Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Moderator: Moderatoren

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Wouter » zo 04 dec 2005, 15:07

Ik kom soms op dit forum namen van lettertypen tegen van borden van verschillende landen. Maar ik kan meestal niet de connectie tussen naam en lettertype (hoe het er dus uit ziet) maken en ik weet ook niet in welk land je welk lettertype(naam) kan vinden. Zou iemand een overzichtje kunnen maken? :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 04 dec 2005, 15:19

Komt er aan, ik ben bezig met een FAQ voor het forum, waarin wat zaken worden uitgelegd ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 04 dec 2005, 15:27

Hier staat het meeste wel op denk ik. ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 04 dec 2005, 20:27

Roadgeek is onzin - officieel heet het Interstate of Highway Gothic.
Roadgeek is alleen de naam van het gelijkvormige gratis font dat op het internet rondzwerft.

Bovendien klopt het niet. ANWB-Ee is een vorm van Interstate E(M) :!:

DIN 1451 komt met zekerheid ook voor in Tsjechië, Irak en Griekenland.

Interstate komt nog in een groot aantal andere landen voor, zoals Nieuw-Zeeland, Saudi-Arabië, Kuwait, en vrijwel geheel Latijns-Amerika.

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » zo 04 dec 2005, 22:00

Bedankt. :D :D

En trouwens: volgensmij hebben Canada en Israël hetzelfde lettertype als de VS, als ik het goed heb dus Interstate E(M).
En heeft Slovenië, DIN 1451, als in Duitsland.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » zo 04 dec 2005, 22:38

Wouter schreef:En heeft Slovenië, DIN 1451, als in Duitsland.
Nope, de ex-Joegoslavische landen gebruiken allemaal SNV, net als Zwitserland tot enkele jaren geleden. Zwitserland gebruikt nu trouwens ASTRA Frutiger.

Hopelijk neemt Vincent in zijn FAQ een index op van de verschillende landen, de naam die zij aan hun lettertype(s) toekennen en de naam van de corresponderende, al dan niet gratis fonts die op het internet te vinden zijn. (Want naar ik meen hebben we al verschillende topics lopende over traffic-lettertypes.)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 14 mei 2006, 9:51

BLAAAAAAAS!!!!!

Ik heb geloof ik Frutiger!
De kenners moeten even oordelen of dit de juiste is:

Afbeelding

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » zo 14 mei 2006, 13:47

Dat is 'em inderdaad. Op wegwijzers gebruikt men waarschijnlijk wel de 'dikkere' versies.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 14 mei 2006, 16:25

Nope, het is hem niet. Ik heb deze al veel langer in mijn bezit (vreemd genoeg is het niemand ooit echt opgevallen). Dit lettertype stond waarschijnlijk aan de basis van ASTRA-Frutiger. Als je gaat vergelijken dan zul je duidelijk afwijkingen in vorm, dikte en spatiëring zien.
Helaas.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 14 mei 2006, 16:58

Heb ik nou daarvoor veel moeite zitten doen (NOT) om het te downloaden :mrgreen: ;)

Nee ok, helaas pindakaas.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » zo 24 sep 2006, 22:55

Die Clearview lijkt veel op het Scandinavische lettertype, al is het niet dezelfde geloof ik. Wie weet wat er in Scandinavië wordt gebruikt?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 24 sep 2006, 23:10

René, de officiele naam van Interstate is volgens mij FHWA Series. Interstate en Highway Gothic zijn klonen hiervan voor commercieel gebruik. (Maar goed, dit is een beetje gemiereneuk.)

Die Clearview van ViaHaaren ziet er trouwens wel een beetje typisch uit. ViaHaaren, je hebt 'm toch niet vet of zo gemaakt he??

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 25 sep 2006, 1:25

Waar kan ik al die fonts downloaden? Ik heb alleen nog maar ANWB Cc, Ee & Uu en 4 DIN 1451-varianten kunnen bemachtigen. Iemand een linkje? (Eventueel een Rapidsharelinkje ;) )
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 25 sep 2006, 1:51

Bovendien klopt het niet. ANWB-Ee is een vorm van Interstate E(M)
Dat is dus niet mogelijk. Een aangepast lettertype is een ander lettertype :D

Een vorm van hetzelfde lettertype is bijvoorbeeld: kleinkapitaal of vet of cursief, hetgeen vrijwel altijd door de lettertypeontwerper zelf is bedacht. Volgens mij heeft Wicher dat in een andere draad net uitgelegd :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 25 sep 2006, 8:07

Kaaiman schreef:Waar kan ik al die fonts downloaden? Ik heb alleen nog maar ANWB Cc, Ee & Uu en 4 DIN 1451-varianten kunnen bemachtigen. Iemand een linkje? (Eventueel een Rapidsharelinkje ;) )
Mijn verzameling :)

schending forumregels -knip-

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 25 sep 2006, 20:19

Bedankt Mark :D

Heeft iemand misschien ook het Belgische lettertype SNV? ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » ma 25 sep 2006, 20:47

Rien zal hem vast wel hebben ;)
*11-08-2017 L.M.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » di 26 sep 2006, 10:21

:nooo: Helaas, het Belgisch lettertype is enkel te koop (nergens gratis te vinden dus). Ik heb SNV niet in bezit.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 26 sep 2006, 13:52

Mark schreef:schending forumregels -knip-
Eh, zijn ZIP'jes met lettertypes in verboden tegenwoordig?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » di 26 sep 2006, 14:17

Waarschijnlijk omdat er licenties op die lettertypes zitten en er geen downloads aangeboden mogen worden op dit forum vanwege het eventuele schenden van licenties. Maar het geeft niet, ik heb ze in ieder geval al binnen. ;)

Voortaan dus maar PB'en. 8-)

@ViaHaaren: hoe kom jij aan SNV in dat voorbeeldje? Of heb je die ook niet zelf.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 26 sep 2006, 14:21

Dat is het hem juist, zover ik mij kan herrineren zijn deze lettertypes allemaal vrij van internet te downloaden. En het zou ook leuk zijn om te laten weten welke mod' de knip heeft gedaan en wat de reden is (of anders in een PB...).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 26 sep 2006, 14:46

Kaaiman schreef:@ViaHaaren: hoe kom jij aan SNV in dat voorbeeldje? Of heb je die ook niet zelf.
Gewoon een preview van een of andere fontssite erin geplakt. Dus ik heb hem ook niet.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 26 sep 2006, 15:38

Als er lettertypes als Interstate en Clearview in zaten was het ZIP-bestand zeker illegaal, want dat zijn betaalde lettertypes die je niet zomaar verder mag verspreiden.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 26 sep 2006, 15:48

Interstate en Clearview zaten erin, ik was het dan vergeten dat die illigaal waren, maar alsnog, dan zou er wel wat meer info gegeven mogen worden, want nu moet ik er naar gissen.

Enfin, laten we het er maar niet meer over hebben...

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 26 sep 2006, 15:54

Tja, het is zeker een fout geweest van de moderator om z'n naam niet te vermelden.

Toch vraag ik me af wat er nou precies te gissen is. Het is een duidelijke zaak.
Dingen die door anderen gemaakt zijn (inclusief lettertypes dus) zijn in principe ALTIJD beschermd door het auteursrecht. Dat je ze toch hebt geplaatst is een beetje dom en bovendien een grove schending van de forumregels. Dat het zonder pardon is verwijderd is dan ook volledig logisch, daar valt verder weinig aan uit te leggen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 26 sep 2006, 17:19

Toch vraag ik me af wat er nou precies te gissen is. Het is een duidelijke zaak.
Dingen die door anderen gemaakt zijn (inclusief lettertypes dus) zijn in principe ALTIJD beschermd door het auteursrecht. Dat je ze toch hebt geplaatst is een beetje dom en bovendien een grove schending van de forumregels. Dat het zonder pardon is verwijderd is dan ook volledig logisch, daar valt verder weinig aan uit te leggen.
De meeste lettertypes kun je gewoon legaal verkrijgen. Ik heb zelf tegenwoordig ook ANWB Ee, Cc en Uu, en die heb ik volstrekt legaal bemachtigd. Overigens de enige lettertypes die ik in mijn bezit heb. Via de website van Chris (http://www.cbrd.co.uk) kun je ook het Britse Transport Lettertype downloaden, en het Duitse lettertype kun je krijgen door het programmatje te downloaden wat je in staat stelt Duitse bewegwijzering na te maken (ben alleen vergeten op welke site dat ook al weer was :oops: )

Zelf gebruik ik meestal ANWB-Uu voor mijn wegwijzers in Paint. Dat komt omdat dat het best past bij het verkleinde formaat borden dat ik teken. Anwb Ee is gigantisch lelijk op zo'n klein formaat nagetekend bord :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 26 sep 2006, 20:12

Vinny schreef:
Bovendien klopt het niet. ANWB-Ee is een vorm van Interstate E(M)
Dat is dus niet mogelijk. Een aangepast lettertype is een ander lettertype :D

Een vorm van hetzelfde lettertype is bijvoorbeeld: kleinkapitaal of vet of cursief, hetgeen vrijwel altijd door de lettertypeontwerper zelf is bedacht. Volgens mij heeft Wicher dat in een andere draad net uitgelegd :)
Interstate E(M) is door de ANWB destijds omgezet naar metrisch systeem voor de verwerking in CAD-systemen, en er zijn enkele Nederland-specifieke tekens aan toegevoegd. Ee is een vorm van E(M) dus ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 26 sep 2006, 20:15

Interstate E(M) is door de ANWB destijds omgezet naar metrisch systeem voor de verwerking in CAD-systemen, en er zijn enkele Nederland-specifieke tekens aan toegevoegd. Ee is een vorm van E(M) dus
Maar het letteruiterlijk en de spatiering is wezenlijk anders... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 26 sep 2006, 20:25

De spatiëring (maar ook de interlinie) is anders, door de omzetting naar CAD eind jaren '80.
Inderdaad zijn enkele lettertekens ook een klein beetje bijgeschaafd, zodat de geautomatiseerde opmaak er goed uit kwam te zien. Zonder die wijzigingen zouden delen van letters te dicht "op elkaar inschuiven", wat de leesbaarheid niet ten goede zou zijn gekomen.

Overigens is vanaf het jaar 2000 ook de FHWA de zaak in CAD gaan zetten, en zijn ze tegen dezelfde problemen aangelopen als de ANWB destijds. Dat leidde ertoe dat ook zij enige kleine aanpassinkjes hebben gedaan. Met als gevolg dat ons Ee toch een beetje is gaan afwijken van E(M). Niet met opzet, maar toch ;)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 28 sep 2006, 12:06

Vinny schreef:
Toch vraag ik me af wat er nou precies te gissen is. Het is een duidelijke zaak.
Dingen die door anderen gemaakt zijn (inclusief lettertypes dus) zijn in principe ALTIJD beschermd door het auteursrecht. Dat je ze toch hebt geplaatst is een beetje dom en bovendien een grove schending van de forumregels. Dat het zonder pardon is verwijderd is dan ook volledig logisch, daar valt verder weinig aan uit te leggen.
De meeste lettertypes kun je gewoon legaal verkrijgen. Ik heb zelf tegenwoordig ook ANWB Ee, Cc en Uu, en die heb ik volstrekt legaal bemachtigd.
Dat wil dan ZEKER nog niet zeggen dat je ze zomaar verder mag verspreiden. De muziek op mijn cdtjes heb ik ook legaal verkregen, soms zelfs gratis. Dat wil niet zeggen dat ik dat hier op het forum mag gooien.

Ik zeg ook niet dat Mark ze illegaal heeft verkregen, maar ze hier online zetten is dat zeker wél. Zelfs Arial mag je waarschijnlijk niet online gooien. Dat je het bij Windows krijgt wil niet zeggen dat er geen copyright op zit.

Plaats reactie