[GR] Griekenland - Greece - Ελλάδα

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

[GR] Griekenland - Greece - Ελλάδα

Bericht door Ali » vr 03 jun 2005, 19:08

Ook Griekenland is haar infrastructuur aan 't upgraden. Een belangrijk project is de Egnatia-autosnelweg die het land van west naar oost moet ontwikkelen. Het is een internationale corridor voor verkeer tussen Turkije en Italië. Deze autosnelweg wordt voor iets meer als de helft door de EU gefinancierd.
Afbeelding
Zoals men op het plan kan zien wordt de reistijd van 11u30 naar 6u30 ingekort.

Afbeelding

Afbeelding
50km van het volledige traject bestaat uit tunnels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » vr 03 jun 2005, 19:14

Zeer interessant en mooie foto's ook. Er wordt in Europa duidelijk hard aan de weg gewerkt. En het resultaat mag er zijn!

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » vr 03 jun 2005, 19:15

Een ander project is het Attiki Odos-snelweg bestaande uit 2x3 rijstroken dat een randweg om Athene vormt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 03 jun 2005, 19:28

Mooi, maar er is volgens mij ook al heel wat gebouwd in het kader van de Olympische Spelen 2004. Op die manier mogen die van mij ook wel in Nederland worden gehouden. ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 05 jun 2005, 22:20

Afbeelding

Afbeelding
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » di 07 jun 2005, 23:04

Ik was vorige maand in Griekenland. Mooie wegen! Ze gebruiken als borden een soort mengeling van het Duitse en Franse systeem. Groene achterrgond, alles in twee schriften en wegschiltjes zoals in Duitsland.

Ik heb ook foto's gemaakt, die zal ik binnenkort maar eens gaan posten.

Ik ben van Athene over weg 8 naar weg 7 gereden (Nafplio), daarna door de bergen via Olympia naar Patra, rondweg 9, ook een mooie weg. En via Delfi over weg 1 naar Athene. We reden ook over de weg waar de olympische wielerwedstrijden zijn gehouden, die was ook wel mooi, alleen geen snelweg.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 08 jun 2005, 9:31

Betalen ze ook tol op dezelfde manier als de Fransen?

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » do 09 jun 2005, 0:14

Niet helemaal, wel met tolstations enz. Veel tolstations waar we langs kwamen waren echter verlaten. Bij een brug moest je gewoon betalen om erover te gaan.
Op de rondweg van Athene na hadden de meeste afslagen alleen geen tolstation. Dus volgensmij was het bij een tolstation meteen betalen. We reden in een bus en ik kon niet altijd zien wat de chaffeur deed.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 02 nov 2005, 19:39

Athene
Athene (Grieks: Αθήνα = Athina) is de hoofdstad en grootste stad van Griekenland en tevens het politieke, culturele en economische centrum van het land. Er wonen ongeveer vier miljoen mensen, waarvan zo'n 770.000 in de eigenlijke stad.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » vr 04 nov 2005, 21:17

Mooie wegen daar op het vaste land.

Ik zelf was dit jaar op Kreta en ook daar wordt de hoofdweg langzaam maar zeker op sommige stukken een soort van snelweg. Dit is echter nog altijd een groot woord.

Wat me wel op viel is dat de nieuwe bewegwijzering veel op de Duitse bewegwijzering lijkt. (nr, lay-out borden).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 04 nov 2005, 21:19

Ach 2 rijstroken zien Kretenzers al als breed genoeg om 4 breed te rijden. Voor zover ik weet mag je op Kreta nergens harder dan 90. ;)

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » vr 04 nov 2005, 21:20

Dat klopt, de vluchtstrook is voor hen ook een rijstrook.

Harder dan 90? Ze rijden het in ieder geval wel!

eendje
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 31 aug 2006, 20:16
Locatie: Haarlem

Bericht door eendje » do 31 aug 2006, 20:32

waldo79 schreef:Ach 2 rijstroken zien Kretenzers al als breed genoeg om 4 breed te rijden. Voor zover ik weet mag je op Kreta nergens harder dan 90. ;)
Van die 4 rijstroken heb je gelijk. Regel van de Kretenzers = je rijdt zo rechts mogelijk, zodat de rest je makkelijk kan inhalen. Met een luttele druk op je claxon maakt duidelijk dat je er langs wilt. En de tegenliggers hebben dat maar te accepteren. :D
Nergens harder dan 90 klopt niet. Grote delen van Kreta daar mag je 120 rijden. En mag je het niet; ook dan doe je het.
Ik heb niet een nog stoïcijnser volk meegemaakt als de grieken in het verkeer en hoe ze met hun wegennet, snelheid en andere weggebruikers omgaan. Ik mag dat wel.
Chris; mooie foto's heb je gemaakt van de wegen rond Athene.
Een eend sprak tot een kever welgemeend; ik rij de kever, stap jij in de eend, dan zien we zonder jaloezie wie van ons twee de race gaat winnen.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 02 sep 2006, 15:14

Ben net terug van twee weken west-Kreta. Echt prachtig daar. Over de snelheid op de wegen: je mag er echt nergens 120 km/u hoor.

Alleen op de "snelweg" ter hoogte van Heraklion mag je 100 km/u. Voor de rest overal 90 km/u of minder.

Inderdaad, niemand die zich aan de snelheden houdt. Ondanks de hoge ongevalcijfers, vind ik het rijden op Kreta wel erg leuk en gemakkelijk.

Ik heb een paar foto's van wegwijzers:

Afbeelding
Plaatsnaam bord (overigens een schitterend gelegen dorp)

Afbeelding
Hobby van de Kretenzers: schieten op verkeersborden

Afbeelding
Meestal de benamingen ook in westers-schrift.

Afbeelding
Ingang van de beroemde kloof en op de achtergrond de berg Gingelos, kloof heb ik gelopen en de Gingelos (2000m) beklommen, fantastisch mooi uitzicht.

Afbeelding
Wegwijzer zoals er veel zijn op Kreta.

eendje
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 31 aug 2006, 20:16
Locatie: Haarlem

Bericht door eendje » za 02 sep 2006, 15:48

bas1984 schreef:Ben net terug van twee weken west-Kreta. Echt prachtig daar. Over de snelheid op de wegen: je mag er echt nergens 120 km/u hoor.
Alleen op de "snelweg" ter hoogte van Heraklion mag je 100 km/u. Voor de rest overal 90 km/u of minder.
Hoi Bas,
Het spijt me, maar je hebt het mis. De Kretenzers zijn al jaren bezig met een snelweg te maken tussen het vliegveld van Sitia, wat nog niet af is, en de stad Sitia. Op deze snelweg mag je 120 km p/u rijden. Wanneer ik er weer langsrijd zal ik foto's maken.
gr. eendje
ps: de hobby van de Kretenzers is niet schieten op verkeersborden, maar schieten op konijnen; er gaat wel eens wat mis. ;)
Een eend sprak tot een kever welgemeend; ik rij de kever, stap jij in de eend, dan zien we zonder jaloezie wie van ons twee de race gaat winnen.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 02 sep 2006, 16:16

Ok, bij Sitia ben ik niet geweest.

Ik ken het stuk snelweg van Agios Nikolaos tot aan Kissamos in het westen, hier mag je slechts 90km/u (en bij Heraklion 100km/u).

Wordt die weg bij Sitia beter dan de rest van de snelweg?

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 02 sep 2006, 16:18

eendje schreef:ps: de hobby van de Kretenzers is niet schieten op verkeersborden, maar schieten op konijnen; er gaat wel eens wat mis. ;)
Dat zeggen ze ja. De beheerder in ons app. zei zelf ook dat hij nooit op verkeersborden zou schieten. Als je goed in zijn ogen keek, dan weet je wel beter. haha. Soms zitten er echt enorme gaten in de borden.

Veel Kretenzers hebben nog wapens uit de WO II op zolder liggen. (overblijfselen uit het verzet)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 02 sep 2006, 16:43

Leuke foto's. Volgende week vertrek ik naar Griekenland om wegwijzers te fotograf... ehhh.. om op vakantie te gaan :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

eendje
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 31 aug 2006, 20:16
Locatie: Haarlem

Bericht door eendje » za 02 sep 2006, 16:58

bas1984 schreef:Ok, bij Sitia ben ik niet geweest.
Ik ken het stuk snelweg van Agios Nikolaos tot aan Kissamos in het westen, hier mag je slechts 90km/u (en bij Heraklion 100km/u).
Wordt die weg bij Sitia beter dan de rest van de snelweg?
De volgende keer als je nog eens naar Kreta gaat, kan ik je adviseren om juist de oostkant van Kreta te bewonderen. De meest grappige borden kom je er tegen.
De wegen zijn hetzelfde als op west Kreta, al is het bij Sitia dus even lekker doorscheuren, maar dat is van korte duur. Daarna zak je weer terug naar 70 en op het laatst zelfs 50. Al zou ik je niet willen adviseren om in het oosten harder dan 60 te rijden, de bochten zijn er in overvloed en het rijdt, vooral voor de bijrijder, niet lekker, als je begrijpt wat ik bedoel. ;)
Fijne vakantie Palance. Waar ga je naartoe?
Een eend sprak tot een kever welgemeend; ik rij de kever, stap jij in de eend, dan zien we zonder jaloezie wie van ons twee de race gaat winnen.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 02 sep 2006, 17:04

Ik ga niet meer naar Oost-Kreta. Ik was daar vorig jaar en ik ben dit jaar verliefd geworden op West-Kreta. Fantastische omgeving. Een geweldige vakantie gehad en had het afgelopen donderdag best moeilijk toen ik helaas weer naar huis moest. Kreta is super!

Terug naar het topic:
De wegen op West-Kreta zijn, ook vanwege de vele bergen, ook erg bochtig en smal. De "snelweg" is in het westen goed te berijden met ruime inhaalmogelijkheden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 02 sep 2006, 17:14

eendje schreef: Fijne vakantie Palance. Waar ga je naartoe?
Lefkas (Lefkada) Een eiland maar dmv. een dam met het vasteland verbonden, dat vergroot de actieradius aanzienlijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 02 sep 2006, 17:18

Nog enkele wegfoto's van Kreta van het internet gehaald:

Afbeelding
De "snelweg" die er hier overigens goed uit ziet.

Afbeelding
Een van de vele bergwegen

Afbeelding
En als je dit ziet dan weet je dat je extra moet opletten, want dan heeft er op dit punt een dodelijk ongeluk plaats gevonden.

Afbeelding
En weer geschoten

Afbeelding
En weer geschoten (2)

Afbeelding
Deze wegwijzer heb ik ook gezien, hier moet je inderdaad even voor stoppen met de auto. Beide wegen komen overigens een stuk verderop (gelukkig) weer op het zelfde punt uit.

En uit eigen collectie:

Afbeelding
Heel veel overstekkende geiten op de weg

Simeon
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 12 mei 2006, 17:16

Bericht door Simeon » za 02 sep 2006, 19:18

Wat me wel op viel is dat de nieuwe bewegwijzering veel op de Duitse bewegwijzering lijkt. (nr, lay-out borden).
Heeft iemand hier duidelijke en grote foto's van?

P.S. Hoe ziet de oude bewegwijzering er eigenlijk uit?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 02 sep 2006, 20:28

Heel Engels :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

eendje
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 31 aug 2006, 20:16
Locatie: Haarlem

Bericht door eendje » zo 03 sep 2006, 11:28

Hoi Bas,
Foto 1 lijkt me een stukje snelweg tussen Heraklion en Agios Nikolaos.
Foto 2; dat zie je veel op Kreta, een redelijk smalle bergweg, zonder middenlijn en zonder vangrail. Als je niet bekend bent ga je vanzelf langzamer rijden, immers, achter elke bocht kan de bus verschijnen en die scheuren zo hard, dat je echt moet uitwijken.
Foto 6 is een plaatje wat veel voorkomt inderdaad. Wat je ook veel ziet is dat je bijvoorbeeld nog 35 km moet rijden wil je in de volgende stad komen, zie je praktisch 500 meter later weer exact hetzelfde bord, maar dan met 40 km erop. Gekke mensen die grieken. ;)
De borden die hier op deze foto's worden getoond hebben meestal een blauwe achtergrond met een wit vlak waar de naam van het dorp wordt vermeld. 1 keer in het oud grieks en 1 keer in het engels. Maar wanneer je echt in de onbewoonbare gebieden komt, waar uiteraard nog wel wat hele kleine dorpjes zijn, staan ook gewoon wat witte borden van hout gesneden, met zwarte letters de plaatsnaam genoteerd. Gele borden heb ik ook gezien, met zwarte letters. Vooral in deze gebieden staan borden zo opgesteld dat je vaak meerdere keren een rondje rijdt, omdat er op elke hoek van de straat een bord staat.
Palance,
Lefkas schijnt heel mooi te zijn, veel plezier. Geniet van het weer!
gr. eendje
Een eend sprak tot een kever welgemeend; ik rij de kever, stap jij in de eend, dan zien we zonder jaloezie wie van ons twee de race gaat winnen.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » zo 03 sep 2006, 12:57

eendje schreef:Hoi Bas,
Foto 1 lijkt me een stukje snelweg tussen Heraklion en Agios Nikolaos.
Foto 2; dat zie je veel op Kreta, een redelijk smalle bergweg, zonder middenlijn en zonder vangrail. Als je niet bekend bent ga je vanzelf langzamer rijden, immers, achter elke bocht kan de bus verschijnen en die scheuren zo hard, dat je echt moet uitwijken.
foto1: Dat denk ik ook. De snelweg in het westen ziet er op sommige plekken ook zo uit, maar daar is het landschap niet zo kaal als op deze foto.

foto2: Wat me wel opviel in West-Kreta is dat veel bergwegen naar grotere dorpen werden verbreed door EU gelden. Er wordt echt veel geinfesteerd in wegenbouw op Kreta, goede zaak! :top:

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » di 12 sep 2006, 18:31

Er is trouwens op Kreta een enkelbaans autosnelweg: het nieuwe stukje 1+1 snelweg ten oosten van Malia heeft aan het begin autosnelweg borden. Als ik er langskom zal ik er nog eens op letten, maar volgens mij is er geen bijzondere snelheidsbeperking (dus 120) en loopt hij aan de westkant zonder borden die het einde van de autosnelweg aangeven over in de rest van de nea odos naar Heraklion. Die heeft auto(snel) weg kenmerken, maar kan niet als zodanig worden aangemerkt (er zijn bijv. allerlei uitritten). Ten westen van Hersonissos is trouwens een stukje rijbaanverdubbeling gekomen (erg lelijk uitgevoerd) waarmee de weg daar op een echte autosnelweg begint te lijken.

eendje
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 31 aug 2006, 20:16
Locatie: Haarlem

Bericht door eendje » wo 13 sep 2006, 8:51

In Malia loopt de snelweg door dit dorp. Een snelweg dus, waar je op een gegeven moment niet harder mag/kan dan 40 km p/u. Ook heb je de pech om te moeten stoppen voor het stoplicht. Een snelweg dus. ;)
N11-west,
Het stukje waar jij het over hebt is in mijn geheugen voor 100 km p/u. Maar ik kan het verkeerd hebben. Ik vragen of er op gelet wordt.
Een eend sprak tot een kever welgemeend; ik rij de kever, stap jij in de eend, dan zien we zonder jaloezie wie van ons twee de race gaat winnen.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » wo 13 sep 2006, 11:13

eendje schreef: Het stukje waar jij het over hebt is in mijn geheugen voor 100 km p/u. Maar ik kan het verkeerd hebben. Ik vragen of er op gelet wordt.
Volgens mij ook.

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » wo 13 sep 2006, 14:09

Vandaag het ik het beter bekeken. Malia-Heraklion: Bij het begin van de nieuwe weg geen autosnelweg borden. Wel groene (asw) bewegwijzering over een paar km. Geen Vmax aangegeven eerst, dus gewoon 90 neem ik aan. Verderop bij de tunnel 80. Daarna 90..... en verderop einde 90. Beetje vaag dus, dat kan eigenlijk namelijk niet.
Andere kant op: Vanaf Heraklion geen bord tegengekomen dat het begin van de autosnelweg aangeeft. Vlak voor het einde van het nieuwe gedeelte weer groene bewegwijzering. En tot mijn grote verbazing: borden die het einde van de autosnelweg aangeven (een paar zelfs). Die geven dus het einde van een enkelbaans ASW aan die nooit begonnen is officieel. Over het algemeen is het wegennet (incl. borden en rijstijl) nogal een zooi, en daar past het wel mooi in.

Plaats reactie