Verkeersborden in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Vinny »

Het is een beetje off topic, maar ik heb in Wallonië altijd het gevoel dat mensen wel Nederlands willen spreken ook al kunnen ze het niet; in Vlaanderen kunnen mensen wel Frans maar ze vertikken het. :rofl2: :p
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Laat ons die off-topic-discussie hier niet voeren.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Bijzonder waarschuwingsbord nabij Herent. Ik had ze zelf ook al eens gespot, maar gezien ik toen met de auto was, heb ik ze nooit op beeld kunnen vastleggen. Je ziet hier de tunnel onder de spoorweg Leuven-Brussel.

Afbeelding
Jump
autoweg

Bericht door Jump »

Tommy schreef: di 18 nov 2025, 20:43 Gekend bord:
https://maps.app.goo.gl/rKCC8iBSDdDEZHNr7
Zijn voorloper:
https://maps.app.goo.gl/QSxEc3qJdjQJ69Tc6
Mooi toch!
Het oude bord betrof een groen E5 bord waarop de blauwe sticker gekleefd is. Het oude bord: https://www.flickr.com/photos/jumpv/11757061074/

Zo was er nog een bord in de buurt, waar je aan de schade zelf de groene onderkant zag. Helaas geen locatie van dat andere bord.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Wimpie25 schreef: za 02 mei 2026, 13:48 ^^
In Wallonië is de interpretatie van faciliteitengemeentes anders.
In Wallonië zijn ze niet zo bekrompen als in Vlaanderen, want geef nu toe Wemmel zal ooit meer dan 50% Franstalige tellen, en denk je nu echt dat Franstalige wegblijven omdat de wegwijzers enkel in het Nederlands zijn?

Ik heb lang in en rond Brussel gewerkt en snapte dit in het begin niet, maar nu vinden ik het echt wel bekrompen.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Mikhail schreef: ma 04 mei 2026, 23:21
Wimpie25 schreef: za 02 mei 2026, 13:48 ^^
In Wallonië is de interpretatie van faciliteitengemeentes anders.
In Wallonië zijn ze niet zo bekrompen als in Vlaanderen, want geef nu toe Wemmel zal ooit meer dan 50% Franstalige tellen, en denk je nu echt dat Franstalige wegblijven omdat de wegwijzers enkel in het Nederlands zijn?

Ik heb lang in en rond Brussel gewerkt en snapte dit in het begin niet, maar nu vinden ik het echt wel bekrompen.
Ik vind het verdedigen van de Nederlandse taal en het Vlaamse karakter van de Rand nu toch echt wel meer dan bekrompenheid. Faciliteiten zijn een toegeving aan een bepaalde minderheidsgroep, niet een erkenning van absolute tweetaligheid. Als je als Franstalige in Vlaanderen gaat wonen, moet je daar maar mee leren leven. We hebben ooit al genoeg moeten verduren.
ericding
woonerf

Bericht door ericding »

Kan de discussie over taalpolitiek elders plaatsvinden? :offtopic:
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Dankzij een bericht op de Facebookpagina van het museum van verkeersborden en openbare verlichting (Le Muse de Trooz) deze bijzondere intern verlichte verkeersborden op de foto gezet. Dit setje staat langs de Scheldelaan in de haven van Antwerpen.

Langs de andere rijbaan stond dit setje (https://maps.app.goo.gl/uztKrfvaEcAG6zHJA) en is toegevoegd aan de collectie van het museum. De Scheldelaan wordt momenteel opnieuw geasfalteerd en deels heringericht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik kan me zo'n bord in Nederland ook nog wel herinneren, kom je zoiets tegen midden in de zomer en buiten 30 graden... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Hoe oud zijn deze borden?
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Blijkbaar uit 1976.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Vinny schreef: ma 03 aug 2026, 6:43 Ik kan me zo'n bord in Nederland ook nog wel herinneren, kom je zoiets tegen midden in de zomer en buiten 30 graden... :rofl2:
Het merendeel die we van deze borden hebben, zijn reflecterend. Maar vroeger was dus de gewoonte dat er een ploeg op pad werd gestuurd om elk voorjaar die borden te gaan afdekken met tentzeil. :lol:

Vroeger gold (en eigenlijk nog steeds) volgende regelgeving.
Politie.be schreef:Verkeersborden die waarschuwen voor ijzel of sneeuw mogen niet zomaar permanent open en bloot blijven staan als de winter voorbij is, omdat ze het hele jaar door zichtbaar en correct moeten zijn. In het verkeersreglement geldt dat tijdelijke of seizoensgebonden borden (zoals gevaarsborden voor gladheid) buiten het seizoen deugdelijk en ondoorzichtig moeten worden afgedekt of verwijderd om verwarring te voorkomen.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Wimpie25 schreef: ma 03 aug 2026, 10:15 Het merendeel die we van deze borden hebben, zijn reflecterend. Maar vroeger was dus de gewoonte dat er een ploeg op pad werd gestuurd om elk voorjaar die borden te gaan afdekken met tentzeil. :lol:
Vroeger had je in Oost- en West-Vlaanderen van die blauwe houders waar dan in de winter borden ingeplaatst werden. hier zie je ze nog op StreetView.
Het kan zijn dat ze ook elders stonden maar ik herinner me ze vooral van op ritten naar zee over de E40.
tompie
autoweg

Bericht door tompie »

^^ ze staan nog overal in West-Vlaanderen maar enkele jaren geleden is er besloten dat ze permanent zichtbaar zouden blijven uit besparing, anders moest er 2x per jaar bij begin en einde winterseizoen een rondrit georganiseerd worden om de platen van de borden te draaien.
belgie is zo slecht nog niet
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Die blauwe houders hadden we ook hier, alsook borden die opgeklapt kunnen worden. Maar het meest frequent voorkomend hier waren toch wel die groene tentzeilen 😆
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Normaal was vandaag de dag dat ons nieuw Wegreglement zou ingaan, en de nieuwe verkeersborden in het straatbeeld zouden beginnen verschijnen. Omdat we nu 9 maanden langer zullen wachten, heb ik maar eens een realistisch straatbeeld genegeneerd met de nieuwe borden erin. :)

Afbeelding
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Is dat lettertype SNV? Op die rendering ziet het er wel nog goed uit. Maar dat is het punt dat ik vrees dat de nieuwe verkeersborden minder mooi zullen zijn dan de oude, het gebruik van SNV zonder hoofdletters.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Het is SNV inderdaad. Maar zonder volledige kapitalen, zijn de borden net een stuk mooier en vlotter leesbaar.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Het valt me vooral op dat we van de huidige bordenchaos naar een nieuwe bordenchaos gaan.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Komt zo over door de getoonde voorbeelden. Want het linkse voorbeeldbord bestaat trouwens niet.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Joshua schreef: wo 02 sep 2026, 10:03 ^^ Komt zo over door de getoonde voorbeelden. Want het linkse voorbeeldbord bestaat trouwens niet.
Het linkse bord bestaat uiteraard wel.
Tommy schreef: wo 02 sep 2026, 8:48 Het valt me vooral op dat we van de huidige bordenchaos naar een nieuwe bordenchaos gaan.
Het nieuwe Wegreglement in de praktijk zal weinig impact hebben op het bestaande Bordenwoud. Er komen zelfs nieuwe borden bij :)
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik heb wel het idee dat op die rendering de dikte van de letters niet helemaal juist is. in de voorbeelden uit het document op wegcode.be zijn de letters veel dikker (wat ik dus lelijker vind):
Afbeelding
Wimpie25 schreef: wo 02 sep 2026, 10:52
Joshua schreef: wo 02 sep 2026, 10:03 ^^ Komt zo over door de getoonde voorbeelden. Want het linkse voorbeeldbord bestaat trouwens niet.
Het linkse bord bestaat uiteraard wel.
Het linkse bord bestaat, maar wel met blauwe pijl:
Afbeelding
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Overigens, politiek zijn het momenteel precaire tijden. Als ze er niet in slagen 10 miljard te vinden om het gat in de begroting te vinden is de kans groot dat we naar nieuwe verkiezingen gaan. Dan kan de invoering van deze verkeersborden dus nogmaals uitgesteld worden. Want nieuwe verkeersborden zal een regering in lopende zaken niet invoeren. Daarom vond ik het jammer dat ze destijds uitstel gegeven hebben. 1 september 2026 had een ideaal moment geweest. In de praktijk is het zo dat meer uitstel geven vooral betekent dat instanties later in gang schieten om de nodige voorbereidingen te treffen. Dus je wint er eigenlijk geen tijd mee.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
De keuze om voor onderborden voor SNV-breed te gaan en met de juiste dikte (zwart op wit) is net de grootste vooruitgang in heel het herontwerpn. De huidige onderborden met iele kapitalen op een blauwe achtergrond, zijn absoluut niet goed leesbaar.

In mijn render heb ik eerst zelf de borden in de foto ingepast, en dan aan Gemini gevraagd om heel de scene te herbelichten zodat het er realistischer uitziet. Dat heeft het lettertype wel onbewust wat aangepast :)

Wat de F57 betreft, het klopt dat daar inderdaad een voorgemaakte versie van bestaan. Maar in de praktijk kan men ook eentje voorzien met een M15, da's een "bewuste fout" die je in het huidige systeem ook al eens tegenkomt. Vandaar dat ik het op die manier in de render verwerkt heb :)
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Precies alsof dat er iemand dat pijlgedeelte onderaan zou gaan wegwerken om dat te vervangen naar een stilstaan- en parkeer-reglementeringsonderbord. P-arking zonder (aankondigings)pijl is wit-op-blauw, E9:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Alfa schreef: wo 02 sep 2026, 11:57 Overigens, politiek zijn het momenteel precaire tijden. Als ze er niet in slagen 10 miljard te vinden om het gat in de begroting te vinden is de kans groot dat we naar nieuwe verkiezingen gaan. Dan kan de invoering van deze verkeersborden dus nogmaals uitgesteld worden. Want nieuwe verkeersborden zal een regering in lopende zaken niet invoeren. Daarom vond ik het jammer dat ze destijds uitstel gegeven hebben. 1 september 2026 had een ideaal moment geweest. In de praktijk is het zo dat meer uitstel geven vooral betekent dat instanties later in gang schieten om de nodige voorbereidingen te treffen. Dus je wint er eigenlijk geen tijd mee.
Ik heb er alvast trouwens alle volle vertrouwen in dat het niet nog gaat worden uitgesteld. Volgens wat dat ik heb begrepen is men daar dan nu ook echt mee aan de slag gegaan na onder andere reclame erover te maken en vanaf januari 2027 komt het vervolg met al het sensibiliseren.

Daarbij in feite zijn verkeersborden trouwens géén federale financiering.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Het is dat. Los van het feit dat er in de verste verte zelfs nog geen kans is dat er vroegtijdige verkiezingen gaan komen puur omwille van de Federale begroting, is de invoering van het nieuwe Verkeersreglement ondertussen een puur Gewestelijke materie geworden. De deadline is vastgesteld, alle nieuwe verkeersborden zijn vastgelegd en de nieuwe individuele verkeerswetten zijn dat ook.

Verder over de parkingsignalisatie. Een P in zwart op wit, wijst je de weg naar een plaats waar kan geparkeerd worden. Aangevuld met een pijl die de juiste richting aangeeft. Het bord bestaat vandaag ook al.

Net zoals de versie voor fietsers

https://maps.app.goo.gl/B5KAnqCVvGBKdgLt6
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Dat klopt niet, het ontwerp van de verkeersborden is opgenomen in de federale code van de openbare weg. Er zijn ook wel gewestelijke verkeersreglementen voor de delen waar de gewesten bevoegd voor zijn, maar het ontwerp van de verkeersborden hoort daar niet bij. Het is dus de federale minister die op de invoering van de nieuwe verkeersborden zal moeten toezien.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik ben nog eens door de verkeersborden gegaan (die blijkbaar in juni lichtjes aangepast zijn). Maar het vreemdste verkeersborden moet toch wel dit zijn:
Afbeelding
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Zo vreemd is die niet want dit bord is zo goed als de standaard in Europa (en vaak daarbuiten ook), maar voor één of andere reden bestond deze in België nog niet. Qua pijlvormen gaan wij exact dezelfde gebruiken als bijvoorbeeld in Griekenland en Israël dus België heeft deze niet zelf uitgetekend.

EDIT:

Zie dit overzicht, we misten het gewoon. Ik snap niet dat we het zo lang zonder volgehouden hebben.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op do 03 sep 2026, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.