies te zijn), loopt over Zywieczka naar het centrum, en vervolgens over Krakowska naar Kraków. Dus het bord 'DK 52 Bielsko-Biala rechtsaf' is gewoon correct. Technisch had het misschien de eindbestemming moeten zijn, 'DK 52 Kraków', maar dat was helemaal onduidelijk geweest.Chris schreef: wo 05 aug 2026, 9:43 Volgens mij klopt het juist helemaal niet. Op het zuidelijk deel loopt de S52 of DK52 niet, ook niet bij die afslag.
De S52 loopt daar inderdaad niet, het bord 'S52 Cieszyn' is een indirecte verwijzing. Het geeft aan dat als je naar de S52 richting Cieszyn wil, je rechtdoor moet. Want de weg waar je op zit loopt helemaal niet naar Cieszyn. De verwarring komt hier omdat het Poolse systeem geen onderscheid maakt tussen directe en indirecte verwijzigingen.
Hier een vergelijkbare indirecte verwijzing: https://maps.app.goo.gl/HUEABgFv9RXWyEeF6 Er staat A4 rechtdoor, maar dat impliceert niet dat je al op de A4 zit.
Dat Katowice en Kraków geen 'S1' voor de naam hebben klopt ook. Want de S1 leidt (nog) niet naar Katowice en Kraków, dus dat kan in het Poolse systeem niet zodanig worden aangegeven.
Je krijgt nu de gekke situatie dat geen van de bestemmingen op het bord te bereiken zijn via de weg waar je op zit, waardoor het wegnummer van de huidige weg niet verschijnt - maar dat is volgens mij geen eis in het Poolse systeem. Je zou 'S1 Bierun' toe kunnen voegen, maar ik weet niet of dat het veel duidelijker maakt.
Voor zo ver ik kan zien klopt de bebording dus gewoon.
Dat klopt volgens mij niet, er is volgens mij geen dubbelnummering. Zoals gezegd loopt de DK 52 via Krakowska en Zywiecka, en de S52 houdt op bij BB-Hałcnów.Alleen op het laatste deel valt de '52' kortstondig samen met de S1, tot de S52 ook ten oosten van Bielsko-Biała wordt aangelegd.
-
Chris
- Moderator
Volgens mij klopt dat niet meer, want dan zou de '52' route drie routes hebben rond Bielsko-Biała, namelijk de S52 langs de noordkant, de DK52 ten oosten van de stad en dan ook nog deze route door de stad. Als er een nieuw tracé wordt aangelegd dan vervalt de oude route in het Poolse systeem. Dat zou al bij de openstelling in 2011 moeten zijn vervallen.
Ik heb ook een video gemaakt van het nieuwe stuk S1 vanaf de grens met Slowakije tot Żywiec. In de reacties klagen Polen dat het niet met 2x2 rijstroken is aangelegd (behalve het allernieuwste deel langs Węgierska Górka). Het verkeersaanbod is vooralsnog echter behoorlijk laag, al zou dit wel sterk kunnen stijgen zodra de S1 in Polen en de D3 in Slowakije voltooid zijn. De ervaring in andere landen leert ook dat dit soort wegen dan snel onveilig worden.
Link
Ik heb ook een video gemaakt van het nieuwe stuk S1 vanaf de grens met Slowakije tot Żywiec. In de reacties klagen Polen dat het niet met 2x2 rijstroken is aangelegd (behalve het allernieuwste deel langs Węgierska Górka). Het verkeersaanbod is vooralsnog echter behoorlijk laag, al zou dit wel sterk kunnen stijgen zodra de S1 in Polen en de D3 in Slowakije voltooid zijn. De ervaring in andere landen leert ook dat dit soort wegen dan snel onveilig worden.
Link
-
math1985
- dorpsstraat
Volgens mij hoeft dat niet per se - de DK 1 en S1 bestaan ook nog steeds naar elkaar.
-
Chris
- Moderator
Omdat de S1 nog niet doorgaand te berijden is. De DK1 via Tychy zal daarna ook gaan verdwijnen - net zoals dat overal in Polen is gebeurd.
Het nieuwste deel van de S1 tussen Bielsko-Biała en Bieruń. Alle afstandsborden en doorgaande bestemmingen zijn nog afgeplakt.

S1 Zwardoń - Bieruń 60 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 63 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 65 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 68 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 74 by European Roads, on Flickr
Het laatste stuk is nog maar met een 2-0 systeem open omdat de brug over de Gostynia nog niet gereed is.

S1 Zwardoń - Bieruń 78 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 82 by European Roads, on Flickr
Deze auto reed heel langzaam, zat aan het einde van de S1 een enorme sliert van tientallen auto's achter.

S1 Zwardoń - Bieruń 84 by European Roads, on Flickr
Op het viaduct van de DK44.

S1 Zwardoń - Bieruń 85 by European Roads, on Flickr
Het nieuwste deel van de S1 tussen Bielsko-Biała en Bieruń. Alle afstandsborden en doorgaande bestemmingen zijn nog afgeplakt.

S1 Zwardoń - Bieruń 60 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 63 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 65 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 68 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 74 by European Roads, on Flickr
Het laatste stuk is nog maar met een 2-0 systeem open omdat de brug over de Gostynia nog niet gereed is.

S1 Zwardoń - Bieruń 78 by European Roads, on Flickr

S1 Zwardoń - Bieruń 82 by European Roads, on Flickr
Deze auto reed heel langzaam, zat aan het einde van de S1 een enorme sliert van tientallen auto's achter.

S1 Zwardoń - Bieruń 84 by European Roads, on Flickr
Op het viaduct van de DK44.

S1 Zwardoń - Bieruń 85 by European Roads, on Flickr