Zuid-Hollandse rijkswegen behectometerd (N3, A38, N915, A4)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Zuid-Hollandse rijkswegen behectometerd (N3, A38, N915, A4)

Bericht door harry » do 02 jun 2005, 15:39

Ik kan de discussie hierover niet meer vinden, vandaar in een nieuwe thread:

Zuid-Holland is inderdaad hard bezig zijn rijkswegen van nieuwe hm-bordjes te voorzien. Deze week waargenomen:

- De N3 stopt niet bij de A15, maar even ten noorden hiervan (bij een rotonde). Trouwens, in noordelijke richting heeft men op de N3 nergens fouten gemaakt (ik heb naar alle hm-bordjes gekeken. :) )

- Rijksweg 38 wordt aangeduid als A38!

- Rijksweg 915, de oude brug over de Noord, wordt aangeduid als N915!

- Rijksweg 4 wordt aangeduid als A4, ook waar de wegwijzers spreken van A29 en A29/A59. Dit had Erwin al eerder gemeld.

Ik heb van bovenstaande dingen foto's gemaakt, maar kan die pas volgende week dinsdag of woensdag op het web zetten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 02 jun 2005, 15:48

Haha, echt waar? :lol: Wat een gigantische blunders, met name die van de N915. Ik woon niet ver van al die fouten vandaan, laat ik in het weekeinde eens lekker op pad gaan om wat foto's te maken dan :)

En daarna mail ik het zaakje naar RWS, en wellicht komen er dan meteen weer stickers om ze over te plakken.

Het is gewoon geweldig, dat zelfs RWS het verschil niet weet tussen een rijkswegnummer en een wegnummer. :wall:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 02 jun 2005, 15:54

Palance schreef:Haha, echt waar?
Ja, echt waar. :)

Waarom hebben ze in 1993 niet gekozen voor unieke nummers voor de paar "planvervangende" rijkswegen? Of waarom hebben de provincies die nummers niet gewoon overgeslagen? Er zijn nog ongebruikte nummers genoeg...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 02 jun 2005, 16:00

A38? Misschien te verklaren uit het feit dat de weg daar ter plaatse een autosnelweg is. Vandaar. Hoe lang is dat stukje eigenlijk? Bij een redelijke lengte zou je het ook moeten bewegwijzeren, ik denk aan zoiets:

Rotterdam A38 (A16) (A15) -->

Toch? :?:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 02 jun 2005, 16:01

Waarom kan men niet gewoon in wit-op-groen RW38 op de bordjes zetten? of desnoods op de plaats waar normaal het wegnummer zit, niets. Maar RW38 vind ik beter. :)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 02 jun 2005, 16:05

Hajo schreef:A38? Misschien te verklaren uit het feit dat de weg daar ter plaatse een autosnelweg is. Vandaar. Hoe lang is dat stukje eigenlijk? Bij een redelijke lengte zou je het ook moeten bewegwijzeren, ik denk aan zoiets:
Rotterdam A38 (A16) (A15) -->
De A38-bordjes lopen door tot diep in het KP Ridderkerk (omdat de regel is dat er met de rijrichting mee genummerd wordt).

Vanuit Ridderkerk staat op de wegwijzers A15 en A16 wit-op-rood.
Richting Ridderkerk staat er geen nummer op dfe wegwijzers.
Wegwijzertechnisch is dit ook de duidelijkste oplossing, RW 38 is echt te kort.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 02 jun 2005, 16:06

Die A38 is zo'n 2 kilometer lang.

En als ik consequent wil zijn moet ik deze nummers ook meenemen op mijn site. Ik zal eens zien hoe ik dat ga doen, maar een opmerking (in 4 talen.....) over hectometerpaaltjes doe ik er dan wel bij.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 02 jun 2005, 16:07

ViaHaaren schreef:Waarom kan men niet gewoon in wit-op-groen RW38 op de bordjes zetten? of desnoods op de plaats waar normaal het wegnummer zit, niets. Maar RW38 vind ik beter. :)
Niets was een optie geweest, want bij RW50 in Eindhoven doen ze dat ook (op het stukje waar RW50 geen A50 meer is).
"RW" op de paaltjes was niet in het systeem voorzien...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 02 jun 2005, 16:51

Je kunt natuurlijk ook de hele A 15-zuid A 38 gaan nummeren... :idea:

Het valt me nog mee dat er geen stickers N 38 zijn opgeplakt.... :?
Er is nog een mogelijkheid, namelijk het verlengen van de N 214 via Papendrecht, de oude brug over de Noord, Ridderkerk met als eindbestemming de A 38/knp. Ridderkerk (waar dus nu formeel 3 nummers samenkomen).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » do 02 jun 2005, 16:58

Ik vind het wel cool dat ze nu ook A38 hebben neergezet. Dat is best bijzonder om dat tegen te komen. Ik zou er maar snel foto's van maken, en het niet aan RWS doorgeven, want van mij mag het blijven staan! :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 02 jun 2005, 20:20

Palance schreef:Ik woon niet ver van al die fouten vandaan, laat ik in het weekeinde eens lekker op pad gaan om wat foto's te maken dan :)
Ik had vanavond niks te doen, en ik was zo nieuwsgierig dat ik het niet kon laten:

Het stukje snelweg (A38 dus) vanaf knooppunt Ridderkerk richting de Rotterdamseweg in Ridderkerk, inclusief paaltjes met A38 (op de eerste foto's niet erg goed te zien)
Afbeelding

Afbeelding

Op het kruispunt "A38" met Rotterdamseweg richting KP Ridderkerk. Geen verwijzing A38 dus (helemaal ergens eigenlijk), maar alleen A15 en A16
Afbeelding

Begin van de snelweg A38 richting KP Ridderkerk-Noord:
Afbeelding

En op dat punt een foto van hectometerpaaltje met A38 erop.
Afbeelding

De Oude A15, Brug over de Noord. tegenwoordig Rijksweg 915, en dus spontaan hernoemd in N915:
Afbeelding

Een foto van een hectometerpaalte in Alblasserdam, gezien in de richting van de brug (richting west)
Afbeelding

Ik heb vele meer foto's gemaakt, maar vanuit een rijdende auto (ik reed zelf niet :) ) dus de meeste zijn te bewogen. Daarom ben ik ook benieuwd naar Harry's foto's.

Zoals Harry al zei: De hele weg van KP Ridderkerk tot aan het einde bij de Rotterdamseweg is behectometreerd als A38 (plm. 2 kilometer). De "N915" is volledig behectometreerd vanaf diezelfde Rotterdamseweg (bij afrit 21, Ridderkerk/H.I.Ambacht) via de brug over de Noord tot de afrit 22/Alblasserdam. Nergens verwijzingen op borden naar de A38 of N915 te vinden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 02 jun 2005, 20:33

Hmm, ik vind mijn opties dan toch beter. Er worden weer fouten gemaakt, erg stom dat RWS het zelf niet eens weet.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 02 jun 2005, 20:34

Mooie foto's Erwin!

Om eens een gewaagd voorstel te doen: Misschien een idee om de route over de Noordbrug vanaf afrit 22, via afrit 21 en de Rotterdamseweg, en het stukje A38 in zijn geheel te nummeren en te bewegwijzeren als N915? De weg heeft gezien de breedte denk ik wel recht op een N-nummer, en het lost meteen het probleem op van het stukje "ongenummerde" snelweg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 02 jun 2005, 21:10

Die paaltjes met A38 zijn net zo correct als de A205-paaltjes in Noord-Holland (en naar mijn mening zijn de A4-paaltjes tussen Klaaswaal en Willemstad óók correct).

De N915 vind ik inderdaad wel een blunder.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 02 jun 2005, 21:13

Deze A38 foto's vallen in de categorie weergaloos. :D

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » do 02 jun 2005, 22:03

Dan moeten ze ook op de borden de A38 aangeven bij Ridderkerk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 02 jun 2005, 22:10

snelwegracer schreef:Dan moeten ze ook op de borden de A38 aangeven bij Ridderkerk.
Nee hoor, dat is niet nodig. De A205 wordt ook niet meer verwezen op de borden.
Een vergelijkbaar stukje als rw783 wordt ook niet verwezen op de borden. Ik vraag me overigens wel af hoe RWS-Oost deze weg zal gaan aanduiden op de hectometerpaaltjes.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 03 jun 2005, 8:18

René schreef:Die paaltjes met A38 zijn net zo correct als de A205-paaltjes in Noord-Holland (en naar mijn mening zijn de A4-paaltjes tussen Klaaswaal en Willemstad óók correct).

De N915 vind ik inderdaad wel een blunder.
Dat is niet consequent. Als RWS nu vindt dat al haar snelwegen een A-nummer moeten krijgen gevolgd door het rijkswegnummer dan is die regel voor niet-snelwegen ook voor de N915 correct toegepast.

En wat betreft het vermelden van de A38: Ik vind dus dat ze dat nou juist wel zouden moeten doen (ook al is het maar 2km), gezien de verwarring die je nu krijgt vanwege het verschil in HM-paaltjs (A38) en bewegwijzering (A15/A16 richting RING, en niks richting Ridderkerk). Net als op de huidige A29 onder Klaaswaal, waar het vanwege de A59 helemaal een allegaartje is.
Overgiens staan op de Rotterdamseweg ook HM-paaltjes (oude stijl), beginnend bij 0 op het kruispunt van de A38, tot 5 bij de N915.

Voor degenen er die niet zo bekend zijn, een kaartje:


Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 03 jun 2005, 8:36

Palance schreef:Dat is niet consequent. Als RWS nu vindt dat al haar snelwegen een A-nummer moeten krijgen gevolgd door het rijkswegnummer dan is die regel voor niet-snelwegen ook voor de N915 correct toegepast.
Maar een rijkswegnummer is niet per definitie een N-nummer. Daarmee is dit dus wel een blunder.
Palance schreef:En wat betreft het vermelden van de A38: Ik vind dus dat ze dat nou juist wel zouden moeten doen (ook al is het maar 2km), (...)
Niet mee eens, zeker niet omdat de huidige "A38" feitelijk slechts een "tijdelijke" verbindingsweg is. Voor de A38 doortrekking naar de A3 was een oostelijker tracé voorzien:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 03 jun 2005, 8:42

René schreef:
Palance schreef:Dat is niet consequent. Als RWS nu vindt dat al haar snelwegen een A-nummer moeten krijgen gevolgd door het rijkswegnummer dan is die regel voor niet-snelwegen ook voor de N915 correct toegepast.
Maar een rijkswegnummer is niet per definitie een N-nummer. Daarmee is dit dus wel een blunder.
Ja, maar dat geldt ook voor de A38, dat nummer bestaat ook niet. Dus of allebei wel, of allebei niet. En omdat het allebei wel is, hebben we nu 2 fouten op de HM-paaltjes.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 03 jun 2005, 8:52

Palance schreef:Ja, maar dat geldt ook voor de A38, dat nummer bestaat ook niet. Dus of allebei wel, of allebei niet. En omdat het allebei wel is, hebben we nu 2 fouten op de HM-paaltjes.
Er is één groot verschil. Het 900-nummer is een oud rijkswegnummer, terwijl de N900-serie in het noorden van het land is vergeven. Het nummer 38 is een rijkswegnummer, waarvan de serie A1-A99 nog altijd voor rijksautosnelwegen is gereserveerd. Wat mij betreft is A38 dus niet fout. N915 zou je zelfs nog door de vingers kunnen zien omdat er in Friesland geen N915 is, maar ik vind het toch een blunder omdat dit tegeleijkertijd de weg openzet voor onzin als "A783" (leer mij Waterstaat kennen...), terwijl de N783 in Gelderland wèl is vergeven.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 03 jun 2005, 8:55

Wie weet komt het zover :) Maar consequent is het niet, zie dit stukje uit de actuele wegenlijst, waar beide rijkswegen genoemd zijn, maar geen wegnummer hebben.

Afbeelding

Overigens kennen we bij Venlo iets dergelijks: HM-paaltjes met A73 erop terwijl de weg daar geen snelweg is, en zelfs niet genummerd is.

Ik ben benieuwd naar eventuele nieuwe paaltjes op andere, ongenummerde rijkswegen :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 03 jun 2005, 8:59

Daar ben ik ook benauwd naar. :D

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » vr 03 jun 2005, 9:03

Tja, praktisch zou zijn om de A38 ook administratief als een afrit van de A15 te behandelen (met a-z bijschrift), net als de snelwegafrit Hilversum van de A27 . Dit A38 komt er toch niet de komende 30 jaar.

De hectometerbordjes van de "N915" geven nog een byzonderheid: de vermelding Re en Li op een 1+1 stuk zonder rijbaanscheiding op de brug. Heb ik nog niet eerder gezien (hoewel er misschien ettelijk voorbeelden van bestaan)

Op zich geen problemen met de N915 (die bestaat immers elders niet). De regiocode is wellicht niet correct, maar dat lijkt mij een onbelangrijk detail (vergeleken met de 300 nummers in Limburg).

Heeft het rijk eigenlijk N400+ wegen in beheer ? Ik weet, ik kan het opzoeken, maar Rene en anderen weten het waarschijnlijk uit hun hoofd.

Benieuwd wat voor hm-bordjes er op het stukje N31 snelweg bij Zurich verschijnen; ik vrees ook A31 bordjes. Omdat de N31 autoweg hier op de schop gaat duurt het vervangen hier wellicht langer dan gebruikelijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 03 jun 2005, 9:10

Ik denk dat het niet zoveel kost om de A38 aan te geven.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 03 jun 2005, 10:38

Hoe zit het met rijksweg 712, ook in Zuid-Holland. Zouden die paaltjes intussen ook al voorzien zijn van N712? Komt er wellicht iemand in de buurt binnenkort?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 03 jun 2005, 10:50

Waarom geeft men niet gewoon het hele stuk A/N15 ten zuiden van Rotterdam het nummer A19? Past nog beter in de regio ook, A38 hoort ergens in Friesland thuis en A19 is nog mooi vrij. Maar van mij mag het ook A15 blijven, maae dan moet de A38 niet worden aangegeven.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » vr 03 jun 2005, 10:51

De N712 bestaat natuurlijk wel elders, nmnl bij Urk (handig zo'n website, Erwin !)

PS er staat een typfoutje bij een dwarsweg Erwin : N13 ipv N713. De link gaat wel goed naar de N713
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 03 jun 2005, 11:22

Palance schreef:Hoe zit het met rijksweg 712, ook in Zuid-Holland. Zouden die paaltjes intussen ook al voorzien zijn van N712? Komt er wellicht iemand in de buurt binnenkort?
Rijksweg 712 wordt helemaal gedowngrade (rotondes, drempels, alles wat een gemeente graag wil zien). Het zou me niks verbazen als deze weg overgedragen is of wordt aan de gemeente.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 03 jun 2005, 11:23

Palance schreef:Ik ben benieuwd naar eventuele nieuwe paaltjes op andere, ongenummerde rijkswegen
Ik ook, en ik houd het natuurlijk in de gaten!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie