Verkeersborden in België
Moderator: Moderatoren
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Re: Verkeersborden in België
Het is een beetje off topic, maar ik heb in Wallonië altijd het gevoel dat mensen wel Nederlands willen spreken ook al kunnen ze het niet; in Vlaanderen kunnen mensen wel Frans maar ze vertikken het.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Bijzonder waarschuwingsbord nabij Herent. Ik had ze zelf ook al eens gespot, maar gezien ik toen met de auto was, heb ik ze nooit op beeld kunnen vastleggen. Je ziet hier de tunnel onder de spoorweg Leuven-Brussel.

-
Jump
- autoweg
Het oude bord betrof een groen E5 bord waarop de blauwe sticker gekleefd is. Het oude bord: https://www.flickr.com/photos/jumpv/11757061074/Tommy schreef: di 18 nov 2025, 20:43 Gekend bord:
https://maps.app.goo.gl/rKCC8iBSDdDEZHNr7
Zijn voorloper:
https://maps.app.goo.gl/QSxEc3qJdjQJ69Tc6
Mooi toch!
Zo was er nog een bord in de buurt, waar je aan de schade zelf de groene onderkant zag. Helaas geen locatie van dat andere bord.
-
Mikhail
- expressweg
In Wallonië zijn ze niet zo bekrompen als in Vlaanderen, want geef nu toe Wemmel zal ooit meer dan 50% Franstalige tellen, en denk je nu echt dat Franstalige wegblijven omdat de wegwijzers enkel in het Nederlands zijn?Wimpie25 schreef: za 02 mei 2026, 13:48
In Wallonië is de interpretatie van faciliteitengemeentes anders.
Ik heb lang in en rond Brussel gewerkt en snapte dit in het begin niet, maar nu vinden ik het echt wel bekrompen.
-
Tommy
- autoweg
Lijkt me deze te zijn:
https://www.google.be/maps/@50.9123735, ... FQAw%3D%3D
De 'omgekeerde' versie heeft er ook nog gestaan:
https://www.google.be/maps/@50.9122135, ... FQAw%3D%3D
En ook hier:
https://www.google.be/maps/@50.9090186, ... FQAw%3D%3D
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ik vind het verdedigen van de Nederlandse taal en het Vlaamse karakter van de Rand nu toch echt wel meer dan bekrompenheid. Faciliteiten zijn een toegeving aan een bepaalde minderheidsgroep, niet een erkenning van absolute tweetaligheid. Als je als Franstalige in Vlaanderen gaat wonen, moet je daar maar mee leren leven. We hebben ooit al genoeg moeten verduren.Mikhail schreef: ma 04 mei 2026, 23:21In Wallonië zijn ze niet zo bekrompen als in Vlaanderen, want geef nu toe Wemmel zal ooit meer dan 50% Franstalige tellen, en denk je nu echt dat Franstalige wegblijven omdat de wegwijzers enkel in het Nederlands zijn?Wimpie25 schreef: za 02 mei 2026, 13:48
In Wallonië is de interpretatie van faciliteitengemeentes anders.
Ik heb lang in en rond Brussel gewerkt en snapte dit in het begin niet, maar nu vinden ik het echt wel bekrompen.
-
ericding
- woonerf
-
Thom
- verkeersader
Dankzij een bericht op de Facebookpagina van het museum van verkeersborden en openbare verlichting (Le Muse de Trooz) deze bijzondere intern verlichte verkeersborden op de foto gezet. Dit setje staat langs de Scheldelaan in de haven van Antwerpen.
Langs de andere rijbaan stond dit setje (https://maps.app.goo.gl/uztKrfvaEcAG6zHJA) en is toegevoegd aan de collectie van het museum. De Scheldelaan wordt momenteel opnieuw geasfalteerd en deels heringericht.

Langs de andere rijbaan stond dit setje (https://maps.app.goo.gl/uztKrfvaEcAG6zHJA) en is toegevoegd aan de collectie van het museum. De Scheldelaan wordt momenteel opnieuw geasfalteerd en deels heringericht.

-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ik kan me zo'n bord in Nederland ook nog wel herinneren, kom je zoiets tegen midden in de zomer en buiten 30 graden... 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
-
Joshua
- autoweg
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Het merendeel die we van deze borden hebben, zijn reflecterend. Maar vroeger was dus de gewoonte dat er een ploeg op pad werd gestuurd om elk voorjaar die borden te gaan afdekken met tentzeil.Vinny schreef: ma 03 aug 2026, 6:43 Ik kan me zo'n bord in Nederland ook nog wel herinneren, kom je zoiets tegen midden in de zomer en buiten 30 graden...![]()
Vroeger gold (en eigenlijk nog steeds) volgende regelgeving.
Politie.be schreef:Verkeersborden die waarschuwen voor ijzel of sneeuw mogen niet zomaar permanent open en bloot blijven staan als de winter voorbij is, omdat ze het hele jaar door zichtbaar en correct moeten zijn. In het verkeersreglement geldt dat tijdelijke of seizoensgebonden borden (zoals gevaarsborden voor gladheid) buiten het seizoen deugdelijk en ondoorzichtig moeten worden afgedekt of verwijderd om verwarring te voorkomen.
-
Mundial
- verkeersader
Vroeger had je in Oost- en West-Vlaanderen van die blauwe houders waar dan in de winter borden ingeplaatst werden. hier zie je ze nog op StreetView.Wimpie25 schreef: ma 03 aug 2026, 10:15 Het merendeel die we van deze borden hebben, zijn reflecterend. Maar vroeger was dus de gewoonte dat er een ploeg op pad werd gestuurd om elk voorjaar die borden te gaan afdekken met tentzeil.![]()
Het kan zijn dat ze ook elders stonden maar ik herinner me ze vooral van op ritten naar zee over de E40.
-
tompie
- autoweg
belgie is zo slecht nog niet
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Die blauwe houders hadden we ook hier, alsook borden die opgeklapt kunnen worden. Maar het meest frequent voorkomend hier waren toch wel die groene tentzeilen
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Normaal was vandaag de dag dat ons nieuw Wegreglement zou ingaan, en de nieuwe verkeersborden in het straatbeeld zouden beginnen verschijnen. Omdat we nu 9 maanden langer zullen wachten, heb ik maar eens een realistisch straatbeeld genegeneerd met de nieuwe borden erin. 

-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Is dat lettertype SNV? Op die rendering ziet het er wel nog goed uit. Maar dat is het punt dat ik vrees dat de nieuwe verkeersborden minder mooi zullen zijn dan de oude, het gebruik van SNV zonder hoofdletters.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Het is SNV inderdaad. Maar zonder volledige kapitalen, zijn de borden net een stuk mooier en vlotter leesbaar.
-
Tommy
- autoweg
Het valt me vooral op dat we van de huidige bordenchaos naar een nieuwe bordenchaos gaan.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Joshua
- autoweg
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Het linkse bord bestaat uiteraard wel.Joshua schreef: wo 02 sep 2026, 10:03Komt zo over door de getoonde voorbeelden. Want het linkse voorbeeldbord bestaat trouwens niet.
Het nieuwe Wegreglement in de praktijk zal weinig impact hebben op het bestaande Bordenwoud. Er komen zelfs nieuwe borden bijTommy schreef: wo 02 sep 2026, 8:48 Het valt me vooral op dat we van de huidige bordenchaos naar een nieuwe bordenchaos gaan.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Ik heb wel het idee dat op die rendering de dikte van de letters niet helemaal juist is. in de voorbeelden uit het document op wegcode.be zijn de letters veel dikker (wat ik dus lelijker vind):

Het linkse bord bestaat, maar wel met blauwe pijl:

