[HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance »

Rein schreef: za 18 jul 2026, 11:12 ^^ Historisch gezien tweetalig, maar is dat in de praktijk nog echt zo? Toen ik er een paar jaar geleden was, zag ik wel hier en daar een bordje in het Italiaans, maar ik had niet de indruk dat er op de plekken waar ik kwam nou echt actief in het Italiaans gecommuniceerd werd.
Zeker oudere mensen zullen onderling nog onderling in hetItaliaans communiceren. Al is er natuurlijk sinds WO2 meer dan genoeg import uit de rest van voormalig Joegoslavië geweest dat dat aantal terugloopt.

Wel is Italiaans bijna een must als je een goede baan wilt in het toerisme in Istrië.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Chris schreef: vr 17 jul 2026, 21:55In tegenstelling tot veel massa-bestemmingen in Zuid-Europa zoals Spanje, Italië en Griekenland, komen toeristen in Kroatië veel vaker per auto, 90% in zijn geheel en 95% in Istrië. Het is ook het primaire land dat zowel hele grote aantallen toeristen uit de oostelijke EU als de westelijke EU trekt. Maar ze komen dus wel allemaal grotendeels per auto, bijvoorbeeld Polen - Kroatië is ook een aardige vakantiestroom tegenwoordig.
Dat zal ermee te maken hebben dat de meeste toeristen toch vanaf een afstand komen die redelijk te berijden is. Voor de top-10 die genoemd wordt is het alleen vanuit Nederland en het Verenigd Koninkrijk meer dan 1000 km rijden. Voor Duitsland en Polen valt het vanuit het zuiden erg mee en is het in een dag te doen. Wat ook nog meespeelt is dat de kust weliswaar wel wat luchthavens heeft, maar alleen Split en Dubrovnik hebben een luchthaven van enige grootte, Rijka (Krk), Brač en Zadar zijn al een stuk kleiner, en het valt allemaal in het niet met wat je bv. aan de Spaanse kust hebt. Een auto huren is misschien ook niet evident, het openbaar vervoer is beperkter, en veel resorts zijn er ook niet, dus je wil er wel op uit kunnen trekken.
Het overgrote deel van de toeristen gaat naar de Adriatische kust (94%), het binnenland trekt veel minder toeristen, ook Zagreb is niet een hele grote toeristenmagneet. Zagreb had 2,7 miljoen overnachtingen, dat is maar 2,5% van het totale toerisme in Kroatië, en bovendien zijn dit hoofdzakelijk binnenlandse toeristen.
Ik heb het idee dat Plitvice nog wel populair is, maar dat wordt ook vaak als (dag)trip vanaf de kust gedaan. Het is een aardige rit maar ik snap dat mensen het ervoor over hebben.
Chris schreef: za 18 jul 2026, 11:29De verhalen dat Kroatië in het hoogseizoen overpriced is geworden lees je inderdaad vaker. Ik las ook zo'n verhaal in de Engelse versie van het Poolse TVP, dat de Poolse kust populairder wordt, mede omdat Kroatië zo duur is geworden. En de Poolse kust nu met alle nieuwe snelwegen, een stuk sneller bereikbaar dan Kroatië.
De Kroatische kust is ook gewoon druk. En inderdaad veel duurder; 20-25 jaar geleden was het nog lekker goedkoop, maar dat is het al lang niet meer. Een stad als Dubrovnik is sinds Game of Thrones helemaal duur geworden, je betaalt € 40 om op de stadsmuren te wandelen.

Je ziet dat Montenegro ook aardig in opkomst is, wellicht ook deels omdat Kroatië duurder is geworden. Toen ik enkele jaren terug in Montenegro was, was het beduidend goedkoper dan Kroatië, al was Budva ook niet spotgoedkoop meer. En Kotor was toen al enorm druk, ook eind september nog.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Morgen wordt het contract getekend voor de bouw van 12,3 kilometer A7 tussen Jadranovo en Selce. Dit omvat de autosnelweg langs Crikvenica, tegenover het eiland Krk. De bouw moet in januari 2030 gereed zijn (42 maanden). De contractwaarde is € 252 miljoen exclusief btw.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vanavond opent 4 kilometer van de A8 met 2x2 rijstroken, dit is het eerste deel van de snelwegupgrade ten oosten van de Učkatunnel. Het is tussen Veprinac en de verzorgingsplaats Kvarner bij de Učkatunnel.

