[WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer
https://unn.ua/en/news/ukraine-is-trans ... k-and-rest
In Oekraïne wordt per 26 juli 2026 de EU-verordening over rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs ingevoerd. Daarmee gelden dus dezelfde regels in de EU als in Oekraïne. Ook wordt de slimme tachograaf verplicht.
Oekraïne is in aanloop naar een uiteindelijk EU-lidmaatschap, al bezig om wetgeving te harmoniseren en dus EU-verordeningen al in te voeren.
Van wat ik heb kunnen vinden is de EU-verordening over rij- en rusttijden ook ingevoerd in de EFTA landen (Zwitserland, Liechtenstein, Noorwegen & IJsland).
Separaat is er de VN-overeenkomst die European Agreement concerning the work of crews of vehicles engaged in international road transport (AETR) heet. Die heeft veel overeenkomsten met de EU-verordening. De AETR omvat de voormalige Sovjetunie (inclusief heel Centraal-Azië), Turkije, Israël, en alle resterende landen in Europa die geen EU-lid zijn.
In Oekraïne wordt per 26 juli 2026 de EU-verordening over rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs ingevoerd. Daarmee gelden dus dezelfde regels in de EU als in Oekraïne. Ook wordt de slimme tachograaf verplicht.
Oekraïne is in aanloop naar een uiteindelijk EU-lidmaatschap, al bezig om wetgeving te harmoniseren en dus EU-verordeningen al in te voeren.
Van wat ik heb kunnen vinden is de EU-verordening over rij- en rusttijden ook ingevoerd in de EFTA landen (Zwitserland, Liechtenstein, Noorwegen & IJsland).
Separaat is er de VN-overeenkomst die European Agreement concerning the work of crews of vehicles engaged in international road transport (AETR) heet. Die heeft veel overeenkomsten met de EU-verordening. De AETR omvat de voormalige Sovjetunie (inclusief heel Centraal-Azië), Turkije, Israël, en alle resterende landen in Europa die geen EU-lid zijn.
-
Chris
- Moderator
De Bapaume Truck House is uitgeroepen tot de beste vrachtwagenparking van 2025 in Europa.
Deze ligt in Noord-Frankrijk direct langs de A1 bij Bapaume.
https://www.truckhouse.fr/

Foto's van Artois Drones
Deze ligt in Noord-Frankrijk direct langs de A1 bij Bapaume.
https://www.truckhouse.fr/

Foto's van Artois Drones
-
Egbert
- expressweg
Moet je daar als chauffeur altijd achteruit insteken om te parkeren? Het bespaart wel plaats, maar om dat nu zo geweldig te vinden?
-
Durashift
- expressweg
Ik mis ook prullenbakken op de foto's., moesten misschien nog geïnstalleerd worden maar chauffeurs kennende lopen die niet ver met vuilniszakjes.
Het is een lange parking, aan het einde een sanitaire voorziening maken lijkt mij ook wel handig.
Maar goed, het heeft een prijs gewonnen dus het zal wel goed zijn voor de meesten.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Vakken waar je verplicht van de hand af (dus vanuit de rechterkant) achteruit in moet draaien zijn echt een recept voor schades, zeker als ze in zo'n scherpe hoek liggen en zeker met de rijkunsten van veel van onze oost-Europese concullega's. De mensen die dit zo ontworpen hebben, begrijpen het echt niet...
Wel een mooi detail overigens: die korte betonstrook door de vakken heen is vast niet voor niets gedaan. Het meeste gewicht bij een beladen vrachtwagen zit op de trekas of bij een afgekoppelde trailer op de poten. Bij geasfalteerde laaddocks zie je dat de boel op dat punt vaak ingezakt is door de continu hoge belasting. Met beton precies op die plek kun je dat probleem ondervangen.
Wel een mooi detail overigens: die korte betonstrook door de vakken heen is vast niet voor niets gedaan. Het meeste gewicht bij een beladen vrachtwagen zit op de trekas of bij een afgekoppelde trailer op de poten. Bij geasfalteerde laaddocks zie je dat de boel op dat punt vaak ingezakt is door de continu hoge belasting. Met beton precies op die plek kun je dat probleem ondervangen.
-
Chris
- Moderator
https://www.nporadio1.nl/nieuws/onderzo ... tbedrijven
Afrikaanse chauffeurs leggen beslag op achterstallig loon bij Nederlandse transportbedrijven
Een podcast over uitbuiting van buitenlandse chauffeurs. Dit gaat om chauffeurs die van buiten de Europese Unie komen, en inmiddels is dat een heel brede groep geworden: tot allerlei Afrikaanse landen aan toe, zoals Zuid-Afrika en Zimbabwe. Een groot deel rijdt voor Litouwse transporteurs. Als je een vrachtwagen met Litouws kenteken ziet is de kans erg klein dat de chauffeur uit Litouwen komt.
Afrikaanse chauffeurs leggen beslag op achterstallig loon bij Nederlandse transportbedrijven
Een podcast over uitbuiting van buitenlandse chauffeurs. Dit gaat om chauffeurs die van buiten de Europese Unie komen, en inmiddels is dat een heel brede groep geworden: tot allerlei Afrikaanse landen aan toe, zoals Zuid-Afrika en Zimbabwe. Een groot deel rijdt voor Litouwse transporteurs. Als je een vrachtwagen met Litouws kenteken ziet is de kans erg klein dat de chauffeur uit Litouwen komt.
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Afgelopen week parkeerde ik mijn vrachtwagen bij Truckstop Malden. Terwijl ik mijn administratie doe komt er, zoals Chris het omschrijft, een 'no name truck' naast me staan. Ik verbaasde mij daar al over want die zie je nooit bij een restaurant staan, maar goed. Terwijl ik bezig ben, wordt ik geroepen door een Filipijn (!!) die aan me vraagt of hij hier kan staan.
Jazeker, even eten, kassabon achter de voorruit en dan kan je blijven staan. Of zijn Engels was slecht of hij begreep me niet want hij wilde alleen slapen. Ja dat gaat dus niet. Daarnaast vroeg-ie me of hij ergens zijn uitgedroogde jerrycan kon vullen met water. Dat weet ik niet, ik vul hem immers thuis. Hij is het restaurant nog binnen geweest, maar toch vertrokken.
Donderdagavond rij ik bij Mendel het terrein op. Voor mij een Pool, geen no-name truck. Ook die is zonder te aarzelen weer vertrokken.
Ik vraag me af waar het dan aan ligt.
Jazeker, even eten, kassabon achter de voorruit en dan kan je blijven staan. Of zijn Engels was slecht of hij begreep me niet want hij wilde alleen slapen. Ja dat gaat dus niet. Daarnaast vroeg-ie me of hij ergens zijn uitgedroogde jerrycan kon vullen met water. Dat weet ik niet, ik vul hem immers thuis. Hij is het restaurant nog binnen geweest, maar toch vertrokken.
Donderdagavond rij ik bij Mendel het terrein op. Voor mij een Pool, geen no-name truck. Ook die is zonder te aarzelen weer vertrokken.
Ik vraag me af waar het dan aan ligt.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
Chris
- Moderator
Een weegpunt / weigh in motion op de A1 bij Twello. Er zijn redelijk wat van dit soort punten in Nederland. Er schijnt echter niet zo veel mee gedaan te worden, volgens mij wordt er sowieso niet op bekeurd en is het meer voor algemene monitoring. Ik heb wel eens gelezen dat overbelading eigenlijk niet te handhaven valt behalve met een weegbrug, maar daar zijn er nauwelijks van in Nederland (die bij Bodegraven is het bekendste volgens mij).

Weigh in Motion A1 Twello by European Roads, on Flickr

Weigh in Motion A1 Twello by European Roads, on Flickr
-
Mundial
- verkeersader
info en een lijst van installaties
Deze op de E40 bij Brugge is wellicht de bekendste, bijna iedereen die naar de kust rijdt komt er voorbij. Je ziet er soms nog weleens mensen vertragen omdat ze denken dat het een of andere snelheidscontrole is.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Bij veel bedrijven zijn (geijkte) weegbruggen voor vrachtwagens te vinden. In hoeverre die gebruikt worden door de handhavende instanties weet ik niet. Sowieso wordt er in Nederland inderdaad echt amper gecontroleerd op gewicht. In die 18 jaar dat ik nu chauffeur ben is me dat nog maar 1 keer gebeurd in Nederland, op het terrein van RWS in Nijmegen. Verder in België nog 1 keer en een aantal keren in Zwitserland, die sowieso een stuk fanatieker vrachtverkeer controleren.
-
Chris
- Moderator
Op moderne vrachtwagens kan je ook steeds vaker de asdruk aflezen op het dashboard. Ik reed onlangs mee op een Scania met 600.000+ kilometer op de teller en die had dat ook al.
-
djiwie
- verkeersader
Ik weet niet hoeveel dit (nog) gebeurt maar het werd in het verleden als voorselectie ingezet. Als er een te zware vrachtwagen langsreed werd er handhaving op afgestuurd om die wagen van de weg te halen en langs een geijkte weegbrug te sturen (en al dan niet te bekeuren).Chris schreef: do 30 jul 2026, 19:36 Een weegpunt / weigh in motion op de A1 bij Twello. Er zijn redelijk wat van dit soort punten in Nederland. Er schijnt echter niet zo veel mee gedaan te worden, volgens mij wordt er sowieso niet op bekeurd en is het meer voor algemene monitoring.
-
Chris
- Moderator
De ILT noemt er eigenlijk niks over in het jaarverslag van 2025.
Ze zeggen wel:
Gedragsverandering bij ondertoezichtstaanden is een belangrijk doel van onze inspecties. Hiervoor moeten we nauwkeurig kunnen vaststellen wanneer er sprake is van overtredingen. Daarom heeft de ILT in 2025 samen met Rijkswaterstaat de mogelijkheden bekeken om het gewicht van voertuigen geautomatiseerd op bruggen te meten. Dit kan een meer betrouwbare en duurzame manier zijn om overbelading vast te stellen dan de huidige sensoren. Beide organisaties werken voortvarend aan de realisatie van de toekomstbestendige weegpunten. Dat draagt bij aan een effectiever toezicht op overbelading.
Het OM heeft een lijst van boetes per feitcode: https://www.cjib.nl/over-ons/feiten-cij ... erde-zaken
Daarin staan enkele tientallen boetes die met 'massa' te maken hebben, maar ik weet niet of dit enkel voor personenauto's is.
Ze zeggen wel:
Gedragsverandering bij ondertoezichtstaanden is een belangrijk doel van onze inspecties. Hiervoor moeten we nauwkeurig kunnen vaststellen wanneer er sprake is van overtredingen. Daarom heeft de ILT in 2025 samen met Rijkswaterstaat de mogelijkheden bekeken om het gewicht van voertuigen geautomatiseerd op bruggen te meten. Dit kan een meer betrouwbare en duurzame manier zijn om overbelading vast te stellen dan de huidige sensoren. Beide organisaties werken voortvarend aan de realisatie van de toekomstbestendige weegpunten. Dat draagt bij aan een effectiever toezicht op overbelading.
Het OM heeft een lijst van boetes per feitcode: https://www.cjib.nl/over-ons/feiten-cij ... erde-zaken
Daarin staan enkele tientallen boetes die met 'massa' te maken hebben, maar ik weet niet of dit enkel voor personenauto's is.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Dat klopt. Vroeger was het zeker met stukgoed heel erg nattevingerwerk hoe zwaar je was, vooral met de aslasten. Ik heb ook al eens een boete gehad in Zwitserland voor aslastoverschrijding. Totaalgewicht was toen geen probleem (37 ton), maar de klant had de zwaarste pallets voorin gezet, waardoor ik te zwaar op de trekas was. Tegenwoordig kun je je als chauffeur door de interne weegsystemen in ieder geval beter indekken naar je werkgever toe als je toch overbeladen moet vertrekken.Chris schreef: do 30 jul 2026, 21:53 Op moderne vrachtwagens kan je ook steeds vaker de asdruk aflezen op het dashboard. Ik reed onlangs mee op een Scania met 600.000+ kilometer op de teller en die had dat ook al.
-
Durashift
- expressweg
Ik meen dat die weegpunten ook gebruikt worden om overtreders (de bedrijven) eerst de constateringen per brief te sturen.
In de A15, tussen Gorinchem en Hardinxveld-Giessendam (rijrichting R'dam dus) ligt ook zo'n weegpunt. Of het door de voorselectie kwam of door de geslepenheid van de motoragent maar in ieder geval heeft het bij ons op het bedrijf wel tot een aanpassing van toegestane materialen mee te nemen op de EV's Ford's Transits. Er zijn laadmeters voor vier eenheden, er mogen er nu maar twee op, begreep ik. Zijn boetes voor geschreven na meting op een weegbrug, dus niet op basis van dat weegpunt.
Op de vrijdag voor de rijnweek hier kwam ik in een korte file terecht voor een politie/alcoholcontrole. De rij kwam echter niet in beweging.. wat bleek: een particulier met een flink gevulde aanhanger, waar overigens keurig een afdekkingsnet over was gespannen
, trok de aandacht en moest meekomen; agenten reden de auto weg naar de bushalte en men had, kennelijk, weegplaten bij zich want die werden voor de wielen van de aanhangwagen gelegd. Vermoedelijk is dit een voldoende controlemiddel voor de kleine aanhangers of een eerste indruk?
Enfin, alle beschikbare agenten waren er ff druk mee, dus de rij kon
.
In de A15, tussen Gorinchem en Hardinxveld-Giessendam (rijrichting R'dam dus) ligt ook zo'n weegpunt. Of het door de voorselectie kwam of door de geslepenheid van de motoragent maar in ieder geval heeft het bij ons op het bedrijf wel tot een aanpassing van toegestane materialen mee te nemen op de EV's Ford's Transits. Er zijn laadmeters voor vier eenheden, er mogen er nu maar twee op, begreep ik. Zijn boetes voor geschreven na meting op een weegbrug, dus niet op basis van dat weegpunt.
Op de vrijdag voor de rijnweek hier kwam ik in een korte file terecht voor een politie/alcoholcontrole. De rij kwam echter niet in beweging.. wat bleek: een particulier met een flink gevulde aanhanger, waar overigens keurig een afdekkingsnet over was gespannen
Enfin, alle beschikbare agenten waren er ff druk mee, dus de rij kon
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Sinds ik in de afval zit al 3x, en dat is bijna twee jaar dat ik er in zit. 1x had ik net gelost, 2 keer beladen, maar omdat ik qua laadgewicht goed zat geen weging.Jeroen schreef: do 30 jul 2026, 21:46 Bij veel bedrijven zijn (geijkte) weegbruggen voor vrachtwagens te vinden. In hoeverre die gebruikt worden door de handhavende instanties weet ik niet. Sowieso wordt er in Nederland inderdaad echt amper gecontroleerd op gewicht. In die 18 jaar dat ik nu chauffeur ben is me dat nog maar 1 keer gebeurd in Nederland, op het terrein van RWS in Nijmegen. Verder in België nog 1 keer en een aantal keren in Zwitserland, die sowieso een stuk fanatieker vrachtverkeer controleren.
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
Chris
- Moderator
Statistiek van Eurostat. Vrachtvervoer over de weg tussen EU-lidstaten.
Oostenrijk-Hongarije en Italië-Oostenrijk zijn dan toch niet zó omvangrijk. Waarschijnlijk omdat dat vrachtvervoer maar op één heel drukke verbinding zit en voor de rest een stuk minder. Nederland heeft een hele serie drukke grensovergangen qua vrachtverkeer. België - Duitsland is in wezen ook maar één dominante route (E40), omvangrijk genoeg om in de top 10 te zitten.

Oostenrijk-Hongarije en Italië-Oostenrijk zijn dan toch niet zó omvangrijk. Waarschijnlijk omdat dat vrachtvervoer maar op één heel drukke verbinding zit en voor de rest een stuk minder. Nederland heeft een hele serie drukke grensovergangen qua vrachtverkeer. België - Duitsland is in wezen ook maar één dominante route (E40), omvangrijk genoeg om in de top 10 te zitten.

-
Durashift
- expressweg
Aankomend najaar gaat men tóch testen met de SuperEcoCombi, de xtra lange LZV van twee volwaardige trailers achter elkaar, dus 32 meter lang en maximaal 64 ton treingewicht.. eerst wel zonder lading.
Misschien moet TLN deze testfase maar eens opschorten.. want met 64 ton over de weg rijden, gepland, terwijl er op vele plekken nu al serieuze gewichtsbeperkingen zijn opgelegd, dat vind ik niet echt met elkaar te rijmen.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ven-duren/(..)n Nederland zit het concept nog in de testfase, maar die tests vinden dit najaar op de openbare weg plaats. TLN meldt dat je de Super-Ecocombi het komende najaar kunt tegenkomen tussen Rotterdam, Moerkijk en Venlo. Er wordt zonder echte lading gereden en met een gewicht van maximaal 64 ton. (..)
Misschien moet TLN deze testfase maar eens opschorten.. want met 64 ton over de weg rijden, gepland, terwijl er op vele plekken nu al serieuze gewichtsbeperkingen zijn opgelegd, dat vind ik niet echt met elkaar te rijmen.
-
Egbert
- expressweg
Deel van het onderzoek is ongetwijfeld over welke bruggen je dan wel mag, maar ik ben het met je eens, dit is in dit tijdperk vragen om problemen.
-
Roger L
- zandpaadje
Dat wordt nog een feest op de A67 Eindhoven -Venlo met korte in- en uitvoegstroken als daar met deze lengtes wordt gereden. Nu zijn het al treintjes met minimale tussenruimte.
-
Durashift
- expressweg
-
Egbert
- expressweg
Volgens mij is er nog maar een echt korte invoegstrook en dat is Geldrop.
Het is ook wel vaak heel erg druk op de A67, ik snap niet dat daar nog geen acties zijn voor meer capaciteit. Je moet al minstens tussen Leenderheide en Geldrop en tussen Helden en Zaarderheiken een derde rijstrook neerleggen. Voor Geldrop betekent dat nieuwbouw van het viaduct over het spoor want daar passen nu al geen 6 rijstroken overheen.
Het is ook wel vaak heel erg druk op de A67, ik snap niet dat daar nog geen acties zijn voor meer capaciteit. Je moet al minstens tussen Leenderheide en Geldrop en tussen Helden en Zaarderheiken een derde rijstrook neerleggen. Voor Geldrop betekent dat nieuwbouw van het viaduct over het spoor want daar passen nu al geen 6 rijstroken overheen.
-
Wouter N14
- Moderator
Je kan het ook zien als zoethoudertje aan de transportsector. Sorry dat er zoveel bruggen kapot zijn, maar hier mogen jullie even spelen met superlange vrachtauto'sDurashift schreef: zo 30 aug 2026, 0:57 Misschien moet TLN deze testfase maar eens opschorten.. want met 64 ton over de weg rijden, gepland, terwijl er op vele plekken nu al serieuze gewichtsbeperkingen zijn opgelegd, dat vind ik niet echt met elkaar te rijmen.
Hadden we trouwens niet de Betuweroute aangelegd om het vrachtverkeer op de weg te reduceren op deze as?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Die worden wel gebruikt. Die bedrijven worden simpelweg aangeschreven door het OM met het verzoek gebruik te mogen maken van.Jeroen schreef: do 30 jul 2026, 21:46 Bij veel bedrijven zijn (geijkte) weegbruggen voor vrachtwagens te vinden. In hoeverre die gebruikt worden door de handhavende instanties weet ik niet.
Ik kan me wel voorstellen dat er ook bedrijven zijn die daar geen medewerking aan wensen te verlenen omdat ze 'heulen met de vijand'.
Overigens is er sinds niet al te lange tijd een (Tsjechisch) systeem mogelijk waarbij er met sensoren onder kunstwerken te meten is hoe zwaar het verkeer is dat eroverheen rijdt. Ik denk niet dat dat geijkt is, maar het is prima als voorselectie. Ik denk dat dat systeem een vlucht gaat nemen, door de staat van de Nederlandse kunstwerken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Egbert
- expressweg
En net door wat onderzoek voor een ander topic gevonden dat er een railterminal in Kaldenkirchen komt met een railverbinding Kaldenkirchen - Domodossola.Wouter N14 schreef: di 01 sep 2026, 9:06
Hadden we trouwens niet de Betuweroute aangelegd om het vrachtverkeer op de weg te reduceren op deze as?
Had je dat niet beter op de Maasvlakte kunnen bouwen?
-
Egbert
- expressweg
Weegpunten in de weg is toch niets nieuws meer? En voor druksensoren onder een brug zijn er ook al meerdere aanbieders.Attietattie schreef: di 01 sep 2026, 9:27
Overigens is er sinds niet al te lange tijd een (Tsjechisch) systeem mogelijk waarbij er met sensoren onder kunstwerken te meten is hoe zwaar het verkeer is dat eroverheen rijdt. Ik denk niet dat dat geijkt is, maar het is prima als voorselectie. Ik denk dat dat systeem een vlucht gaat nemen, door de staat van de Nederlandse kunstwerken.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Die drukpunten onder kunstwerken is volgens mij een relatief nieuwe techniek. Maar dat kan mijn gebrek aan kennis zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje