Zuid-Hollandse rijkswegen behectometerd (N3, A38, N915, A4)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 03 jun 2005, 11:25

Mijn foto's zijn niet zo bijzonder, nu Erwin al ongeveer hetzelfde heeft gefotografeerd:

Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 03 jun 2005, 11:27

En hier nog een aardige foto van de snelweg-met-de-3-nummers:

Afbeelding

(Dit is bij het Hellegatsplein, ten zuiden van de oprit van de N59.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 03 jun 2005, 12:13

Hmm, een 'triplex' van wegnummers. Dat is erg bijzonder in Nederland. Ik denk ook uniek.

De N 712 heeft wel op wegwijzers gestaan, dan wel alleen op tijdelijke maar toch...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 03 jun 2005, 12:36

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 03 jun 2005, 12:40

Peter schreef:De N712 bestaat natuurlijk wel elders, nmnl bij Urk (handig zo'n website, Erwin !)
Precies, daarom ben ik benieuwd of er echt N712 in Zuid-Holland aangegeven zal gaan worden. Bij de N915 is die overeenkomst er niet, maar dat lijkt mij louter toeval.
Peter schreef: PS er staat een typfoutje bij een dwarsweg Erwin : N13 ipv N713. De link gaat wel goed naar de N713
Ga ik wat aan doen, bedankt voor het melden.

harry schreef: Mijn foto's zijn niet zo bijzonder, nu Erwin al ongeveer hetzelfde heeft gefotografeerd:
Sorry, Harry, dat was niet persoonlijk, zoals je vast weer :oops: Ik was gewoon erg nieuwsgierig, en dan ook nog zo dichtbij huis...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 03 jun 2005, 12:45

Bij de N915 is die overeenkomst er niet, maar dat lijkt mij louter toeval.
Een snugger iemand heeft Erwin's site maar eens bezocht? ;)

Als het dit weekend lekker weer is ga ik wel even kijken bij de N 712. Is een stukje fietsen, maar dan heb ik weer wat nuttigs te doen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 03 jun 2005, 13:17

Wat een zooitje... :roll:

Volgens mij moet het zo:

A38
Zo bewegwijzeren! Je krijgt dan zoiets:

Dordrecht A38 ---->
Ring Rotterdam
(A15) (A16)


N915
BLUNDER! :shock: M.i. is 9xx voorbehouden aan de noordelijke provincies. Zuid-Holland heeft 4xx nummers!

Foto Harry (A4/A29/A59)
Tja. Alleen te verklaren uit het feit dat er bij de nummering van de HM-paaltjes alvast een voorschot is genomen op de toekomst. Dat bord A29/A59 wordt, zodra de A4 is doorgetrokken, vervangen door een bord A4/A59.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 03 jun 2005, 13:29

Maar de A4-paaltjes zijn fout en worden weer door A29 vervangen, zoals in een andere thread al gepost.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 03 jun 2005, 17:14

Palance schreef:Maar de A4-paaltjes zijn fout en worden weer door A29 vervangen, zoals in een andere thread al gepost.
Nee he? :shock: En dan als de A4 is aangelegd, kunnen ze die bordjes WEER vervangen. Over kapitaalvernietiging gesproken... :?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 03 jun 2005, 18:01

Ik neem aan dat bedoeld wordt ''overplakken''. Als de A4 dan wordt aangelegd, hoeft men alleen de stickers te verwijderen. Hetzelfde gaat gebeuren op de N59. Ook is daar de 100 km/h-aanduiding nog overgeplakt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 03 jun 2005, 23:58

ViaHaaren, heb je al een order van Rijkswaterstaat voor die stickers binnen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 04 jun 2005, 12:41

Nee, ik heb geen ANWB-Uu in huis, alleen Ee. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 06 jun 2005, 7:58

Ik heb overigens deze discrepanties in wegnummer, hectometerpaaltjes en rijkswegnummers voorgelegd aan de infolijn van RWS. Ze zullen langzamerhand wel een beetje gestoord van me worden daar. Ik hou jullie op de hoogte als ik een antwoord krijg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 06 jun 2005, 11:51

Palance schreef:
harry schreef: Mijn foto's zijn niet zo bijzonder, nu Erwin al ongeveer hetzelfde heeft gefotografeerd:
Sorry, Harry, dat was niet persoonlijk, zoals je vast weer :oops:
Ja, natuurlijk weer ik dat. :)

Ik heb geen enkele reden om te klagen als anderen foto's maken, dus doe ik dat ook niet!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 06 jun 2005, 13:08

:aai: :biertjes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » ma 06 jun 2005, 20:37

Overigens staan op die N915 niet de naam Zuid-Holland, terwijl dat op alle andere hm-bordjes in de provincie wel het geval is.

Heeft dat nog wat te zeggen?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 06 jun 2005, 20:41

Willem schreef:Overigens staan op die N915 niet de naam Zuid-Holland, terwijl dat op alle andere hm-bordjes in de provincie wel het geval is.

Heeft dat nog wat te zeggen?
Ja, het is namelijk RIJKSweg 915

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » di 07 jun 2005, 0:30

René schreef:
Willem schreef:Overigens staan op die N915 niet de naam Zuid-Holland, terwijl dat op alle andere hm-bordjes in de provincie wel het geval is.

Heeft dat nog wat te zeggen?
Ja, het is namelijk RIJKSweg 915
Dus zijn 3 nummers al een beetje gek... (hoewel N259)

Mijn voorstel zou zijn...de brug over de noord op hectometerpaaltjes gewoon N15 te nummeren, met hectometer nummers x en y of a en b aan de linker en rechterkant...

Kan toch best?
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 07 jun 2005, 8:05

Niet echt. De brug is geen 'lus' van een afrit, of een parallelbaan oid., dus zou het niet logisch zijn.

Overigens heb ik vanmorgen gezien dat op KP Ridderkerk-Noord de lus van A15-West naar A16-Noord-Parallel ook hectometerpaaltjes staan met A38, in plaats van (wat je zou verwachten) A15. Wellicht is de reden dat na die "driekwart-lus" een rijbaan aanhaakt van die A38 uit Ridderkerk naar de A16-Noord, en pas daarna aanhaakt op de A16, parallel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 10 jun 2005, 13:52

Palance schreef:Hoe zit het met rijksweg 712, ook in Zuid-Holland. Zouden die paaltjes intussen ook al voorzien zijn van N712? Komt er wellicht iemand in de buurt binnenkort?
Speciaal voor Erwin ben ik er gisteren langsgegaan: deze weg is nog steeds niet af (hele stukken bestaan nog uit geribbeld asfalt), maar er is over de hele lengte geen enkel hm-bordje meer over. Wel allerlei rotondes, asverschuivingen en andere "leuke" dingen.

Een foto:
Afbeelding

Jawel, dit is een fietspad die voorrang krijgt. Zoiets zie je volgens mij nooit op een rijksweg.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Sjef

Bericht door Sjef » vr 10 jun 2005, 13:59

Over rijkswegen gesproken...in het dorpje Arkel (Zuid-Holland) ligt deze brug...
Afbeelding
...die de naam "Rijksstraatwegbrug" draagt. Is deze brug, gelegen op een piepkleine provinciale doorgangsweg, dan in het beheer van het Rijk?

Veel steden hebben een "Rijksstraatweg" binnen de gemeentegrenzen lopen. Zo heet de N833 van Geldermalsen naar Culemborg "Rijksstraatweg". Zijn deze wegen in het beheer van het Rijk; zijn ze dit ooit geweest; of zo nee, waarom dragen de betreffende wegen dan toch deze naam?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 10 jun 2005, 14:01

De meeste wegen met als naam Rijksweg zijn vaak, als ze nu geen doorgaande functie meer hebben ooit in het beheer van het Rijk geweest. Vandaar de vele straatnamen met Rijk erin. Veel meer dan dat er rijkswegen zijn. :)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 10 jun 2005, 14:08

De straatnaam "Oude Rijksweg" komt ook nog wel eens voor. Daar spreekt het nog wat duidelijker uit dat dit ooit een rijksweg was.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 10 jun 2005, 16:07

harry schreef:Jawel, dit is een fietspad die voorrang krijgt. Zoiets zie je volgens mij nooit op een rijksweg.
Ieder zichzelf respecterende verkeerskundige zal zoiets nooit ontwerpen, tenzij hij een ENFB-schreeuwlelijk als buurman heeft, die tevreden gesteld moet worden.

Het is een vorm van schijnveiligheid die zijn weerga niet kent. Je gaat toch ook op een spoorwegovergang van een nevenlijntje de "zielige, zwakkere verkeersdeelnemer" (dus in dit geval ook de auto) op de beleidsmatig veel belangrijker kruisende rijks- of provincialeweg geen voorrang geven op de eerste de beste boemeltrein, in de hoop dat de machinist dan wel langzamer zal rijden... :roll:

Sommigen gemeenten zijn in de keuzes tussen fietsbeleid en èchte verkeersveiligheid inmiddels de weg volledig kwijt geraakt. :zucht:

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 10 jun 2005, 17:26

De weg waar deze brug in Arkel legt was vroeger een rijksweg. Namelijk rijksweg 227.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » za 11 jun 2005, 12:22

Sjef schreef:Over rijkswegen gesproken...in het dorpje Arkel (Zuid-Holland) ligt deze brug...
Afbeelding
...die de naam "Rijksstraatwegbrug" draagt. Is deze brug, gelegen op een piepkleine provinciale doorgangsweg, dan in het beheer van het Rijk?

Veel steden hebben een "Rijksstraatweg" binnen de gemeentegrenzen lopen. Zo heet de N833 van Geldermalsen naar Culemborg "Rijksstraatweg". Zijn deze wegen in het beheer van het Rijk; zijn ze dit ooit geweest; of zo nee, waarom dragen de betreffende wegen dan toch deze naam?
Volgens mij stammen rijksstraatwegen uit de tijd rond Napoleon... deze legde voornamelijk rechte hoofdverbindingswegen aan tussen belangrijkse steden... ook handig om het leger over te verplaatsen...

Een voorbeeld hiervan is ook de Dordtsestraatweg / Rijksstraatweg van Rotterdam naar Dordrecht... al moet je nu erg zoeken op de kaart hoe die heeft gelopen... vooral in Rotterdam/Barendrecht is de weg qua loop bijna helemaal verdwenen door verleggingen en aanleg van snelwegen een spoorlijnen...

Kijk ook hier: http://www.rotterdammers.nl/rivier/katveer.htm net onder het eerste plaatje begint een interessante tekst over rijkswegen in de 19e eeuw...
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 11 jun 2005, 15:21

De rechte N65 stamt ook nog uit de tijd van Napoleon. Naar verluidt liggen er onder een van de rijbanen nog de oude keien uit die tijd...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 12 jun 2005, 10:54

Ieder zichzelf respecterende verkeerskundige zal zoiets nooit ontwerpen, tenzij hij een ENFB-schreeuwlelijk als buurman heeft, die tevreden gesteld moet worden.
Op een plek in Aalsmeer heeft het fietspad ook voorrang op de autos. Dat is overigens terecht, want als fietser heb je geen overzicht op de kruising. Als je aan komt fietsen moet je eerst een helling met een percentage van 15% overwinnen (omdat de gemeente vergeten was om een oprit aan te leggen bij de dijk) en vervolgens moest je stoppen voor aankomend verkeer. Dat was vaak niet mogelijk, omdat de meeste mensen veel vaart maakten om toch die helling op te kunnen komen zonder af te stappen, en als je stopt voor het overige verkeer, kun je pas na veel moeite door fietsen (na de kruising gaat de helling in een minder hoog percentage verder om een brug over te komen).
Ik heb zelf de twijfelachtige eer aangereden te zijn door een bus. Gelukkig had ik er zelf weinig hinder van ondervonden, maar een week later was de voorrangssituatie gewijzigd ten voordele van de fietser...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 12 jun 2005, 12:18

Als de situatie qua hellingen zo beroerd is en er dus al sprake is van een al dan niet natuurlijk hoogteverschil, waarom dan geen ongelijkvloerse fietsoversteek ? Dat is nog veel veiliger.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 12 jun 2005, 12:41

@ Rene: Zeer simpel: omdat je na de kruising dus over een brug moet :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie