Mechelen - Montaione 14-15 augustus.
Moderator: Moderatoren
-
borglevens
- polderweggetje
Mechelen - Montaione 14-15 augustus.
Komende vrijdag vertrekt de reis richting Toscane, met vertrouwde tussenstop in Lugano. Ik heb in juli met verbijstering de wachttijden en problemen aan de Gotthard gevolgd, gelukkig is dat halverwege augustus van de baan. Ik verwacht op vrijdag dus geen problemen (al een paar keer rond dit weekend vertrokken en eigenlijk altijd zonder files behalve bij Basel en 15 of 20 minuten wachttijd aan de Gotthard).
Voor Italië is het mij minder duidelijk. Zaterdag valt nu op Ferragosto zelf, dit blijft mijn inziens een traditionele wisseldag maar gaat de dynamiek toch anders zijn?
Wat me wel opvalt is dat elk jaar de problemen tussen Milaan en Bologna vroeger beginnen en vroeger gedaan zijn. Dit jaar lijkt het me zelfs op zaterdagen meer dan mee te vallen. Zitten de Milanezen zonder geld? Wordt er nog meer 'snachts gereden omwille van de hitte die de regio al de hele zomer teistert? De vorige jaren was Milaan-Bologna toch op zaterdag voormiddag anderhalf uur extra, maar afgelopen weekends leek om 11 uur alles tot Parma al quasi opgelost te zijn. Wat wél vreemd is: files bij Milano-sud. Is daar nu een bottle-neck door anders ingedeelde poortjes waardoor dat positief uitpakt op het verovolg van de A1?
Ook benieuwd naar de fi-pi-li, nog nooit gereden, maar wat ik hier lees doet mij vrezen voor het ergste.
Voor Italië is het mij minder duidelijk. Zaterdag valt nu op Ferragosto zelf, dit blijft mijn inziens een traditionele wisseldag maar gaat de dynamiek toch anders zijn?
Wat me wel opvalt is dat elk jaar de problemen tussen Milaan en Bologna vroeger beginnen en vroeger gedaan zijn. Dit jaar lijkt het me zelfs op zaterdagen meer dan mee te vallen. Zitten de Milanezen zonder geld? Wordt er nog meer 'snachts gereden omwille van de hitte die de regio al de hele zomer teistert? De vorige jaren was Milaan-Bologna toch op zaterdag voormiddag anderhalf uur extra, maar afgelopen weekends leek om 11 uur alles tot Parma al quasi opgelost te zijn. Wat wél vreemd is: files bij Milano-sud. Is daar nu een bottle-neck door anders ingedeelde poortjes waardoor dat positief uitpakt op het verovolg van de A1?
Ook benieuwd naar de fi-pi-li, nog nooit gereden, maar wat ik hier lees doet mij vrezen voor het ergste.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Re: Mechelen - Montaione 14-15 augustus.
De Fi-Pi-Li is een vrij drukke, vrij smalle, vrij chaotische weg in een zeer slechte staat (qua asfalt etc.). Dat klinkt dramatisch, maar als je niet (veel) te hard rijdt, tijdig anticipeert op snellere weggebruikers die levensmoe zijn en goed vooruitkijkt, is de weg prima te doen. De weg is niet chaotischer/drukker dan pakweg de Périphérique van Parijs of de A10 Zuid bij Amsterdam.
-
Autostrada
- autoweg
FiPiLi laat zich vrij eenvoudig omzeilen via de (tolplichtige) A11.
De drukte op de A1 concentreert zich in de vroege ochtend, ik heb het idee dat dit meer door nachtelijke rijders uit Duitsland en omstreken wordt veroorzaakt, dan Italianen zelf.
Problemen op de A1 ontstaan voor zover ik gezien heb vooral tussen Piacenza en Parma. Bij Piacenza komt er een hoop vrachtverkeer van de A21 (Frejus) en dan duurt het even voordat bij Parma weer wat verkeer richting de A15 en Toscaanse kust gaat.
De drukte op de A1 concentreert zich in de vroege ochtend, ik heb het idee dat dit meer door nachtelijke rijders uit Duitsland en omstreken wordt veroorzaakt, dan Italianen zelf.
Problemen op de A1 ontstaan voor zover ik gezien heb vooral tussen Piacenza en Parma. Bij Piacenza komt er een hoop vrachtverkeer van de A21 (Frejus) en dan duurt het even voordat bij Parma weer wat verkeer richting de A15 en Toscaanse kust gaat.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Streetview suggereert dat de rijbaanindeling bij Milano Sud is veranderd ten gunste van de Telepass. Hoewel er links ongewijzigd drie Telepass-poortjes zijn, staan in de aanloop nu de twee linkerstroken gereserveerd voor Telepass. Voorheen was dat alleen de meest linkse, met de strook direct rechts daarvan bewegwijzerd als gemengd Telepass/biglietto. Weet niet of je met badge rijdt, maar zou juist in dat geval gunstig voor je uit kunnen pakken.
Wat betreft algemene drukte: de traditionele Italiaanse vakantie eindigt eerder op 15 augustus. Het is geen groot uitreis-weekend meer. Voor zover mensen specifieke Ferragosto-uitjes plannen, vertrekken ze doorgaans niet heel vroeg. De A1 op dit soort ochtenden zal vrij intens rijden zijn door mensen die van verder noordelijk komen en door de nacht zijn getrokken. Is een setting waarin een klein incident een goede file zal veroorzaken, maar doordat de weg kaarsrecht is, is de kans wat kleiner dan op een Franse A7. Het is hoe dan ook een beetje een tombola en resultaten van één weekend garanderen dan weinig voor het volgende. Op zich wel eens met Autostrada dat het stuk tussen Piacenza en Bologna het meest intens is. Buiten vrachtverkeer uit de Fréjus praat je daar ook over een forse stroom uit Torino.
Tenslotte: ik geloof niet dat bij de Milanezen het geld op is. Wel zoeken ze naar mijn gevoel vaker de koelte op in de bergen of de grote meren dan dat ze naar het zuiden trekken. Deels kwestie van veranderend klimaat, deels is de tijd dat men trok naar de ‘streek van de familie’ een beetje voorbij.
Wat betreft algemene drukte: de traditionele Italiaanse vakantie eindigt eerder op 15 augustus. Het is geen groot uitreis-weekend meer. Voor zover mensen specifieke Ferragosto-uitjes plannen, vertrekken ze doorgaans niet heel vroeg. De A1 op dit soort ochtenden zal vrij intens rijden zijn door mensen die van verder noordelijk komen en door de nacht zijn getrokken. Is een setting waarin een klein incident een goede file zal veroorzaken, maar doordat de weg kaarsrecht is, is de kans wat kleiner dan op een Franse A7. Het is hoe dan ook een beetje een tombola en resultaten van één weekend garanderen dan weinig voor het volgende. Op zich wel eens met Autostrada dat het stuk tussen Piacenza en Bologna het meest intens is. Buiten vrachtverkeer uit de Fréjus praat je daar ook over een forse stroom uit Torino.
Tenslotte: ik geloof niet dat bij de Milanezen het geld op is. Wel zoeken ze naar mijn gevoel vaker de koelte op in de bergen of de grote meren dan dat ze naar het zuiden trekken. Deels kwestie van veranderend klimaat, deels is de tijd dat men trok naar de ‘streek van de familie’ een beetje voorbij.
-
Chris
- Moderator
Dit schijnt in Spanje ook zo te zijn. Komt wellicht doordat de generatie die voor werk vanuit Zuid-Italië naar het noorden ging inmiddels geen levende ouders meer heeft in Zuid-Italië. De binding valt er dan mee weg.Pino schreef: ma 10 aug 2026, 9:30 deels is de tijd dat men trok naar de ‘streek van de familie’ een beetje voorbij.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Dat is uiteindelijk niet heel anders met hoe ik het in mijn eigen familie heb zien gaan. Mijn ouders komen uit omgeving Nijmegen en zijn aan het einde van hun studie daar, eind jaren '60, naar het westen getrokken. Ook een groot deel van mijn ooms en tantes verliet de streek. Ik ken de streek nog redelijk van familiebezoeken vroeger en vind het nog wel grappig om daar te zijn. Maar dat is behoorlijk zeldzaam (is trouwens maar goed ook), want mijn neven en nichten zitten ook zo'n beetje overal en nergens. Dus voor de kinderen is het gewoon een random streek. In de tussentijd krijgen onze twee geboren Amsterdammers van mijn vrouw en mij dan weer wat sausjes Rotterdam en Walcheren mee…
Neemt trouwens niet weg dat er onder mijn collega's in Milaan best wel wat mensen zitten die zelf uit streken als Puglia, L'Aquila en Sicilië naar het noorden zijn getrokken. Maar die gaan niet op automatische piloot terug naar hun roots in de eerste weken van augustus.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Dat werkt goed als je van Florence naar Pisa of Livorno moet, maar met de eindbestemming Montaione heb je er niet zoveel aan.Autostrada schreef: ma 10 aug 2026, 9:03 FiPiLi laat zich vrij eenvoudig omzeilen via de (tolplichtige) A11.
-
borglevens
- polderweggetje
Bedankt voor de reacties. Al bij al is de reis vlot verlopen, vrijdagochtend rond 6 uur vertrokken. Tegenover juli is er dan geen ochtendspits meer in Luxemburg: enkel vanuit Frankrijk zag ik wat traag verkeer in een mix van forenzen en terugrijders die de hitte voor de nacht hadden geruild. Verder tot en met Basel super vlotjes. Bij Basel zelf enkele kleine vertragingen en dan kwam het moment van kiezen. De Seelisbergtunnel was namelijk al een hele dag dicht in beide richtingen door een zwaar ongeval met brand in de nacht daarvoor. Vanaf Basel probeerde men iedereen richting San Bernardino te sturen. Maar ik wou interessant doen, er van uitgaande dat die tunnel wel dra terug zou open gaan (er waren nog veiligheidstesten aan de gang dacht ik). Dus toch maar richting Luzern en dat was natuurlijk héél kalm. Eens daar bleek dat de A2 nog altijd dicht was vanaf Beckenried. Omleiding via de AxenStrasse richting Altdorf. En dan bleek dat ik toch niet zo alleen was. 2 uur verspeeld. Rond Brunnen zat alles potdicht in alle richtingen. gemeentearbeiders aan elk rond punt om de weg te wijzen, verkeer richting noord én zuid door elkaar, hopend op een uitweg.
Richting noorden stond de file vanaf Amsteg compleet stil. Voordeel: Gotthard was free flow en het moment dat ik Ticino in reed, ging de Seelisberg terug open (het moet 4 uur geweest zijn).
Overnachting in Lugano en op zaterdag 15 augustus zonder problemen tot Montaione gereden, enkel wat moeten remmen bij de werken bij Sasso Marconi (dat duurt daar ook al héél lang).
Het blijft vreemd hoe de verkeersdynamiek in elkaar zit: de dikwijls verplichte zaterdagwissel was ook gewoon van toepassing op 15 augustus, 't is niet dat ze in Italië daar plots een vrijdag of zondag van gemaakt hebben en je zo 6 of 8 nachten moeten boeken ervoor of erna...maar dan zie je toch dat op zaterdagen best veel verkeer helemaal die dag niet moet rijden. Voor de A1 zal het vrachtverbod ook wel veel verschil maken want waar je met zo'n verbod eigenlijk al een bijna lege rechterrijstrook hebt, is dat met een paar vrachtwagens helemaal het geval. 's Ochtends in Lugano zag ik nog wel wat vertraging bij Piacenza, maar tegen dat je om half tien Milano Sud voorbij bent, zit je daar 2-3 uur achter te rijden. En de fi-pi-li, ik heb ondertussen al ondervonden dat het rechts beter rijdt dan links.
Richting noorden stond de file vanaf Amsteg compleet stil. Voordeel: Gotthard was free flow en het moment dat ik Ticino in reed, ging de Seelisberg terug open (het moet 4 uur geweest zijn).
Overnachting in Lugano en op zaterdag 15 augustus zonder problemen tot Montaione gereden, enkel wat moeten remmen bij de werken bij Sasso Marconi (dat duurt daar ook al héél lang).
Het blijft vreemd hoe de verkeersdynamiek in elkaar zit: de dikwijls verplichte zaterdagwissel was ook gewoon van toepassing op 15 augustus, 't is niet dat ze in Italië daar plots een vrijdag of zondag van gemaakt hebben en je zo 6 of 8 nachten moeten boeken ervoor of erna...maar dan zie je toch dat op zaterdagen best veel verkeer helemaal die dag niet moet rijden. Voor de A1 zal het vrachtverbod ook wel veel verschil maken want waar je met zo'n verbod eigenlijk al een bijna lege rechterrijstrook hebt, is dat met een paar vrachtwagens helemaal het geval. 's Ochtends in Lugano zag ik nog wel wat vertraging bij Piacenza, maar tegen dat je om half tien Milano Sud voorbij bent, zit je daar 2-3 uur achter te rijden. En de fi-pi-li, ik heb ondertussen al ondervonden dat het rechts beter rijdt dan links.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
-
Autostrada
- autoweg
Het ergste was dat ze natuurlijk niet wisten dat ze 4 uur zouden gaan stil staan - constante onduidelijkheid (“wat is er aan de hand”) en de hoop dat het weer zou gaan rijden.
“Neemt nooit de Gotthard” verkondigde hij vandaag bij de koffiemachine.
-
borglevens
- polderweggetje
Missing van mezelf, ik bedoelde dat op de fi-pi-li het links beter rijdt dan rechts, en dan bedoel vooral ik de kwaliteit van het wegdek. échte diepe putten heb ik kunnen omzeilen maar soms zijn er vreemde hobbels die je niet goed zit aankomen waardoor het voelt alsof je van de grond komt. Maar uiteindelijk zijn het vooral de op- en afritten, die er eigenlijk geen zijn, het is eigenlijk onmiddellijk invoegen en hopen dat ze je voorrang geven ook al heb je dat niet. Op de afrit Empoli lette ik even niet op het wegdek en ik dacht dat m'n dakkoffer van het dak donderde. Onderaan is dan een rond punt met soms 4 rijbanen, soms 2 en heel soms 3 maar uiteindelijk wordt er maar 1 gebruikt.Pino schreef: ma 17 aug 2026, 11:36Italiaanse personenauto's gaan zoveel mogelijk naar links. Als er rechts vrijwel geen vrachtverkeer is, kun je op wegen van 2x3 en breder vaak sneller dan helemaal links mogelijk is. Maar dat werkt alleen in het weekend, wanneer er vrijwel geen vrachtverkeer is. Op de 2x2 FiPiLi denk ik niet dat je rechts sneller kunt zijn dan links, maar ik stel me wel zo voor dat je wat meer buiten allerhande gedoe blijft dat links ontstaat door locals die veel sneller willen rijden dan mogelijk is. En noemenswaardig langzamer zul je niet zijn, hoewel ook dat een andere ervaring zal worden wanneer de weg het doordeweekse vrachtwagenriool wordt.
Wat betreft de Seelisberg, ik kan best verstaan dat dit een lange zit is geweest. Voor diegenen die op het slechtste moment dat traject hebben gedaan, wachttijd gotthard, amsteg-Fluëlen en dan bumper aan bumper op de axenstrasse tot bijna in Schwyz, dat moet richting de 6 uur gegaan zijn.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Ik vraag me af of u in Zwitserland niet op Google Maps in de verkeersmodus hebt gekeken of de weg al geopend zou zijn?
Vanuit Luzern is het via de A14-A4 nog mogelijk op de weg naar Chur te komen. Ter hoogte van de A1 was via Zürich rijden ook gemakkelijk.
En zonder eten en drinken komen zitten, das meer onvoldoende proviand meebrengen. Uren vaststaan in het verkeer kan elke dag gebeuren.
Vanuit Luzern is het via de A14-A4 nog mogelijk op de weg naar Chur te komen. Ter hoogte van de A1 was via Zürich rijden ook gemakkelijk.
En zonder eten en drinken komen zitten, das meer onvoldoende proviand meebrengen. Uren vaststaan in het verkeer kan elke dag gebeuren.
-
Durashift
- expressweg
In het algemeen kan ik mij ook zo indenken dat lang niet al het verkeer in die file transit is geweest. Regionale reizigers hadden wellicht ook de pech en hadden geen koelbox vol aan proviand meegenomen.
Doe ik ook niet als ik in Nederland twee keer 150 kilometer moet rijden, o,5 liter water en een jas heb ik mee.
Ik verwacht niet uren stil komen te staan. Als ik dat telkens zou moeten meenemen in mijn 'risico afweging' dan kan ik beter thuis blijven..
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
De laatste alinea was bedoeld voor de collega's van Autostrada. De eerste alinea's voor borglevens.
-
borglevens
- polderweggetje
De vakantie is voorbij en een laptop typt net dat ietsje makkelijker, dus ik wou nog even terugkomen op de heenreis en op de terugreis.
De reden dat ik alsnog voor de Gotthard-route koos was enerzijds een beetje interessant willen doen: Stél dat de Seelisberg toch net terug open gaat, dan ben ik de slimste en heb ik een rustige route tot Lugano:-) Anderzijds leek de vertraging ook mee te vallen, ik schatte het op anderhalf uur vertraging inclusief omleiding. Met daar tegenover géén wachttijd aan de Gotthard zelf (doorgaans 20-30 minuten op zo'n vrijdagmiddag), dat komt op een dik uur, dat risico wou ik wel lopen. Maar eens in de file bleven we heel lang stil staan, in plaats van tijd af, kwam er tijd bij. De GPS stuurde dan mij en velen anderen de own op en daar liep het dan helemaal mis met overijverige gemeentearbeiders die mensen de juiste weg aanwezen. Maar dat werd al snel van het kastje naar de muur (inclusief mezelf). Een Nederlander met een witte Volvo en zwarte dakkoffer ben ik 3 (!) keer gekruist. Geen idee of we uiteindelijk dezelfde richting op moesten. Op de Axenstrasse zelf was er dan nog een uitzonderlijk transport richting noorden waardoor we allemaal de berm in moesten. Raar dat men deze niet ergens aan de kant had gezet tot de calamiteiten voorbij waren. Enfin gegokt en verloren, maar ook weer niet meer dan dan.
Nog even over de terugweg: die was afgelopen vrijdag-zaterdag (28/29 augustus) en ging best opnieuw vlot. De traditionele problemen van Calenzano tot Mugello gaven een half uurtje vertraging en daarna af en toe wat stop en go tussen modena en Piacenza. Tenslotte ook nog een file na Milano Sud, Praktisch iedereen moet de Westelijke ringweg hebben en die afslag begint dan als één rijbaan met pas op de afslag zelf een tweede rijbaan.
Het blijft in Italië soms onbegrijpelijk hoe men aan rijbaanverdelingen komt. Ander voorbeeld: bij Bologna: richting Firenze 3 rijstroken waarvan er nog voor de eigenlijk splitsing 2 overblijven (de rechterrijstrook verdwijnt!). De hele zooi richting Rimini moet rechts voorsorteren op 1 rijbaan en net voor de afrit worden dat er dan 2 en nog eens 100 meter verder 3. Met 2 voor Firenze en 2 voor Bologna goed aangegeven 1 km op voorhand komt een mens toch een eind verder?!?
laatste vraagje/opmerking: ik zag op de terugweg dat zowel bij de helling voor Thionville als die voor de grens de rechterrijstrook voor trage voertuigen is afgesloten. Is dit een test om de doorstroming te verbeteren? Vooral die bij Thionville gaf bij de minste drukte altijd vertraging. Men komt boven en schuift niet snel genoeg naar rechts waardoor de facto iedereen op 1 rijbaan moet ritsen en rechts reed bijna niemand.
De reden dat ik alsnog voor de Gotthard-route koos was enerzijds een beetje interessant willen doen: Stél dat de Seelisberg toch net terug open gaat, dan ben ik de slimste en heb ik een rustige route tot Lugano:-) Anderzijds leek de vertraging ook mee te vallen, ik schatte het op anderhalf uur vertraging inclusief omleiding. Met daar tegenover géén wachttijd aan de Gotthard zelf (doorgaans 20-30 minuten op zo'n vrijdagmiddag), dat komt op een dik uur, dat risico wou ik wel lopen. Maar eens in de file bleven we heel lang stil staan, in plaats van tijd af, kwam er tijd bij. De GPS stuurde dan mij en velen anderen de own op en daar liep het dan helemaal mis met overijverige gemeentearbeiders die mensen de juiste weg aanwezen. Maar dat werd al snel van het kastje naar de muur (inclusief mezelf). Een Nederlander met een witte Volvo en zwarte dakkoffer ben ik 3 (!) keer gekruist. Geen idee of we uiteindelijk dezelfde richting op moesten. Op de Axenstrasse zelf was er dan nog een uitzonderlijk transport richting noorden waardoor we allemaal de berm in moesten. Raar dat men deze niet ergens aan de kant had gezet tot de calamiteiten voorbij waren. Enfin gegokt en verloren, maar ook weer niet meer dan dan.
Nog even over de terugweg: die was afgelopen vrijdag-zaterdag (28/29 augustus) en ging best opnieuw vlot. De traditionele problemen van Calenzano tot Mugello gaven een half uurtje vertraging en daarna af en toe wat stop en go tussen modena en Piacenza. Tenslotte ook nog een file na Milano Sud, Praktisch iedereen moet de Westelijke ringweg hebben en die afslag begint dan als één rijbaan met pas op de afslag zelf een tweede rijbaan.
Het blijft in Italië soms onbegrijpelijk hoe men aan rijbaanverdelingen komt. Ander voorbeeld: bij Bologna: richting Firenze 3 rijstroken waarvan er nog voor de eigenlijk splitsing 2 overblijven (de rechterrijstrook verdwijnt!). De hele zooi richting Rimini moet rechts voorsorteren op 1 rijbaan en net voor de afrit worden dat er dan 2 en nog eens 100 meter verder 3. Met 2 voor Firenze en 2 voor Bologna goed aangegeven 1 km op voorhand komt een mens toch een eind verder?!?
laatste vraagje/opmerking: ik zag op de terugweg dat zowel bij de helling voor Thionville als die voor de grens de rechterrijstrook voor trage voertuigen is afgesloten. Is dit een test om de doorstroming te verbeteren? Vooral die bij Thionville gaf bij de minste drukte altijd vertraging. Men komt boven en schuift niet snel genoeg naar rechts waardoor de facto iedereen op 1 rijbaan moet ritsen en rechts reed bijna niemand.