2+1-wegen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 07 sep 2006, 19:43

Komt ook wel op gewone 2+1 wegen voor in het buitenland. Dat is de reden dat ze vaak gevaarlijker zijn dan andere typen wegen (hoewel véél veiliger dan 1+1+1 wegen die je vroeger zag).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 07 sep 2006, 19:55

Vinny schreef:Komt ook wel op gewone 2+1 wegen voor in het buitenland. Dat is de reden dat ze vaak gevaarlijker zijn dan andere typen wegen
Deze discussie is geloof ik al een keer eerder geweest, maar kun je nog eens uitleggen waarom je vindt dat 2+1 wegen gevaarlijker zijn dan 1+1 wegen? Ik ben het daar n.l. mee oneens.

Even ter vergelijk:

N18
Afbeelding

De beroemde B54:
Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 07 sep 2006, 20:08

Frits, dat heb ik van een onderzoek, waar ik de resultaten eens van heb gelezen. Ik was vroeger zelf ook voor 2+1 wegen, waarbij de toegevoegde rijstrook in de spitsrichting m.b.v. signalering kon toegewezen worden aan de rijhelft met de grootste wegintensiteit. Maar volgens het onderzoek komen zelfs op 2+1 met vaste rijstrookmarkeringen ernstiger ongelukken voor dan op 1+1 wegen. Op de middelste strook wordt meestal een stuk harder gemiddeld gereden dan op een rijstrook van een 1+1 weg. Dat is overigens volstrekt begrijpelijk daar niet van, maar het betekent vaak wel dat er lock-in situaties kunnen voorkomen, zodat een frontale botsing onvermijdelijk wordt. Wanneer een fysieke afscheiding wordt gebouwd tussen de rijbanen vervalt dit bezwaar. Ik ben daar dus een groot voorstander van. Wat dan echter de meerwaarde is t.o.v een 2+2 weg ontgaat mij dan weer geheel. Als je de weg wil uitbreiden, doe het dan gelijk goed zou ik willen zeggen en maak er 2-2 configuratie van.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 07 sep 2006, 20:18

Toch ben ik niet overtuigd zonder daadwerkelijk cijfers te hebben gezien, aangezien theoretisch gezien de kans om frontaal in botsing te komen, door een verkeerd ingeschatte inhaalmanoeuvre naar 0 zou moeten dalen. Ook vraag ik me af of dat onderzoek zich richtte op rustige wegen, waar je weinig tegemoetkomend verkeer hebt, of wegen als de Nederlandse N-wegen, waar inhalen vaak niet mogelijk is (maar toch wel wordt gedaan).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 07 sep 2006, 20:18

Het risico op frontale botsingen lijkt me juist kleiner bij 2+1. Op de B54 merk je dat doordat er telkens weer om en om kan worden ingehaald. Hierdoor zijn er geen gevaarlijke inhaalmanouvres nodig.

Een deel van de B54 heeft trouwens wel een middenscheiding.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » do 07 sep 2006, 21:05

Frits schreef:Het risico op frontale botsingen lijkt me juist kleiner bij 2+1. Op de B54 merk je dat doordat er telkens weer om en om kan worden ingehaald. Hierdoor zijn er geen gevaarlijke inhaalmanouvres nodig.
Tenzij er weer zo idioot (compleet met geel kenteken) zo nodig een vrachtwagen wil inhalen op het gedeelte wij hij/zij 1 rijstrook heeft (over de dubbele doorgetrokken streep dus), daar werd ik toch mooi verrast terwijl ikzelf een vrachtwagen aan 't inhalen was. Gelukkig ging het allemaal nog goed anders was de ravage niet te overzien geweest.
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 07 sep 2006, 21:07

(compleet met geel kenteken)
Hoewel tegenwoordig veel Europese landen gele kentekens hebben, *vermoed* ik dat ik weet uit welk land deze automobilist komt.

Ik krijg dan altijd plaatsvervangende schaamte... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » do 07 sep 2006, 21:10

Vinny schreef:
(compleet met geel kenteken)
Hoewel tegenwoordig veel Europese landen gele kentekens hebben, *vermoed* ik dat ik weet uit welk land deze automobilist komt.

Ik krijg dan altijd plaatsvervangende schaamte... :roll:
Om het gele kenteken te complementeren, er zat aan de linkerzijde een balkje met 12 sterren en daarbinnen de lettercombinatie "NL". Wat betreft autorijden ben ik dan ook totaal niet trots op mijn landgenoten.
*11-08-2017 L.M.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 07 sep 2006, 21:13

N342 schreef:Tenzij er weer zo idioot (compleet met geel kenteken) zo nodig een vrachtwagen wil inhalen op het gedeelte wij hij/zij 1 rijstrook heeft (over de dubbele doorgetrokken streep dus), daar werd ik toch mooi verrast terwijl ikzelf een vrachtwagen aan 't inhalen was. Gelukkig ging het allemaal nog goed anders was de ravage niet te overzien geweest.
Ik zie in Duitsland dat de Nederlanders zich erg slecht aanpassen aan het rijgedrag dat daar gebruikelijk is. Meest irritant is het stug 80 blijven rijden, terwijl je 100 of 120 buiten de bebouwde kom mag. Gevolg: een hele sliert auto's erachter.
De autogordel: een band voor het leven.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » do 07 sep 2006, 21:15

Zie mijn "Unterschrift".

Daarbij toevoegende dat Nederlander of niet of zeer slecht in de buitenspiegels kijken. Het Nederlandse devies is meer "Ik kwak die bak naar links of 't kan of niet."

120 op de linkerrijstrook rijden is ook een Nederlandse hobby in Duitsland. We moeten immers de lettercombinatie "NL" (of Nur Links) eer aan doen.
*11-08-2017 L.M.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 07 sep 2006, 21:27

N342 schreef:Zie mijn "Unterschrift".

Daarbij toevoegende dat Nederlander of niet of zeer slecht in de buitenspiegels kijken. Het Nederlandse devies is meer "Ik kwak die bak naar links of 't kan of niet."
Gisteren ook weer op de A57. Veel te dicht een vrachtwagen naderen en dan met 110 naar links keilen op het moment dat een snellere weggebruiker eraan komt. Nu ging ik bij het invoegen bij Goch ook met 60 naar links, maar ik versnel tenminste behoorlijk. En meteen naar rechts zodra je dat kan doen. :roll:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 07 sep 2006, 21:59

N342 schreef:
Frits schreef:Het risico op frontale botsingen lijkt me juist kleiner bij 2+1. Op de B54 merk je dat doordat er telkens weer om en om kan worden ingehaald. Hierdoor zijn er geen gevaarlijke inhaalmanouvres nodig.
Tenzij er weer zo idioot (compleet met geel kenteken) zo nodig een vrachtwagen wil inhalen op het gedeelte wij hij/zij 1 rijstrook heeft (over de dubbele doorgetrokken streep dus), daar werd ik toch mooi verrast terwijl ikzelf een vrachtwagen aan 't inhalen was. Gelukkig ging het allemaal nog goed anders was de ravage niet te overzien geweest.
Dan plaats je toch zo'n leuke betonnen middenbarriere?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 07 sep 2006, 22:03

Op zich zijn flapjes/kleine paaltjes genoeg om dit soort incidentele figuren af te stoppen. Overigens zou zo iemand ook direct een rijverbod moeten krijgen bij geconstateerde overtreding.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 07 sep 2006, 22:19

Of op een 1+1 weg met dubbel doorgetrokken streep een automobilist gaan inhalen die zelf al de Vmax met 20 km/h overschrijdt. Inleveren die handel :?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 08 sep 2006, 0:52

Kan een NL-moderator misschien het bovenstaande gedeelte van het topic afsplitsen? Het gaat hier immers over busstroken... ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » vr 08 sep 2006, 21:39

Ik moet toegeven dat je op de B54 wel wat gesloopte plastic paaltjes ziet op de plekken waar het weer naar 1 baan gaat..

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » vr 08 sep 2006, 22:07

Een 2+1 weg is en blijft een beetje een compromis tussen een gewone weg en een autosnelweg. De veiligheid bij een snelweg ligt veel hoger en aangezien de meeste 2+1 wegen toch al ongelijkvloerse kruisingen hebben is het het extra geld wel waard.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » vr 08 sep 2006, 22:38

N342 schreef:120 op de linkerrijstrook rijden is ook een Nederlandse hobby in Duitsland. We moeten immers de lettercombinatie "NL" (of Nur Links) eer aan doen.
Duitsers kunnen er anders ook wat van. BAB1 tussen Hamburg en Bremen: 25 Duitse auto's links, 1 vrachtwagen rechts over dezelfde afstand. Hoezo verleiding tot rechts inhalen? :evil:

Verder vind ik een 2+1 alt. een redelijke tussenoplossing voor wegen als de N33 en N34. Om bijvoorbeeld de N34 2+2 te maken, zijn er op sommige stukken echt (te) rigoureuze veranderingen nodig. Een 2+1 alt. N34 is een mooie tussenoplossing en niet te duur. Deze weg kent lange slierten auto's achter vrachtverkeer, bovendien is de weg erg bochtig, dus inhalen is vaak geen optie. Toch zijn de intensiteiten niet zodanig dat een permanente 2+2 per se nodig is (maar wel beter).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 08 sep 2006, 23:47

Ik zie ook wel wat in 2+1-wegen. Ik geloof ook niet echt in dat ene onderzoek van Vinny, en denk dat het best kan zonder fysieke afscheiding.

Wat wellicht nog de beste oplossing is dan, is mooie paaltjes op de middenstreep. Oranje plastic paaltjes of zo. In Korea werden die ook overal gebruikt, en dat werkte erg goed. Ze worden een beetje vies soms, maar ze waren echt niet massaal aan gort gereden, terwijl Koreanen echt niet beter rijden dan Nederlanders.
Sowieso rijdt je echt niet voor je lol door zo'n rij paaltjes heen. Ze zijn vaak van hol plastic, dus je kan er best doorheen rijden, maar echt goed voor je auto en je lak is het niet.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » za 09 sep 2006, 0:03

Ja, zulke flappaaltjes vind ik ook een goede oplossing, desnoods met kattenogen. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 09 sep 2006, 0:10

De paaltjes die ik bedoelde waren overigens meer 'normale' paaltjes. Cilindervormig en ongeveer een meter (?) hoog, maar niet te dik.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 09 sep 2006, 18:38

Die kennen wij hier ook. :)
Pole Cone NS

De Pole Cone NS is een flexibele afzetpaal met een gedeelde binnenkern. De paal is standaard voorzien van drie stroken (50 mm.) retroreflecterend klasse II wit, uitgezonderd paalhoogte 1000 mm. heeft vier stroken.

Pole Cone NS

Afbeelding
Bron: http://www.agmi.nl

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 09 sep 2006, 18:43

Die ja! Toppaal, gemaakt voor 2+1! :)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 10 sep 2006, 11:43

Die paaltjes zie je in Frankrijk vaak op voies expresses. Met wit groene markering :idea:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 18 sep 2006, 11:41

2+1 alternerend hoeft helemaal niet gevaarlijk te zijn. Dat zo'n type weg in ons land niet voorkomt heeft met de verkeersveiligheid te maken, zo wordt beweerd. Ik zie niet in waarom het in Duitsland, Frankrijk en de VS wel werkt en het daar niet onveiliger is dan een normale weg met twee rijstroken, maar hier niet... :?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 18 sep 2006, 12:07

Hier heerst grote angst voor verbeteringen, angst voor verslechteringen is er niet (DuVei)... :evil:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 18 sep 2006, 12:10

Nee, er heerst angst om een beetje meer geld uit te geven aan een veiligere duurzame oplossing, een 2de rijbaan dus...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 21 sep 2006, 20:19

Goed, na aanleiding van de discussie rondom de N50 nog even de voor- en nadelen van 2+1 wegen op een rijtje. Als ik iets vergeet, vul mij aan!

Voordelen:

- Vergroting verkeersveiligheid
- Goedkoper dan een tweede rijbaan
- Gering extra ruimtebeslag
- Irritatie aan langzame voertuigen (deels) weg

Nadelen:

- Niet tot nauwelijks capaciteitsvergroting (een 2de rijbaan biedt dat wel)
- Meer overlast bij werkzaamheden
- Niet duurzaam (kan groei van het verkeer in de toekomst niet aan)
- Alsnog geen inhaalmogelijkheden bij enkelbaansgedeelten

Ik ben zelf nog altijd tegen 2+1 wegen om hierboven genoemde redenen.
Laatst gewijzigd door Jeroen op do 21 sep 2006, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 21 sep 2006, 20:24

Je vergeet het grote voordeel dat je niet kilometers achter een vrachtwagen of een caravan hoeft te hangen.

Bovendien is de hele opzet van 2+1 ook niet om de capaciteit te verhogen. Alleen de doorstroming. Daarom zijn dit soort wegen ook perfect voor de meeste provinciale wegen, die qua intensiteit nog lang geen 2x2 nodig hebben, maar waar je wel tijdswinst kan boeken door af en toe in te halen. De N50 is dus vrij ongelukkig gekozen, omdat het stuk tussen Kampen en Hattemerbroek gewoon vrij druk is.

Bovendien haal je ook een stukje verkeersonveiligheid weg, die ontstaat door gevaarlijke inhaalacties.

2+1 is daarom ook geschikt voor lange rustige wegen in het noorden, met vrij veel vrachtverkeer, met name op autowegen. Voor de overvolle wegen in de Randstad is het minder geschikt. Wegen zoals de N33, N34 en N35 zijn hier prima geschikt voor.

In Duitsland werkt het concept perfect.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 21 sep 2006, 20:30

Ik geloof best dat 2+1 meerwaarde biedt ten opzichte van 1+1. De vraag is meer of het het waard is om bij zo'n complete reconstructie van de weg i.p.v. een énkel strookje niet meteen een tweede rijbaan bij te leggen. Ruimte genoeg (meestal), toekomstvast, veel veiliger etc.

Dat het in Duitsland of welk land dan ook goed werkt, tsja. Er zullen ook volwaardige snelwegen zijn die qua intensiteit het niet rechtvaardigt, maar toch snelweg zijn geworden (A31 bv.) :!:

Plaats reactie