[B058] Wesel

Andere Duitse rijkswegen, inclusief de 'Gelbe Autobahnen'

Moderator: Moderatoren

GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Re: [B058] Wesel

Bericht door GuteFahrt »

Nog een paar 'overige' plaatjes vanuit Wesel.

1.Voorwegwijzer/B58 op nadering van de B8 komend vanaf de Niederrheinbrücke. Uiteraard wel benieuwd wat er voorheen op de gepopnagelde plekken stond, maar ik heb het niet kunnen achterhalen...
Afbeelding

2.Dit gaf wel wat een nostalgisch gevoel ;) Er is ook een exemplaar dat craquelé verschijnselen vertoont
Afbeelding

3.Afstanden vanaf Wesel
Afbeelding

4.Bordje langs B58. Totaal off topic, maar voor mij nieuw dat er christenen zijn die blijkbaar standaard op zaterdagochtend een dienst houden
SPOILER: TOON

Afbeelding
5.Zodanig verbogen, bijna kunstzinnig
Afbeelding

Wat me overigens opviel terwijl ik door/langs het centrum van de stad reed; de Rijnbrug is daar ook een doel op zich op de bww. Voorbeeld:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Ook vandaag nog even een rondje door Wesel gemaakt, maar sinds de laatste keer (das wel wat maanden terug) zie ik amper vooruitgang.
Werkt men hier soms een ZZP-er die alles alleen doet?
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

^^ Eerst dacht ik, wat bedoel je. Maar na gisteren weet ik het. :hap:

Precies 3 maanden na dato was ik weer in Wesel. Edoch, ik heb aan de zuidoostkant niet veel vooruitgang meer gezien t.o.v. 1 mei. Wel wat.

1.Nieuwe Lippebrücke gezien vanaf de oude (west ri. oost)
Afbeelding

2.Zooom...
Afbeelding

3,Het gedeelte tussen de nieuwe Lippebrücke en het kunstwerk over de huidige B58 uit 2010
Afbeelding

4.Zoom doorkijkje west > oost. Als je goed kijkt zie je in de verte nog een Lippebrug
Afbeelding

5.Bovenop
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.Bovenop, andere kant. Tja. Ich Liebe Dich en de Niederrheinbrücke
Afbeelding

8.'Sprongetje' van B58 naar B58 x B8. Weinig/niets anders dan in mei
Afbeelding

9.Noordzijde halfklaverblad. Hier ook niet
Afbeelding

10.2x2 B58 vanaf de B8. Hier ook niet
Afbeelding

GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

B58n Wesel-Ost

Daar men nu eveneens noordelijker aan de oostkant van de stad is begonnen met de werken heb ik daar nu ook een kijkje genomen. OSM uitsnede met fotolocaties (6 in totaal):

Afbeelding

album (29 pics in totaal): :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 0334965766

1.Kruising Schermbecker Landstraße (B58) <> Hagerstownstraße (zuidelijk begin/eindpunt B70) (1), kijkrichting oost. Tijdelijke VRI's in bedrijf. Plus, er zit al wat in de grond (op de voorgrond)
Afbeelding

2.Zoom naar de weg "Kiek in den Busch." Grondverzet...op de achtergrond is het Bagelwald te zien (onderdeel van de Wackenbruch)
Afbeelding

3.B58/Schermbecker Landstr. ri. oosten. Ofwel richting de ( :AS: ) A3.
Afbeelding

4.Idem, kijkend ri. westen/Wesel
Afbeelding

5.Nog steeds benieuwd wat er onder 'Borken' schuilgaat
Afbeelding

6.Met zoom een doorkijkje op Trimet Voerde. Daarvoor een telescoopkraan op de Wackenbrucher Str. (2) De lagere schoorsteen is van het Altes Wasserwerk
Afbeelding

7.Overzicht Wackenbrucher Str. (2) ri. kruising B58/B70 (1)
Afbeelding

8.Materieel aan de Wackenbrucher Str. Die is nu gestremd
Afbeelding

9.Sprongetje naar de Furstenberger Straße (3). Hier komen we het Altes Wasserwerk uit 1886 tegen. Tot 1956 dienst gedaan voor de waterverzorging van de stad. Nu een monument
Afbeelding

10.Hier staan we in principe midden in het werkgebied der B58n op de Furstenberger Straße. Edoch, nog geen spoor van werken. Amoveren van wat opstallen is reeds gebeurd. Of daar nog meer bij komt weet ik zo niet, want hier is een tunnel gepland
Afbeelding

11.Altes Wasserwerk. Volgens mij ook een alte Wegweiser
Afbeelding

12.Doorkijkje vanaf het spoor dat naar het Wasserwerk leidt (5), kijkrichting zuidwest. Op de voorgrond een ketenpark. Op de achtergrond de Betuwelinie
Afbeelding

13.Vanaf de dijk van de Schillwiese (6), eveneens kijkrichting zuidwest. De 2x2 B58 die na het ongelijkvloers kruisen van de sporen aan de noordkant weer opduikt
Afbeelding

14.Zelfde locatie, kijkrichting zuid. Op de voorgrond asfaltlagen der B58. Op de achtergrond bruggen over de Lippe van de Betuwelinie en uiterst rechts van de B8. Waar die boogbrug uiterst links voor is nog verderop weet ik even niet
Afbeelding

15.Dit is waar de B58n noordelijk van de B8/Betuwelinie dus -nog- abrupt stopt. Eveneens ter hoogte van de Schillwiese. Genoemde weg voert naar het Schill Denkmal, uiterst rechts op de foto te zien. Info. Herinnert aan een standrechtelijke executie in opdracht van Napoleon Bonaparte van 11 Pruisische officieren welke onder leiding vielen van majoor Ferdinand von Schill, welke hier plaatshad in 1809
Afbeelding

GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

De Friedrich-Ebert-Brücke uit 1961 als onderdeel van de B58. Kunstwerk over de plaatselijke spoorinfra.

1.Nieuw bord. Geplaatst in 2020. De beste man was de eerste Rijkspresident van de Weimar Republiek. In Wesel heeft hij gewerkt als gareelmaker
Afbeelding

2.De B58 staat hier eveneens bekend als Schermbecker Landstraße. Blik ri. westen. 3 rijstroken passen op dit viaduct. Old school verlichting zo lijkt het. Tevens te zien de Langer Heinrich uit 1983. Tot de top is het ~158 meter. Rechts ernaast de toren van de Willibrordi-Dom. Die is ongeveer 95 meter hoog
Afbeelding

3.Met wat zoom zie je het iets beter
Afbeelding

4.Zwart op wit...eindordnen kan vanaf hier. De B58 slaat gewoon af, maar is hier als sneeuw voor de zon verdwenen
Afbeelding

Momenteel geen werken. De grote opknapbeurt was een feit in 2019.
GuteFahrt schreef: ma 03 aug 2026, 11:46 (...)

14.Zelfde locatie, kijkrichting zuid. Op de voorgrond asfaltlagen der B58. Op de achtergrond bruggen over de Lippe van de Betuwelinie en uiterst rechts van de B8. Waar die boogbrug uiterst links voor is nog verderop weet ik even niet
Afbeelding

(...)
Inmiddels ben ik erachter.

https://rp-online.de/nrw/staedte/wesel/ ... 96740319#0

Deze boogbrug is over de Betuwelinie sporen geschoven op de B8/Hindenburgstraße tussen Lippedorf en Friedrichsfeld (en dus tussen Lippe en Wesel-Datteln-Kanal). Dat gebeurde blijkbaar eind augustus 2023:

Afbeelding

Situatie daarvoor: https://maps.app.goo.gl/nnsDm5Uk1yPLj25U9

Tot slot: de nieuwe 2x2 B58 vanaf de Rijn/Lippe tot aan de B8 had volgens de laatste update deze zomer klaar moeten zijn. 't Ziet er niet naar uit...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Op plekken waar geen wegwerkzaamheden zijn lijkt het net of je de jaren '80 binnenrijdt, dat valt me de laatste tijd vaker op in Duitsland. De openbare ruimte ziet er zo versleten en ouderwets uit.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

GuteFahrt schreef: ma 03 aug 2026, 11:46 5.Nog steeds benieuwd wat er onder 'Borken' schuilgaat
De B70 liep vroeger oostelijker, via Stadtlohn en Ahaus naar het noorden.
Het zou kunnen dat Ahaus hier al werd aangegeven als belangrijk B70-doel.
Of Rheine, zoals op dit bord op het oude tracé van de B70.
Afbeelding
(foto 2014)
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

^^ Dat is inderdaad voorstelbaar, al kan Borken qua grootte wedijveren met Ahaus. Maar wellicht toen nog niet, of het speelde geen rol.

Nog wat foto's van de huidige B58 (20) door Wesel: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 0334994477

1.Naar links en rechts het nodige, Rechtdoor naar niemandsland
Afbeelding

2.Op nadering van de kruising met de B70
Afbeelding

3.Großbaustelle, Vmax 30
Afbeelding

4.Bij de kruising kijkend ri. Wesel-centrum. Soms min of meer 2 rijstroken per richting
Afbeelding

5.Schermbeck 17. Tot :AS: Wesel (A3) is het ongeveer 5 kilometer
Afbeelding

6.Terug aan de zuidkant van de stad. Zoals hier al eens is benoemd is er weinig van Wesel overgebleven in WW2, maar de citadel is er nog wel. Gebouwd tussen 1688 ~ 1725. Één van de grootste van het Rheinland. De B58 voert er nu 'doorheen'
Afbeelding

GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Laatste plaatjes van mijn bezoek (van alles wat, 40 pics) van afgelopen weekend:

https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 0335011326

Zie spoiler voor een paar uitgelichte zaken:

:arrow:
SPOILER: TOON

1.Als 30 te traag is en 50 te hard, dan kom je hierop (ontsluitingsweg Wesel-Fusternberg)
Afbeelding

2.Het spoor van Wesel Hbf naar het oude waterwerk en nog de Hohe Mark. Hier ergens lag als het goed is ook de spoorlijn Haltern-Venlo
Afbeelding

3.Nog steeds kleurrijk
Afbeelding

4.Dit lijkt behoorlijk old school
Afbeelding

5.Zo zag Wesel er mogelijk uit voor dat het verwoest werd. Qua oude gebouwen in de binnenstad zijn uit vergane glorie hersteld: de dom, het oude raadhuis en de Berliner Tor. De stad hoorde overigens ook bij de Hanze vroeger
Afbeelding

6.Spoor aan de Rijnkade/haven
Afbeelding

7.De Niederrheinbrücke/B58 gezien vanaf de Rijnpromenade (kijkrichting oost)
Afbeelding

8.Idem, vanaf uitkijkpunt Rijnpromenade
Afbeelding

9.Loopbrug bij een restant van de oude spoorbrug die in '45 is opgeblazen
Afbeelding

10.De Rijn aldaar kijkend ri. Nederland
Afbeelding

11.Het noordelijke restant is zo'n populair slotjesobject maar ook een uitzichtpunt
Afbeelding

12.Dat zien we hier
Afbeelding

13.Restanten oude spoorbrug aan de zuidoever van de Rijn. In de verte waarschijnlijk de kerktoren van WES-Büderich
Afbeelding

14.Tot slot. Bijzondere gedenksteen vlakbij het station. Rastenburg is het huidige Kętrzyn (PL), Königsberg Kaliningrad (RUS) en Stettin/Szczecin plus Dresden en Breslau/Wrocław. Geplaatst in 1966 vanwege stadsjubileum en 'vieren' verbond met Kętrzyn. In die tijd had Wesel een Patenschaft met laatstgenoemde Poolse stad. Vrijwillige opname en zorgplicht voor de verdrevenen aldaar
Afbeelding

Uitgebreide info voor wie dat interessant vindt:

https://www.wesel.de/kultur-freizeit/st ... ostgebiete

GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

harry schreef: di 04 aug 2026, 22:12
GuteFahrt schreef: ma 03 aug 2026, 11:46 5.Nog steeds benieuwd wat er onder 'Borken' schuilgaat
De B70 liep vroeger oostelijker, via Stadtlohn en Ahaus naar het noorden.
Het zou kunnen dat Ahaus hier al werd aangegeven als belangrijk B70-doel.
Of Rheine, zoals op dit bord op het oude tracé van de B70.
Afbeelding
(foto 2014)
Waar is deze foto gemaakt?

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

^^ In Neuenkirchen. (bord is inmiddels vervangen)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Dank. Ja, ik was aan het zoeken want bypasses zijn daar al lang voor 2014 gerealiseerd.