[P] Portugal

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: [P] Portugal

Bericht door Wouter N14 »

Coen Tunnel schreef: ma 30 mar 2026, 11:15 In de VS hebben de meeste freeways wel een nummer (of dat nu een Interstate, State Highway, of County Road of FM Road is), maar met alleen een naam komt ook voor, zoals Peña Boulevard:
https://www.google.com/maps/@39.8297034 ... FQAw%3D%3D

Ook een deel van de New Jersey Turnpike is nummerloos:
https://www.google.com/maps/@39.6789256 ... FQAw%3D%3D

Een aantal andere wegen die alleen onder een naam bekend zijn (bv. Florida's Turnpike, Garden State Parkway) hebben formeel wel een State Route-nummer, dat echter niet bewegwijzerd wordt. Maar dat is volgens mij niet altijd het geval.
Telt de FDR Drive in NYC ook?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Formeel de New York State Route 907L. Maar dat staat nergens aangegeven.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

In de USA is het natuurlijk lastig vast te stellen wat "snelweg" is, daar die categorie niet formeel bestaat.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Sommige staten geven wel met bordjes bij toeritten aan waar een freeway begint.

Ik ga meestal af op de kleur in OpenStreetMap.

Natuurlijk is dat wat discutabel voor een weg als de FDR Drive, die zo substandaard is dat die in de meeste Europese landen vermoedelijk geen autosnelwegstatus zou krijgen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ten oosten van Porto gaat de A4 door een tunnel met 3 buizen. Richting oosten is de rijbaan gesplitst in 2+2 rijstroken.

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 16 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 17 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 18 by European Roads, on Flickr

De A4 is in 1990 geopend met 2x2 rijstroken. Dit is het oudste deel van de hele A4.

Afbeelding

In de periode 2015-2022 is de capaciteit uitgebreid: eerst is er aan de noordzijde een buis met 4 rijstroken aangelegd, daarna zijn beide buizen aangepast op éénrichtingsverkeer naar het oosten. Afgaande op satellietbeelden was dit een behoorlijk omvangrijk werk. Vermoedelijk zijn beide buizen grondig gerenoveerd.
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een stukje A4 ten oosten van Porto, tot Penafiel.

1. Knooppunt met de CREP, de buitenste ringweg van Porto.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 28 by European Roads, on Flickr

2.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 32 by European Roads, on Flickr

3. Paredes.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 37 by European Roads, on Flickr

4. Penafiel. Er is ook een plaats in Spanje die zo heet.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 46 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Verder naar Amarante.

Het knooppunt met de A11. Ik vind knooppunten eigenlijk niet altijd goed opvallen op de bewegwijzering. Er staan vaak veel nummers op Portugese afritbewegwijzering en knooppunten met A-wegen vallen er nog wel eens in weg. Het voornaamste verschil is dat het 0-meter bord bij een normale afrit wit is, en bij knooppunten blauw zoals ook de 1000 en 2000 meter borden.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 50 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 52 by European Roads, on Flickr

Amarante Oeste
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 53 by European Roads, on Flickr

Marco de Canaveses. Daar achter de brug over de Tâmega.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 56 by European Roads, on Flickr

Amarante Este
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 61 by European Roads, on Flickr

Eén van de zeer weinige wegwerkzaamheden die ik op mijn reis tegenkwam.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 62 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A4 tot de tunnel van Marão. Dit voert door het Serra do Marão, de klassieke scheiding tussen west en oost in het noorden van Portugal.

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 69 by European Roads, on Flickr

De IP4 is de oude via rápida naar Vila Real. Die lijkt nu nauwelijks nog gebruikt te worden, ook omdat de A4 sinds 2025 tolvrij is op dit traject.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 70 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 75 by European Roads, on Flickr

Hoger op de hellingen ligt de IP4.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 76 by European Roads, on Flickr

De 5,7 kilometer lange Túnel do Marão, de langste wegtunnel van Portugal.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 78 by European Roads, on Flickr
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

De Engelsman die er rijdt zal wel raar opkijken. No tunel? Met het symbool ernaast.

Even opgezocht. Een verzoek om in de tunnel voorzichtig te rijden. :)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De tunnel Marão was op 7 mei 10 jaar in gebruik. Sindsdien hebben 45 miljoen voertuigen door de tunnel gereden.

Het tolvrij worden van de tunnel per 1/1/2025 heeft het een boost gegeven, alhoewel de intensiteiten vrij laag blijven. Ik vroeg mij af hoeveel verkeer er nog over de IP4 rijdt tussen Amarante en Vila Real. De A4 ligt lager en is tolvrij.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A4 ten oosten van de Marão-tunnel, langs Vila Real.

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 81 by European Roads, on Flickr

Het Viaduto do Rio Corgo verschijnt in de verte. Dit is één van de hoogste bruggen van Europa (230 meter).
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 86 by European Roads, on Flickr

Aansluiting op de IP4 aan de westkant van Vila Real.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 88 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 93 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 98 by European Roads, on Flickr

Vila Real.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 103 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op 12 mei is in Algarve de rondweg van de N125 bij Olhão geopend, net ten oosten van de stad Faro. De rondweg is 6 kilometer lang en heeft rotondes. Olhão was de voornaamste plaats aan de N125 in Algarve die nog geen rondweg had.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A4 verder in het binnenland van Portugal.

Miranda de Douro komt op de afstandsborden. Ik had niet eerder van deze plaats gehoord en vroeg mij af waar dat zou liggen als het nog zó ver weg was. Ik kende in die regio alleen Bragança. Het blijkt een afgelegen plaats van 6.500 inwoners aan de grens met Spanje ten zijn, en het is ook geen 185, maar eerder 165 kilometer vanaf hier. Miranda de Douro is sinds 1960 in een continue krimp, het ligt zo ver van de economische centra dat iedereen er weg trekt.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 104 by European Roads, on Flickr

Het knooppunt met de A24.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 106 by European Roads, on Flickr

Oostelijk van Vila Real is de oude N15 omgenummerd tot de M15. Dat is niet standaard zo in Portugal.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 111 by European Roads, on Flickr

De hooglanden
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 115 by European Roads, on Flickr

Dit deel van de A4 is tolvrij. Oorspronkelijk was dit de IP4 tot Bragança, aangelegd tussen 1987 en 2000 als enkelbaans, ongelijkvloerse weg. Tussen 2011 en 2013 is dit verdubbeld naar een autosnelweg. Formeel was dit een SCUT-weg, waar sinds 2011 ook tol geheven werd, maar er was destijds maar één tolportaal op het hele traject van Vila Real tot de Spaanse grens, waardoor bijna de hele A4 in feite tolvrij was. Sinds 2025 is ook de tolpoort bij Bragança verdwenen.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 118 by European Roads, on Flickr

Losse rotsen in het landschap.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 121 by European Roads, on Flickr

Aansluiting op de IC5, een via rapida naar Miranda de Douro.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 123 by European Roads, on Flickr
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Chris schreef: ma 18 mei 2026, 19:35 Miranda de Douro komt op de afstandsborden. Ik had niet eerder van deze plaats gehoord en vroeg mij af waar dat zou liggen als het nog zó ver weg was. Ik kende in die regio alleen Bragança. Het blijkt een afgelegen plaats van 6.500 inwoners aan de grens met Spanje ten zijn, en het is ook geen 185, maar eerder 165 kilometer vanaf hier.
185 kilometer lijkt de afstand via de laatste afslag voor de grens te zijn i.p.v. via de aangegeven route via de IC5.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A4 verder door de hooglanden naar Mirandela. Een eenzaam gebied, het verkeer wordt ook snel rustiger, met intensiteiten van rond 6.000 - 7.000 per dag.

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 128 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 131 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 137 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 141 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 152 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 155 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 157 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A4 van Mirandela naar Bragança. Bragança is de meest noordoostelijkste stad van Portugal, gelegen nabij de grens met Spanje. Het is ook de primaire stad in de wijde regio, het telt 35.000 inwoners en is de enige grotere plaats in dit traditioneel geïsoleerde gebied dat niet noemenswaardig aan inwoners heeft verloren (piek van 38.000 in 1950).

Maar het is wel het 'einde van de wereld' vanuit de rest van Portugal gezien. De A4 heeft de bereikbaarheid van Bragança enorm verbeterd, maar het is nog steeds heel ver van de dichter bevolkte delen van Portugal. Zelfs Porto ligt al 200 kilometer verder. Het verkeer is heel rustig, er gaat maar een kleine hoeveelheid doorgaand verkeer naar Spanje, ondanks dat dit dus wel de primaire route vanaf de rest van Europa naar Porto is.

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 162 by European Roads, on Flickr

Het knooppunt met de IP2, de oostelijkste noord-zuidroute van hoge standaard in dit deel van Portugal, het gaat naar Guarda. De corridor van de IP2 is nog niet voltooid, vermoedelijk omdat hier nog minder verkeer rijdt.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 167 by European Roads, on Flickr

Na de IP2 komt 'ESPANHA' op de borden.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 169 by European Roads, on Flickr

Het landschap is aardig, niet zo spectaculair als rond Vila Real of Amarante.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 170 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 179 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 185 by European Roads, on Flickr

Langs Bragança bestaat nog een stuk IP4, die een omweg rond de noordkant van Bragança maakt. De A4 gaat langs de zuidkant en is een stuk korter, voor 2025 was dit echter een tolweg en de IP4 niet, waardoor doorgaand verkeer via de IP4 reed.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 193 by European Roads, on Flickr
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Chris schreef: di 26 mei 2026, 20:47 Na de IP2 komt 'ESPANHA' op de borden.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 169 by European Roads, on Flickr
Hierbij vergeleken vallen de ver vooruit bewegwijzerde Poolse grensgehuchten nog alleszins mee.
Ubi volentia est, via est
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Voor zover ik weet wordt op de autosnelwegen enkel naar ESPANHA verwezen, en niet naar Spaanse steden.

Past wellicht in de historie dat Portugal en Spanje helemaal niet geïntegreerd waren en eeuwenlang met de rug naar elkaar toe leefden. Pas sinds de jaren '80 zijn de verbindingen beter dan enkel eenvoudige wegen. Vaak wordt gedacht dat Spanje en Portugal een gedeelde geschiedenis en cultuur hebben, maar dat waren toch heel lang gescheiden werelden.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Chris schreef: wo 27 mei 2026, 22:24 Voor zover ik weet wordt op de autosnelwegen enkel naar ESPANHA verwezen, en niet naar Spaanse steden.
Correct voor zover ik weet. Zelfs het relatief grote Badajoz, wat pal aan de grens ligt en al vanaf Madrid bewegwijzerd wordt, blijft aan Portugese zijde ESPANHA
https://maps.app.goo.gl/zvJ36Lw6SRsVwxPq9

Overigens blijft heft aan Spaanse zijde ook vaak bij Portugal; of Francia. Franse doelen komen wel spaarzaam voor op Spaanse snelwegen.

Er liggen ook amper spoorverbindingen tussen beide landen. Lissabon is derhalve niet aangesloten op het Europese spoorweg netwerk. De snelste optie is vaak een FlixBus pakken vanaf de Spaanse grens. Er wordt wel gewerkt aan een internationale verbinding via Evora.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Kwam deze tegen op straat in het centrum van Lissabon. Ziet er oud uit.
Aan de achterkant staan alleen wat Romeinse cijfers (XXXIII), maar dit lijkt me geen jaartal, ik zie dat op de achterkant van elk Portugees bord een getal staat. Op oudere borden in Romeinse cijfers en op nieuwere borden in normale cijfers, dit lijken mij eerder type aanduidingen.

Afbeelding[
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Autostrada schreef: wo 27 mei 2026, 23:15
Chris schreef: wo 27 mei 2026, 22:24 Voor zover ik weet wordt op de autosnelwegen enkel naar ESPANHA verwezen, en niet naar Spaanse steden.
Correct voor zover ik weet. Zelfs het relatief grote Badajoz, wat pal aan de grens ligt en al vanaf Madrid bewegwijzerd wordt, blijft aan Portugese zijde ESPANHA
https://maps.app.goo.gl/zvJ36Lw6SRsVwxPq9

Overigens blijft heft aan Spaanse zijde ook vaak bij Portugal; of Francia. Franse doelen komen wel spaarzaam voor op Spaanse snelwegen.
Idd. Tot het absurde toe, dat je moet kiezen tussen Portugal en Portugal. Porto / Lissabon of Norte / Sul had nog iets betekend als richtinggevend. Ik heb nog niet alle grensovergangen gehad, maar nog nooit een stad over de grens benoemd gezien. Vlak bij de Franse grens verschijnt inderdaad nog wel eens een Franse plaatsnaam. Juist daar zijn de opties beperkt. Behalve bergpassen (zoals bij Andorra) heb je alleen maar de westkusten oostkust (snel)wegen met pas in Frankrijk relevante keuzes.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Er staan wel wat van die lange-afstandswegwijzers waar Lissabon op vermeld staat, zoals hier op de A-12 even voorbij Pamplona: https://www.google.nl/maps/@42.7550558, ... FQAw%3D%3D

Maar goed, dat wordt niet continu gehouden en je hebt er weinig aan, omdat het ook niet op de kritieke beslispunten terugkomt.

Dichterbij de grens staan er op de A-5 wel doelen als Elvas en Lissabon op de borden: https://www.google.nl/maps/@38.9178951, ... FQAw%3D%3D

Op de N-122 (toekomstige A-11) staat Bragança op de borden: https://www.google.nl/maps/@41.7422106, ... FQAw%3D%3D
https://www.google.nl/maps/@41.7417244, ... FQAw%3D%3D
https://www.google.nl/maps/@41.7412048, ... FQAw%3D%3D

In de provincie Zamora, op de ZA-925 en ZA-921, komt Bragança op de borden, maar pas dichterbij de grens: https://www.google.nl/maps/@42.0231358, ... FQAw%3D%3D
https://www.google.nl/maps/@42.0265966, ... FQAw%3D%3D

Soms met de Spaanse spelling Braganza:
https://www.google.nl/maps/@42.0576625, ... FQAw%3D%3D

Maar vanaf de A-52 wordt deze route niet aangegeven.

Ook in Zamora, de ZA-P-2438 heeft het doel Guadramil, wel tussen haakjes onder Portugal: https://www.google.nl/maps/@41.9003578, ... FQAw%3D%3D

En op de ZA-L-2440 het doel Vimioso: https://www.google.nl/maps/@41.7005883, ... FQAw%3D%3D

En op de ZA-L-2435 en ZA-324 Miranda de Douro: https://www.google.nl/maps/@41.6795154, ... FQAw%3D%3D
https://www.google.nl/maps/@41.5345294, ... FQAw%3D%3D

Zamora lijkt de enige provincie te zijn waar redelijk consequent Portugese doelen worden aangegeven. Sterker nog:
Peter schreef: vr 29 mei 2026, 10:09Idd. Tot het absurde toe, dat je moet kiezen tussen Portugal en Portugal. Porto / Lissabon of Norte / Sul had nog iets betekend als richtinggevend. Ik heb nog niet alle grensovergangen gehad, maar nog nooit een stad over de grens benoemd gezien. Vlak bij de Franse grens verschijnt inderdaad nog wel eens een Franse plaatsnaam. Juist daar zijn de opties beperkt. Behalve bergpassen (zoals bij Andorra) heb je alleen maar de westkusten oostkust (snel)wegen met pas in Frankrijk relevante keuzes.
Op de N-122 heb je hier de keuze tussen Bragança en Miranda de Douro (via de ZA-324): https://www.google.nl/maps/@41.5367013, ... FQAw%3D%3D

Bemposta staat als Portugees doel op de CL-527: https://www.google.nl/maps/@41.3170076, ... FQAw%3D%3D

Pomarão op de HU-6400 (eerste dorp in Portugal): https://www.google.nl/maps/@37.5212325, ... FQAw%3D%3D

De A-75 wordt aangegeven met het doel Chaves: https://www.google.nl/maps/@41.9147057, ... FQAw%3D%3D
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vanaf Bragança staat Zamora toch wel vrij prominent naast ESPANHA op de wegwijzers.

De A4 langs Bragança was tot 2025 een tolweg. Omdat de IP4 een ongelijkvloerse rondweg vormt, maakte hier vrijwel geen verkeer van de A4 gebruik. Zelfs als het maar 25 cent kost. Dit was het enige tolportaal op de A4 ten oosten van Vila Real.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 194 by European Roads, on Flickr

Zamora komt dus op de borden als Spaanse bestemming. Puebla de Sanabria is ook in Spanje trouwens, een plaats aan de A-52.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 199 by European Roads, on Flickr

Miranda do Douro is vanaf hier nog 72 kilometer. De snelste route is overigens om door te rijden tot in Spanje en pas een stuk oostelijker van de N-122 af te slaan.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 201 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 203 by European Roads, on Flickr

Miranda gaat er echter via de N218 af.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 206 by European Roads, on Flickr

Quintanilha, de laatste afrit in Portugal.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 212 by European Roads, on Flickr

Vlak voor de grens zit nog deze parkeerplaats.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 215 by European Roads, on Flickr

De grensbrug is niet op snelwegprofiel gebouwd, maar heeft wel 2x2 rijstroken. Hier rijdt zeer weinig verkeer, gezien de toch grote afstand tussen plaatsen van betekenis en de internationale grens.
Afbeelding
A4 Porto - Quintanilha 216 by European Roads, on Flickr
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Ik heb nog wat grensovergangen te gaan dus. 🛂
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op 16 juni is bij Aljustrel in Alentejo een 4 kilometer lange rondweg geopend, genummerd als de N263.

Het verbindt de N2 richting de A2 zonder door Aljustrel te hoeven rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bij Via Verde in Portugal zijn ze bezig met apps om transponders te vervangen. Het idee is dat je een kenteken koppelt aan een account en dan via een app de tol betaalt.

Het scheelt een boel logistiek, e-waste, is goedkoper en de barrier to entry is lager dan een fysieke transponder in de auto.

Eigenlijk al wel hetzelfde als wat je nu ziet met elektronische tolsystemen zoals op de A24 in Nederland, maar dan meer op een app gericht in plaats van een website. Je kan dit ook derde partijen laten doen, zogenoemde 'EETS aanbieders'. Zoals een Flitsmeister of Waze. Maar de kans is vrij groot dat een deel van het publiek dat niet interessant vindt als ze per transactie een opslag moeten betalen of aan een abonnement vast zitten.

Afbeelding
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Via Verde is voornamelijk gericht op Portugal. Met een badge kan je nix in Frankrijk en delen van Spanje. Benieuwd hoe ze buitenlandse kentekens gaan behandelen. Voorlopig dus maar een Franse transponder ...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De oudste snelwegbrug in Portugal. Het Viaduto Duarte Pacheco. Ontworpen in 1937, gebouwd tussen 1939 en 1944 en onderdeel van de A5 in Lissabon. Het gaat over het dal van de Eixo Norte-Sul aan de westkant van het centrum.

Het viaduct is 471 meter lang, 27 meter hoog en 24 meter breed.

In 2023-2024 is er een seismische retrofit uitgevoerd, zodat de brug minder snel zal instorten bij een aardbeving. Van Lissabon is bekend dat er periodiek zwaardere aardbevingen kunnen plaatsvinden. Gezien de historische frequentie zou een zwaardere aardbeving ergens tussen nu en 20 jaar voor kunnen komen.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De bypass van de IP2 langs Évora is vandaag geopend. De bypass is 12,8 kilometer lang en telt 2x2 rijstroken en heeft ongelijkvloerse kruisingen.

Afbeelding
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Ik had gehoopt dat de weg in juli al open was. Nu maar op de terugweg eind oktober er langs. Benieuwd of het stuk N18 nu ook consistent als IP2 bewegwijzerd wordt. Voorlopig zal deze niet naast de N18 komen denk ik. Een aantal kunstwerken ligt er al wel 20 jaar. Wellicht als nog meer mensen de IP2 nemen ipv A6-A2 (omweg met tol). Maar dan loopt Beja ook vast.