Ds79m schreef: wo 02 sep 2026, 11:37
Overigens vind ik persoonlijk Lille als symbool voor Noordwest-Frankrijk ook sterker dan Reims, nog los van het inwoneraantal. Het geeft voor mij ook een betere boodschap dat je al het verkeer naar die richting, zeg ten noorden van Amiens, wil weghouden uit de regio Parijs. Meer dan Reims, dat er toch een beetje middenin hangt.
Reims zit ook in een andere "taartpunt", vanuit Parijs bezien. Overigens blijft ook overeind staan dat bewegwijzering vooral ten behoeve van de plaatselijk onbekende gebruiker wordt neergezet; naast grootte is het dus ook belangrijk dat het richtinggevend is, bijvoorbeeld voor verkeer dat gericht is op toeristische trekpleisters zoals een Mt. Saint Michel. Overigens ligt dat (schier)eiland nog net in Normandië. Niettemin is Nantes behoorlijk weinig zinvolle toevoeging in zo'n geval ook al is het een grotere stad. Doorgaand verkeer heeft wat mij betreft genoeg aan Rennes. Aan het einde van de A 13 verschijnt overigens Alençon op de borden: https://maps.app.goo.gl/zXtHgwhdYD649HVb6
Dat lijkt me ook een onnodige verwijzing eerlijk gezegd, de wegbeheerder wil natuurlijk uitstralen dat de A 88 een héél belangrijke snelweg is...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Een bestemming voor het grote doorgaande verkeer komend vanaf de A13 zal Alençon niet zijn, nee. Maar op een ringweg als die van Caen is het op zich niet heel raar om de grote uitvalswegen van de stad te bewegwijzeren. Die naar Alençon zal relevanter zijn voor verkeer afkomstig uit richtingen als Cherbourg, maar er gaan vast ook weggebruikers afkomstig uit randgemeenten van Caen via de A13 naar de A88 toe.
Overigens heeft SANEF/SAPN nou niet direct belang bij het heel belangrijk laten lijken van de A88. Andere concessionair, andere aandeelhouders. Elders op het tolwegennet zie je uiteraard wel van die bewegwijzerde doelen waarvan je denkt "de concessionair is zijn weg even heel relevant aan het maken".
Autostrada schreef: di 01 sep 2026, 21:30
De website van het Franse ministerie ligt er nu uit, maar dit is er zeker eentje om op te zoeken wat hier de bedoeling is.