Aansluiting Veprinac:
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In juni heb ik nog een stuk van de A4 gereden, van Varaždin naar de grens met Hongarije bij Goričan. Ik was nog nooit in dit deel van Kroatië geweest, een rustig gebied. De A4 is ook rustig, ik denk dat het maar een paar keer per jaar druk is als in de zomerweekenden veel toeristen van Hongarije naar de Kroatische kust rijden.

In 2023 reden er bij Čakovec gemiddeld maar 4.900 voertuigen per dag, maar in de zomer is dat gemiddeld 13.600 voertuigen per dag.

Afbeelding
A4 Varaždin - Goričan 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Varaždin - Goričan 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Varaždin - Goričan 07 by European Roads, on Flickr

De brug over de Drava.
Afbeelding
A4 Varaždin - Goričan 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Varaždin - Goričan 11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Varaždin - Goričan 13 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Varaždin - Goričan 18 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Varaždin - Goričan 23 by European Roads, on Flickr

De Hongaarse grens is op de brug over de Mura
Afbeelding
A4 Varaždin - Goričan 27 by European Roads, on Flickr

En dan ben je in Hongarije.
Afbeelding
A4 Varaždin - Goričan 28 by European Roads, on Flickr

De grenspost zat vroeger alleen aan de Hongaarse kant. Dat was eigenlijk provisorisch, want dit laatste stuk snelweg over de grens is pas later aangelegd dan de aansluitende A4 en M7, in tussentijd moest al het verkeer via de oude grenspost die wel grootschalig was uitgevoerd aan beide kanten. Omdat de verwachting was dat Kroatië snel bij Schengen zou komen is de grenspost op de A4-M7 slechts kleinschalig uitgevoerd. Vrachtverkeer moest indertijd sowieso nog via de oude grenspost.

Hier zie je de oude situatie. Links nog net de Kroatische A4, rechts de aanzet naar de Hongaarse M7.
Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Een R27 op een wegwijzer: https://maps.app.goo.gl/kJUb5K5oSF5YifYJ8

Dit is echter geen wegnummer maar een kadastrale aanduiding van dit industrieterrein.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er zijn flinke natuurbranden bij Omiš, ook in de bebouwde kom en ook over de kustweg D8, die afgesloten is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dat eerste beeld :O
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik kan mij herinneren dat reisadviezen / landeninformatie voor Kroatië aangaven dat je in bepaalde gebieden niet zomaar de natuur in moet vanwege mijnenvelden.

Ik lees nu dat eerder dit jaar Kroatië officieel landmijn-vrij is verklaard: https://glashrvatske.hrt.hr/en/domestic ... s-12593533

“Croatia is free of land mines. After nearly 30 years, we have completed demining in accordance with the Ottawa Convention,” Božinović said during an event marking International Civil Protection Day in Zagreb.

He added, “Almost 107,000 mines and 407,000 pieces of unexploded ordnance have been removed. This is not just a technical success — it is the fulfillment of a moral obligation to the victims of mines and their families. A mine-free Croatia means safer families, better development of rural areas, more farmland, and stronger tourism.”

Bekende en vermoede mijnenvelden lagen vooral op de frontlijn en de maximale territoriale controle van de RSK / Republiek Servisch Krajina die van 1991 tot 1995 bestond. Dit was 2006:

Afbeelding

Ik ben in 2024 door dit gebied gereisd en heb toen geen bordjes gezien die waarschuwen voor landmijnen.

Dat gebied binnen de toenmalige grenzen van de RSK is tegenwoordig nog onderontwikkeld en vooral heel leeg. In 1995 was nagenoeg de hele bevolking vertrokken en later is een deel daarvan teruggekeerd. Het gebied is niet geschikt voor grootschalige landbouw en heeft ook weinig industrie. De RSK stond al vanaf 1992 economisch op instorten omdat het als proto-staat niet levensvatbaar was zonder enorme subsidies uit Joegoslavië.

Wikipedia:

The economic situation soon became disastrous. By 1994, only 36,000 of the RSK's 430,000 citizens were employed. The war had severed the RSK's trade links with the rest of Croatia, leaving its few industries idle. With few natural resources of its own, it had to import most of the goods and fuel it required. Agriculture was devastated, and operated at little more than a subsistence level. (...) It was clear by the mid-1990s that without a peace deal or support from Yugoslavia the RSK was not economically viable. This was especially evident in Belgrade, where the RSK had become an unwanted economic and political burden for Milošević.

Een groot deel is door de Kroatische regering aangewezen als 'Areas of Special State Concern'.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik was in 1998 in o.a. Petrinja. Daar lagen nog wat huizen in puin en de straatverlichting was toen nog niet gerepareerd. Tot 1995 viel dat onder de Srpska Krajina.

Ik liep toen in het donker met locals mee over een olifantenpaadje over een voetbalveld. En dan is het toch wel even slikken als je op het hart gedrukt wordt om niet van dat olifantenpaadje af te wijken vanwege mijnen. En die waren nog niet gemarkeerd.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat alles gevonden is. Ik hoop van wel.

Het is sowieso altijd een leeg gebied geweest, dat herinner ik me nog wel uit de Joegoslavische tijd. Het is dan ook een grensgebied tussen het vroegere Oostenrijk-Hongarije en Ottomaanse rijk. Krajina en Oekraïne hebben dezelfde etymologische achtergrond, namelijk ‘grens’ of ‘grensgebied’.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://en.wikipedia.org/wiki/Lika-Senj ... mographics

Lika-Senj is enorm gekrompen, maar die krimp gaat al heel ver terug: de piek was in 1900 met 186.000 inwoners. Na de census van 1971 zakte dit onder de 100.000 en tussen 1991 en 2001 van 85.000 naar 53.000 inwoners.

Ik denk dat de maatschappij 100 jaar geleden was gebaseerd op zelfvoorzienende landbouw, kleinschalig dus. Vanwege de karst is intensieve landbouw niet mogelijk en begon het dus leeg te lopen, want in die periode wilde niet iedereen boer zijn om te overleven. De krimp blijft ook maar voortduren: van 2011 naar 2021 opnieuw met -15,8%.

In 2024 heb ik overnacht in Senj en het viel mij toen al op dat deze plaats kleiner was dan ik dacht. En vermoedelijk is een groot deel van de woningen daar een huurappartement. ChatGPT zegt 20 - 30%, voor wat het waard is. Op Booking waren echt enorm veel keuzes en ik heb ook niet veel moeite gedaan om ze allemaal te gaan vergelijken.

Je ziet ook dat deze streek weinig voorzieningen heeft, het viel mij soms tegen dat je niet zo spontaan een supermarkt of groter tankstation tegenkwam vergeleken met Slovenië of Oostenrijk.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb vanmiddag de A9 gereden vanaf de Sloveense grens tot Pula. Dit is ook mijn eerste keer in Istrië.

De toltarieven op de A8 en A9 zijn het dubbele van dat van tolwegen elders in Kroatië. Ik hoorde van iemand anders dat hij Istrië te commercieel vond en een beetje een tourist trap is geworden. De toltarieven die twee keer dat van de rest van Kroatië zijn passen wel in dat beeld.

De A9 heeft alleen richting noorden een vluchtstrook. In 2010-2011 is de oorsponkelijke enkelbaans autoweg verdubbeld, waarbij er een nieuwe oostbaan is aangelegd op snelwegstandaard, dus met vluchtstrook. De al bestaande westbaan is niet significant gereconstrueerd, er zijn wel wat SOS pechhavens maar geen vluchtstrook. De maximumsnelheid richting zuiden is 110, richting noorden weet ik niet.

Het viaduct Mirna is nog lang niet voltooid, de bovenbouw van stalen liggers ligt daar op, maar het complete brugdek moet nog gestort worden. Het lijkt mij twijfelachtig of ze dat ergens in de komende 4 maanden gereed gaan krijgen zoals eerder aangekondigd. Het viaduct Limska Draga is wel bijna voltooid, eerder was een opening nog deze zomer aangekondigd. Dat is nu nog niet het geval.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Istrië is het stuk van Kroatië waar ik het meest ervaring mee hebt, ik ben nog maar één keer van het Kroatische binneland via Zagreb naar Hongarije gereden. Istrië was vroeger voor ons de budgetversie van Italië, maar ik kan me best voorstellen dat daar ondertussen niet veel verschil meer opzit.

Pola zelf is trouwens wel een leuke stad om te bezoeken. Veel te zien op weinig oppervlakte.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Wimpie25 schreef: wo 02 sep 2026, 15:01 Istrië was vroeger voor ons de budgetversie van Italië, maar ik kan me best voorstellen dat daar ondertussen niet veel verschil meer opzit.
Naar mijn gevoel is Istrië voor de meeste dagelijkse zaken waar een toerist mee te maken heeft inmiddels duurder dan Italië.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik ben net terug van een bezoek aan Pula. Er zijn veel Romeinse opgravingen en bouwwerken te zien, dat is wel uniek. Echt mooi vind ik de stad ook weer niet. Alles wat niet archeologisch of historisch is, oogt matig onderhouden. Het is wel eenvoudig te belopen omdat het een klein centrum heeft.

Ik vond het wel super commercieel, met straten vol met 10 of 20 souvenirwinkels en ijswinkels op een rij, temu resellers en restaurants met foto's van het eten op de muur (wat ik zelf een no-go vind bij restaurants).

De toeristendrukte lijkt voorbij, ik kon gewoon naast de arena parkeren, was plek genoeg. Parkeren was 4 euro per uur, niet goedkoop, maar gezien de locatie wel acceptabel. Het meeste wat ik hoor is Duits. Er is wel een contrast met de toeristenstraten en de rest, in het centrum kwam ik ook desolate straten tegen waar niemand was.

Ik heb bewust een appartement gehuurd iets in het binnenland, dat scheelt 100 euro met in Pula of ergens langs de kust.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb ook wat foto's gemaakt van de twee resterende viaducten van de A9 die momenteel verdubbeld worden.

Bij het Viaduct Mirna zijn ze het minst ver. De bovenbouw ligt over het hele dal, maar bijna het hele brugde moet nog gestort worden, ik betwijfel of ze het dit jaar gereed gaan krijgen.

Overigens wel een apart landschap van karstplateaus en dan zo'n polderachtig laaggelegen vallei.

Afbeelding
Mirna Viaduct by European Roads, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het andere viaduct is Limska Draga, nabij Rovinj. Deze ligt in ontoegankelijk gebied maar je kan er vanaf een vzp naartoe lopen. Deze moet binnenkort openen.

Afbeelding
Viaduct Limska Draga by European Roads, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik ben nu bezig om Kroatië wat meer te verkennen via routes die ik niet eerder heb gehad. In 2024 heb ik een lange reis door Kroatië gemaakt, met de A1 naar het zuiden en de kustweg D8 terug. Nu probeer ik daar op te variëren.

Vandaag ben ik van Senj naar Knin gereden, door het Dalmatische achterland, dicht langs de Bosnische grens. De A1 gaat deels ook door dit gebied en als je op de A1 rijdt valt op dat er bijna niks lijkt te zijn. Van Senj eerst oostwaarts tot Korenica en dan via Gračac naar Knin. Een eenzaam maar ook wel ruig gebied. De D1 is een prima weg, er is heel weinig verkeer, het grootste deel van de tijd heb je niemand voor je. Een beetje zoals Spanje.

Je merkt wel dat dit één van de meest leeggelopen gebieden van Europa is, er is weinig verkeer, de dorpen ogen uitgestorven met niemand op straat en er zijn sowieso weinig plaatsen van enige omvang. Otočac oogde nog als een kern, maar Korenica en Gračac zijn eigenlijk niet meer dan dorpen. Knin is een wat meer stedelijke plaats, alhoewel deze plaats ook leeggelopen is vanwege emigratie. Het was van 1991 tot 1995 de hoofdstad van de niet-erkende Republiek van Servisch Krajina. Bijna de hele reisdag ging vandaag door de RSK. Een gebied met een wat donkere historie, maar dat is intussen meer dan 30 jaar geleden. Het landschap is wel prachtig.

