Problemen met bruggen in Nederland
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: Problemen met bruggen in Nederland
Ik ken iemand die op de ambulance reed. Vanwege alle apparatuur en accu's wegen die inderdaad een stuk meer dan een bestelauto van dezelfde omvang. Ook de aslast is aanzienlijk hoger. Qua rij-opleiding zitten daar ook strenge eisen aan.
Veel moderne fietsbruggen worden er wel op ontworpen, met name op vrijliggende routes waar ambulances anders niet (makkelijk) bij ongelukken kunnen komen. Maar ik zou er ook niet graag over een houten brug uit de jaren 80 mee rijden. Ik weet eigenlijk niet of ze een navigatiesysteem hebben dat specifiek daar rekening mee houdt, of dat ambulancechauffeurs worden geacht die gebiedskennis te hebben.
Van een chauffeur van een vuilnisauto mag je toch ook wel verwachten dat die weet hoe zwaar zijn voertuig ongeveer is. Dit lijkt een beetje een no-brainer om het niet te gaan proberen met zo'n zwaar voertuig. Net zoiets als die camperbestuurder in Drenthe die zo'n vlonderpad op reed.
Veel moderne fietsbruggen worden er wel op ontworpen, met name op vrijliggende routes waar ambulances anders niet (makkelijk) bij ongelukken kunnen komen. Maar ik zou er ook niet graag over een houten brug uit de jaren 80 mee rijden. Ik weet eigenlijk niet of ze een navigatiesysteem hebben dat specifiek daar rekening mee houdt, of dat ambulancechauffeurs worden geacht die gebiedskennis te hebben.
Van een chauffeur van een vuilnisauto mag je toch ook wel verwachten dat die weet hoe zwaar zijn voertuig ongeveer is. Dit lijkt een beetje een no-brainer om het niet te gaan proberen met zo'n zwaar voertuig. Net zoiets als die camperbestuurder in Drenthe die zo'n vlonderpad op reed.
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Toen ik mijn C rijbewijs had en bij SITA (huidige PreZero) begon mocht ik nog niet eerst rijden; achterop staan en precies weten waar wat staat op de route.
Met de zijlader kreeg ik indertijd bij Van Gansewinkel (huidige Renewi) een routelijst. Een zijlader weegt leeg al bijna 15 ton. En beladen 25 tot 27 ton. Dat zegt al genoeg.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
https://maps.app.goo.gl/5H3gtRSMMuH5Jy3Q6keokiracer schreef: vr 14 aug 2026, 18:28 Dat is dus de brug van het fietspad. (Locatie)
Wat doet de vuilnisdienst daar op het fietspad?
Wellicht stonden er auto's op de weg geparkeerd en dacht hij er links langs te kunnen? Er staat niets aangegeven van deze kant.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Durashift
- expressweg
Het rijdek ziet er van bovenaf ook niet direct gammel uit. De aanloop lijkt ook meer op een ventweg achtig iets dan sec. een fietspad.
Achteraf is het altijd duidelijk dat je óf net geluk gehad hebt of de verkeerde keuze gemaakt hebt..
Ik ben van mening dat er veel meer tonnage bordjes bij kunstwerken geplaatst mogen worden, ook bij particulieren die een brug over een watertje hebben naar hun perceel/onderkomen. Staat vaak niks bij.. en soms wél maar dan is het zó laag dat ik dan denk: ehm.. hoe heb je hier dan ooit je verhuiswagen het pad op gekregen? Of er staat al een puincontainer.. wat mij de indicatie geeft dat zo'n beperking al genegeerd wordt onder het mom: ja joh, dat kan 'best' , er zijn zwaardere voertuigen overheen gereden.. etc..