-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Overigens, politiek zijn het momenteel precaire tijden. Als ze er niet in slagen 10 miljard te vinden om het gat in de begroting te vinden is de kans groot dat we naar nieuwe verkiezingen gaan. Dan kan de invoering van deze verkeersborden dus nogmaals uitgesteld worden. Want nieuwe verkeersborden zal een regering in lopende zaken niet invoeren. Daarom vond ik het jammer dat ze destijds uitstel gegeven hebben. 1 september 2026 had een ideaal moment geweest. In de praktijk is het zo dat meer uitstel geven vooral betekent dat instanties later in gang schieten om de nodige voorbereidingen te treffen. Dus je wint er eigenlijk geen tijd mee.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
De keuze om voor onderborden voor SNV-breed te gaan en met de juiste dikte (zwart op wit) is net de grootste vooruitgang in heel het herontwerpn. De huidige onderborden met iele kapitalen op een blauwe achtergrond, zijn absoluut niet goed leesbaar.
In mijn render heb ik eerst zelf de borden in de foto ingepast, en dan aan Gemini gevraagd om heel de scene te herbelichten zodat het er realistischer uitziet. Dat heeft het lettertype wel onbewust wat aangepast
Wat de F57 betreft, het klopt dat daar inderdaad een voorgemaakte versie van bestaan. Maar in de praktijk kan men ook eentje voorzien met een M15, da's een "bewuste fout" die je in het huidige systeem ook al eens tegenkomt. Vandaar dat ik het op die manier in de render verwerkt heb
-
Joshua
- autoweg
Precies alsof dat er iemand dat pijlgedeelte onderaan zou gaan wegwerken om dat te vervangen naar een stilstaan- en parkeer-reglementeringsonderbord. P-arking zonder (aankondigings)pijl is wit-op-blauw, E9:
Daarbij in feite zijn verkeersborden trouwens géén federale financiering.
- SPOILER: TOON
Ik heb er alvast trouwens alle volle vertrouwen in dat het niet nog gaat worden uitgesteld. Volgens wat dat ik heb begrepen is men daar dan nu ook echt mee aan de slag gegaan na onder andere reclame erover te maken en vanaf januari 2027 komt het vervolg met al het sensibiliseren.Alfa schreef: wo 02 sep 2026, 11:57 Overigens, politiek zijn het momenteel precaire tijden. Als ze er niet in slagen 10 miljard te vinden om het gat in de begroting te vinden is de kans groot dat we naar nieuwe verkiezingen gaan. Dan kan de invoering van deze verkeersborden dus nogmaals uitgesteld worden. Want nieuwe verkeersborden zal een regering in lopende zaken niet invoeren. Daarom vond ik het jammer dat ze destijds uitstel gegeven hebben. 1 september 2026 had een ideaal moment geweest. In de praktijk is het zo dat meer uitstel geven vooral betekent dat instanties later in gang schieten om de nodige voorbereidingen te treffen. Dus je wint er eigenlijk geen tijd mee.
Daarbij in feite zijn verkeersborden trouwens géén federale financiering.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Het is dat. Los van het feit dat er in de verste verte zelfs nog geen kans is dat er vroegtijdige verkiezingen gaan komen puur omwille van de Federale begroting, is de invoering van het nieuwe Verkeersreglement ondertussen een puur Gewestelijke materie geworden. De deadline is vastgesteld, alle nieuwe verkeersborden zijn vastgelegd en de nieuwe individuele verkeerswetten zijn dat ook.
Verder over de parkingsignalisatie. Een P in zwart op wit, wijst je de weg naar een plaats waar kan geparkeerd worden. Aangevuld met een pijl die de juiste richting aangeeft. Het bord bestaat vandaag ook al.
Net zoals de versie voor fietsers
https://maps.app.goo.gl/B5KAnqCVvGBKdgLt6
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Ik ben nog eens door de verkeersborden gegaan (die blijkbaar in juni lichtjes aangepast zijn). Maar het vreemdste verkeersborden moet toch wel dit zijn:

-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Zo vreemd is die niet want dit bord is zo goed als de standaard in Europa (en vaak daarbuiten ook), maar voor één of andere reden bestond deze in België nog niet. Qua pijlvormen gaan wij exact dezelfde gebruiken als bijvoorbeeld in Griekenland en Israël dus België heeft deze niet zelf uitgetekend.
EDIT:
Zie dit overzicht, we misten het gewoon. Ik snap niet dat we het zo lang zonder volgehouden hebben.

Laatst gewijzigd door Wimpie25 op do 03 sep 2026, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.