Knin
Afbeelding
Knin by European Roads, on Flickr

D1 bij Knin
Afbeelding

Wat mij meer dan bij mijn vorige reizen opviel is het grote aantal onzinnig ogende snelheidsbeperkingen. Er staat zeer frequent bordjes 50 of 60 terwijl er ogenschijnlijk geen aanleiding is om dit lager dan 80 of 90 te hebben. In Kroatië staan ook geen borden 'einde snelheidsbeperking', dus je moet maar raden waar 50 of 60 eindigt, de verkeersbordherkenning van mijn auto blijft dit tot het volgende bord aangeven ook. Waze en de verkeersbordherkenning komen voortdurend niet met elkaar overheen en soms kloppen ze beiden ook niet. Waze heeft ook moeite waar zo'n snelheidsbeperking eindigt.

Ook valt op dat er overal plaatsnaamborden staan die niet daadwerkelijk een komgrens zijn, maar waar het totaal onlogisch is om 50 te gaan rijden. Ik dacht dat Kroatië wel het concept van bebouwde kommen kent (niet zoals Noorwegen of Zweden waar plaatsnaamborden alleen ter oriëntatie zijn).

Er zijn ook best veel snelheidscontroles, maar bijna altijd op 50 of 60 stukken binnen de bebouwde kom. Ze staan van te voren met een bord aangegeven en hangen meestal hoog in een elektriciteitsmast. Het zijn dus geen flitspalen zoals je in Nederland, Duitsland of Frankrijk ziet. Ze vallen daardoor veel minder op, maar Waze lijkt ze allemaal goed weer te geven.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Dat Knin vond ik qua sfeer niet heel gezellig. Maar dat was al in 2006.
MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni »

Chris schreef: vr 04 sep 2026, 15:59 <knip> (...) grote aantal onzinnig ogende snelheidsbeperkingen. Er staat zeer frequent bordjes 50 of 60 terwijl er ogenschijnlijk geen aanleiding is om dit lager dan 80 of 90 te hebben. <knip>
Weet iemand of de tolwegmaatschappijen in Kroatië op een oneigenlijke manier invloed uitoefenen op politici om lokale en regionale wegen extra onaantrekkelijk te maken voor tolvermijdend sluipverkeer? Of is dit een complotgedachte die niet op feiten gebaseerd is? Ik moest onwillekeurig denken aan snelheidsbeperkingen tot 60km/u op Ierse R-wegen die langs M-wegen met tol lopen... :geenlach:
Roemeense koets, rood, met Frans hart (K4M van Renault), op LPG - Hoog 2persoonsbed is vervangen door laag 1persoonsbed; Nu past WC-emmer er wel bij in, maar bagageruimte is 60% minder - Betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Willem schreef: vr 04 sep 2026, 16:27 Dat Knin vond ik qua sfeer niet heel gezellig. Maar dat was al in 2006.
Ik was er voor het laatst in 1990. Toen was het ook niet gezellig, al zal het zeker toen ook met de etnische spanningen te maken hebben gehad. Het is gewoon een sfeerloze plaats.
Chris schreef: vr 04 sep 2026, 15:59. Ik dacht dat Kroatië wel het concept van bebouwde kommen kent
De wettelijke definitie is (vertaald) ; Een gebied waarin rijen of groepen gebouwen aan één of beide zijden van een weg staan, waardoor het de uitstraling van een straat krijgt, en waarvan de grenzen worden gemarkeerd door verkeersborden die bewoonde gebieden aangeven.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik zag op veel plekken borden staan alsof het gemeentegrenzen waren, ook een aantal plekken met twee plaatsnamen boven elkaar, de ene met een streep, langs een stuk weg waar helemaal geen huizen of zijwegen waren.

Knin heeft geen historisch karakter, terwijl het juist wel groot historisch belang heeft. Er is een middeleeuws fort, terwijl de stad eronder amper gebouwen ouder dan 1945 lijkt te hebben.

