Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Via
2x5 autosnelweg

Re: Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Bericht door Via »

^^
Waarom toch dat smalle schrift toepassen en vervolgens overbreedte aan de zijkant rechts?
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^ Vaste Letterhoogte aanhouden. De langste naam in smalschrift Denderleeuw, zo wordt de breedte gekozen. Door de regelmaat per 500/1000 lijkt er bewust wat extra ruimte aan de rechterzijde, maar aangezien Denderleeuw er in normaal schrift nog steeds niet op past, is het nu zo.
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

De nieuwe borden op de E34. Wat mij opvalt is dat bij afrit 10 het n-nummer (N451) niet wordt vermeld maar bij afrit 11 wel. Wat zegt de richtlijn hierover?

Afbeelding

Afbeelding
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Weeral inconsistentie(s), volgens de richtlijn(en) staan er ook op de optionele 1200m borden wegnummers, ze zijn N451 dus vergeten.

Daarnaast hebben ze (uit)eindelijk de afritsymbool pijlkop trouwens aangepast zo te zien zodat het past bij b(l)okpijlen.
Laatst gewijzigd door Joshua op zo 02 aug 2026, 23:51, 2 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

SAN RED schreef: do 02 jul 2026, 16:24 De nieuwe richtlijn laat de ruimte voor alle duidelijkheid ook toe. Het is niet de bedoeling dat ze als een dogma wordt gevolgd.
Zo :shoot: nu maar af
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

De N451 is geen gewestweg meer, de weg is overgedragen aan de betrokken gemeenten. Ze zullen enkel de nummers van de gewestwegen vermelden. Ik weet zelfs niet of wegnummers van wegen die overgedragen zijn officieel nog bestaan.

Ik heb trouwens wel gezien dat het nieuwe bord van afrit 10 op de E34 achter een struik geplaatst is. :wall: Ze waren wellicht te veel bezig met de plaatsing op exact 1200 m dat ze de zichtbaarheid vergeten zijn.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Waarschijnlijk omdat men rekent op de algemene maaibeurt die halfoogst langs onze wegen wordt uitgevoerd?
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

SAN RED schreef: za 01 aug 2026, 2:15 ^^ Vaste Letterhoogte aanhouden. De langste naam in smalschrift Denderleeuw, zo wordt de breedte gekozen. Door de regelmaat per 500/1000 lijkt er bewust wat extra ruimte aan de rechterzijde, maar aangezien Denderleeuw er in normaal schrift nog steeds niet op past, is het nu zo.
Maar dat is geen antwoord op de vraag waarom alle andere bestemmingen óók in smalschrift staan? Daar lijkt geen enkele reden toe en de nieuwe richtlijn was juist een poging om onder andere dát in de toekomst te voorkomen. Natuurlijk kun je van een richtlijn afwijken, maar daar moet wel een goede reden voor zijn. Afwijken "omdat we het al 20 jaar zo doen" is geen reden.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Die bij Affligem, dat zijn probeersels die er al bijna 2 jaar staan. Je ziet dat ze qua indeling niet voldoen aan de net gepubliceerde richtlijnen. Daarin is het niet langer een probleem om binnen hetzelfde portaal met breed- en middenschrift te gaan werken (SNV Smalschrift wordt in België niet gebruikt).
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Ja officieel is het middenschrift, maar kom nu, het blijft wel smalschrift (de letters worden smaller)...

Ik herinner mij ergens veel eerder in het topic: ik zei dat het van Vlaams Brabant komt (wit bovenbord afritnaam). = dus een idee van verkeersdeskundigen in regio Vlaams-Brabant Maar oke, ik hou erover op :shutup:
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Wimpie25 schreef: wo 05 aug 2026, 11:52 ^^
Die bij Affligem, dat zijn probeersels die er al bijna 2 jaar staan. Je ziet dat ze qua indeling niet voldoen aan de net gepubliceerde richtlijnen. Daarin is het niet langer een probleem om binnen hetzelfde portaal met breed- en middenschrift te gaan werken (SNV Smalschrift wordt in België niet gebruikt).
Die stonden er nog niet in april/mei.

Daarbij ik zie trouwens nagenoeg geen verschil(en) behalve gebruikte lettertype verschillen op borden.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Die van Affligem staan er toch al een stuk langer. Ik heb deze al minstens vorig jaar op het forum zien voorbijkomen.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Niet te zien op Google Maps Street View van/uit mei 2026.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

^^ Inderdaad, dit is klinkklare onzin, Wimpie.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Bekijk het hier maar eens naar:

Eerste afritbord: https://www.geopunt.be/shared/995cf459- ... 267a7b7b82;

Tweede afritbord: https://www.geopunt.be/shared/55954f03- ... 77b7ceabc6.

Klik op het bijbehorend bolletje.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ik weet hoe Streetview werkt, maar ik ben er zeker van dat het eerste bord met het nieuwe symbool hier al bijna 2 jaar geleden op het forum verschenen is. Was het niet Affligem, dan was het wel een andere afrit langs die kanten van Brussel.

Edit: zie je wel, het was Grimbergen. Hier al besproken in dit topic op pagina 97. Inderdaad niet Affigem, maar toch al meer dan een jaar geleden geplaatst.

https://www.google.com/maps/@50.9102145 ... FQAw%3D%3D
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Wimpie25 schreef: wo 05 aug 2026, 21:03 Grimbergen...
Affligem...
Ik snap de verwarring :biertjes:
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Bij het knooppunt Destelbergen nieuwe wegwijzer, stijl lijkt toch ook een nieuwe richtlijn(en) onderdeel: https://maps.app.goo.gl/iepEUCpnixNJB89PA. Ik had het trouwens zelf gezien maar nooit kans gehad daar een foto van te maken.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^ Nee, eerder een probeersel (wat veel lijkt op de richtlijn). Hier zou dus een rijstrookpijl moeten zijn en de doelen in het midden gecentreerd...
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dit lijkt me inderdaad nog niet volgens het nieuwe boekje.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Wimpie25 schreef: wo 05 aug 2026, 15:57 ^^
Die van Affligem staan er toch al een stuk langer. Ik heb deze al minstens vorig jaar op het forum zien voorbijkomen.
Er kwamen toen foto’s van Grimbergen en Groot-Bijgaarden voorbij, niet van Affligem.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Joshua schreef: wo 05 aug 2026, 21:24 Bij het knooppunt Destelbergen nieuwe wegwijzer, stijl lijkt toch ook een nieuwe richtlijn(en) onderdeel: https://maps.app.goo.gl/iepEUCpnixNJB89PA. Ik had het trouwens zelf gezien maar nooit kans gehad daar een foto van te maken.
Had ik ook al opgemerkt, en deze hangt er zeker al meer dan 6 maanden.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Wimpie25 schreef: ma 03 aug 2026, 10:18 ^^
Waarschijnlijk omdat men rekent op de algemene maaibeurt die halfoogst langs onze wegen wordt uitgevoerd?
Het is blijkbaar al opgelost, daar hebben ze snel gereageerd. ;)
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ik moet nu wel toegeven dat het qua opvolging op meldingen tegenwoordig wel redelijk goed verloopt. Ik heb dit jaar al enkele keren zaken ingediend via Meldpunt Wegen, en daar is steeds wel gevolg aan gegeven :)
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Dat is iets wat in Nederland een stuk beter kan...
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Bij het plaatsen van nieuwe afritborden werd de middenberm voor de zichtbaarheid dus volledig gesnoeid in Wallonië: https://maps.app.goo.gl/fZT8WUCQYvagUE1i9.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Alleen dat of het risico van omvallende bomen of afgebroken takken op de weg ? Deze struiken zijn jonge bomen die te dicht op elkaar staan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Joshua schreef: ma 10 aug 2026, 22:55 Bij het plaatsen van nieuwe afritborden werd de middenberm voor de zichtbaarheid dus volledig gesnoeid in Wallonië: https://maps.app.goo.gl/fZT8WUCQYvagUE1i9.
Heel netjes. Resteert de vraag wat het nou toevoegt om aan een weg met twee stroken zulke identieke panelen aan weerszijden van de weg te hebben staan. Als vrachtverkeer op de rechterstrook de angst geeft dat mensen het bord niet kunnen lezen, zou ik toch liever met één bord rechts werken dat je verhoogd plaatst.

(een opmerking die uiteindelijk zowel Vlaanderen als Wallonië aangaat)
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Daar ga ik helemaal mee akkoord Pino. Je ziet vaak dan men zichzelf in bochten moet wringen om toch maar dat bord in de middenberm te krijgen. Gelukkig zie ik wel de trend om waar mogelijk toch meer zaken terug in de hoogt te hangen.
Joshua schreef: ma 10 aug 2026, 22:55 Bij het plaatsen van nieuwe afritborden werd de middenberm voor de zichtbaarheid dus volledig gesnoeid in Wallonië: https://maps.app.goo.gl/fZT8WUCQYvagUE1i9.
Oesje, volledig gesnoeid is veel gezegd. Dat stuk van de E411 is wat wij onder ons Jurassic Park noemen. Het is best iconisch, inclusief met het oude wegdek :D

De borden zelf vind ik nog wel een goeie oplossing, men zou het op termijn hier bij Leuven kunnen toepassen ipv dit gigantisch paneel. Alle afritten hier leiden immers toch naar Leuven.

https://www.google.com/maps/@50.8669783 ... FQAw%3D%3D
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Dat was ook geen moment te vroeg! Dit lijkt wel een beetje het Limburg gevoel wat we op de E314 hebben, beter dan alles gelijk snoeien met de grond en op termijn dan laten overgroeien door heesters of een haag zoals op de E314 in het Hageland, dan zo een wildernis.