-
Chris
- Moderator
Ja goed punt, er zijn bijna oneindig veel van dat soort kleine bruggetjes van aanwonenden over een sloot of watergang in West-Nederland. Waar inderdaad nagenoeg nooit een beperking op staat, en de kans is ook groot dat zo'n brug nooit ontworpen is op vrachtverkeer van vandaag, nooit herberekend wordt en niet onderhouden wordt door de aanwonende. Er is ook een grote kans dat de kademuur / beschoeiing daarvan helemaal niet ontworpen is op 40 of 50 ton.Durashift schreef: vr 28 aug 2026, 22:58
Ik ben van mening dat er veel meer tonnage bordjes bij kunstwerken geplaatst mogen worden, ook bij particulieren die een brug over een watertje hebben naar hun perceel/onderkomen. Staat vaak niks bij.. en soms wél maar dan is het zó laag dat ik dan denk: ehm.. hoe heb je hier dan ooit je verhuiswagen het pad op gekregen? Of er staat al een puincontainer.. wat mij de indicatie geeft dat zo'n beperking al genegeerd wordt onder het mom: ja joh, dat kan 'best' , er zijn zwaardere voertuigen overheen gereden.. etc..
Dit soort bruggen: https://maps.app.goo.gl/ez5sjkTFBMLwUoHx8
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
De Volkskrant heeft vandaag op haar website een zeer uitgebreid artikel over de bruggenproblematiek
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... ~v3204038/
https://archive.ph/a7pRD (Op deze link ontbreken de vele foto’s)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
MotelMioveni
- stadsweg
De toekomstvisie van Rijkswaterstaat hield overal rekening mee, behalve de levensduur van bruggen en sluizen
Met Wayback Machine kreeg ik geen toegang. Overigens is Archive Today door Wikipedia verbannen. Er schijnt een dubieuze Rus achter te zitten, maar het is wel de enige website die betaalmuren klein krijgt, dus blijft iedereen het toch gebruiken.
Roemeense koets, rood, met Frans hart (K4M van Renault), op LPG - Hoog 2persoonsbed is vervangen door laag 1persoonsbed; Nu past WC-emmer er wel bij in, maar bagageruimte is 60% minder - Betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
-
PeterSchoeber
- autoweg
Een zeer leesbaar en goed artikel met de nodige detail foto's, voor diegene die een abonnement hebben op een van de DPG bladen, van een aantal bruggen die de laatste tijd herhaaldelijk in het nieuws zijn.Palance schreef: za 29 aug 2026, 8:17 De Volkskrant heeft vandaag op haar website een zeer uitgebreid artikel over de bruggenproblematiek
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Chris
- Moderator
De vraag is of dit allemaal echt aan Rijkswaterstaat toe te schrijven is, die een uitvoeringsorganisatie is en de politiek kan adviezen of rapporten ter kennisgeving aannemen en er niks mee doen.
Dat er nu een groot aantal kunstwerken einde levensduur zijn weet men al heel lang, dat is globaal te berekenen. Rond 2010 was die restlevensduur vaak nog meer dan 15 of 20 jaar, en dan ligt er ook geen urgentie om al geld toe te kennen aan vervanging. Daar komt bij dat vanwege de stikstofcrisis inmiddels al 7 jaar aan projecten niet is uitgevoerd, en wat daarna gepland was, voor onbepaalde tijd is uitgesteld. Het klinkt altijd zo lekker in de media dat de politiek moet kiezen tussen nieuwbouw of verbreding, maar een groot deel van de kunstwerken aan het einde van de levensduur zijn vaak op trajecten waar sowieso al een verbreding of reconstructie gepland was.
Bijvoorbeeld dat de Merwedebrug een knelpunt is, weet men al meer dan 30 jaar. Evenals dat elk scenario voor capaciteitsuitbreiding daar een nieuwe brug vereist. Of het voorbeeld van de Scharsterrijnbrug. De wens om daar een aquaduct te bouwen is door de politiek getorpedeerd. Als dit uitgevoerd was zoals gepland, was die brug helemaal geen knelpunt meer geweest.
Dat er nu een groot aantal kunstwerken einde levensduur zijn weet men al heel lang, dat is globaal te berekenen. Rond 2010 was die restlevensduur vaak nog meer dan 15 of 20 jaar, en dan ligt er ook geen urgentie om al geld toe te kennen aan vervanging. Daar komt bij dat vanwege de stikstofcrisis inmiddels al 7 jaar aan projecten niet is uitgevoerd, en wat daarna gepland was, voor onbepaalde tijd is uitgesteld. Het klinkt altijd zo lekker in de media dat de politiek moet kiezen tussen nieuwbouw of verbreding, maar een groot deel van de kunstwerken aan het einde van de levensduur zijn vaak op trajecten waar sowieso al een verbreding of reconstructie gepland was.
Bijvoorbeeld dat de Merwedebrug een knelpunt is, weet men al meer dan 30 jaar. Evenals dat elk scenario voor capaciteitsuitbreiding daar een nieuwe brug vereist. Of het voorbeeld van de Scharsterrijnbrug. De wens om daar een aquaduct te bouwen is door de politiek getorpedeerd. Als dit uitgevoerd was zoals gepland, was die brug helemaal geen knelpunt meer geweest.
-
IIVQ
- autoweg
Ik heb het artikel (in de papieren krant) gelezen, en daarbij wordt juist betoogd dat het (groot) onderhoud van bruggen juist niet voorkwam in allerlei toekomstprojecties, en bovendien dat de boekhoudmethode die door de Nederlandse Rijksoverheid (incl RWS) gebruikt wordt, (in tegenstelling tot die van lokale overheden en veel andere landen) de opbrengsten van onderhoud slecht te verdisconteren zijn.
Daarnaast worden de problemen toegeschreven aan de omvorming van RWS tot een bouw- en onderhoudstoko tot een regiepartij.
Kennis over de staat van onderhoud van objecten is bij RWS (ik citeer het artikel) gewoon niet aanwezig, en acuut slechte staten van bijv. de Haringvlietbrug en Merwedebrug zijn niet gevonden tijdens reguliere inspecties, maar tijdens inspecties die voor een heel ander doel waren.
In hoeverre het waar is wat beweerd wordt kan ik niet beoordelen.
Daarnaast worden de problemen toegeschreven aan de omvorming van RWS tot een bouw- en onderhoudstoko tot een regiepartij.
Kennis over de staat van onderhoud van objecten is bij RWS (ik citeer het artikel) gewoon niet aanwezig, en acuut slechte staten van bijv. de Haringvlietbrug en Merwedebrug zijn niet gevonden tijdens reguliere inspecties, maar tijdens inspecties die voor een heel ander doel waren.
In hoeverre het waar is wat beweerd wordt kan ik niet beoordelen.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Ik denk dat het artikel daar wel een spijker op de kop slaat. Overigens is dit pas het topje van de ijsberg, een gemiddelde gemeente heeft vaak ook geen idee wat ze allemaal aan assets hebben en hoe deze erbij staan.
-
Egbert
- expressweg
PeterSchoeber schreef: vr 14 aug 2026, 19:29Ongetwijfeld is het een invalkracht geweest die de route, en vooral de beperkingen, niet goed kende. Maar als je kijkt zie je toch dat de brug een roostervloer heeft en je er, met een beetje nadenken, vanuit moet gaan dat je er met vrachtauto niet over kunt.
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Naar mijn mening niet, want op een fietspad mogen geen motorvoertuigen rijden.
-
Durashift
- expressweg
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Dan moet je in ieder geval duidelijk eenRogier schreef: zo 30 aug 2026, 9:43![]()
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Die staan er ook. Maar zo'n bord wordt niet na iedere uitrit of bij iedere brug of andere afwijking herhaald.
-
Egbert
- expressweg
Oh, ik deel die mening, maar de praktijk deelt die mening niet.Rogier schreef: zo 30 aug 2026, 9:43![]()
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Gelukkig worden borden zoals
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Ik heb nog nooit en fietser gezien dieEgbert schreef: zo 30 aug 2026, 8:47 [En daarom moet er tegenwoordig bij elke brug in een fietspad ook een
![]()
en
staan omdat we allemaal zelf wel bepalen wat goed is.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
Piles
- autoweg
Maar ik zou niet gek vinden om op (fiets)bruggen in het klein een max toegestaan gewicht te zetten. Alleen al voor alle ontheffingen zoals veegwagens, slootscheppers, strooiwagens etc. Hoeft niet groot en opvallend, als je als bestuurder maar (na even uitstappen) kan zien of je er overheen kan.
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Humor
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
Chris
- Moderator
Ergens is het wel verbazend dat dit niet een hogere prioriteit heeft bij gemeenten. De aannemer kan niet van elke fietsbrug uit zijn hoofd weten wat de draagkracht is. Zelfs als hij niet instort wil je als beheerder ook niet dat de levensduur flink verkort wordt als er af en toe iets van 5 of 10 ton overheen gaat (of nog zwaarder).Piles schreef: zo 30 aug 2026, 19:21 Maar ik zou niet gek vinden om op (fiets)bruggen in het klein een max toegestaan gewicht te zetten. Alleen al voor alle ontheffingen zoals veegwagens, slootscheppers, strooiwagens etc. Hoeft niet groot en opvallend, als je als bestuurder maar (na even uitstappen) kan zien of je er overheen kan.
De kans is overigens best groot dat gemeenten ook helemaal niet weten waarop elke fietsbrug is ontworpen.
Assetmanagement is een mooi woord, maar een kritiek is vaak dat gemeenten helemaal niet goed weten wat ze beheren, en in welke staat het verkeert.
-
Egbert
- expressweg
En toch zijn er plekken (ongetwijfeld op dit forum ook al foto's van geplaatst) van bruggen waar geen wagens of vrachtwagens mogen komen maar met een gewichtsbeperking. Precies daarom dus. Vanwege dat er dus mensen zijn die denken het beter te weten en gewoon met een vrachtwagen een houten bruggetje op gaan.
-
Kaasdrager
- woonerf
Stap 1 van goed asset management is dan ook om je data op orde te hebben, zou ik zeggen. Al het andere komt daarna.Chris schreef: zo 30 aug 2026, 19:41 Assetmanagement is een mooi woord, maar een kritiek is vaak dat gemeenten helemaal niet goed weten wat ze beheren, en in welke staat het verkeert.
-
IIVQ
- autoweg
In de "Bijlmerweide", het parkje hier in de buurt, staat op elke toegang (fiets- en voetpad) een bordencombinatie vergelijkbaar aan dit:
(5,0t)
[Bijlmerweide Hier geldt een maximum totaal gewicht van 5 ton]
(bedoeld wordt neem ik aan: niet met 2 of meer busjes op één bruggetje parkeren. Ik neem aan dat ze niet bedoelen dat er maximaal 62 standaardmensen tegelijk in het park mogen zijn.)
Het gebied heeft een aantal houten bruggen met best dunne beplating, daar moet je niet te veel gewicht op zetten.
Een fiets breder dan 1,5m is kennelijk geen fiets, dus onder die 2,3 m zal ook wel lukken, tenzij je een paar mensen met dikke kont aan boord hebt (wel het soort mensen dat ik voor me zie bij een bierfiets.
[Bijlmerweide Hier geldt een maximum totaal gewicht van 5 ton]
(bedoeld wordt neem ik aan: niet met 2 of meer busjes op één bruggetje parkeren. Ik neem aan dat ze niet bedoelen dat er maximaal 62 standaardmensen tegelijk in het park mogen zijn.)
Het gebied heeft een aantal houten bruggen met best dunne beplating, daar moet je niet te veel gewicht op zetten.
De langste fiets is overigens 55,16m, de hoogste 3,3m, en de zwaarste is 1385 kg.
Een fiets breder dan 1,5m is kennelijk geen fiets, dus onder die 2,3 m zal ook wel lukken, tenzij je een paar mensen met dikke kont aan boord hebt (wel het soort mensen dat ik voor me zie bij een bierfiets.
-
Chris
- Moderator
Omroep Gelderland
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
-
Kaaiman
- Secretaris
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
PeterSchoeber
- autoweg
Met vriendelijke groet,
-
kees
- expressweg
Re: Bruggen in NL beginnen ook slecht te worden.
10 jaar eerder in dit topic.
Ik weet niet of er al een herdruk met dit jaar erop beschikbaar is.