Het is intussen wel gedeeltelijk opgeknapt, het is een nogal contrast van vervallen gebouwen en nieuwe / gerenoveerde gebouwen. Dit geldt zowel voor appartementen als voor individuele woningen. Ik heb vanavond gegeten in het centrum en een rondje gewandeld, de vibe is duidelijk meer Balkan dan de kustplaatsen. Gezien de historie van etnische zuiveringen vond ik het niet een unheimisch of beklemmend gevoel geven, alhoewel het duidelijk geen toeristenplaats is.

Rotonde D1/D33
Afbeelding

De D33 voor het station langs.
Afbeelding

Oorlogsmonument op het op het oog vernieuwde stationsplein.
Afbeelding

Op de vloer waren allerlei gebeurtenissen beschreven, volgens mij militaire operaties van 1995 (operatie Storm o.a.)
Afbeelding

Iets over de heropening van de A3 in Slavonië.
Afbeelding

Het station van Knin. De bovenleiding is verdwenen tijdens de oorlog dus dit staat er al 30 jaar onaangepast zo bij.
Afbeelding

Afbeelding

Een in nogal slechte staat verkerende stoomlocomotief, oorspronkelijk van de Hongaarse spoorwegen.
Afbeelding

De klimop groeit er uit.
Afbeelding

Compleet vervallen gebouw, maar een straat verderop is nieuwbouw. Dit was wel het slechtste wat ik heb gezien in Knin.
Afbeelding

Knin is (of was) een belangrijk spoorknooppunt met een aardig groot emplacement.
Afbeelding

Het bergketen Dinara met de gelijknamige Dinara (1831 m), de hoogste berg van Kroatië.
Afbeelding

De afdaling van de D1 de stad Knin in.
Afbeelding

Een oorlogsmonument. Gebouwd in 1969, vernield in de RSK jaren. Ik dacht dat het een ballistische raket was, maar het was oorspronkelijk een bloem.
Afbeelding

Dit was het:
Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Chris schreef: vr 04 sep 2026, 20:19 Iets over de heropening van de A3 in Slavonië.
Niet zozeer de heropening maar het terugkrijgen van controle (letterlijk staat er: toezicht) over de snelweg na herovering van westelijk Slavonië.
Chris schreef: vr 04 sep 2026, 20:19 Rotonde D1/D33
Afbeelding
Dit was begin jaren 90.
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een video van hoe het nieuwe tolsysteem 'Crolibertas' werkt. Dit gaat per 1 maart 2027 live.

Er komt dus een online registratie van je kenteken + creditcard en een ENC transponder. Misschien kunnen straks ook bestaande Fulli / Telepass / etc transponders worden gebruikt, maar daar kon ik nog niks over vinden. Momenteel is het in Kroatië zelfs zo dat de transponders van Bina Istra en HAC niet eens uitwisselbaar zijn, maar Crolibertas gaat wel op het volledige snelwegennet uitgerold worden.

Momenteel zijn ze druk bezig de portalen te plaatsen, deze week is bij Šibenik het 100e portaal geplaatst.

Er komen ook bij toeritten stroken om ter plekke nog je kenteken en creditcard te koppelen (net zoals in Portugal). Gezien de vele onvoorbereide toeristen zal dit systeem waarschijnlijk overweldigd worden in de eerste jaren, dus vooraf online registreren is zeer aan te bevelen vermoed ik.

Link

Ik had trouwens eerder deze week op de A8 bij Pazin dat het automaat mijn ticket niet wilde lezen. Ik heb toen op de help knop gedrukt, werd binnen paar seconden in het Engels geholpen. Ik moest een paar (bijna niet leesbare) cijfers op het ticket lezen. Het was al gelukt voordat ik alle cijfers had opgelezen, dus ik vermoed dat ze in de database mijn kenteken erbij hadden om de route vast te leggen.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Het systeem vereist dus dat je een app gebruikt én je op voorhand registreert, geen fan van zo'n systemen. Waarom niet gewoon een systeem waarbij je nummerplaat invoert op een site en dan betaalt binnen x aantal dagen op straffe van een automatische boete (systeem Maasdeltatunnel en Franse tolwegen)? Want het systeem registreert toch alle passerende nummerplaten en voertuigcategorie automatisch. De meerwaarde van op voorhand registreren snap ik dus niet, noch van de app.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik ben nu in Karlobag, dat prominent op kaarten staat, maar het verbaasde mij dat het maar 368 inwoners heeft. Een heel groot deel van de huizen / appartementen hier zijn duidelijk voor de verhuur, want de plaats oogt alsof het wel 5.000 inwoners heeft.

