[A024] Blankenburgverbinding (Maasdeltatunnel)

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Maasdeltatunnel)

Bericht door Palance »

Mark schreef: wo 02 sep 2026, 18:50
AD.nl schreef:De informatieborden worden nu dus verbetert. Zo wordt volgens de minister de kleur van de borden opvallender en de boodschap wordt vereenvoudigd en verduidelijkt.
Aldus het AD.nl. Gaan we afscheid nemen van de witte borden?
Het AD moet eerst haar eigen teksten verbeteren.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik vind 5% vergelijkbaar met onze 10%, gezien het feit dat veel Fransen een télépéage hebben (dan hoef je niets meer te doen, of werken niet alle PAFL met télépéage die manier?), en dat tolheffing daar veel gebruikelijker is.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

De Franse A79 startte met 5% van passanten die niet op tijd betaalde. Inmiddels is het gedaald tot 3%.

De Italiaanse A33 (Asti - Cuneo) begon met 10% onbetaalde / te laat betaalde passages. Inmiddels ligt dat percentage op 6%. Volgens de concessiehouder speelde de introductie van de A33 Free Flow app een rol in die daling. Die app is heel simpel: je download hem, voert je kenteken in en je ziet of er trajecten zijn gemaakt op dat kenteken, die je dan vervolgens direct kunt betalen. Geen accounts oid, al bestaat die functionaliteit ook in de app.
Autostrada
autoweg

IIVQ schreef: wo 02 sep 2026, 19:02 Ik vind 5% vergelijkbaar met onze 10%, gezien het feit dat veel Fransen een télépéage hebben (dan hoef je niets meer te doen, of werken niet alle PAFL met télépéage die manier?), en dat tolheffing daar veel gebruikelijker is.
Zeker een valide punt, want alle Franse tolbadges ondersteunen free-flow.
Op de Italiaanse A33 rijdt 85% verkeer met een Telepass badge, of een geregistreerd account,.
Op de Franse A79 is dit 65%.

Ik schrijf dit toe aan het veel meer doorgaande karakter van de A79 (in routes vanaf de A77 via de A79 naar het zuiden of oost-west tussen Zwitserland en de Franse kust) tov de Italiaanse A33, waar je als toerist niet op terecht komt tenzij je in die buurt op vakantie bent.
Laatst gewijzigd door Autostrada op wo 02 sep 2026, 19:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Om vervolgens in de comments te lezen dat deze weg tolvrij zou moeten zijn, want we betalen ons "al kapot aan belastingen"
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Autostrada schreef: wo 02 sep 2026, 19:27 je download hem, voert je kenteken in en je ziet of er trajecten zijn gemaakt op dat kenteken
Goed voor de privacy!
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Autostrada
autoweg

harry schreef: wo 02 sep 2026, 20:18 Goed voor de privacy!
Daar heb je zeker een punt. Maar zodra je een account aanmaakt en je kenteken koppelt, of het kenteken koppelt aan een tolbadge zijn je passages niet meer publiekelijk te achterhalen. Concreet: als A-123-BC zich aanmeldt via een account, zal je als niet-ingelogde gebruiker de melding krijgen "geen passages voor dit kenteken gevonden", ongeacht of A-123-BC daar nu wel of niet gereden heeft.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Blijft een doorgeschoten privacyding, net als met kentekenherkenning in het algemeen. Ik ben niet mijn auto en andersom. Tippelzones zijn er bijna niet meer, dus ook de familie heeft weinig aan meekijken. En anders steel je maar een auto als je een klus in Overasselt hebt. ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

IIVQ schreef: wo 02 sep 2026, 17:24 Ik plaag mijn collega's in Goeree-Overflakkee altijd met dat ze in "Zeeland" werken maar om Rozenburg nou Zeeland te noemen...

Maar 1 op de 10 is best veel, zeker gezien het mij niet een heel toeristische route lijkt.
Heeft iemand een idee hoeveel laatbetalers er op de Franse flux libre-wegen zijn?
Ik was een paar weken geleden in Frankrijk en zag zo'n bord staan over e-tol en dacht dus dat ik tol moest betalen. Toen ik na een dag me herinnerde dat ik dat bord voorbij was gereden (want in de auto kun je natuurlijk niets doen) zat ik weer in de auto. 's Avonds herinnerde ik het me gelukkig weer en na een beetje zoeken ook de website waar ik blijkbaar kon controleren of ik iets moest betalen, maar mijn kenteken was niet bekend. Inmiddels weet ik ook niet meer welke website het was dus ik kan niet nog een keer controleren of 36 uur misschien te weinig tijd was voor mijn kenteken om op te duiken... het is tenslote Frankrijk, maar het moest wel binnen 48 of 72 uur geloof ik.
ik weet nog altijd niet of het een aankondiging was dat er in de toekomst e-tol geheven zou gaan worden of dat mijn kenteken niet gelezen is of dat ik toch nog een boete krijg.

En zo vergeten mensen dus e-tol te betalen. Ik ben er ook geen fan van. Je ziet het bord als je er langs komt en vergeet het dan. Als je niet bekend bent en het nieuws niet volgt (wat wij hier doen) weet je als Nederlander ook niet dat je daar tol moet betalen. Laat staan dat ik weet waar in Frankrijk e-tol betaald moet worden en via welke website dat is.
Ik ga het geen scam noemen, maar gebruikersvriendelijk is het absoluut niet.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ook RTV Rijnmond bericht nu over de ‘nieuwe borden’. https://www.rijnmond.nl/nieuws/2248019/ ... elijke-tol

Maar de foto die bij het artikel staat klopt van geen kanten. Sowieso is dit het bord voor knooppunt Vlaardingen waar al geen A24 of TOL meer staat (je rijdt de A24 hier immers af en niet op, dus de foto is irrelevant voor het artikel maar die foto is overduidelijk door AI gehaald. De CADO bordjes hebben ineens (niet kloppende wegnummers en hectometerwaarden gekregen, net als de kleine groene bordjes die in geval van nood het dichtstbijzijnde verzamelpunt aangeven.

Een uitsnede van de foto uit dat artikel
Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Palance schreef: do 03 sep 2026, 8:16
maar die foto is overduidelijk door AI gehaald.
WTF, waarom. Om het bord boven de weg scherper te laten lijken? Want dat is ook niet natuurlijk.
Ik zou iedereen willen vragen om hier over een mail naar rijnmond.nl te sturen. Hoe meer klachten ze krijgen over onnodig AI gebruik (en IMHO is dat elk gebruik) hoe meer ze hopelijk nadenken over het gebruik daarvan.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

"Aangepast Vandaag, 12:32" - ik zie nu een andere fotocollage.
Borden toltunnel worden aangepast na klachten over onduidelijke tol
"Foto bij bericht toltunnel wordt aangepast na klachten over onduidelijke AI-manipulate" :mrgreen:
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Haha, ik kreeg vrij gauw een bericht terug dat de foto zou worden aangepast.
Ik ben er vrij zeker van dat de linkse foto met dat hectometer bordje ook met AI is "verbeterd".
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een probleem is dat telefoons ook bij het maken van foto's al aan AI optimalisatie voldoen, die bij sommige merken zo ver gaat dat het niet meer de realiteit is. Ik herinner mij nog de twee foto's van dezelfde wegwijzer langs de A4 bij Leiden, waar bij de ene het lettertype was veranderd. Dat gaat verder dan wat verscherpen. Of een zeker forumlid dat mij via WhatsApp een foto van een weg doorstuurde waar de kentekens op de achtergrond duidelijk AI gegenereerd waren.

Ik snap ook niet dat media dit doen, want volgens mij wordt content met AI meer en meer gezien als onecht / lui / onprofessioneel. Hier had een regionale nieuwssite ook regelmatig AI gegenereerde foto's bij artikelen maar daar zijn ze mee gestopt.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Diverse media binnen DPG zijn in opiniestukken, dus onder redactionele verantwoordelijkheid, betrapt op bovenmatig AI gebruik.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

"betrapt"... Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van DGP is uitgevoerd. En opiniestukken zijn juist niet onder redactionele verantwoordelijkheid lijkt mij.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Misschien drukte ik me wat sterk uit, maar het bleek dat een niet onaanzienlijk deel met AI was samengesteld. Waarom zou opinie niet onder de redactionele verantwoordelijkheid vallen? Opinie is in mijn beleving anders dan columns waar een mening van de schrijver in mag doorklinken.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Het valt inderdaad altijd onder de verantwoordelijkheid van de redactie wat er in hun medium verschijnt. Opiniestukken, advertenties, ingezonden stukken meegerekend. Dat is wat anders dan dat de redactie zich mengt in de inhoud ervan.