Spectaculair is de D25 ten oosten van Karlobag, die recht door de Velebit gaat, het kustgebergte van dit deel van de kust. De weg bereikt 927 meter boven zeeniveau op de pashoogte Oštarijska vrata, waar de D25 onderdoorgaat met een tunnel.

De oude weg (links) en de moderne D25.
Afbeelding
D25 Oštarijska gata (Karlobag) by European Roads, on Flickr

Uitzicht vanaf 'Kubus', een monument dat herinnert aan de Oostenrijkse tijd (er staat Duits op maar het was slecht leesbaar).
Afbeelding

Afbeelding

Zicht over Pag
Afbeelding

De Kubus
Afbeelding

Historie van de weg. Dus pas in 1968 geasfalteerd.
Afbeelding

Afbeelding

Buitenaards landschap.
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb vandaag - geheel binnendoor - van Karlobag naar Novo mesto gereden, via Gospić, Otočac, Brinje en Karlovac.

Wat observaties;

In het algemeen is er zeer weinig verkeer, alleen in een paar plaatsen die groter zijn dan een dorpje is wat meer verkeer. Karlovac had wel gewoon stadsverkeer natuurlijk, maar daarbuiten is zeer weinig verkeer, ik had ook trajecten waar nagenoeg helemaal geen verkeer reed.

* D25 Karlobag - Gospić: spectaculaire route door de bergen, waarschijnlijk de mooiste afdaling / beklimming van de Velebit. Mooier dan bij Senj. Vooral buitenlanders lijken hier te rijden, wat komt omdat Karlobag eigenlijk maar een paar honderd permanente inwoners heeft. In Karlobag was het voor 9 uur al 31 graden, maar in Gospić nog maar 20, terwijl het weer hetzelfde was gebleven (onbewolkt).

* D50 Gospić - Otočac, zeer rustige route, trajecten waar je aardig door kan rijden met weinig bebouwing. De route kruist de A1 en de spoorlijn meermaals. Een eindje voor Otočac is een parkeerplaats met mooi uitzicht op de vallei van de Gacka (Gacka dolina)

* D23 Žuta Lokva - Josipdol, de oude hoofdweg voordat de A1 gereed kwam, er reed vrijwel geen verkeer, minutenlang geen tegenliggers. Žuta Lokva is de punt waar straks de A7 op de A1 moet aansluiten. De D23 gaat over de bergpas waar de A1 door de Mala Kapela tunnel gaat. De weg heeft enige tijd nog A1-verkeer verwerkt voordat de tunnel werd geopend, restanten daarvan zijn zichtbaar. Ook nog stukken met een extra rijstrook. Wel dichte begroeiing waardoor er weinig uitzicht is.

* D23 Josipdol - Karlovac, bochtige weg, vaak laagwaardig, maar zeer weinig verkeer. In Tounj is een bijzondere dubbeldeks brug uit de 18e eeuw.

* D6 Karlovac - Jurovski brod (grens Slovenië), bij vlagen extreem bochtige weg, zeer laagwaardig, lijkt meer op een provinciale weg (županijska cesta). Er reed weinig verkeer, behalve dicht bij de Sloveense grens waar erg veel Duitsers en Oostenrijkers reden. Dit wordt kennelijk gezien als een shortcut voor verkeer van Ljubljana naar Zadar, omdat je dan niet helemaal via Zagreb hoeft. De D6 en Sloveense G105 zijn echter super bochtig, het lijkt op de kaart een belangrijkere weg dan de werkelijke toestand is.

Uitzichtspunt over de Gacka dolina (Gacka-vallei) vanaf de D50:

Afbeelding
D50 Gacka Dolina by European Roads, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding